Przed nami 17 runda tegorocznych FIA Formula 1 World Championship – 2016 Formula 1 Emirates Japanese Grand Prix. Będzie to dla wszystkich wyjątkowa runda, nie tylko ze względu na bardzo lubiany przez kierowców obiekt ale głównie z powodu zakochanych w F1 japońskich kibiców i tworzonej przez nich wspaniałej atmosfery. Niejednokrotnie w przeszłości Japonia była miejscem gdzie rozstrzygały się losy mistrzostw (aż 12-krotnie). Choć do końca sezonu pozostało nam pięć wyścigów, to już tutaj, na Suzuce, ekipa Mercedesa może zapewnić sobie tytuł w klasyfikacji konstruktorów.
Ważniejszą jednak dla wszystkich kwestią jest rywalizacja o indywidualny tytuł mistrzowski, który również pozostaje wewnętrzną sprawą ekipy z Brackley. Lewis Hamilton nie może już sobie pozwolić na żadne “błędy”, bowiem jego strata do Nico Rosberga, po nieudanym wyścigu w Malezji, wzrosła już do 23 pkt. Wydaje się także, iż rywalizację o 2 stopień podium w klasyfikacji konstruktorów przechylił na swoją szalę Red Bull Racing. Znając jednak Scuderię Ferrari, możemy chyba spodziewać się walki o P2 do samego końca sezonu.
Domowy wyścig na Suzuce będzie bardzo ważnym występem dla, dochodzącej do coraz lepszej dyspozycji, ekipy McLaren Honda. Jak to jednak często bywa w Japonii reżyserem widowiska może stać się pogoda. Synoptycy bowiem na sobotę i niedzielę zapowiadają obfite opady deszczu, które znacząco mogą wpłynąć na przebieg Formula 1 Emirates Japanese Grand Prix.
2016 Formula 1 Emirates Japanese Grand Prix
Nico Rosberg: “Niedziela niestety nie była dla nas najlepsza. Mój wyścig prawie skończył się, kiedy jeszcze nawet się nie zaczął i przykro mi z powodu Lewisa. Byłem już w takich sytuacjach i wiem, że ciężko się pogodzić, kiedy tak traci się punkty. Przykro mi również z powodu chłopaków w zespole, kiedy w klika chwil dochodzi do zniszczenia tego, nad czym tak ciężko pracowali. Jednak nasz zespół jest bardzo mocny i wrócimy jeszcze mocniejsi. Oczywiście w tej walce wynik w Malezji był dla mnie korzystny. Jednak przez cały sezon nie myślę o punktach i nie zamierzam zacząć od teraz.
Jestem tu po to, aby wygrywać wyścigi i taki mam cel za każdym razem. Suzuka jest kolejną możliwością do tego i chciałbym tam stanąć na najwyższym stopniu podium. To jeden z najwspanialszych klasycznych torów, gdzie wygrywały legendy, więc to byłby zaszczyt, gdyby dodano moje nazwisko do tej listy. Muszę poprawić moje osiągi, jakie miałem tam ostatnio, ponieważ nie poskładałem dobrze wszystkiego. Jednak myślę, iż pokazałem w tym sezonie, że sporo się nauczyłem przez ostatnie dwa lata, więc jestem przekonany, że poradzę sobie z tym wyzwaniem.
Oby to był dobry weekend i dobra walka przed niesamowitymi japońskimi kibicami.”
Daniel Ricciardo: “Uwielbiam Japonię – zawsze tak było. Suzuka to trudny tor, obiekt skrojony pod kierowcę. Pierwszy sektor to ciągła podróż pomiędzy wierzchołkami zakrętów – w sekcji tej liczy się przede wszystkim dobry rytm jazdy. Lubię Japończyków i ich tradycyjną kuchnię. Przed startem wyścigowego weekendu spędzę kilka do w Tokio. Mam nadzieję, że uda mi się nieco lepiej poznać miasto, skosztować trochę lokalnych przysmaków i poznać tamtejszą kulturę. Słyszałem o restauracji Jiro Sushi – bardzo chciałbym się tam wybrać. Widziałem film dokumentalny nakręcony na jej temat. Podobno jest bardzo wyjątkowym miejscem, więc chciałbym przekonać się o tym na własnej skórze.”
Formula 1 Japanese Grand Prix facts
1. To już 32 edycja F1 Japanese Grand Prix. Premierowy wyścig F1 w Japonii odbył się 40 lat temu. W latach 1976-1977 wyścigi Formula 1 gościły na Fuji Speedway. W 1986 roku, po 10 latach przerwy, grand prix powróciło do “kraju kwitnącej wiśni” właśnie na Suzukę. Choć stała się ona oficjalnym gospodarzem F1 Japanese Grand Prix, w latach 2007-2008 wyścigi rozegrano jednak na obiekcie Fuji Speedway.
