Właśnie podczas tego rajdu, Rally RACC Catalunya-Costa Daurada Robert Kubica, dwa lata temu, wygrywając 12 rundę mistrzostw świata, zapewnił sobie mistrzowski tytuł w kategorii WRC 2. Rok później, Hiszpanię Robertowi Kubicy przyjdzie przejechać już w kategorii WRC Fordem Fiestą RS WRC z nowym, jakże już doświadczonym pilotem – Maćkiem Szczepaniakiem.
Początek jest bardzo dobry, nasza załoga po drugim dniu rajdu plasuje się na bardzo dobrej 6 pozycji w klasyfikacji generalnej. Chyba szło za dobrze, bo jeszcze przed rozpoczęciem na dojazdówce awarii uległ jak się okazało nowy dyferencjał. Kończąc ten rajd autem, które w prowadzeniu ze względu na tylko przedni napęd było bardzo nieprzewidywalne – można było tylko wtedy skomentować “była szansa”.
Wtedy jeszcze nikt nie przypuszczał, że problemy techniczne, także w nadchodzącym sezonie, będą “nierozłącznym towarzyszem” zespołu RK WRT.
Rajd Hiszpanii 2015 to przedostatnia runda rajdowych mistrzostw świata. Bazą rajdu będzie jak co roku ośrodek wypoczynkowy Costa Daurada w Salou położony na południowy-zachód od Barcelony. Rally RACC Catalunya-Costa Daurada, którego pierwsza edycja odbyła się w 1957 roku, to jedyna w kalendarzu runda o mieszanej nawierzchni, charakteryzująca się bardzo zróżnicowaną trasą, przebiegającą wśród malowniczych wzgórz w okolicy Tarragony. Rywalizacja rozpocznie się w czwartek wieczorem od miejskiego super oesu w Barcelonie. Piątkowy etap to głównie rywalizacja na szutrze. Wyjątek tutaj stanowi najdłuższy tego dnia SS5/9 Terra Alta posiadający fragmenty o nawierzchni asfaltowej. Drugi i trzeci dzień rajdu to już wyłącznie rywalizacja na asfaltowych nawierzchniach, z niezwykle atrakcyjnym dla kibiców SS17 usytuowanego w centrum Salou. Tegoroczna edycja rajdu będzie miała również kilka nowinek. Organizatorzy wytyczyli siedem zupełnie nowych odcinków specjalnych, zwiększając ich liczbę do 23. Podczas “szutrowego dnia” tj. w piątek załogi nie będą miały popołudniowego serwisu. Nowym dla wszystkich uczestników będzie również, dodatkowo punktowany, SS23 Power Stage wytyczony tym razem w okolicy Duesaigues.
Cieszmy się zatem z kolejnego startu “naszej załogi” oraz kibicujmy Robertowi i Mackowi, każdy kolejny przecież rajd z ich udziałem to wielkie emocje, na które mocno liczymy… również i tym razem.
Przydatne linki
Pogoda
Harmonogram rajdu
Transmisje TV
niedziela 18.10 godz. 13:00 Magazyn WRC Rajd Hiszpanii zapowiedź
poniedziałek 19.10 godz. 9:10 Magazyn WRC Rajd Hiszpanii zapowiedź (powtórka)
czwartek 22.10 godz. 18:00 SS1 Barcelona (na żywo)
sobota 24.10 godz. 0:30 Magazyn WRC Rajd Hiszpanii skrót wydarzeń dnia
sobota 24.10 godz. 13:30 Magazyn WRC Rajd Hiszpanii skrót wydarzeń dnia (powtórka)
niedziela 25.10 godz. 11:20 Magazyn WRC Rajd Hiszpanii skrót wydarzeń dnia
niedziela 25.10 godz. 12:00 SS23 Duesaigues 2 / Power Stage (na żywo)
niedziela 25.10 godz. 21:00 Magazyn WRC Rajd Hiszpanii skrót wydarzeń dnia
niedziela 25.10 godz. 21:30 Magazyn WRC Rajd Hiszpanii podsumowanie
poniedziałek 25.10 godz. 23:30 Magazyn WRC Rajd Hiszpanii podsumowanie (powtórka)
Galeria foto:
Galeria wideo:
Robert Kubica przed 51 Rally RACC Catalunya-Costa Daurada
