^

Robert Kubica - Klub Kibiców

poniedziałek, 17 lutego 2014

Robert Kubica w Rally Guanajuato Mexico 2014 – Zapowiedź

Robert Kubica w Rally Guanajuato Mexico
 

  Rally Guanajuato Mexico (06.03-09.03) to pierwszy szutrowy rajd w kalendarzu WRC w tym roku. Meksykańska impreza rozgrywana jest na największej wysokości w całym kalendarzu mistrzostw. Większość odcinków poprowadzona jest  powyżej 2000 m n.p.m. Rywalizacja na górskich trasach położonych na takich wysokościach daje się we znaki samochodom. Rozrzedzone górskie powietrze nie dostarcza wystarczającej ilości tlenu i silniki tracą nawet do 30% mocy.

Gorący Meksyk i kamieniste szutrowe trasy zlokalizowane wysoko w górach będę stanowiły trudne wyzwanie dla załóg i samochodów.


Pierwsze karty historii zapisane zostały w 1954 roku, siedem VW Beetles wzięło udział w legendarnym Carrera Panamericana. Trasa o długości 3211 km biegła z północy na południe – wzdłuż meksykańskiej autostrady Pan-American.
Kolejnym rajdem jedynym w swoim rodzaju, zorganizowanym z okazji piłkarskich mistrzostw świata w 1970 r. był “World Cup Rally” z Londynu do Meksyku. Jeden z najdłuższych i najtrudniejszych rajdów na świecie, którego trasa liczyła ponad 25 tys. kilometrów. Z ponad 100 startujących załóg, tylko 23 dotarły do mety. Zwycięstwo przypadło Hannu Mikkola w Ford Escort Mk1.
Były to jednak wydarzenia jednorazowe, które nie mają nic wspólnego z obecną formą rajdów.
Carrera Panamericana 1954
Źródło: volkswagen-motorsport.com
Rally America, później znany jako Corona Rally Mexico, a obecnie Rally Guanajuato w Meksyku, powstał w 1979 roku, dzięki współpracy dwóch największych klubów: Automovilístico Franciszka de Mexico (CAF) i Rally Automovil Club (RAC ). Pierwotnie gospodarzem rajdu był stan Nowy Meksyk nieprzerwanie do 1985 roku. Po sześciu latach nieobecności, w 1991 r. ponownie w kalendarzu pojawił się rajd, którego trasa wiodła między dwoma największymi wulkanami El Paso de Cortés w Meksyku. Po anulowaniu imprezy w 1992 r. CAF zdecydował się na inną koncepcję – krótki rajd z dużą liczbą odcinków specjalnych. Rezultat był zadowalający, rajd który odbył się w Valle de Bravo w 1993 r. został odznaczony tytułem „Rajd roku”.
W 1998 roku, organizatorzy postanowili zmienić nazwę rajdu i przenieść go do León, Guanajuato. Mając na uwadze długoterminowy plan, organizatorzy koncentrowali się się na włączeniu go do Rajdowych Mistrzostwach Świata. Po pomyślnym przebiegu testu w latach 2001-2003 “Fiesta Mexicana” ostatecznie zyskała uznanie. Obserwatorzy FIA będąc pod ogromnym wrażeniem włączyli Rajd Meksyku do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata, począwszy od roku 2004.
World Cup Rally 1970
  Źródło: bonhams.com
Pierwsza odsłona  Rajdowych Mistrzostw Świata w Ameryce Środkowej nie mogłaby być bardziej ciekawa. Zwyciężył Markko Märtin (Ford Focus WRC), który przyznał “..szalony rajd. Nigdy nie myślałem, że mogę wygrać. Skorzystaliśmy z pecha innych kierowców”. Markko Märtin wygrał tylko jeden z pośród 15 odcinków specjalnych, a szybsi kierowcy mieli problemy. Sébastien Loeb (Citroën) uszkodził podwozie samochodu, Petter Solberg (Subaru) otrzymał karę czasową, Marcus Gronholm (Peugeot) miał problemy z przekładnią skrzyni biegów, natomiast Carlos Sainz (Citroën) dobrał nieodpowiednie opony. W przeciwieństwie do niezwykłych wydarzeń na trasie, organizacja rajdu była doskonała.
Markko Märtin – Rajd Meksyku 2004
Z przerwą w 2009 roku, gdzie rajd Meksyku nie znalazł się w kalendarzu rajdowych mistrzostw świata, jest nieodłączną rundą WRC. Na chwilę obecną niezaprzeczalnym królem Rajdu Meksyku jest Sébastien Loeb, bo tak można określić sześciokrotnego zwycięzcę tej rundy. Po jednym zwycięstwie mają Ferreyros Ramón, Ligato Marcos, Märtin Markko, Ogier Sébastien, Rovanperä Harri, Solberg Petter.


