W ubiegłym roku Robert Kubica z mocnym przytupem zainaugurował w Rajdzie Monte Carlo rozpoczynającym pierwszy dla niego sezon w WRC. Niestety skończyło się nie tak jak zaczęło. W ubiegłym roku Robert Kubica i Maciej Szczepaniak wygrali dwa OSy na tym kultowym rajdzie.
W tym sezonie nasza załoga RK World Rally Team wystartuje także Fordem Fiestą RS WRC – oczywiście jak wiadomo z kilkoma zmianami.
Z wielką ciekawością czekamy na wyniki tych nowości, system zmiany biegów nie powodujący opóźnień, opony Pirelli i nowy zespół – wszystko okaże się już wkrótce.
Zapraszamy do wspólnego kibicowania.
Przydatne linki na Rajd Monte-Carlo:
Oficjalna strona rajdu
Międzyczasy WRC.com
Międzyczasy Citroen
Klasyfikacja rajdu WRC.com
Klasyfikacja rajdu Rally-base
Rajdowe radio WRC.com
Park serwisowy
Best of rallylive
Harmonogram:
Środa (21.01)
16:00 – Shakedown Chateauvieux (3,25 km)
18:00 – Shakedown Chateauvieux (3,25 km)
Czwartek (22.01)
20:21 – OS1 Entrevaux – Rouaine (21,31 km)
21:29 – OS2 Norante – Digne – les – Bains (19,68 km)
23:26 – Serwis A
Piątek (23.01)
08:10 – Serwis B
09:56 – OS3 La Salle en Beaumont – Corps 1 (15,84 km)
10:29 – OS4 Aspres les Corps – Chauffayer 1 (25,81 km)
11:07 – OS5 Les Costes – Saint Julien en Champsaur 1 (25,40 km)
12:22 – Serwis C
14:38 – OS6 La Salle en Beaumont – Corps 2 (15,84 km)
15:11 – OS7 Aspres les Corps – Chauffayer 2 (25,81 km)
15:49 – OS8 Les Costes – Saint Julien en Champsaur 2 (25,40 km)
17:14 – Serwis D
Sobota (24.01)
08:10 – Serwis E
09:16 – OS9 Prunieres – Embrun 1 (19,93 km)
10:49 – OS10 Lardier et Valenca (51,70 km)
12:34 – Serwis F
13:55 – OS11 Prunieres – Embrun 2 (19,93 km)
15:43 – OS12 Sisteron – Thoard (36,85 km)
Niedziela (25.01)
07:34 – Serwis G Monaco
09:30 – OS13 Col St Jean – St Laurent 1 (10,16 km
10:45 – OS14 La Bollene Vesubie – Sospel (31,66 km)
12:08 – OS15 Col St Jean – St Laurent 2 [Power Stage] (10,16 km)
13:26 – Serwis H Monaco
Relacje w TV:
Czwartek (22.01)
TVP1 – 20:05 Rajd Monte Carlo – Kronika
Polsat Sport Extra – 19:10 Magazyn WRC (powtórka)
Polsat Sport Extra – 20:00 Rajd Monte Carlo – 1. odcinek specjalny: Entrevaux – Rouaine
Piątek (23.01)
TVP1 – 20:05 Rajd Monte Carlo – Kronika
Polsat Sport Extra – 22:10 Rajd Monte Carlo (Podsumowanie dnia )
Sobota (24.01)
TVP1 – 20:05 Rajd Monte Carlo – Kronika
Polsat Sport Extra – 22:00 Rajd Monte Carlo (Podsumowanie dnia )
Niedziela (25.01)
Polsat Sport Extra – 09:30 Rajd Monte Carlo – 13. odcinek specjalny: Col Saint Jean – Saint Laurent 1
Polsat Sport Extra – 12:00 Rajd Monte Carlo – 15. odcinek specjalny: Col Saint Jean – Saint Laurent 2 (power stage)
Polsat Sport Extra – 19:00 Rajd Monte Carlo (Podsumowanie dnia )
TVP1 – 20:05 Rajd Monte Carlo – Kronika
Poniedziałek (26.01)
Polsat Sport Extra – 15:40 Rajd Monte Carlo – power stage (powtórka)
Polsat Sport Extra – 19:00 Rajd Monte Carlo (Podsumowanie rajdu)
Wtorek (27.01)
Polsat Sport Extra – 16:50 Rajd Monte Carlo (Podsumowanie rajdu – powtórka)
Pogoda: Mone-Carlo (GAP)
[simple-weather location=”GAP, FR” latitude=”44.566667” longitude=”6.083333” days=”3″ night=”no” units=”metric” date=”l d.m”]
Mapa Rajdu:
Rallye Monte-Carlo 2015 – mapy i więcej
Galeria zdjęć:
Galeria wideo:
Informacje :
Andrzej Borowczyk : Kubica już nie może się zasłaniać brakiem doświadczenia
Źródło: Polsat Sport
Dwa sezony Rajdowych Mistrzostw Świata w Polsacie!
