^

Robert Kubica - Klub Kibiców

środa, 9 września 2015

W krainie kangurów – Rajd Australii 2015 czas zacząć…

Już tylko godziny dzielą nas od rozpoczęcia rywalizacji w australijskiej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. W związku z absencją naszej załogi Robert Kubica / Maciej Szczepaniak będzie to znacznie spokojniejszy weekend dla wszystkich kibiców wspierających RK WRT.  Jednak nie będą to tak do końca nudne, trzy dni na szutrowych drogach w okolicach Coffs Harbour…0987

Emocje rajdowe rozpoczęły się już podczas zapoznania z odcinkami rajdu. Na wtorkowym rekonesansie poważny, jak się okazało, wypadek miała druga załoga zespołu Citroen Total Abu Dhabi WRT Mads Ostberg / Jonas Andersson. Zawodnicy na jednym z zakrętów wpadli na nieprawidłowo jadącą ciężarówkę mocno rozbijając swojego Lancera. Początkowo nic nie wskazywało aby zawodnicy nie mogli kontynuować rywalizacji w rajdzie. Jednak podczas drugiego dnia zapoznania okazało się, iż załoga odczuwa skutki zderzenia, jest mocno poobijana na domiar złego Mads Ostberg ma połamane dwa żebra. Podjęto decyzję o wycofaniu się z rajdu, a zastąpi ich przebywający w Australii razem z zespołem Stephane Lefebvre.

Kibicom pomimo, najmniej licznej stawki kierowców, w tym sezonie (tylko 27 aut) z całą pewnością nie zabraknie wrażeń w trakcie trwania imprezy….. Podczas weekendu będziemy emocjonować się pojedynkiem fabrycznych teamów Hyundaia i Citroena o drugie miejsce w klasyfikacji generalnej producentów. Hyundai chcąc zwiększyć swoje szanse, desygnował do walki o punkty dla zespołu Hydena Paddona, przesuwając Daniego Sordo, do drugiego, bliźniaczego teamu. Oba teamy zapowiedziały ostrą walkę o drugie miejsce na zakończenie sezonu 2015. Przed rajdem przewaga Hyundaia nad Citroenem wynosi tylko 13 pkt.

987654

Interesujące rozstrzygnięcia zapaść mogą w kwestiach dotyczących tytułów mistrzowskich. Sébastien Ogier może zapewnić sobie w niedzielę trzeci tytuł mistrza świata. Warunkiem jest utrzymanie 84-punktowej przewagi w klasyfikacji generalnej po Australii. Obecnie JML traci do niego 93 punkty. Także Volkswagen Motorsport ma szanse na zdobycie klasycznego hat tricka. Jednak aby tak się stało musi na mecie Rajdu Australii utrzymać 129 punktów przewagi. Na chwilę obecną przewaga nad drugim teamem, Hyundai Mobilis WRT wynosi 139 pkt. Tak więc pomimo braku Roberta i Maćka nie będziemy chyba narzekać na sportowe emocje, które z każdym dniem przybliżają nas do Tour de Corse 2015 i ponownego spotkania z naszą załogą…


Przydatne linki na Rajd Australii 2015

Oficjalna strona rajdu
Międzyczasy WRC.com
Międzyczasy Citroen
Klasyfikacja rajdu WRC.com
Klasyfikacja rajdu Rally-base
Rajdowe radio WRC.com
Park serwisowy


Harmonogram

Piątek (11.09)

00:18 SS1 Utungum I              7.88 km
00:41 SS2 Bakers Creek I       17.75 km
01:29 SS3 Northbank I            8.42 km
02:42 SS4 Newry Long I        29.51 km

04:12 Serwis A (Coffs Harbour)

06:00 SS5 Utungum II           7.88 km
06:23 SS6 Bakers Creek II    17.75 km
06:56 SS7 Northbank II         8.42 km
08:09 SS8 Newry Long II     29.51 km

09:19 Serwis B (Coffs Harbour)

Sobota (12.09)

00:40 Serwis C (Coffs Harbour)

02:18 SS9  Nambuca I     50.80 km
04:08 SS10 Valla I              7.94 km

05:48 Serwis D (Coffs Harbour)

07:41 SS11 Nambuca II   50.80 km
10:10 SS12 Valla II             7.94 km (night stage)

Niedziela (13.09)

23:10 Serwis F (Coffs Harbour)