2. Najwięcej indywidualnych triumfów w Japonii posiada Niemiec Michael Schumacher, który zwyciężył w nich 6-krotnie. Spośród zespołów największą liczbą zwycięstw legitymuje się ekipa McLarena, która posiada ich na koncie aż 9. Jednak na Suzuce McLaren remisuje z Ferrari. Oba zespoły wygrały na tym torze 7-krotnie. Z “czynnych” kierowców najwięcej zwycięstw posiada Niemiec Sebastian Vettel – 4, Brytyjczyk Lewis Hamilton – 3, Hiszpan Fernando Alonso – 2, oraz Fin Kimi Raikkonen i Brytyjczyk Jenson Button po 1.
3. Pole position wywalczone w kwalifikacjach do wyścigu na Suzuce nie daje zbyt dużych “przywilejów”. Startując z PP zwycięstwa odnoszono 12-krotnie, natomiast startując z P2 zwyciężano 11-krotnie (w tym w ostatnich 3 latach). Do chwili obecnej tylko raz zdarzyło się aby wyścig wygrał kierowca startujący spoza trzeciej linii startowej. Dokonał tego Kimi Raikkonen w 2015 roku startując z P17.
4. Nasz Robert Kubica startował w Japonii 5 razy z czego 3 występy zaliczył na Suzuka International Racing Course (w latach 2007-2008 F1 Japanese Grand Prix gościł tor Fuji Speedway). Trzeba przyznać, że tor położony w Prefekturze Mie był mało szczęśliwy dla Roberta.
W 2006 roku ruszając z 12 pola startowego do mety dojechał na 9 miejscu. W 2009 roku, po dwuletniej przerwie Suzuki w kalendarzu F1, Robert ponownie ukończył wyścig na 9 pozycji (start z P9). W 2010 roku Polak nie kończy niestety wyścigu o Grand Prix Japonii.
Pomimo bardzo dobrych kwalifikacji i 3 miejsca, zaraz po starcie awarii ulega mocowanie tylnego prawego koła w bolidzie niwecząc szanse Roberta na świetny występ (ostatnio, w udzielonym wywiadzie, wspominał o tym zdarzeniu inżynier wyścigowy Roberta Alan Permane).
Znacznie szczęśliwszym dla Roberta obiektem w Japonii był Fuji Speedway gdzie nasz rodak w 2008 roku stanął na 2 stopniu podium ustępując w wyścigu tylko Hiszpanowi Fernando Alonso.
5. Suzuka International Racing Course poza wyścigami “królowej motorsportu” gościła również kierowców WTCC, Super GT Series (Suzuka 8 Hours, Suzuka 1000 km), MotoGP oraz motocyklowy wyścig endurance “Suzuka 8 Hours”.
6. Niestety Suzuka zapisała również swoje karty w tragicznych rozdziałach motorsportu. Dwa lata temu, 5 października 2014 roku podczas Formula 1 Japanese Grand Prix tragicznemu w skutkach wypadkowi uległ Francuz Jules Bianchi. Francuski kierowca przy wejściu w zakręt, na mokrej nawierzchni, uderzył z potężną siłą (przeciążenie 250G) w pojazd techniczny, usuwający bolid Niemca Adriana Sutila. Zawodnik Marusia Racing został od razu przewieziony do szpitala i zoperowany. Zmarł 17 lipca 2015 roku w szpitalu w Nicei nie wybudzając się ze śpiączki. W 2003 roku podczas wyścigu MotoGP w szykanie Casio Triangle wypadek miał Daijirō Katō. Japończyk z bardzo dużą prędkością uderzył w bandę w wyniku czego doznał poważnych obrażeń. W stanie śpiączki przewieziono go do szpitala, gdzie po dwóch tygodniach zmarł.
7. Posiadająca miano jednego z najlepszych torów Formula 1 – Suzuka International Racing Course zbudowana została w 1962 roku przez Hondę z przeznaczeniem na obiekt testowy. Jego projektantem był Holender John „Hans” Hugenholtz. Suzuka położona jest 72 km na południowy zachód od Nagoi. Obiekt liczy 5807 metrów długości i posiada 18 zakrętów (10 prawych i 8 lewych). Jest to jeden z kilku torów na świecie, którego pętla przypomina klasyczną “ósemkę”. Po zakręcie nr 9 kierowcy przejeżdżają pod charakterystycznym wiaduktem, by za kilka chwil znaleźć się na jego górze.
8. Rekord toru należy do Fina Kimiego Raikkonena. Podczas wyścigu w 2005 roku Fin, w barwach McLarena zanotował 1:31.540. Jednak najszybciej pętle japońskiego obiektu pojechał Niemiec Michael Schumacher. W barwach Scuderia Ferrari podczas sesji kwalifikacyjnej w 2006 roku Michael uzyskał czas 1:28.954.
Fernando Alonso: “Japonia to niesamowite miejsce i kraj, który lubię odwiedzać. Wsparcie, które otrzymujemy, jest fenomenalne i sprawia, że to doświadczenie jest jeszcze bardziej wyjątkowe. Uwielbiam ludzi, jedzenie i kulturę i kilka dni spędzonych na Grand Prix Japonii to zawsze coś, na co czekam co roku. Mam nadzieję, że pozytywnie rozpoczniemy weekend i będziemy iść naprzód. Podczas ostatnich wyścigów zmaksymalizowaliśmy nasz pakiet i byłoby fantastycznie finiszować ponownie w punktach, w drugim domowym wyścigu dla naszego zespołu.”