Telewizja Polsat zakupiła na dwa najbliższe sezony prawa do pokazywania cyklu najbardziej prestiżowych rajdów z udziałem najlepszych kierowców, w tym Roberta Kubicy, czyli Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Rajdy będzie prezentował Polsat Sport Extra, który pierwszą transmisję przeprowadzi w czwartek 22 stycznia z wyścigu z Monte Carlo.
Więcej na: Polsat Sport
Robert Kubica: Już nie mogę doczekać się pierwszej imprezy tego sezonu.
Robert Kubica : “Rajd Monte Carlo to dla mnie z wielu powodów duże wyzwanie. Część odcinków specjalnych będzie dla mnie zupełnie nowa. Warunki pogodowe będą w dużej mierze decydowały o przebiegu rywalizacji. W zeszłym roku wygrałem tu dwa oesy, ale konkurencja w tym roku będzie bardzo mocna, a zespoły fabryczne z pewnością są dobrze przygotowane. Monte Carlo to wspaniała impreza i każdy chce tu pokazać się z jak najlepszej strony, naszym celem będzie gromadzenie ważnego doświadczenia. To pierwszy występ zbudowanego przeze mnie zespołu RK WRT. Bardzo mnie cieszy nieustanne wsparcie moich dotychczasowych partnerów – Grupy Lotos i Grupy Azoty. Przerwa między sezonami stała pod znakiem ciężkiej pracy nad nowym zespołem. W minionym tygodniu przeprowadziliśmy udane testy z naszym nowym dostawcą opon, firmą Pirelli. Już nie mogę doczekać się pierwszej imprezy tego sezonu.”
Kubica dla Autosport
“Mamy ścisłą współpracę z A-Style” – powiedział Kubica dla Autosport. “Nasza siedziba i warsztat będą blisko nich. Niestety, nie było zbyt wiele czasu – decyzja o realizowaniu tego projektu pojawiła się dość późno. Aczkolwiek zebrałem już część ludzi których znam z przeszłości i chciałbym podziękować wielu ludziom, którzy włożyli wiele pracy w ostatnich dwóch tygodniach by wszystko przygotować. Ten sezon będzie inny, to pewne. Musimy wypracować wszystko jako zespół, aby wszystko działało poprawnie. Celem na ten sezon jest skoncentrować się na jeździe, ale musimy pracować naprawdę ciężko, zwłaszcza na starcie sezonu, który jest bardzo napięty dla zespołu rozpoczynając od Monte przez Szwecję do Meksyku.”
Pirelli potwierdziło w zeszłym tygodniu, że Kubica przejdzie z używania opon Michelin na Pirelli w 2015.
“W zeszłym roku pokazali imponującą formę i w niektórych warunkach opony Pirelli pracowały lepiej – Ok w innych warunkach mogą pracować gorzej” – powiedział Kubica.
“Pirelli ma dobre doświadczenie i dostaliśmy od nich bardzo dobre wsparcie. Posiadanie tego wsparcia na ten rok jest bardzo dobre dla mnie.
Pirelli jest solidnym partnerem i liczymy na dobrą współpracę w tym roku.”
Źródło: Autosport
Shakedown
Wyniki shakedown na eWRC
Shakedown Live
Kubica : Planujemy zakup auta w nowej specyfikacji.
Jakie są pana cele na drugi sezon w WRC?
– W naszej sytuacji nie mamy za bardzo co podskakiwać do zespołów fabrycznych. Będziemy się starali jechać swoje. Oczywiście chciałbym poprawić skuteczność i nad tym muszę popracować, żeby częściej bez przygód dojeżdżać do mety. To będzie priorytet, ale też nie chcę za bardzo odpuszczać, ponieważ rajdy mistrzostw świata są bardzo wymagające i trzeba znaleźć odpowiedni kompromis. Nie wolno się wozić.
Stworzył pan własny zespół. Decyzja została podjęta późno. Jak czuje się pan przygotowany do sezonu?
