^

Robert Kubica - Klub Kibiców

środa, 28 września 2016

2016 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix

f1 malaysia 2016

 

 

 

Formula 1 nabiera rozpędu na finiszu rozgrywek. Niespełna 2 tygodnie temu gościliśmy w Singapurze, dzisiaj jesteśmy w Malezji, a już za tydzień kierowców zobaczymy na japońskiej Suzuce. 2016 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix to już szesnasta runda  FIA Formula 1 World Championship 2016. W tym roku kierowcy ścigać się będą na zupełnie “innym” – gruntownie przebudowanym Sepang International Circuit. Obiekt położony niespełna 50 km na południe od stolicy kraju Kuala Lumpur otrzymał zupełnie nową nawierzchnie, przez co zniknęły dokuczliwe nierówności i poprawiona została odprowadzalność wody. Ponadto, w niektórych zakrętach zmieniono profil, czyniąc je jeszcze większym wyzwaniem dla kierowców. Można by rzec, iż “domowy” tor ekipy Mercedesa jest wprost wymarzonym dla kierowców “srebrnych strzał” choć póki co nie mają oni szczęścia na malezyjskim obiekcie. Na Sepang należy zawsze pamiętać o ekstremalnych warunkach atmosferycznych, które nierzadko stają się reżyserem całego weekendu wyścigowego. Malaysia Grand Prix szczególnie w ostatnich latach, raczyła nas interesującym widowiskiem. Mamy więc nadzieję, że i w tym roku ta azjatycka runda rozjaśni nieco przygasający blask “królowej motorsportu”….


2016 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix / Kuala Lumpur -Selangor

malaysia-grand-prix11

Fernando Alonso: “Grand Prix Malezji to zawsze świetna impreza i jedna z ulubionych wśród kierowców. Tam jest wspaniałe jedzenie, świetni kibice i dobre ściganie, więc liczę na mocną walkę. Wygrywałem ten wyścig trzy razy, więc mam dobre wspomnienia,  będziemy dążyli do kontynuowania tempa z ostatnich wyścigów i postaramy się o dobry wynik w tym roku.”

Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix facts

1. Przed nami 18 edycja Formula 1 Malaysia Grand Prix. Inauguracyjne zawody na Sepang odbyły się w 1999 roku, a na torze jako pierwsi zameldowali się zawodnicy cyklu MotoGP.

2. W tym roku kierowcy spotkają się z zupełnie “nowym” torem Sepang. Na całym torze położono nową nawierzchnię. Wykorzystano tę okazję do poprawy systemu odprowadzania wody, wyrównania wybojów oraz przemodelowania części zakrętów. Szef toru Razlan Razali stwierdził, że zmiany są na tyle duże, że kierowcy “poczują się jakby przyjechali na Sepang po raz pierwszy”. Nowa nawierzchnia będzie również mieć zupełnie inny wpływ na zachowanie opon. Ogółem przemodelowano 9 zakrętów oraz wymieniono ponad 600 metrów krawężników, które są teraz zgodne z najnowszymi standardami FIA i FIM. Największa różnica będzie odczuwalna w ostatnim nawrocie, który został podniesiony, a jego nachylenie zmieniło się z +2% na -4%, co nie tylko pomoże w odpływie wody, ale powinno przyczynić się do zwiększenia szans na wyprzedzanie. Kąt nachylenie zmieniono również w zakrętach 2, 3, 4, 5, 6, 9, 12 i 13. Najbardziej odczuwalna dla kierowców zmiana ma miejsce w zakręcie nr 2, gdzie istniejący wcześniej duży spadek został wyrównany, czyniąc wewnętrzny krawężnik lepiej widocznym, oraz w zakręcie nr 5, którego wewnętrzna część została przeprofilowana. Wyrównane zostały także wyboje w strefach hamowania do pierwszego i czwartego zakrętu.


3.
Podczas tegorocznego Malaysia Grand Prix swój jubileusz obchodził będzie Brytyjczyk Jason Button, dla którego będzie to 300 start w Formula 1. Tylko dwóch kierowców w całej historii mistrzostw legitymuje się większymi osiągnięciami – Niemiec Michael Schumacher (306 startów) oraz Brazylijczyk Rubens Barrichello (322 starty). Jason Button zadebiutował w F1 podczas Australian Grand Prix 2000.

