^

Robert Kubica - Klub Kibiców

czwartek, 9 czerwca 2016

Formula 1 Grand Prix du Canada 2016

F1 Canada

W przerwie europejskiego periodu, FIA Formula 1 World Championship zawitała na Notre Dame Island w Montrealu. Kanada to miejsce, które z wielu względów zajmuje szczególne miejsce w sercach wszystkich polskich kibiców. Także dla wielu kierowców F1 na długo pozostanie w pamięci (i to nie tylko z powodu słynnej “Wall of Champions”). Wiele wskazuje, iż jak co roku bardzo interesujące Grand Prix du Canada, może okazać się jedną z najważniejszych rund tegorocznego sezonu Formula 1. Z całą pewnością udzieli nam odpowiedzi na pytanie: czy któryś z zespołów jest już gotowy i ma potencjał, aby  włączyć się do walki z Mercedes AMG Petronas Formula One Team o tytuł mistrza świata konstruktorów. Czekamy również na kolejną odsłonę rywalizacji Nico Rosberga z Lewisem Hamiltonem o prymat wśród kierowców. Bardzo ciekawą kwestią będzie tutaj postawa Red Bull Racing, który już od dwóch wyścigów mocno akcentuje chęć swojego powrotu na szczyt. Scuderia Ferarri przyjeżdża do Kanady ze zmodyfikowanym zawieszeniem, a McLaren Honda przywozi nowe turbosprężarki oraz nowe paliwo ExxonMobil (zysk 5kW i o,1 sek na okrążeniu). Tak więc zapowiada się bardzo ciekawy weekend z Formula 1, tym bardziej, że pogoda, jak to często bywa w Montrealu, również w tym roku chce “przyłączyć” się do tego widowiska…

 

 

 


Historia Formula 1 Grand Prix du Canada

Formula 1 Grand Prix du Canada facts

1. To już 47 edycja Grand Prix du Canada oraz 37 na Circuit Gilles Villeneuve w Montrealu. Zanim tor na Notre Dame Island zadebiutował w cyklu F1 (1978), wyścig rozgrywano jeszcze na Mosport International Raceway (1967, 1969, 1971-74 i 1976-77), a także na Circuit Mont-Tremblant (1968 oraz 1970);
2.
Niemiec Michael Schumacher jest posiadaczem największej liczby zwycięstw w Kanadzie. Michael zwyciężył tutaj siedmiokrotnie. Lewis Hamilton z czterema triumfami zajmuje drugą lokatę w klasyfikacji;
3.
Dla 6 kierowców – Gilles’a Villeneuve (1978), Thierry Boutsena (1989), Jeana Alesi (1995), Lewisa Hamiltona (2007), naszego Roberta Kubicy (2008) oraz Daniela Ricciardo (sezon 2014) zwycięstwa w Kanadzie były pierwszymi triumfami w ich karierze;


4. Belg Jacky Ickx jest jedynym kierowcą triumfującym w Kanadzie na dwóch torach. Triumfował on na Mosport International Raceway (1969) oraz na Circuit Mont-Tremblant (1970);
5. Również sześciu “czynnych” kierowców może pochwalić się wygraną w Grand Prix du Canada. Są to Kimi Raikkonen w barwach McLarena (2005), Fernando Alonso w barwach Renault (2006), Lewis Hamilton w barwach McLarena i Mercedesa (2007, 2010 i 2012 oraz 2015), Jenson Button w barwach McLarena (2011), Sebastien Vettel w barwach Red Bulla (2013) oraz Daniel Ricciardo również w barwach Red Bulla (2014);