Sébastien Loeb – Rajd Meksyku 2011
Źródło: Alexandre Meneghini
Rally Guanajuato Mexico 2014
Ostatnie edycje Rally Guanajuato Mexico planowano z myślą osiągnięcia możliwie jak najdłuższego etapu, oraz zachowaniu korony najbardziej kompaktowego i wydajnego rajdu na świecie. W roku 2014 postanowiono umocnić swoją pozycję. Całkowity dystans rajdu to 1’037 km, długość tegorocznych 21 odcinków specjalnych zwiększyła się do 402 km. Cztery najdłuższe etapy będą miały długość 30 , 44, 52 i 56 km.

Inna ważną zmianą jest kryty park serwisowy. Projekty nowych obiektów prezentują się bardzo ciekawie. (fot: Adolfo Murrieta Glez)




Chris Atkinson
Guanajuato Street Stage 2013

Jari-Matti Latvala
Guanajuato Street Stage 2013

Nie zabraknie krótkich, lecz bardzo widowiskowych odcinków specjalnych. W wieczornej scenerii rozświetlonych reflektorami uliczek, zostanie rozegrany o kilometrowej długości odcinek specjalny Guanajuato Street Stage. Start każdej z załóg jest poprzedzany jej prezentacją i krótką rozmową z kierowcą, które można obserwować na telebimie. Kierowcy jadą po brukowej i miejscami wilgotnej nawierzchni wąskimi uliczkami, przez malownicze tunele wyjeżdżając w grono kilku tysięcy dopingujących kibiców. Wielu kibiców upatrzyło sobie jako idealne miejsce do kibicowania rondo, które kierowcy pokonują efektownym driftem.


Równie krótka, ale wymagająca próba uliczna czeka kierowców podczas Super Special, którą podczas całego rajdu kierowcy przejeżdżać będą pięć razy. Trasa liczy tylko 2,21 km, jest za to bardzo widowiskowa. Kilkumetrowe skoki, ostre zakręty oraz jazda symultaniczna w parach, dostarczają niezapomnianych wrażeń.


Prawdziwa walka rozpocznie się jednak na odcinkach rozgrywanych na trasach Sierra de Lobos i Sierra de Guanajuato. Organizatorzy poprowadzili je zarówno przez strome górskie szczyty, jak i rozległe doliny. Nawierzchnia na większości tras jest sucha i piaszczysta, jednak kierowcy będą musieli uważać na fragmenty skał i ukryte na poboczach kamienie.

Michał Kościuszko – Super Special 2013
Źródło: www.lotosrallytem.pl
Nasser Al-Attiyah Super Special 2013
 
Petter Solberg – Rajd Meksyku 2012
 
Dani Sordo – Rajd Meksyku 2013
 

Polskie akcenty w Meksyku.

Wertując kalendarz startów Polaków w Meksyku, zatrzymujemy się przy roku 2003. Janusz Kulig i Jarosław Baran w Mitsubishi Lancer Evo VI zajęli drugie miejsce w 17 Rajdzie Corona Mexico.
– Będę mile wspominał Meksyk i trzydniową “saunę” w samochodzie. – powiedział po rajdzie Janusz Kulig.

