^

Robert Kubica - Klub Kibiców

czwartek, 7 lipca 2016

2016 Formula 1 British Grand Prix

Formula 1Great Britain

Minął niespełna tydzień od wyścigu w Spielbergu, a już kawalkada F1 zawitała na legendarny brytyjski Silverstone Circuit, gdzie w weekend rozegrana zostanie 9 runda tegorocznych mistrzostw świata Formula 1. Z wielu względów Formula 1 British Grand Prix to wyjątkowe wydarzenie w kalendarzu “królowej motorsportu”. Ale chyba przede wszystkim dlatego, że wyścig na Silverstone  to praktycznie domowa runda prawie dla całej stawki F1. Swoje siedziby w tym państwie posiada aż 7 z 11 zespołów, a stacjonująca w USA ekipa Haas F1 Team posiada w Wielkiej Brytanii satelicką bazę. Z tego też zapewne powodu po wyścigu odbędą się tutaj dwudniowe, drugie już w tym sezonie, testy. Po wielkiej burzy w Mercedesie interesująco zapowiada się rywalizacja Lewisa Hamiltona z Nico Rosbergiem. Zespół McLaren Honda wystąpi na “wyspach” ze zmodyfikowaną jednostką napędową, a teamy Haas F1 Team oraz Sauber F1 Team otrzymają nowe turbosprężarki Ferarri. Po zawirowaniach kadrowych w Renault Formula One Team bacznie będziemy przyglądać się występowi na Silverstone Kevina Magnussena i Jolyona Palmera. Czy nowy Team Chief Frederic Vasseur wprowadzi prawdziwego ducha walki do francuskiego zespołu? Na to oraz pozostałe pytania odpowiedzi będziemy oczekiwać już jutro podczas pierwszych sesji treningowych. Zatem “Welcome to UK” i życzymy emocjonującego weekendu z Formula 1…


Historia Formula 1 British Grand Prix

Jenson Button: “Przyjeżdżam na Silverstone już od dawna. Ścigałem się tam na kartach, w Formule Ford, Formule 3 i oczywiście w F1 w ciągu ostatnich szesnastu lat. To wspaniały tor, a Brytyjscy fani są wyjątkowi. Wspierali mnie niezachwianie podczas mojej kariery, w dobrych i złych momentach i jestem im za to wdzięczny. Miejsce na podium w Grand Prix Wielkiej Brytanii jest na szczycie mojej listy rzeczy do zrobienia w F1. Osiągnąłem praktycznie wszystko inne, ale nigdy nie stanąłem na podium na Silverstone. Chcę tego dokonać i to będzie jak zwycięstwo, jeśli to się uda.”

Formula 1 British Grand Prix facts

1. Wielka Brytania obok Włoch to jeden z dwóch krajów, gdzie Formula 1 była obecna w każdym sezonie.

2.
2016 Formula 1 British Grand Prix to już 50, jubileuszowa edycja zawodów Formula 1 w Wielkiej Brytanii. Wyścigi grand prix rozgrywano jeszcze na dwóch innych torach – Aintree (w latach 1955, 1957, 1959, 1961 oraz 1962) oraz Brands Hatch (we wszystkich parzystych latach od 1964 roku do 1986 roku).

3. W tegorocznej stawce kierowców jest pięciu triumfatorów Formula 1 British Grand Prix: Lewis Hamilton (wygrywał trzy razy, w latach 2008 i 2014 oraz 2015), Fernando Alonso (dwukrotnie, w latach 2006 i 2011), Nico Rosberg (wygrał w 2013 roku), Sebastian Vettel (wygrał w 2009 roku) i Kimi Raikkonen (wygrał w 2007 roku).

4. Ostatnie zwycięstwo Lewisa Hamiltona było 250 wygraną Brytyjczyka w F1. Lewis ma na koncie najwięcej triumfów spośród wszystkich brytyjskich kierowców bo aż 46. Wyprzedza w tek klasyfikacji Nigela Mansella o 15, Jackiego Stewarta o 19, Jima Clarka o 21, Damona Hilla o 24, Stirlinga Mossa o 30, Jesona Buttona o 31, Grahama Hilla o 32, Davida Coultharda o 33, Jamesa Hunta o 36, Tony’ego Brooksa i Johna Surteesa o 40, Johna Watsona o 41, Eddiego Irvine’a o 42, Mike’a Hawthorna, Petera Collinsa i Johnny’ego Herberta o 43 oraz Innesa Irelanda i Petera Gethina o 45. Natomiast z kierowców, którzy już się nie ścigają, dwóch wyprzedza Hamiltona pod względem liczby zwycięstw w GP Wielkiej Brytanii – Jim Clark i Alain Prost. Obaj wygrali ten wyścig 5-krotnie. Prost za każdym razem na Silverstone, Clark na wszystkich trzech torach, na których był organizowany.