6. W klasyfikacji teamów prowadzi McLaren z 13 zwycięstwami w Kanadzie, drugie miejsce z 11 wygranymi zajmuje Scuderia Ferarri natomiast trzecie miejsce należy do Williamsa z 7 wygranymi wyścigami. Co ciekawe dzięki Robertowi Kubicy BMW Sauber F1 Team, zresztą jako jedyny w stawce, w Kanadzie, odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1;
7. W Montrealu, obok silnika bardzo ważnym aspektem są hamulce (4361-metrowa pętla ma zaledwie siedem punktów hamowania, a średnia prędkość okrążenia to ponad 200 km/h) oraz trakcja. Pętla toru usytuowana na sztucznie usypanej wyspie Notre Dame Island charakteryzuje się bardzo długimi prostymi oraz wieloma szykanami. Najbardziej osławionym miejscem na torze jest finałowa szykana ze słynną “Wall of Champions”. W 1999 roku zakończyło jazdę na niej trzech mistrzów świata Formula 1: Damon Hill, Michael Schumacher i Jacques Villeneuve oraz Ricardo Zonta (mistrz FIA GT). W kolejnych sezonach udział w wyścigu zakończyli w tym miejscu m. in. Brytyjczyk Jenson Button, Brazylijczyk Rubens Barichello oraz Niemcy Alex Wurz, Nick Heidfeld i Sebastien Vettel;


8. Pole position na Circuit Gilles-Villeneuve w Montrealu, w przeciwieństwie do wielu innych torów, nie stanowi kluczowej kwestii. W ciągu ostatniego dziesięciu lat tylko 5-krotnie wygrał kierowca ruszający z samego pierwszego pola. W rankingu zdobywców pole position w  Grand Prix du Canada prowadzi Michael Schumacher. Legendarny Niemiec ustawiał swój bolid na pole position 6-krotnie. Drugie miejsce w tej klasyfikacji zajmuje Lewis Hamilton, zdobywca 4 pole position.

Harmonogram Formula 1 Grand Prix du Canada 2016

timetable canadaNico Rosberg: Spodziewałem się trudniejszych wyścigów i od samego początku sezonu przygotowywałem się na ich nadejście. Z całą pewnością bardzo mi to teraz pomaga. Ostatnie Grand Prix stało pod znakiem pecha, ale mam nadzieję, że wyczerpałem już cały jego limit i teraz będzie tylko lepiej! Podróż do Ameryki Północnej rozpoczynam od Bostonu, skąd po imprezie sponsorskiej udam się do Kanady. Mamy tam genialny tor i jestem pewny, że nasz samochód dobrze sobie tam poradzi. Jestem bardzo ciekawy, jak tym razem spiszą się Red Bulle. Mamy nadzieję, że po raz kolejny będziemy delikatnie przed nimi. Zobaczymy, jak potoczy się ten weekend”.

Circuit Gilles-Villeneuve

montrel f1Felipe Massa: Circuit Gilles Villeneuve jest torem, na którym potrzebujesz dobrych prędkości maksymalnych – wystarczy tylko spojrzeć na jego układ, by zobaczyć, że składa się on praktycznie z samych prostych. Powiedziałbym, że w ostatnich dwóch sezonach całkiem dobrze radziliśmy sobie w Kanadzie. Sądzę, że dysponujemy naprawdę konkurencyjnym bolidem, więc mam nadzieję, że także w tym roku zaliczymy tam mocny występ. Bardzo lubię podróżować do Montrealu. To miłe miasto, gdzie wszyscy są całkowicie zakręceni na punkcie Formuły 1. Myślę, że jest tak ze względu na historię kierowców związanych z tym krajem – Gillesa i Jacquesa Villeneuve’ów. Liczę, że zaliczymy konkurencyjny wyścig i może nawet powalczymy o podium“.

Okrążenie Circuit Gilles-Villeneuve

Strategia oponiarska Formula 1 Grand Prix du Canada 2016 & New F1 Pirelli 2017

Paul Hembery Motorsport Director Pirelli: Kanadę cechują zróżnicowane warunki pogodowe, z jakimi spotkaliśmy się w Monako. To zapowiada bardzo zróżnicowany wyścig, jak miało to miejsce w latach ubiegłych. Wybrane przez nas mieszanki pozwolą na ustalenie wielu strategii na torze, gdzie wyprzedzanie jest znacznie łatwiejsze niż w Monako”.