4.
Z aktualnie startujących kierowców w Malezji wygrywali Niemcem Sebastian Vettel, Brytyjczyk Lewis Hamilton, Fin Kimi Raikkonen, Hiszpan Fernando Alonso (trzykrotnie) oraz wspomniany już Jason Button.  Największą liczbą zwycięstw wśród zespołów legitymuje się Scuderia Ferrari, która triumfowało na Sepang już 7 razy. Drugi w rankingu Red Bull Racing ma już tylko trzy wygrane. Zawody w Malezji wygrywały jeszcze cztery ekipy – McLaren, Williams, Brawn oraz Mercedes.

5. Nasz Robert Kubica startował w Malezji czterokrotnie. W 2007 roku ruszając z 7 pola startowego do mety dojechał na 18 miejscu. W 2008 roku Roberta zobaczyliśmy już na podium. Po bardzo dobrych kwalifikacjach i starcie z P4 linię mety minął jako drugi, ustępując tylko Kimiemu Raikkonenowi. W 2009 roku nie ukończył wyścigu z powodu awarii silnika, natomiast w 2010 roku po dobrych zawodach Polak zameldował się na mecie na 4 pozycji (start z P6).

2008 f1 gp malaysia6. Malezja jest też miejscem kolejnego rekordu. To tutaj punkty w Formula 1 Grand Prix zdobył najmłodszy, jak do tej pory, w cyklu Holender Max Verstappen. Mając 17 lat 5 miesięcy 27 dni w 2015 roku ukończył wyścig na 7 pozycji.

7. W 2009 roku w Malaysia Grand Prix zawodnikom na mecie przyznano tylko połowę punktów. Bowiem ze względu na obfite opady deszczu wyścig zakończono po 31 okrążeniach z 56. Zawody wygrał Brytyjczyk Jenson Button.

Nico Rosberg:  “Singapur to był perfekcyjny weekend dla mnie. Czułem się wspaniale w samochodzie, miałem fantastyczne kwalifikacje, zanotowałem dobry start, a potem znalazłem się na czele po intensywnej walce z Danielem Ricciardo pod koniec wyścigu, co sprawiło, że to zwycięstwo było jeszcze bardziej satysfakcjonujące. Zespół wykonał imponującą pracę, aby zrozumieć co poszło nie tak rok wcześniej. To niesamowite, że jestem w pozycji wiedząc, że ma się szansę na wygraną w każdy weekend. To nie jest pewnik. Miałem ostatnio dobrą passę i cieszę się chwilą. Skupiam się jednak na kolejnym wyścigu, potem na następnym i tak dalej… Red Bull i Ferrari mocno nas naciskają, więc przed nami trudny weekend. To ekscytujące dla kibiców, sprawia, że ciśniemy jeszcze bardziej, co jest dobre. W zeszłym roku Malezja nie była dla mnie perfekcyjna, więc jeżeli w tym roku uda się wygrać przeciwko tej twardej konkurencji, będzie to naprawdę niesamowite. Nie mogę się doczekać, kiedy zobaczę ludzi z Petronas, którzy pracują bardzo ciężko, aby zapewnić nam dodatkową przewagę i mam nadzieję, że będę mógł dać im coś, z czego będą cieszyć się w swoim domowym wyścigu.”

Harmonogram 2016 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix

malaysia-harMax Verstappen: “Malezja jest bardzo wilgotna i gorąca, tak jak Singapur. Lubię tor Sepang, jest całkiem fajny. Ma ładną kombinację szybkich zakrętów nr 5 i 6 i dobre możliwości wyprzedzania w zakręcie dziewiątym. Pogoda może się sporo zmieniać. Mogą być wielkie ulewy, a potem tor wysycha bardzo szybko, ze względu na wysokie temperatury. W ubiegłym roku trochę pozwiedzałem, kiedy tam byłem. Malezja to bardzo piękny kraj. Naprawdę mi się podobało.”