23:58 SS13 Bucca Long I         21.95 km
01:08 SS14 Wedding Bells I        9.23 km
01:39 SS15 Settles Rd                6.40 km

02:39 Serwis G (Coffs Harbour)

03:42 SS16 Bucca Long II      21.95 km
05:08 SS17 Wedding Bells II     9.23 km (Power Stage)

06:01 Serwis H (Coffs Harbour)


Relacje TVpolsat

Piątek (11.09)

20:00 WRC Rajd Australii – skrót wydarzeń dnia / Premiera

Sobota (12.09)

18:10 WRC Rajd Australii – SS10 Valla I

19:20 WRC Rajd Australii – skrót wydarzeń dnia / Premiera

Niedziela (13.09)

01:00 WRC Rajd Australii – SS14 Wedding Bells I / Live

05:00 WRC Rajd Australii – SS17 Wedding Bells II power Stage / Live – Aktualizacja: Brak Transmisji w Polsacie

21:10 WRC Rajd Australii – skrót wydarzeń dnia / Premiera

21:40 WRC Rajd Australii – podsumowanie / Premiera

Pozostałe relacje TV

tv


Pogoda: Coffs Coast


Mapa Rajdu


 Shakedown : Wyniki

Shakedown - Rajd Australii 2015


Hayden Paddon o Kubicy

Hayden Paddon “… On jest bardzo dobry! Jego obecność to wielka korzyść dla naszej dyscypliny. Wystarczy zobaczyć, jak wiele osób przyciągnął do WRC. To niesamowite! Jest prawdopodobnie jednym z najpopularniejszych ludzi w parku serwisowym. Ten sport go potrzebuje. Przez dwa ostatnie lata walka z nim to spore wyzwanie. Robi się coraz szybszy, a ja wiem, jak wiele lat zajęło mi osiągnięcie takiej prędkości, tymczasem on jest tu od niecałych trzech lat, więc wciąż w rajdach jest nowicjuszem! Mam nadzieję, że będzie cierpliwy i zostanie w rajdach, bo wszyscy chcemy, aby tu był.”

Wywiad w całości na : onet.pl


 Lista startowa 24 Coates Hire Rally Australia Day 1

start l


Dzień I

Wyniki  I dnia

Klasyfikacja po I dniu

Overall8

Kierowca Volkswagena Polo R Jari-Matti Latvala zakończył poranek na śliskich drogach Nowej Południowej Walii blisko jedenaście sekund za prowadzącym Krisem Meeke’em. Fin wygrał jednak trzy odcinki podczas drugiej pętli i awansował z piątego na drugie miejsce, a następnie objął prowadzenie na ostatnim oesie dnia. Jego przewaga wynosi dwie sekundy.

„Rano brakowało mi tej iskierki i dwóch ostatnich procentów do ataku, ale zaatakowałem na pierwszych trzech odcinkach drugiej pętli. Na ostatniej próbie nie było już najlepiej, ponieważ moje opony były zużyte. Wyliczyłem, że jeśli stracę mniej niż pięć sekund, będę zadowolony. Straciłem do Ogiera tylko 4,7 sekundy, ale byłem szybszy niż Meeke” – powiedział Latvala.

Oszczędzanie opon było w piątek kluczem. Rano większość kierowców wybrała miękką mieszankę Michelin, z kolei popołudniu preferowaną opcją okazało się twarde ogumienie.

Startujący Citroenem DS 3 Meeke prowadził przez cztery odcinki, ale na ostatniej próbie spowolnił go unoszący się w powietrzu pył. „Nie widziałem końcówki maski. Jazda na szóstym biegu, kiedy nic nie widzisz, nie jest łatwa”

Luźny szuter pokrywający drogi w okolicy Coffs Harbour stawiał startujących jako pierwsi na straconej pozycji, zmuszając załogi do rozjeżdżania nawierzchni. Otwierający trasę Sebastien Ogier był w najgorszej sytuacji i początkowo zajmował szóste miejsce, ale w lepszych warunkach wygrał ostatni oes, co awansowało go na trzecią lokatę, 4,6 sekundy za Latvalą.

Czwarty po pierwszym dniu jest Andreas Mikkelsen, który jednak po powrocie do parku serwisowego przyznał, że na ostatniej próbie jego Polo R prowadziło się „jak wąż”. Norweg zakończył piątkowy etap trzy sekundy przed Danim Sordo, który wykorzystał daleką pozycję startową i objął prowadzenie po wygraniu trzech pierwszych oesów.

