Już w ten weekend Formula 1 zawita do Hiszpanii rozpoczynając długo wyczekiwaną, nie tylko przez kibiców, europejską część sezonu 2016. Circuit de Barcelona-Catalunya tor znany zawodnikom “królowej motorsportu” (i nie tylko) jak żaden inny. Hiszpania jest jednym z najczęściej odwiedzanych krajów przez FIA Formula 1 World Championship. Na statystykę tą składają się zarówno rozegrane wyścigi ale również przeprowadzone tam sesje testowe. Właśnie na Circuit de Barcelona-Catalunya odbyły się pierwsze tegoroczne, przedsezonowe testy i to właśnie tutaj, po zakończeniu Gran Premio de Espana Pirelli 2016, odbędą się pierwsze testy F1 w trakcie sezonu. Weekend wyścigowy na katalońskim obiekcie zapowiada się niezwykle interesująco bowiem prawie wszystkie bolidy wystąpią tutaj z nowymi pakietami poprawek z czego najpoważniejszymi poszczycić będą się mogły zespoły Mc Laren Honda oraz Force India.
Gran Premio de Espana już zostało nazwane przez niektórych obserwatorów nowym początkiem sezonu Formula 1. Tym razem na pewno takim będzie dla Maxa Verstappena i Daniiła Kvyata. Sensacyjna zamiana zespołami Holendra i Rosjanina po podwójnym wypadku tego drugiego w ostatnim wyścigu jest bezdyskusyjnie głównym wydarzeniem przed piątą tegoroczną rundą mistrzostw. Verstappen awansował do Red Bulla, a Kvyat cofnięty został do Toro Rosso. Ciekawe jak obaj kierowcy poradzą sobie z tą nieco nową dla nich sytuacją. Jeśli pogoda dopisze (choć synoptycy informują, iż istnieje pewne ryzyko opadów w piątek, sobotę oraz w niedzielę) z cała pewnością wyścig w Barcelonie będzie porywającym widowiskiem.
Formula 1 Gran Premio de Espana
Nico Rosberg: “Nie spodziewałem się takiego otwarcia mistrzostw. Zwycięstwa w czterech pierwszych wyścigach to cudowne osiągnięcie. Cieszę się chwilą, robię co tylko w mojej mocy i mam nadzieję, że będę mógł przenieść te osiągi na resztę sezonu. W sporcie zawsze mamy do czynienia z sukcesami i porażkami, ale z każdego niepowodzenia wychodzimy silniejsi. W trakcie tej kampanii trzeba podchodzić do każdego wyścigu z osobna, bo do zdobycia jest wciąż 425 punktów i wszystko może się zdarzyć. Teraz kolej na Barcelonę. Rok temu zdobyłem tam pole position i zwycięstwo. Jestem usatysfakcjonowany tym, jak spisuje się nasz bolid, dzięki czemu dysponuję pewnością siebie, pozwalającą mi na ostrzejsze naciskanie na limity. Jestem podekscytowany nadchodzącym weekendem. Z pewnością czeka nas fascynująca walka”.
Historia Formula 1 Gran Premio de Espana
Formula 1 Gran Premio de Espana facts
1. Formula 1 gości w Barcelonie nieprzerwanie od 1991 roku. Wcześniej Gran Premio de Espana modwiedzało tory w Jerez, Jaramie, Montjuic, Pedralbes, a w okresie międzywojennym także na owalnym torze w Lasarte. W 1992 roku Catalunya był areną kolarskiego wyścigu drużynowego Letnich Igrzysk Olimpijskich. W ramach promocji Barcelony na świecie w 2013 roku tor zmienił swoją dotychczasową nazwę Circuit de Catalunya na Circuit de Barcelona-Catalunya
2. Trybuny na torze mieszczą 150 tysięcy kibiców i zarówno podczas weekendów F1 jak i MotoGP zapełniają się w całości. Tak dużej liczby kibiców nie znajdziemy nawet na pobliskim Camp Nou gdzie swoje mecze rozgrywa “Duma Katalonii” FC Barcelona.