A My będziemy mile wspominać Ciebie.
Janusz Kulig (19.10.1969 – 13.02.2004)

Kolejne starty Polaków to:
2004 – Tomasz Kuchar / Maciej Wodniak (Awaria na SS9)
2006 – Leszek Kuzaj / Maciej Szczepaniak (13 miejsce w generalce)
2007 – Leszek Kuzaj / Jarosław Baran (Awaria na SS13)
2008 – Michał Kościuszko / Maciej Szczepaniak (10 miejsce w generalce, 3 miejsce JWRC)
2010 – Michał Kościuszko / Maciej Szczepaniak (20 miejsce w generalce, 3 miejsce SWRC)
2012 – Michał Kościuszko / Maciej Szczepaniak (14 miejsce w generalce)
2013 – Michał Kościuszko / Maciej Szczepaniak (Awaria na SS21)

Janusz Kulig – Rajd Meksyku 2003
Źródło: www.rallymexico.com
Michał Kościuszko – Rajd Meksyku 2013
Źródło: www.lotosrallyteam.pl
Kierowcy o rajdzie Meksyku
„Jednym z najważniejszych aspektów w przygotowaniach do Meksyku jest poradzenie sobie z różnicą czasu. Jeśli przystosowałeś się dobrze do lokalnego czasu twoje zmysły podczas zapoznania są bardziej wyostrzone. Dlatego pojechałem do Kalifornii na dwa tygodnie przed rajdem, żeby się zaaklimatyzować. Musimy przystosować się do wielu rzeczy. W przeciwieństwie do Szwecji przyczepność na szutrze tak bardzo się nie zmienia. Pomimo to w Meksyku koncentracja jest naprawdę poddawana próbie. Na przykład na najdłuższym oesie Guanajuatito jest niewiarygodnie ciężko. Lubię charakter tego odcinka. Biegnie przez wąskie sekcje, bardzo wymagające technicznie, jak również przez bardzo szybkie fragmenty. Jest bardzo zróżnicowany jak cały Rajd Meksyku.” – Jari-Matti Latvala

„Tak jak w Szwecji, musimy mądrze podejść do tego rajdu. W poprzednim roku udowodniliśmy, że mamy właściwą szybkość, ale w tym roku chodzi już o stabilność wyników i dojeżdżanie do mety bez popełniania błędów. Ten rajd nie jest najtrudniejszym z tegorocznych, ale definitywnie jest jednym z najpiękniejszych. Największym wyzwaniem jest długi odcinek ostatniego dnia (Guanajuatito). To niesamowity oes, ale musisz włożyć wiele wysiłku, by zachować koncentrację.” – Thierry Neuville

“Rajd jest w porządku, ale z powodu dużych wysokości mamy mniejszą moc silnika. Przekłada się to na inny styl jazdy. Za każdym razem gdy tam jestem wydaje mi się, że auto nie chce szybko jechać. Czujesz, że mógłbyś pokonać każdy zakręt z gazem w podłodze. Ale oczywiście nie możesz. Zamiast tego musisz być łagodniejszy z powodu braku mocy, musisz jechać stabilniej i starać się utrzymywać prędkość. Same trasy to natomiast mieszanka wszystkiego: trochę płynnych odcinków, nieco ciasnych zakrętów, a także wiele skał i kamieni.” – Mikko Hirvonen