5. Największą liczbą zwycięstw w British Grand Prix legitymuje się Scuderia Ferrari – 16. Swoje pierwsze zwycięstwo włoska stajnia świętowało w 1951 roku za sprawą Jose Froilana Gonzaleza, ostatnie natomiast w sezonie 2011 za sprawą Fernando Alonso. Scuderia Ferrari posiada równiez największą liczbę zwycięstw na Silverstone Circuit. Ekpia z Maranello wygrywała na tym obiekcie aż 13-krotnie.

6.
Nasz Robert Kubica swój najlepszy rezultat w Formula 1 British Grand Prix odniósł w 2007 roku zdobywając 4 miejsce. Były to jedyne, jak dotychczas, punkty Roberta na legendarnym Silverstone.

7. Wielka Brytania to również baza wielu zespołów F1. Ekipa Force India ma swoją siedzibę obok toru Silverstone. Fabryka Mercedesa w Brackley jest oddalona od obiektu toru o 14 km, bazy Manora i Haasa w Banbury o 25 kilometrów, fabryka Red Bulla w Milton Keynes o 35 kilometrów, siedziba Renault w Enstone o 40 kilometrów, baza Williamsa w Grove o 65 kilometrów, a fabryka McLarena w Woking o 125 kilometrów.

Harmonogram 2016 Formula 1 British Grand Prix

har-gb

Fernando Alonso: Grand Prix Wielkiej Brytanii to jedna z perełek sezonu. Fani mają olbrzymią wiedzę o sporcie i zachowują się niezwykle fair w porównaniu do wszystkich kierowców, nie tylko tych pochodzących z Wielkiej Brytanii. Na plus działa także charakterystyka toru. Silverstone stanowi dla nas fantastyczne wyzwanie ze względu na swoje szybkie zakręty. Czuć tutaj pracę docisku, co zapewnia nam bardzo miłe wrażenia z jazdy. To także domowy wyścig dla McLarena. Wielu pracowników naszej fabryki przybędzie w ten weekend na tor, by śledzić nasze występy. Mamy nadzieję, że będziemy w stanie zapewnić im wszystkim pozytywne rezultaty. Moje zwycięstwa na Silverstone są wyjątkowe. Nie zapomnę ich do końca życia. Chcemy przejechać weekend bez żadnych problemów. Cieszy nas to, że dostrzegamy oznaki postępów.”

Silverstone Circuit

SilverstoneDaniel Ricciardo: Silverstone kocham od wczesnych lat mojej kariery. To wspaniały, bardzo szybki tor, jeden z najlepszych w całym kalendarzu. Trudno nie wspomnieć tu o sekwencji Magotts, Becketts i Chapel. Jazda po nim wymaga od kierowcy olbrzymiego zaangażowania, ale jeśli dysponujesz konkurencyjnym bolidem, to możesz w pełni poczuć jego siłę i potencjał”.

Okrążenie Silverstone Circuit

Carlos Sainz: Uwielbiam podróże na Silverstone. Obok spa to jeden z moich ulubionych obiektów w kalendarzu. To historyczny tor, nikt nie ma co do tego wątpliwości. Zaczynamy okrążenie z gazem w podłodze, przynajmniej było tak w ubiegłym roku. Teraz mamy do dyspozycji większą moc silnika, więc zobaczymy. Po kilku kolejnych zakrętach dojeżdżamy do popularnego fragmentu rozpoczynającego się od Copse (w tym roku wrócimy chyba do pokonywania go z pełną prędkością) i przechodzącego w Maggotts i Becketts. Jeśli pokonasz ją jak trzeba, na twojej twarzy zawsze pojawia się duży uśmiech. Po mocnym występie w Austrii liczę na utrzymanie dobrego tema i walkę o kolejne punkty. Mógłbym powiedzieć, że jest to dla mnie drugi domowy wyścig – nie mieszkam daleko od Silverstone i spędzam wiele czasu w Wielkiej Brytanii.”