pirelli-info-kanada-01Nico Hulkenberg: Weekend w Montrealu jest jednym z najlepszych w całym sezonie. Łato dostrzec jak bardzo Kanada kocha Formułę 1. Całe miasto żyje atmosferą wyścigu, a lokalni fani zawsze gwarantują nam bardzo gorące powitania. Montreal tętni życiem, odbywa się wiele świetnych imprez, więc atmosfera jest naprawdę godna pochwały. Tor jest wymagający – musisz atakować krawężniki i przejeżdżać centymetry od ścian. Duży nacisk kładzie się także na hamowanie i trakcję w wolnych zakrętach. Mamy do wyboru miękkie mieszanki, więc na pewno ujrzymy trochę agresywnych strategii. W Monako dobrze radziliśmy sobie z tymi rodzajami ogumienia, co dobrze wróży przed tym weekendem. Wyprzedzanie wcale nie jest takie proste, ale ostatnia szykana jest zdecydowanie najlepszym miejscem, w którym można podjąć próbę ataku. Monako było dla mnie bardzo frustrujące. Mam nadzieję, że w Kanadzie będziemy równie konkurencyjni, a ja będę miał nieco więcej szczęścia”.

First time F1 winners in Canada

Daniel Ricciardo: Uwielbiam Kanadę i kocham Montreal – to cudowne miejsce. Bardzo podoba mi się tamtejszy tor, przyjacielscy ludzie tworzący wspaniałe miasto. Bez dwóch zdań mogę zaliczyć to Grand Prix do pięciu najbardziej ulubionych w całym sezonie. Stale walczymy tam z naszym samochodem prześlizgując się pomiędzy szykanami, co potrafi dać wiele frajdy. Pierwsze zwycięstwo w Kanadzie na zawsze pozostanie już dla mnie wyjątkową chwilą. Rok temu wyścig w Montrealu zupełnie nie poszedł po mojej myśli – prawdopodobnie był moim najgorszym w minionym sezonie. Mam wielką nadzieję, że tym razem pójdzie mi lepiej. Montreal pod wieloma względami bardzo przypomina mi Melbourne – po prostu nie można się tam nudzić. To miasto kultury, zbudowane na europejski wzór. Ludzie są bardzo mili, a ja lubię tamtejszą kuchnię”.

Robert Kubica – The Legend

Od 8 czerwca 2008 roku minęło już 8 lat, a wspomnienia są wciąż bardzo “żywe”… To data szczególna dla polskiego motorsportu oraz wszystkich kibiców.  Robert Kubica wygrywa wyścig Formula 1 Grand Prix du Canada 2008. Jak się później okaże będzie to jedyne, jak do tej pory, zwycięstwo Roberta w karierze. Podczas swoich 76 startów w wyścigach “królowej motrosportu” nasz zawodnik jeszcze 12-krotnie stawał na podium grand prix… Ale polskim kibicom motorsportu wyścig w Kanadzie zapadł w pamięci, z całą pewnością, z powodu jeszcze jednego wydarzenia – dramatycznego wypadku Roberta Kubicy z 2007 roku, po którym, chyba dla wszystkich, na chwilę zatrzymał się czas… Na szczęście wszystko skończyło się szczęśliwie. Robert powrócił we wspaniałym stylu, a poza pamiętnym już zwycięstwem w Montrealu, w 2010 roku wykonał najszybsze okrążenie wyścigu, jak na razie, również jedyny raz w karierze. Powspominajmy zatem jeszcze raz te wszystkie, tak bliskie nam wydarzenia w Montrealu oraz inne starty Roberta, w trochę inny sposób…

fot. FIA, Formula1, Pirelli Motorport


Wyniki sesji FP1 na Circuit Gilles-Villeneuve


Wyniki sesji FP2 na Circuit Gilles-Villeneuve


Wyniki sesji FP3 na Circuit Gilles-Villeneuve


Wyniki sesji Q na Circuit Gilles-Villeneuve


Wyniki Formula 1 Grand Prix du Canada 2016

 

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 11:26

Udostępnij:

error: Content is protected !!