Robert Kubica będzie się ścigał dla Williams Martini Racing, jeśli któryś z jego podstawowych kierowców nie będzie w stanie tego zrobić, powiedział dyrektor techniczny, Paddy Lowe, w rozmowie z RaceFans.
Aktualnie Robert Kubica jest kierowcą rezerwowym i testowym w Williamsie na sezon 2018. Z reguły to właśnie “trzeci” rezerwowy kierowca zespołu wskakuje do samochodu, gdy któryś z etatowych kierowców jest niezdolny do jazdy.
Niektóre zespoły Formuły 1 nie zawsze wybierały do jazdy rezerwowych kierowców, gdy podstawowy kierowca nie był w stanie się ścigać. W 2013 roku zespół Lotus Renault F1 nie wpuścił tor oficjalnego kierowcę rezerwowego Davide Valsecchiego, w czasie gdy Fin Kimi Raikkonen pauzował przez dwa wyścigi Grand Prix z powodu kontuzji i na to miejsce wpuścili innego Fina Heikki Kovalainena.
Ale już sam Williams Racing zeszłym roku wprowadził rezerwowego kierowcę Paula di Reste, gdy Felipe Massa z przyczyn zdrowotnych nie mógł wziąć udziału w Grand Prix Węgier.
Paddy Lowe w rozmowie dla RaceFan potwierdził, że:” – W takiej sytuacji Kubica dostanie swoją szansę. Ten chłopak przygotowuje się do startów w wyścigach, poświęca temu sporo energii. To nie jest łatwe. Jednak robi to i jest w pełni zaangażowany w pracę, którą powierzyliśmy mu zimą.”
Polak uważa, że jego rola w zespole polega bardziej na ulepszaniu samochodu niż na ulepszaniu samego siebie.
“Każdego dnia możesz uczyć się czegoś nowego” – powiedział. “Pod koniec roku, to jest zgadywanie, ale myślę, że będę lepszy – może nie jako kierowca, bo w końcu, kiedy siedzę w samochodzie, to mam inne priorytety, więc nie chodzi o dopracowanie i małe detale – moja praca polega raczej na uzyskaniu [obrazu] globalnego, bardziej na informacjach zwrotnych, na szukaniu słabszych punktów samochodu i próbowaniu sugestii i pomysłów na ulepszenie samochodu.”
Oczekuje także, że pomoże w zrozumieniu bolidu podstawowym kierowcom zespołu.
“Zbliżając się do nowych GP mamy Siergieja, który nigdy nie był w Australii. Również dla Lance to jego drugi raz. Ważne jest, aby dać im pewność, że samochód zrobi to, czego oni chcą i będzie działał dobrze w każdym możliwym stanie.
“Oczywiście nie jest łatwo to zrobić, i na pewno będzie to wymagało czasu. Ale uważam, że jest to dobry cel do osiągnięcia. “
Aktualizacja – Paddy Lowe Exclusive: “Nie jesteśmy w stanie grać fantastycznym kierowcą F1”
Williams rozpoczął erę hybrydową V6 bardzo dobrze. Perfekcyjne przeniesienie do Mercedesa sprawiło, że zakończyli rok 2014 jako trzecia najlepszy zespół F1 – jedyna okazja w ciągu ostatnich 20 lat, kiedy wyprzedzili Ferrari.
Od tego czasu zostali oddzieleni od czołówki przez Force India, który pokonał ich na czwartym miejscu przez ostatnie dwa lata z rzędu. W zeszłym roku Williams zdobył mniej niż połowę punktów od rywali z o wiele mniejszym budżetem.
W 2018 r. zagrożenia ze strony reszty stawki będą jeszcze większe: Renault nie szczędzi pieniędzy na swoją operację w F1, a McLaren wykorzystuje swoje silniki. Haas opublikował zaskakujące czasy podczas przedsezonowych testów, a Sauber ma obecnie sprzęt Ferrari o aktualnej specyfikacji.
Czas więc był odpowiedni, by Williams ponownie ocenił operację F1. W zeszłym roku zespół zyskał Paddy’ego Lowe’a z Mercedesa. Lowe rozpoczął karierę w Williamsie w 1987 roku i pomógł ulepszyć aktywne systemy zawieszenia, z którymi Williams zniszczył konkurencję na początku lat dziewięćdziesiątych.