Strategia oponiarska 2016 Formula 1 British Grand Prix

Paul Hembery Pirelli Motorsport Director: “Większość zespołów postawiła przede wszystkim na najmiększą dostępną mieszankę, to charakterystyczny dla tego sezonu trend. Wyraźnie widać zatem, że zamiarem wielu kierowców jest zastosowanie dość agresywnej strategii, która na torze pokroju Silverstone oznacza liczne pit stopy. Tak jak przekonaliśmy się o tym przed rokiem, panuje tu typowo brytyjska, zmienna pogoda, więc może nas czekać nieprzewidywalny wyścig.”

Kimi Raikkonen: “Osobiście wolę dawny układ toru. Sądzę, że był lepszy pod względem płynności jazdy, bardziej kompletny, pasujący swą naturą do tego miejsca. Nowe Silverstone jest całkiem szybkim obiektem. Mamy tam kilka wolnych zakrętów, ale właśnie tam pojawia się problem płynności, nie pasują one po prostu do Silverstone. Ogólnie nie jest to najgorszy obiekt, można na nim walczyć i wyprzedzać, ale gdybym mógł wybierać… W przeszłości dobrze radziłem sobie w Wielkiej Brytanii, mam tu na koncie kilka wizyt na podium. Mam nadzieję, że będziemy w stanie powalczyć o kolejne zwycięstwo.”


Tymczasem FIA poinformowała, że Brytyjczyk Herbie Blash rezygnuje i z końcem sezonu 2016 ustąpi ze stanowiska zastępcy dyrektora wyścigowego Formula 1 Grand Prix. Herbi ma na swoim koncie ponad 50 lat pracy w Formula 1 World Championship. Swoją karierę rozpoczynał już w 1965 roku pracując dla Roba Walkera. Po trwającej blisko dwie dekady współpracy z zespołem Brabhama Herbi Blash został zastępcą dyrektora wyścigów w 1996 roku. Teraz, po 21 latach współpracy z Charlie Whitingiem podjął decyzję o jej zakończeniu, ale zadeklarował iż nie odchodzi zupełnie z FIA.
“Osobiście chciałbym podziękować Herbiemu za całą ciężką pracę dla FIA przez ostatnie 21 lat, a zwłaszcza za jego wkład w utrzymanie Formuły 1 jako królowej sportów motorowych. Wraz z Charliem, Herbie był trzonem sprawiającym, że wyścigi Grand Prix przez przeszło dwie dekady przebiegały bez problemów i jesteśmy zaszczyceni, że będzie chciał jeszcze w przyszłości pracować dla FIA” powiedział President FIA Jean Todt. Natomiast Charlie Whiting dodał: “Chciałbym ogromnie podziękować Herbiemu za lata ciężkiej pracy dla naszego sportu. To była ogromna przyjemność móc z nim pracować przez blisko dwie dekady.”
Herbiego Blasha na stanowisku zastępcy dyrektora wyścigowego zastąpi Francuz Laurent Mekies. “Oczywiście Herbiego ciężko będzie zastąpić, ale jestem pewny, że z obszernym doświadczeniem Laurenta w F1 będzie on stanowił godnego następcę, który wniesie również nowy wymiar doświadczenia do grona oficjeli F1” podsumował Charlie Whiting.

Dostawca opon dla Formula 1 włoska firma Pirelli przestawiła harmonogram testów  wprowadzających nowy typ ogumienia, który będzie obowiązywał od sezonu 2017.

Nowe opony Pirelli, które będą obowiązywały w sezonie 2017 będą szersze o 25% w porównaniu z tegoroczną specyfikacją i dotyczy to zarówno opon na suchą nawierzchnię, opon przejściowych, a także opon deszczowych. Przednie opony będą o 60 mm szersze od tegoroczne, a ich średnica zwiększy się z 245 mm do 305 mm, natomiast tylne opony będą szersze aż 80 mm, a ich średnica zwiększy się z 325 mm do 405 mm.

fot. FIA, Formula1, Pirelli Motorport, Silverstone Circuit


Wyniki sesji FP1 na Silverstone Circuit


Wyniki sesji FP2 na Silverstone Circuit

FP2


Wyniki sesji FP3 na Silverstone Circuit


Wyniki kwalifikacji 2016 Formula 1 British Grand Prix


Wyniki 2016 Formula 1 British Grand Prix

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 19:41

Udostępnij:

error: Content is protected !!