„Na pewno jest to jeden z trudniejszych rajdów w kalendarzu Mistrzostw Świata zarówno dla samochodów, jak i dla zawodników. Odcinki są rozgrywane na wysokościach powyżej 2500 metrów, a rozrzedzone powietrze powoduje spadek mocy silnika o około 20%. Niezłej fizycznej kondycji będą wymagały dwa najdłuższe odcinki, kultowy, prawie 55-kilometrowy Guanajuatito i dwukrotnie pokonywany 42 kilometrowy Otates. Jesteśmy w Meksyku po raz czwarty, ale będzie to dla nas pierwszy start w samochodzie WRC. Liczymy jak zawsze na mocny doping kibiców, których w Meksyku nie sposób nie zauważyć. Atmosfera towarzysząca nam podczas rajdu jest niepowtarzalna” – Michał Kościuszko


Meksykańscy Kibice – Super Special 2012
Źródło: volkswagen-motorsport.com
Thierry Neuville – Rajd Meksyku 2013
 
Petter Solberg – Rajd Meksyku 2012
 
Sébastien Loeb – Rajd Meksyku 2010
Źródło: www.rallymexico.com
Lista startowa
Rajd Meksyku nie przyciąga zbyt wielkiej uwagi kierowców, którzy z powodu wysokich kosztów rezygnują z tej rundy. Z pośród 29 wszystkich zgłoszeń, mamy 12 aut WRC. Startujący po raz pierwszy w tym roku Chris Atkinson otrzymał drugiego Hyundaia i20 WRC, z jedenastką wystartuje Benito Guerra, którego Fiestę WRC zgłosił M-Sport WRT. Do Leon wybiera się jedna polska załoga – Robert Kubica i Maciej Szczepaniak. Lista startowa TUTAJ
Źródło: www.rallymexico.com
Robert Kubica w debiucie
Swoje przygotowania do tej rundy Robert Kubica i Maciej Szczepaniak rozpoczną od testów 27.02 w Hiszpanii.
O przygotowaniach wspomniał szef M-Sportu Malcolm Wilson “W Monte widzieliśmy świetne tempo Roberta i zawsze czuliśmy, że w Szwecji będzie mu ciężko. Ale teraz czekamy już na Meksyk. To już rajd z warunkami przypominającymi drogowe, myślę, że będą one dla niego dobre. Da mu szansę naprawdę nauczyć się auta. „
Malcolm Wilson dodał – ”Bardzo mało osób ma wiedzę o tym, jak skoncentrowaną i profesjonalną osobą jest Robert w trakcie przygotowań do rajdów. Będziemy mieli testy w Hiszpanii przed tym rajdem i to da mu dodatkowy czas spędzony w samochodzie w podobnych warunkach, jakich oczekujemy w Meksyku. Będziemy symulować osiągi i moc samochodu – które będą w Meksyku o około 30 procent niższe, niż gdzie indziej. Po tym teście Robert będzie wiedział, czego oczekiwać od samochodu, co pomoże mu w rywalizacji.”
Dla Roberta będzie to debiut, natomiast dla Maćka Szczepaniaka to już szósty start w rajdzie Meksyku. Doświadczenie zdobyte przez Maćka, na pewno pomoże naszej załodze podczas tegorocznej edycji.
Maciej Szczepaniak Rajd Meksyku 2013
Źródło: www.lotosrallyteam.pl

*******************************************************************************

Akcja Twoja flaga jedzie do Meksyku

Jeśli chciałbyś uczestniczyć w Rajdzie Meksyku, a nie masz fizycznej możliwości się tam pojawić, to dzięki Klubowi Kibiców R.K. możesz pokazać/przekazać swoje wsparcie dla Roberta i w ten sposób kibicować tam na miejscu.
Każdy z Was może przesłać do nas flagę z umieszczonym na niej dowolnym tekstem (swoim imieniem, grafiką, hasłem zagrzewającym do walki itp.) lub oryginalną, czystą flagę Polski.
Flagi połączymy na taśmie w jeden ciąg i zabierzemy do Meksyku. Tam wraz z klubową flagą będziemy umieszczać je na OS-ach i w innych ciekawych miejscach, tak aby nawet bardzo daleko od domu Robert i Maciek czuli się jak u siebie.
Bądźmy wszyscy razem z nimi!
– Flaga może być kupiona w sklepie, zrobiona własnoręcznie, znaleziona w szafie – liczymy na ciekawe pomysły.
– Ze względów logistycznych flaga może mieć maksymalny wymiar dłuższego boku 45cm – jest to popularny wymiar flagi samochodowej.
– Napisy mogą być naniesione własnoręcznie markerem, nadrukowane, wyhaftowane, naszyte itp.
– Flagę (bez plastikowych czy metalowych elementów) należy wysłać na adres:

Honorata Wójcik
POSTE RESTANTE
41-303 UP Dąbrowa Górnicza 3

Czekamy do 28 lutego.
Sugerujemy, aby przesyłki nadawać w formie listu Priorytetowego.

Masz problem ze znalezieniem odpowiedniego wymiaru flagi – wpisz w serwis aukcyjny lub w wyszukiwarkę hasło „Flaga samochodowa” lub „Flaga samochodowa z własnym nadrukiem”.
W razie pytań pisz na: admin@klubfanakubicy.one.pl

*******************************************************************************

W dniu wylotu HiP do Meksyku, na krótki reportaż wpadnie program “Raport”  Do pokazania będą Wasze flagi, a także kilka słów o kibicowaniu Robertowi w naszym Klubie.

*******************************************************************************
 Testy – Hiszpania.



fot. Ja Otero Gimenez
fot. Edgar Vilaseca Rodriguez
fot. David Pejoan Orozco
fot. Albert’s Photo
Fot.Eryk Mełgwa
Fot.Eryk Mełgwa
Fot.K.Karolak i J.Gospodarczyk
Fot.Anna Sole

******** Playlista YouTube Video – Robert Kubica – Test Day WRC Rally Mexico 2014 *********

Playlista dostępna także TUTAJ



Robert przed Rajdem Meksyku:

Z tego, co wiem, odcinki Rajdu Meksyku prowadzą na bardzo dużych wysokościach. To oznacza, że znacząco spada moc silników, co wpływa także na sposób prowadzenia.

W tym roku będzie wiele długich, wymagających odcinków i myślę, że będzie to wymagający rajd dla debiutanta. To mój pierwszy start na szutrze w Fieście RS WRC i mój pierwszy start w Meksyku, więc moim celem jest dojechanie do mety, co umożliwi zdobycie cennych doświadczeń – mam nadzieję, że bez takich błędów, jakie przytrafiały się w Szwecji.

Moje podejście jest dokładnie takie, jak zawsze. Będę się starał zgromadzić tyle informacji, ile będę w stanie. Muszę samodzielnie odkrywać ten rajd. Mam nadzieję, że wraz z Maćkiem będziemy mieli bezproblemowe zapoznanie, a potem będziemy mieć fun na odcinkach, o których chcemy się jak najwięcej dowiedzieć.

Z tego, co zauważyłem, niektóre fragmenty trasy przypominają OS-y z Grecji. Nie wiem, jak gorąco będzie we wnętrzu Fiesty, bo nie miałem jeszcze okazji nią jechać w takich warunkach, ale w zeszłym roku nie miałem żadnych problemów na dłuższych odcinkach.

Oczywiście długie OS-y są bardziej wymagające od tych krótkich, ale ja przywykłem do przebywania w samochodzie przez dłuższy czas, bo wyścigi Formuły 1 są znacznie dłuższe od odcinków specjalnych, jakie czekają na nas w przyszłym tygodniu. Oczywiście podejście do jazdy i przyczepność są zupełnie inne w rajdach, ale jeśli chodzi o przygotowanie fizyczne, nie mam obaw przed startem na 50-kilometrowym odcinku.

Czekam już na nowe wyzwanie, a poznawanie nowych tras to też dobra okazja, aby zobaczyć, jak Fiesta jeździ po szutrze.


Klub Kibiców Roberta Kubicy
KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 19:46

Udostępnij:

error: Content is protected !!