Hayden Paddon początkowo jechał na drugim miejscu, ale spadł na szóstą lokatę z powodu problemów z prowadzeniem swojego Hyundaia i20. Ott Tanak, którego popołudniu spowolniły problemy z dyferencjałem w swoim Fordzie Fiesta RS, wcześniej obrócił się i zgasił silnik.

Elfyn Evans zmagał się z brakiem pewności siebie, a następnie stracił czas po obróceniu swojej Fiesty RS i przebiciu koła po uderzeniu w skarpę. Walijczyk zakończył dzień na dziewiątej pozycji, przed Lorenzo Bertellim, który zmagał się z kolei z problemami z hamulcem ręcznym.

Jako jedyny z czołówki wycofał się Stephane Lefebvre, który uderzył w kamień i uszkodził przedni prawy wahacz swojego DS 3. Francuz w ostatniej chwili zastąpił przed weekendem Madsa Ostberga, który musiał wycofać się z rywalizacji po tym, jak złamał dwa żebra podczas wypadku w trakcie zapoznania.


Dzień II

W sobotę załogi pokonają dwie pętle po dwa odcinki każda, w tym dwukrotnie jeden z najdłuższych oesów sezonu, liczącą 50,80 km próbę Nambucca. Rozpocznie ona obie pętle, a po niej kierowcy ruszą na liczący 7,94 km odcinek Valla, który za drugim razem pokonają już po zmroku. Etap drugi liczy 117,48 km.

Lista startowa 24 Coates Hire Rally Australia Day 2

start lI


Wyniki  II dnia

Klasyfikacja po II dniu

Sebastien Ogier objął prowadzenie w Coates Hire Rajdzie Australii podczas dramatycznego, sobotniego etapu. W niedzielę kibiców czeka ekscytujący finisz, bowiem pierwszą trójkę dzieli zaledwie 2,6 sekundy. Francuz odebrał pierwsze miejsce Krisowi Meeke’owi na ostatnim odcinku specjalnym dnia. W efekcie wyprzedza Ulsterczyka o zaledwie trzy dziesiąte sekundy. Trzeci po zaciętej walce, ze stratą 2,3 sekundy do kierowcy Citroena DS 3, jest Jari-Matti Latvala. Zwycięstwo w dziesiątej rundzie sezonu przypieczętowałoby dla Ogiera trzeci z rzędu tytuł rajdowego mistrza świata.

Meeke odebrał wcześniej prowadzenie Latvali na liczącym 50,80 km odcinku Nambucca, pierwszej próbie dnia w Nowej Południowej Walii. Startujący Volkswagenem Polo R Ogier, który jako pierwszy na trasie zmagał się z najgorszymi warunkami, rozpoczął z kolei sobotę od czwartego rezultatu. Podczas drugiej pętli stan nawierzchni był jednak zdecydowanie lepszy, co pozwoliło Francuzowi na wygranie obu odcinków i zamianę wynoszącej 2,4 sekundy straty na prowadzenie.

„Oczywiście jestem bardzo zadowolony – nie spodziewałem się, że będę dziś wieczorem na czele – przyznał Ogier. “Teraz czekam już na jutro i dalszą walkę. Przewaga nad Krisem jest bardzo mała, podobnie jak nad Jarim-Mattim, więc wszystko jest możliwe. Jutro przynajmniej będę ruszał z dalszej pozycji, podobnie jak oni, i będziemy mieli podobne warunki.”

Meeke zaryzykował, zakładając na pierwszy odcinek dnia miękkie mieszanki opon. Tempo kierowcy Citroena DS 3 na próbie Nambucca było wystarczające, aby odebrać Latvali prowadzenie, ale Ulsterczyk był rozczarowany, że nie udało mu się urwać więcej czasu. Latvala nie czuł się z kolei komfortowo podczas obu przejazdów przez najdłuższy odcinek weekendu, a następnie przestrzelił jeden z zakrętów na ostatniej próbie dnia. Fin przyznał, że w niedzielę będzie musiał jechać równiejszym tempem jeśli chce powstrzymać Ogiera przed sięgnięciem po tytuł.