Robert Kubica : “Rajd Hiszpanii to jedyna runda w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata, podczas której ścigamy się na dwóch różnych nawierzchniach. W piątek pokonamy szutrowe odcinki specjalne, a wieczorem ekipa RK World Rally Team zmieni specyfikację auta na asfaltową. Sobota i niedziela to z kolei całkiem fajne, asfaltowe próby. Zobaczymy, co przygotował dla nas organizator, ale trasa z pewnością będzie zróżnicowana. Moim zdaniem wszystko rozegra się na szutrze, chociaż na asfalcie również można sporo stracić. Jeśli będzie sucho, może to być dobry rajd dla naszego pakietu, choć znakiem zapytania będą nowe szutrowe opony Pirelli, które debiutowały w Australii, gdzie nie startowaliśmy. Niestety, z powodów technicznych i logistycznych nie testowaliśmy przed Rajdem Hiszpanii. Krótki odcinek testowy w czwartek rano nie będzie z pewnością pod tym względem zbyt pomocny, więc pierwszy prawdziwy kontakt z nowymi oponami czeka nas w piątek rano. Rajd Korsyki rozpoczęliśmy bardzo dobrze, najszybszym czasem na odcinku testowym i wygraniem pierwszego oesu, a zakończyliśmy równie pozytywnie, uzyskując drugi wynik na próbie Power Stage. Miejmy nadzieję, że w Hiszpanii cały weekend będzie dla nas udany”
źródło: informacja prasowa
Robert Kubica pre-event FIA Press Conference 2015 Rally RACC Catalunya-Costa Daurada
– Robert, masz już pewne doświadczenie w tym rajdzie i zeszłego roku wypadłeś świetnie pierwszego dnia. Jakie są Twoje cele w tym roku?
Robert Kubica: W zeszłym roku miałem dobry dzień na szutrze, z wyjątkiem ostatniego odcinka, gdzie straciłem dość sporo czasu. Byliśmy dość blisko, co było zaskoczeniem ponieważ poprzedniego roku byłem tu na szutrze bardzo wolny. W tym roku będzie inaczej, nie testowaliśmy w ogóle, a ostatnie testy na szutrze były przed Finlandią – czyli dość dawno temu. Po zmianie opon przez Pirelli może być dość trudno opanować wszystko od samego początku, a jutrzejszy shakedown nie będzie reprezentatywny dla całego rajdu.
-Jakie postępy osiągnąłeś podczas tego sezonu?
Robert Kubica: Czuję się znacznie pewniej w samochodzie i jestem przekonany że są postępy. Przychodzę z zupełnie innego świata, gdzie wszystko jest pod moją kontrolą. W rajdach mam bardzo niewielką kontrolę, tak wiele rzeczy zmienia się tak bardzo. To nadal dla mnie nowość, powoli się przyzwyczajam ale daleka jeszcze droga przede mną.
Ten rok był dość trudny. Było trochę błędów, ale również awarii, co kosztowało nas wiele punktów i lokat. Największym zaskoczeniem była dla mnie Szwecja i Finlandia, gdzie z tym tempem mógłbym ukończyć rajd w pierwszej piątce – gdyby nie awaria samochodu. Na Korsyce byliśmy mocni i po raz pierwszy byliśmy w stanie walczyć o podium na czasy, a nie czekać aż ktoś się wycofa – ale to ja najczęściej wypadam z konkurencji przed innymi! Smutne to, ale prawdziwe.
-Co sądzisz o nowych odcinkach?
Robert Kubica: Są fajne. Szuter jest tutaj specyficzny i trudny – łatwo się pomylić, zwłaszcza na nowych odcinkach.
Wiesz czego się spodziewać, ale na nowe odcinki trudno jest ocenić poprawnie. Jesteśmy poza czołówką, co na szutrze ma swoje dobre strony. Zobaczymy też co będzie z kurzem, trzy lata temu było całkiem źle.
-Czy możesz powiedzieć nam coś o przyszłym roku?
Robert Kubica: Tak i nie… Nie wiem jeszcze dokładnie, co będę robił, ale myślę o czymś. Nastąpią zmiany, byłbym zaskoczony jeżdżąc cały sezon w WRC. Nie wiem czy w ogóle będę to robił, ale na pewno będzie coś nowego.
-Czy to będzie coś innego niż rajdy?