Harmonogram 2016 Formula 1 Emirates Japanese Grand Prix
Max Verstappen: “Od razu po GP Malezji udajemy się do Japonii. Zanim udam się na Suzukę, spędzę kilka dni w Tokio. Szykuje się całkiem miła wycieczka. Japonia zawsze będzie dla mnie wyjątkowym miejscem, bo właśnie tam zadebiutowałem w Formule 1 podczas piątkowego treningu z Toro Rosso. Suzuka to bardzo fajny tor – szczególnie podoba mi się pierwszy sektor. Jest bardzo szybki, a jego pokonywanie zawsze daje wiele radości z jazdy. Nie ma w nim zbyt szerokich stref wyjazdowych, więc trzeba wykazać się olbrzymią precyzją. To klasyczny tor, stanowiący solidne wyzwanie dla kierowcy i bolidu. W Japonii zawsze spotykamy się ze wspaniałymi, oddanymi Formule 1 kibicami. To dla nas bardzo miłe doświadczenie. Fani zawsze wręczają nam drobne upominki, w których przygotowanie wkładają wiele zaangażowana. Nie mogę się już doczekać powrotu na Suzukę.”
Suzuka International Racing Course
Felipe Massa: “Myślę, że Suzuka to jedno z najlepszych miejsc do ścigania. Uwielbiam ten układ i szybkie sekcje. Myślę, że pierwszy sektor jest najbardziej niesamowitym na świecie. Uwielbiam Japonię. Kocham ludzi i lubię spędzić trochę czasu w Tokio.
Naprawdę nie mogę doczekać się mojego ostatniego wyścigu F1 w Japonii i nie mogę doczekać się spotkania z niesamowitymi japońskimi kibicami.”
Okrążenie Suzuka International Racing Course
Lewis Hamilton: “Oczywiście ostatni weekend był rozczarowujący. Nie tylko dla mnie, ale i dla całego zespołu. Nie ma już jednak sensu tego rozpamiętywać. To tylko negatywna energia. Wszystko co możemy zrobić, to skupić się na kolejnym wyścigu, robiąc wszystko krok po kroku i wykonując możliwie jak najlepszą pracę. Nie ma nic lepszego niż ciężka praca i nigdy się tego nie bałem. Pracownicy też byli zasmuceni tym, co się stało i wiem, że będą ciężko pracowali, aby następnym razem wszystko poszło dobrze. To nie jest najgorsza sytuacja w jakiej byłem, bywało gorzej. Znajdę w sobie siłę, aby się odbić w kolejnych pięciu wyścigach. Jestem w stanie spisać się tak, jak w ostatni weekend, samochód to wytrzyma i może być tylko dobrze.
Uwielbiam tor Suzuka, byłem tam szybki przez ostatnie dwa lata, więc oby udało się kontynuować ten trend. Wiem, że mam fantastyczne wsparcie na trybunach, co da mi dodatkową motywację. Energia od kibiców w Malezji, była największa, której tam doświadczyłem, a teraz jedziemy do Japonii, gdzie wydaje się, że kibice co roku odnajdują kolejne poziomy. To niesamowite, jak szaleją na punkcie tego sportu.
Trzymam kciuki, abym mógł się im za to odpłacić.”
Strategia oponiarska 2016 Formula 1 Emirates Japanese Grand Prix
Paul Hembery Pirelli Motorsport Director: “Suzuka to wyścig, na który wszyscy czekają: właściwie wszystko zostało już powiedziane o niesamowitym powitaniu, które co roku szykują dla nas japońscy fani – pełni entuzjazmu i wiedzy.
Po raz pierwszy przywozimy do Japonii miękkie opony, które powinny wnieść nowy wymiar do strategii i już od sobotnich kwalifikacji możemy mieć do czynienia z taktycznym podejściem do działania. Niezależnie od wszystkiego, podczas wyścigu trzeba będzie skorzystać z twardej mieszanki, tak samo jak miało to miejsce w Malezji.
Pewne są także wysokie poziomy zużycia i degradacji, co zawsze wzbogaca strategię o zróżnicowane możliwości”.
Jenson Button: “Grand Prix Japonii dla mnie zawsze jest jednym z najważniejszych momentów sezonu. Uwielbiam wracać do Japonii, a kibice sprawiają, że to jest niezwykle wyjątkowe. Dają nam wsparcie na 110 procent, przez cały tydzień, od chwili przyjazdu do Tokio kierowcy czują ten entuzjazm. To dla nas kolejny domowy wyścig, będziemy bardzo zajęci podczas weekendu i to ważne grand prix dla całego zespołu. Dlatego liczę, że będziemy twardo walczyli i uzyskamy możliwie jak najlepszy wynik, aby dać coś entuzjastycznym kibicom.”
fot. FIA, Formula 1, Pirelli Motorsport, Renault Sport F1 Team, McLaren Honda F1 Team, Scuderia Ferrari Club, Suzuka International Racing Course
Social media