3. Począwszy od 2007 roku Gran Premio de Espana wygrywa inny kierowca. Na listę zwycięzców wpisali się Felipe Massa, Kimi Raikkonen, Jason Button, Mark Webber, Sebastien Vettel, Pastor Maldonado, Fernando Alonso oraz duet Mercedesa Lewis Hamilton i Nico Rosberg. Myli się jednak ten kto myśli, że zawsze było tak różnorodnie. W latach 2001-2004 pierwszego stopnia podium nie zwalniał Michael Schumacher, a wcześniej trzy triumfy z rzędu święcił Mika Hakkinen.
4. Trzynaście z piętnastu ostatnich wyścigów padło łupem zdobywcy pole position. Tylko dwukrotnie w historii Gran premio de Espana zdarzyło się, aby wygrał zawodnik startujący z dalszych pozycji (M. Schumacher z trzeciego pola w 2012 roku i w Fernando Alonso z piątego pola w 2013 roku). Wszyscy zapewne pamiętają zwycięstwo Pastora Maldonado z 2012 roku, ale mało kto pamięta, że Wenezuelczyk wystartował z pole position w wyniku dyskwalifikacji Lewisa Hamiltona, który z powodu błędu zespołu nie miał wystarczającej ilości paliwa, aby wrócić do pit lane po sesji Q3.
5. Naszemu jedynakowi w F1 Robertowi Kubicy nie udało się stanąć na podium w Barcelonie, jednak dwukrotnie Robert był bardzo blisko zajmując czwarte miejsca w 2007 i 2008 roku.
6. Największą różnicę czasową w kwalifikacjach pomiędzy pierwszym, a drugim zawodnikiem odnotowana została w 1992 roku, kiedy to Nigel Mansell wyprzedził Michaela Schumachera o 1,005 sekundy. Michael Schumacher z kolei jest właścicielem rekordu największej przewagi w wyścigu, w 1995 roku osiągnął metę blisko 52 sekundy przed Johnnym Herbertem.
7. Felipe Massa, Mark Webber, Pastor Maldonado oraz Nico Rosberg to jedyni kierowcy, którzy triumfowali na Catalunya, a do tej pory nie zdobyli tytułu Mistrza Świata Formula 1.
8. Tor pod Barceloną ma długość 4655 metrów, a jego rekordzistą jest Kimi Raikkonen, który uzyskał czas 1:21.670 (2012 rok). Circuit de Barcelona-Catalunya jest też jedną z najbardziej wymagających pętli dla opon (najbardziej narażona jest lewa, przednia opona).
9. Katalonia i Barcelona obok bogatej karty motorsportowej jest również kolebką hiszpańskiej motoryzacji. Swoje fabryki mają tutaj Seat i Nissan, a także renomowana firma Derbi, producent motocykli i skuterów.
10. Kibice nie maja powodów do narzekań. Obok Formula 1 na Circuit de Barcelona-Catalunya swoje inauguracyjne rundy rozpoczynają serie GP2, GP3 oraz Porsche mobil 1 Supercup. Na torze podczas katalońskiego weekendu walczyć będzie dwóch naszych zawodników Robert Lukas (PM1S) oraz Artur Janosz (GP30). Trzymamy kciuki…
Harmonogram Formula 1 Gran Premio de Espana Pirelli 2016
Max Verstappen: “Jestem bardzo podekscytowany szansą startów dla Red Bull Racing. Nie mogę się już doczekać, aby w Barcelonie wskoczyć do kokpitu mojego nowego bolidu. Przed wyścigiem czeka mnie wiele pracy, będę musiał przestudiować wiele danych, ale na szczęście Catalunya to dobrze znany mi obiekt. Główna prosta jest naprawdę długa, więc potrzebujesz dobrej prędkości maksymalnej. Dla mnie najlepszymi fragmentami toru są zakręty trzy i dziewięć – oba są niesamowicie szybkie. Ostatni sektor także prezentuje się interesująco, jest bardzo techniczny i wymagający dla ogumienia. Trudno nie wspomnieć o fanach. Na trybunach zawsze zasiada mnóstwo hiszpańskich kibiców, przekazujących nam swoje wsparcie i cieszących się ściganiem !”