Sepang International Circuit

sepangSergio Perez: “Kuala Lumpur to bardzo ciekawe, tętniące życiem miasto. Jest wiele rzeczy do zrobienia i zobaczenia, dlatego fajnie tam być. Pogoda zwykle odgrywa dużą rolę podczas wyścigu i będzie ciekawie zobaczyć, jak tegoroczne zmiany w kalendarzu wpłynął na weekend, po przeniesieniu go z kwietnia na październik. To kolejny tor wymagający pod względem fizycznym, gdzie jest gorąco i wilgotno. Tor jest bardzo długi, ma kilka technicznych zakrętów. Są długie proste ze strefami mocnego hamowania, co wymaga precyzji, a wysokie temperatury szybko niszczą opony, zwłaszcza tylne. Dobrze sobie radziliśmy w podobnych warunkach w tym sezonie, więc mam nadzieję, że znów będziemy mieli tempo.”

Okrążenie Sepang International Circuit z Lewisem Hamiltonem

Romain Grosjean:  “Po wymianie nawierzchni trzeba wsiąść do samochodu i samemu sprawdzić, jak zmieniła się przyczepność. W Malezji często pada deszcz, więc możemy mieć do czynienia z bardzo mokrą nawierzchnią i aquaplaningiem. Będziemy jednak pracować bardzo ciężko, aby uporać się ze wszystkimi warunkami. Myślę, że to jeden z najtrudniejszych wyścigów pod względem fizycznym. Singapur jest wolniejszym torem ze względu na wolniejsze zakręty, podczas gdy w Malezji są wysokie prędkości z dużymi obciążeniami. Ponownie, to jest wielkie wyzwanie, świetny tor, a kiedy masz dobry samochód, to niesamowite przeżycie.”

Strategia oponiarska 2016 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix

Paul Hembery Pirelli Motorsport Director:  “Jeśli chodzi o ekstremalne warunki, które są prawdziwym sprawdzianem dla ogumienia, Malezja jest w ścisłej czołówce całego sezonu. Wszystko za sprawą ekstremalnie wysokich temperatur oraz dużych obciążeń w szybkich zakrętach. Wielką niewiadomą w tym roku jest zupełnie nowa nawierzchnia toru. Pogoda też może raptownie się zmieniać, tropikalne ulewy nie są tu niczym dziwnym. Dlatego weekend na Sepang bywa dość zróżnicowany i niełatwo jest przewidzieć ewolucję stanu nawierzchni. W przeszłości mieliśmy do czynienia z dużą liczbą pit stopów i możemy spodziewać się podobnego scenariusza w tym roku. To oczywiście jeszcze bardziej poszerza zakres zmiennych jeśli chodzi o potencjalne strategie wyścigowe, skoro zespoły mają teraz po trzy mieszanki do wyboru”.

Daniel Ricciardo: “Lubię wyścigi tydzień po tygodniu. Patrząc na Malezję i Japonię, to dwa trudne tory. Malezja jest wymagająca fizycznie i jest gorąco. Zwykle jeździmy tam na początku sezonu, więc będzie ciekawie, kiedy będziemy tam dysponowali bardziej rozwiniętym samochodem. Sprawdziłem pogodę i wygląda na dość stabilną przez cały rok, więc nie powinna się zbytnio zmieniać. Za to Sepang ma nową nawierzchnię, więc to może być interesujące jeśli chodzi o zużycie opon.”

 

fot. FIA, Formula 1, Pirelli Motorsport, Sepang International Circuit


World Motor Sport Council opublikowała wstępny kalendarz FIA Formula 1 World Championship na 2017 rok

Światowa Rada Sportu Motorowego na posiedzeniu w dniu 27.09.2016 roku zatwierdziła prowizoryczny kalendarz FIA Formula 1 World Championship. na sezon 2017. Podobnie jak w tym roku kalendarz liczy 21 rund. W kalendarzu nie zaszły żadne znaczące zmiany. Cykl wystartuje 29 marca w australijskim Melbourne, a dwa tygodnie później zawita do Shanghaiu. Europejski period Formula 1 rozpocznie się w połowie maja w Barcelonie, a zakończy trzeciego września na włoskiej Monzy. Niestety zgodnie z wcześniejszymi informacjami w tym roku ponownie terminy Formula 1 Grand Prix of Europe w Baku oraz wyścig 24 Hours of Le Mans pokrywają się.


 Wyniki sesji FP1 na Sepang International Circuit

FP1 Malezja


 Wyniki sesji FP2 na Sepang International Circuit

FP2


 Wyniki sesji FP3 na Sepang International Circuit

FP3


 Wyniki kwalifikacji 2016 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix

Q


Wyniki 2016 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix

race

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 16:37

Udostępnij:

error: Content is protected !!