Teraz zadaniem Lowe jest doprowadzenie ich do przodu, co wygląda na szczególnie zaciętą walkę w środku stawki w 2018 roku. Być może zakończyli zeszły rok na szóstym miejscu w punktach, ale pod względem szybkości często ulegali Renault i Toro Rosso. Wydaje się, że klienci Ferrari osiągnęli duże zyski poza sezonem, a dzięki McLarenowi pakującemu energię Renault Williams nie może sobie pozwolić na kontynuację spadku po 2014 roku.
Czy ich kierowcy na 2018 r. to Lance Stroll i Sergey Sirotkin? Łączenie tej pary stało się przedmiotem krytyki i zostało nazwane przez czytelników RaceFans najmniej konkurencyjną line-up. Paddy Lowe, który był zdecydowanym zwolennikiem wyboru kandydatury Sirotkina jako partnera Strolla, jest jednak nieugięty w zdaniu, że zespół wykonał najlepszy możliwy ruch.
“Mogę powiedzieć z całkowitą pewnością, że wybraliśmy najlepszych kierowców do kierowania naszymi samochodami, którzy byli dostępni na rynku.” – mówi dla RaceFans w ekskluzywnym wywiadzie.
“Nie jesteśmy w stanie grać fantastycznymi kierowcami Formuły 1 i wybierać z dowolnego miejsca. Wybraliśmy najlepszych kierowców, którzy byli dla nas dostępni z całkiem szerokiego asortymentu, ponieważ mieliśmy ostatnie wolne miejsce, więc nie rywalizowaliśmy z nikim.”
“Było wiele artykułów krytykujących nasz wybór, które w rzeczywistości nie nazwał faceta, którego by wybrali, co mnie zainteresowało” – dodaje.
Lowe opisuje proces, który doprowadził do selekcji Sirotkina jako wyczerpującej i naukowej, a nie podyktowanej względami komercyjnymi. –“Byłem w wielu zespołach w przeszłości, gdzie kierowców wybierał szef zespołu w sposób kapryśny, z pewnością bardzo subiektywnie, co często prowadziło do rozczarowujących wyników” – powiedział.
Sirotkin jest pierwszym kierowcą wspieranym przez SMP Racing, aby osiągnąć F1, co Lowe nazywa “niesamowitą historią”.
“Fakt, że są w stanie wesprzeć to z dodatkowym funduszem, który pozwala nam na szybszy samochód w scenariuszu w Formule 1, który jest obecnie szczególnie trudny w przypadku komercyjnych niezależnych zespołów, powinien być punktem celebracji”.
Ekonomiczna rzeczywistość prowadzenia zespołu Formuły 1 jest szeroko rozumiana, ale wielu nadal uważa fakt, że kierowcy płacą za miejsca za niesmaczny. Lowe przyznaje, że jest to powód do niepokoju.
“Wszyscy kierowcy mają potencjał, aby w tych dniach wnieść pewien wkład finansowy. Taka jest natura rynku, co ciekawe, a może nawet niepokojące, szczerze mówiąc.”
Rozgłoś wokół zatrudnienia Sirotkina został wzmocniony przez fakt, że wydawało się, iż nastąpił kosztem Roberta Kubicy. Dwa razy w ubiegłym roku Polak wydawał się być blisko powrotu do F1, siedem lat po tym, jak jego kariera została przerwana przez ciężkie obrażenia odniesione podczas wypadku samochodowego. Ale fotele wyścigowe w Renault jak i w Williamsie ominęły go.
Williams jednak utrzymał go, aby pomóc w opracowaniu samochodu, który znacznie się zmienił od swojego poprzednika. Podczas gdy większość zespołów ewoluowała w 2017 roku, Lowe wiedział, że Williams musi podjąć bardziej drastyczne kroki.
“Myślę, że rozpoczęliśmy podróż, która dopiero się rozpoczęła i jest jeszcze dużo do zrobienia”– mówi Paddy Lowe. “To będzie bardzo ekscytujący proces i odczuwam podekscytowanie w zespole.”
“Musimy wykorzystać zdolność, doświadczenie i innowację każdej osoby, aby wspólnie pracować nad produkcją jednego samochodu. Kultura ta musi być tworzona, budowana, wzmacniana, rozwijana w miarę upływu lat.
“Ponieważ myślę, co mieliśmy w przeszłości, jest tam kilku świetnych inżynierów, fantastycznych inżynierów w Williamsie we wszystkich dziedzinach. Myślę, że największą porażką był sposób, w jaki pracują razem, aby uzyskać najlepszy wynik zbiorowy.”
Źródło: www.racefans.net
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media