Circuit de Barcelona-Catalunya
Felipe Massa: “Catalunya to obiekt, który każdy z kierowców zna dosłownie w 100%. Układ toru sprawia, że dobre bolidy zawsze otrzymują szansę walki o wysokie pozycje. Pętla ta stanowi dla nas duże wyzwanie, ponieważ mamy tam do czynienia z mieszanką różnych sekcji: od szybkich łuków po bardzo wolne nawroty. Jeśli twój bolid dobrze spisuje się w Montemlo, niemal wszędzie będzie w stanie zapewnić ci możliwość walki o wymarzone pozycje. Staramy się osiągać poprawę z wyścigu na wyścig i zdobywać kolejne punkty do klasyfikacji mistrzostw. Byłoby wspaniale, gdyby udało się nam powalczyć o podium. Wiemy, że nie będzie to łatwe, ale damy z siebie wszystko”.
Strategia oponiarska Formula 1 Gran Premio de Espana Pirelli 2016
Motorsport Director of Pirelli Paul Hembery: “Hiszpania od zawsze stanowi wielki test dla opon ze względu na bardzo wysoki współczynnik obciążeń, który jest generowany przez tor. W tym roku będzie to szczególnie widoczne, ponieważ większość zespołów zdecydowała się wykorzystać głównie miękką mieszankę. Oczywiście mogą oni polegać na danych zgromadzonych podczas przedsezonowych testów, ale o tej porze roku warunki są znacznie cieplejsze. W efekcie powinniśmy zobaczyć wysokie zużycie i degradację, co przełoży się na kilka zjazdów do alei serwisowej, otwierając tym samym bardzo wiele możliwości strategicznych na wyścig Grand Prix”.
Jenson Button: “Circuit de Catalunya nie jest obiektem, który szczególnie odpowiada naszemu teamowi ze względu na wymagania związane z pracą podwozia i jednostki napędowej. Z drugiej strony wiem, że mam do dyspozycji solidną konstrukcję i jak do tej pory pokazywaliśmy się z dobrej strony na różnego typu torach, nawet jeśli niekoniecznie pokazują to osiągane przez nas wyniki. W Barcelonie mamy długi dojazd do pierwszego zakrętu, więc liczę, że popiszę się lepszym startem niż w Soczi i uniknę zamieszania. Nawierzchnia toru jest bardzo szorstka, przez co zużycie ogumienia stoi na wysokim poziomie. Ciekawe, jak będą wyglądały różne strategie związane z wykorzystywaniem bardziej miękkich mieszanek. W trakcie weekendu niezwykle ważne będzie nauczenie się jak najbardziej efektywnego zarządzania nimi na dystansie wyścigowym”.
Jak już wspomnieliśmy na wstępie, z wielu względów, Formula 1 Gran Premio de Espana Pirelli 2016 będzie bardzo ciekawym wydarzeniem. Kolejny już raz, będziemy uważnie przyglądać się walce kierowców teamu Mercedes AMG Petronas Formula One… Nico Rosberg po raz piąty czy też będziemy świadkami “przebudzenia” Lewisa Hamiltona. Kibice zapewne czekają na udany wyścig stajni z Maranello, która prześladowana pechem nie jest w stanie pokazać swojego całego potencjału. Interesująco zapowiada się również walka Daniila Kvyata oraz Maxa Verstappena, którzy decyzją szefostwa Red Bulla zamienili się miejscami w zespołach Red Bull Racing i Scuderia Torro Rosso. Smaczkiem hiszpańskiej rundy, podgrzewanej dodatkowo przez kibiców i dziennikarzy, będzie pojedynek “miejscowych” kierowców Fernando Alonso i Carlosa Sainza. Który z nich okaże się lepszy w swojej domowej rundzie, choć wszyscy wiedzą, że to głównie Fernando może liczyć na doping hiszpańskich kibiców ? Emocji na pewno nie zabraknie… Zatem “Bienvenido a Barcelona” :-)…
Wyniki sesji FP1 na Circuit de Barcelona-Catalunya
Wyniki sesji FP2 na Circuit de Barcelona-Catalunya
Wyniki sesji FP3 na Circuit de Barcelona-Catalunya
Wyniki sesji Q na Circuit de Barcelona-Catalunya
Wyniki 2016 Formula 1 Gran Premio de Espana Pirelli
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media