– Na pewno czuję się bardziej doświadczony niż rok temu i z pewnością ubiegłoroczne doświadczenia trochę pomogą. Z innych rzeczy – mamy nowego producenta opon, firmę Pirelli. Z pewnością w niektórych warunkach te opony będą się sprawowały lepiej, a w innych gorzej. Tak naprawdę mamy na cały sezon 2-3 rodzaje gum asfaltowych i podobnie jest z szutrowymi. Dwa rodzaje, więc w zależności od specyfikacji ogumienia czasami będzie lepiej, a czasami nie. Przejechaliśmy jednak jeszcze za mało kilometrów, aby to oceniać. Z rajdu na rajd będzie coraz lepiej – nie tylko jeśli chodzi o opony, ale też o funkcjonowanie całego zespołu.
Jak to jest – tworzyć własny team WRC?
– Na dziś nie jest to jeszcze w stu procentach mój zespół. Opieram się o zaplecze innych. Współpracujemy z ekipą A-Style, ale w najbliższym czasie nasz warsztat zostanie przeniesiony i będzie pracował tak naprawdę tylko nad moimi dwoma autami, z których będę korzystał w mistrzostwach świata. Dlatego też będzie dużo łatwiej to wszystko dobrze zorganizować. Z czasem na pewno sytuacja będzie się polepszała.
W ciągu roku pojawi się nowa ewolucja Fiesty. Będzie miał pan okazję jeździć także tym autem?
– Raczej tak. Planujemy zakup auta w nowej specyfikacji.
Przed panem kolejny rajd Monte Carlo. Rok temu wygrał pan tu dwa odcinki specjalne. Jak się pan czuje przygotowany do tegorocznej edycji?
– Warunki są bardzo zmienne i trudne. Na przykład nawet dziś na zapoznaniu, podczas pierwszego przejazdu odcinków było dużo lodu, a godzinę-półtorej później w wielu miejsca była tylko mokra droga, a potem znów gdzieś się trafił lód. Dlatego jest to tak wymagający rajd. Jest zdradliwy. Nie będzie łatwo, jeśli chodzi o dobór opon oraz ocenę nawierzchni. To się będzie bardzo zmieniać.
Będzie miał pan jednak pomoc z zewnątrz.
– W Monte Carlo używamy co prawda szpiegów, jak na każdym rajdzie asfaltowym, ale jednak oni przejeżdżają te same oesy minimum dwie godziny wcześniej. Przy tak szybko zmieniających się warunkach bardzo ciężko ocenić na podstawie informacji od nich, jak będzie na trasie i jak dobrać opony, aby najlepiej się sprawowały 2-3 godziny później. Szczególnie w takie dni jak dziś, gdy w nocy spadł śnieg i było trochę mrozu, ale już około godziny dziesiątej niemal cały ten lód znikł.
Czego mogą panu życzyć kibice przed sezonem 2015?
– Życzyć mi? To raczej ja bym życzył kibicom cierpliwości, spokoju i zdrowa. A reszta przyjdzie sama!
Więcej na Onet.pl
Załoga szpiegowska Roberta Kubicy na Rajd Monte-Carlo
Jak zapewne wszyscy pamiętają Michele Ferara był pilotem Roberta podczas rajdu Wielkiej Brytanii w 2013 w Citroenie DS3 WRC.
Kubica startuje jako trzynasty
W czwartek Robert Kubica i Maciek Szczepaniak wystartują jako trzynasta załoga. Poniżej lista startowa.
Rallye Monte-Carlo 2015/ Pre-Event LIVE
Można też oglądać na stronie wrc (lepiej dopasowany dźwięk)
http://www.wrc.com/live-ticker/live_popup_stream.html
Maciej Szczepaniak: Nie było ani w świecie kierowców wyścigowych, ani w historii polskich kierowców rajdowych żadnego, który w WRC osiągnąłby tyle, co Robert już
W ubiegłym roku zaczęliście Rajd Monte Carlo rewelacyjnie, od wygrania 2 pierwszych odcinków specjalnych w klasyfikacji generalnej. Do końca sezonu 2014 liczbę oesowych zwycięstw powiększyliście do 5 i byliście jedną z zaledwie kilku załóg, która w minionym roku wygrywała odcinki specjalne. W tym roku może być lepiej?
– Postaramy się, aby tak było. Wiemy, co musimy poprawić. Trudność polega na tym, że na tym poziomie motosportu nie ma mowy o lepszych wynikach kosztem prędkości, czyli jazdy wolniejszej o nawet ułamek kilometra na godzinę, a to podnosi ryzyko. Jesteśmy jednak bogatsi o doświadczenia z ubiegłego sezonu i postaramy się je wykorzystać.