Robert Kubica: Może tak, może nie. Zmieniłem się trochę, moim zdaniem. Trzy lata temu powróciłem po wypadku i szukałem nowego wyzwania – rajdy były bardzo dużym wyzwaniem. Nadszedł czas na coś nowego w przyszłym roku, i prawdopodobnie skończy się na tym że będę robił inne rzeczy, być może również rajdy.
źródło: FIA
Robert Kubica dla wrc.com
“Decyzja jeszcze nie zapadła, ale prawda jest taka, że musimy przeanalizować pewne sprawy. Jeśli wystartuję w przyszłym roku w rajdach, chciałbym skupić się na mniejszej ilości rund. To jedyna droga biorąc pod uwagę nasz budżet i inne zasoby. Mniejsza ilość startów pomogłaby nam w porządnym przygotowaniu.
Wszystko zależy od tego, co będzie moim głównym programem. Nie wykluczam wyścigów. Jeśli tak się stanie, to nie wykluczam startów także w niektórych rajdach, aby po prostu dobrze się bawić.”
Nie chcę stracić doświadczeń, które zebrałem w tym roku, ale kontynuowanie startów w taki sposób nie ma sensu. Na tę chwilę mój plan jest taki, aby na 90 procent wystartować w Monte Carlo, a później zobaczymy. Nie spieszy mi się. Jeśli pojawią się dobre możliwości by startować w rajdach, wykorzystam je. Jeśli nie, znajdę sobie inne zajęcie.”
Start list Section 3 – piątek 23.10.2015
Wyniki SS 1 Barcelona
Robert Kubica po SS1 Barcelona
“Wszystko poszło dobrze poza końcowym nawrotem. Na ostatnich 300-400 metrach nie mieliśmy mocy. Być może niechcący nacisnąłem przycisk, wyłączający podtrzymanie turbo”
Wyniki SS 2 Móra d’Ebre – Ascó1
Robert Kubica po SS2 Móra d’Ebre – Ascó
“Mamy parę problemów, trudno przejechać czysty odcinek. Ręczny blokuje wszystkie cztery koła. Na początku myślałem, że złapaliśmy kapcia, ale po prostu było bardzo ślisko i mam duże problemy w wolnych zakrętach”
Wyniki SS 3 Caseres 1
Wyniki SS 4 Bot 1
Robert Kubica po SS4 Bot 1
“Dobry start ale na jednym, wolnym zakręcie dotknęliśmy prawym, przednim kołem i słyszę tam jakieś dziwne dźwięki. Musimy jechać i sprawdzić to.”
Wyniki SS 5 Terra Alta 1
Robert Kubica po SS 5 Terra Alta 1
“Mieliśmy 2 przebite opony, uderzyłem w bandę, zatrzymaliśmy się żeby ją zmienić, już chciałem wyjeżdżać, ale Marshale zatrzymali mnie bo zbliżał się Lefebvre. Wygląda na to, że tak już musi być. Cieszę się z wygrania OS-u na szutrze, szkoda bo wydaje mi się, że na asfalcie też bylibyśmy dobrzy”
Robert Kubica podczas 5A Regroup & Technical Zone
“Wielka szkoda. Widać w tym roku musi iść źle.Szczerze mówiąc po południu wolałbym pójść do baru niż na oesy”
Wyniki SS 6 Móra d’Ebre – Ascó 2
Robert Kubica po SS6 Móra d’Ebre – Ascó 2
“Wszystko w porządku. Jest znacznie więcej przyczepności. Staramy się mieć przyjemność z jazdy, przetrwać ten trudny dzień i jutro jechać na asfaltach. Brakuje mi szczęścia“
Wyniki SS 3 Caseres 2
Wyniki SS 8 Bot 2
Robert Kubica po SS 8 Bot 2
“Było OK, na poprzednim OS-ie mieliśmy kolejnego kapcia”
Wyniki SS 9 Terra Alta 2
Robert Kubica po SS 9 Terra Alta 2
“Utknęliśmy na 3. biegu”
Po pierwszym dniu…
Tak to wyglądało … Kubica Fair Play!Robert Kubica: "Na początku nie mogliśmy znaleźć miejsca na zatrzymanie. Nie…
Posted by Robert Kubica – Klub Kibiców on 23 październik 2015
Social media