Czwarty w sobotę był Andreas Mikkelsen w kolejnym Polo R WRC. Norweg traci do lidera 9,1 sekundy. Po drodze zaliczył też nietypową przygodę, kiedy jego czapka dostała się pod pedały podczas lądowania z hopy. Hayden Paddon wygrał dwa poranne oesy i wrócił do walki po tym, jak w sobotę ekipa Hyundaia wyeliminowała problem z dyferencjałem w jego i20. Wkrótce jednak Nowozelandczyka spowolniły problemy ze zmianą biegów i zużytymi oponami. W efekcie jest on piąty i traci do lidera 19,4 sekundy. Ott Tanak awansował z ósmego na szóste miejsce. Kierowca Forda Fiesty RS WRC wyprzedza duet Hyundaia, Thierry’ego Neuville’a i Daniego Sordo. Hiszpan prowadził w piątek rano, ale stracił czas z powodu problemów z hamulcami. Niepocieszony Elfyn Evans zakończył dzień na dziewiątej pozycji. Walijczyka z rytmu wybiła po drodze potężna przygoda na szóstym biegu, która kosztowała go blisko 20 sekund. Pierwszą dziesiątkę zamknął lider WRC 2 Nasser Al-Attiyah, z kolei Lorenzo Bertelli wycofał z rywalizacji z powodu problemów z silnikiem.


Dzień III

Niedziela, trzeci, ostatni etap zmagań rozpoczynamy o godzinie siódmej rano czasu lokalnego, a przed północą w Polsce. Kierowcy rywalizować będą na odcinkach liczących łącznie 67,76 km. Zmagania zakończy transmitowany przez telewizje odcinek Power Stage Wedding Bells2, dodatkowo punktowany dla pierwszej trójki kierowców.

Lista startowa 24 Coates Hire Rally Australia Day 3

start lII

Klasyfikacja generalna 24 Coates Hire Rally Australia 2015

class gen

Rajd Australii 2015 dobiegł końca. Wbrew jego początkowym rozwiązaniom na koniec doczekaliśmy się przewidywanych przez wszystkich wyników. Na mecie odbyła się koronacja zarówno w klasyfikacji indywidualnej oraz zespołowej. Sebastien Ogier zwycięstwem w rajdzie przypieczętował swój trzeci z rzędu tytuł Rajdowego Mistrza Świata. Francuz pokonał swojego zespołowego kolegę Jariego-Mattiego Latvalę różnicą 12.3 sekundy i zapewnił sobie tytuł na trzy rundy przed końcem sezonu. Podium rajdu uzupełnił startujący Citroenem DS 3 Kris Meeke, który jako jedyny ze stawki nawiazywał równorzędną walkę z kierowcami Volkswagenów Polo R WRC. Brytyjczyk stracił do nowo koronowanego mistrza świata 20.3 sekundy.

COwafDnWwAAK5q4

DRIVER’S WORLD CHAMPIONSHIP
1. Sébastien Ogier     235 points
2. Jari-Matti Latvala   134 pts
3. Andreas Mikkelsen 111 pts
4. Mads Østberg         90 pts
5. Thierry Neuville       86 pts
6. Kris Meeke              71 pts
7. Elfyn Evans            63 pts
8. Ott Tänak               62 pts
17. Robert Kubica          6 pts

Postawa kierowców Volkswagena zapewniła również niemieckiemu producentowi, trzeci z rzędu tytuł Mistrzów Świata w kategorii producentów. W dalszym ciągu otwartą pozostaje sprawa walki o druga pozycję w klasyfikacji producenckiej. Walka zespołów Hyundaia i Citroena na pewno dostarczy nam jeszcze sporo emocji do końca sezonu.

MANUFACTURERS’ WORLD CHAMPIONSHIP
1. Volkswagen Motorsport          343 pts
2. Hyundai Shell WRT                 177 pts
3. Citroën Total Abu Dhabi WRT 164 pts
4. M-Sport WRT                         148 pts

Ostatnim oesem rajdu, tradycyjnie już, był Power Stage. Dodatkowe punkty, w całości, padły łupem zespołu VW Motorsport. Wygrał Sebastien Ogier przed Jarri-Matti Latvalą oraz Andreasem Mikkelsenem.

Tak oto zakończyła się wyprawa karawany WRC na “drugi koniec świata”. Teraz wracamy do Europy, na kolejną, 11 rundę rajdowych mistrzostw świata, asfaltowy Rajd Korsyki. Francuzka runda odbędzie się już w dniach 1-4 października z udziałem naszej załogi Robert Kubica / Maciej Szczepaniak.

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 23:03

Udostępnij:

error: Content is protected !!