W 2014 roku przed Rajdem Monte Carlo wspólnie wystartowaliście tylko w jednym rajdzie – Janner. Wygraliście go w spektakularnym stylu, mimo przygód na trasie. Już wtedy było wiadomo, że cały sezon 2014 będziecie startować razem?
– Nie, Rajd Janner to była nasza “randka w ciemno”. Wynik na tym rajdzie był dużo lepszy niż wynikało to z naszej współpracy, wówczas jeszcze bardzo “kwadratowej”. Styl pracy Roberta i jego wymagania są zupełnie inne niż kierowców, z którymi startowałem dotychczas. Byłem pod wrażeniem jego naturalnej prędkości i tego, jak bezkompromisowo i do granic możliwości wykorzystuje wszystko, co ma do dyspozycji, czyli samochód, opony i drogę.
– Tempo jest zazwyczaj podobne, chociaż każdy rajd jest inny. Są takie, kiedy możemy nie ryzykować wszystkiego i kończymy na wysokim miejscu, bo paru zawodników z czołówki ma problemy lub odpada. Tak było w Argentynie. Ale są też takie rajdy, jak ubiegłoroczny we Francji, w którym wszyscy zawodnicy z czołówki aż do mety jadą bardzo szybko.
– Wiem, że pierwsze dwa odcinki specjalne poprzedniej edycji Rajdu Monte Carlo przejdą do historii, ale na tych oesach były momenty kiedy jechaliśmy 40 km/h, bo nie dało się jechać szybciej. W kolejnych rajdach były oesy, które zrobiły na mnie znacznie większe wrażenie, jak chociażby 15. odcinek specjalny Rajdu Francji. Moim zdaniem, to był najlepiej – do tej pory – przejechany odcinek w wykonaniu Roberta w mistrzostwach świata, ze mną na prawym fotelu. Nie mieliśmy wtedy uprzywilejowanej pozycji na drodze z uwagi na miejsce zajmowane w rajdzie, Robert doskonale dobrał opony, pojechał bardzo odważnie i czysto.
Czy na przestrzeni minionego sezonu musieliście zmienić sposób opisu trasy ze względu – na przykład – na rajdy, w których Robert startował po raz pierwszy? Jeśli tak, miałeś w tym swój udział? Rozpoczynasz 14. sezon startów w WRC, masz na koncie udział w 79 rundach mistrzostw świata. Dla Roberta to będzie dopiero sezon nr 3.
– Opis ewoluuje trochę, bo cały czas zbieramy doświadczenia. Siłą sprawczą w aucie, nie tylko w tym względzie, jest jednak kierowca. Ja, oczywiście, nie jestem jedynie “workiem kartofli”, ale to kierowca ma czuć się z opisem komfortowo. Robert wykorzystuje opis, w którym są zwroty po polsku, angielsku i włosku, i ja nie mam z tym żadnego problemu. Ważne, żeby opis działał, tzn. przemawiał do kierowcy.
Nie było ani w świecie kierowców wyścigowych, ani w historii polskich kierowców rajdowych żadnego, który w WRC osiągnąłby tyle, co Robert już. Mimo to, trudno usłyszeć od niego, że jest zadowolony z osiągniętych wyników.
– Będzie dopiero wtedy, jak zostanie mistrzem świata (śmiech). Ale, pewnie, i tak krótko. A tak na poważnie. Myślę, że wynika to z faktu iż Robert jest perfekcjonistą, który zawsze bardzo wysoko stawia sobie poprzeczkę. Nie tylko w sporcie rajdowym taka postawa jest na wagę złota. Dosłownie i w przenośni.
źródło: Interia.pl
Wypowiedź Roberta Kubicy (video)
Załoga szpiegowska Kubicy już gotowa
Wynik OS1
Kubica uszkodził lewy przód – Mieliśmy moment, pojechaliśmy prosto w strefie hamowania. Mamy bardzo dużą podsterowność.
OS2 z problemami
– Obróciło mnie, musiałem zawracać, potem straciłem wszystkie światła i popsuł się prawdopodobnie alternator. Samochód zapalał i gasł. Musiałem uruchamiać na nowo silnik. Ale jesteśmy tutaj, to się liczy – powiedział Kubica.
Kubica.pl w nowej odsłonie
Galeria
Jutro z Rally2
Na dojazdówce do serwisu Robert Kubica i Maciek Szczepaniak zostali zatrzymani przez policję z powodu braku oświetlenia. Załodze nie udało się naprawić usterki. Przekroczony został limit spóźnień dlatego jutro start z dodatkową karą z powodu skorzystanie z systemu Rally2.
Social media