W byłym miejscu zimowych igrzysk olimpijskich odbywa się 16. runda mistrzostw świata Formuły 1 w 2018 r. Po raz piąty jako Grand Prix Rosji ma być największą imprezą w kalendarzu. Zawody będą okazją do zobaczenia najlepszych kierowców na świecie, w najnowocześniejszych bolidach na torze Soczi Autodrom.
FORMULA 1 2018 VTB RUSSIAN GRAND PRIX
Pierwsze Grand Prix – 2014
Liczba okrążeń – 53
Długość toru – 5,848 km
Dystans wyścigu – 309.745 km
www: sochiautodrom.ru
Twitter : SochiAutodrom
Harmonogram weekendu GP Rosji
Piątek, 28 Września 2018
10:00 – 11:30 : 1 sesja treningowa
14:00 – 15:30 : 2 sesja treningowa
Sobota, 29 Września 2018
11:00 – 12:00 : 3 sesja treningowa
14:00 – 15:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 30 Września 2018
13:10 – 15:10 : Wyścig
Sytuacja na czele tabeli
W Soczi sytuacja Ferrari nie wygląda dobrze. Miała być wygrana w GP Włoch, ale Lewis Hamilton i Mercedes wygrał. Miała być wygrana w GP Singapuru…. lecz Lewis Hamilton i Mercedes wygrali. Rzeczy nie wyglądają najlepiej w tej chwili. Rozgrywka na torze, na którym Mercedes był niepokonany w czterech GP. Hamilton wygrywa pierwsze dwa rosyjskie Grands Prix w 2014 i 2015 roku, następnie Nico Rosberg i Valtteri Bottas odpowiednio w 2016 i 2017 roku. Czy zatem rok 2018 ma być kolejnym pewniakiem dla Hamiltona?
Red Bull
Można się spodziewać, że zarówno Max Verstappen jak i Daniel Ricciardo zostaną cofnięci na starcie za wymianę jednostek napędowych. Christian Horner ujawnił po Singapurze, że zespół chce mieć świeże silniki “Spec B” Renault w Rosji niż “Spec C”, które obaj kierowcy używali na Monzy i Singapurze. Piąte miejsce to najwyższe miejsce w historii dla zespołu jak do tej pory.
Ciekawostki
Historia pokazuje, że strategia one-stop jest najodpowiedniejsza w Soczi, nikt nigdy nie znalazł się w pierwszej czwórce Grand Prix Rosji po dwóch lub więcej pit stopach.
Kwalifikacje mogą być ciekawe. W zeszłorocznych, Sebastiana Vettela, Kimi Raikkonena i Valtteri Bottasa dzieliło zaledwie 0,095s.
W latach 1950-2017 nigdy nie było Grand Prix, gdzie pierwsza szóstka w kwalifikacjach skończyła wyścig w tej samej kolejności. W 2018 r. stało się to jednak już dwa razy, w Monako i Singapurze.
Pole position w kwalifikacjach do Grand Prix Rosji będzie 200. miejscem Pirelli. Goodyear, jedyny inny producent opon, zdobył swoje 200- miejsce na Grand Prix Francji w 1988 r., by ostatecznie mieć 358 PP i pod koniec 1998 r. pożegnać się z F1.
Soczi Autodrom
Soczi Autodrom to pierwszy i jedyny tor w Rosji, który ma prawo gościć rundy Formuły 1. Został zaprojektowany przez Tilke Gmbh & Co. KG we współpracy z rosyjskimi specjalistami i oficjalnie otwarty w Parku Olimpijskim w Soczi 20 września 2014 roku. Od 9 do 12 października 2014 r. był gospodarzem pierwszej Grand Prix Rosji w historii F1.
Długość toru Soczi Autodrom wynosi 5.848 metrów. Tor ma 18 zakrętów: 12 prawych i 6 lewych. Trzeci długi zakręt jest charakterystyczną cechą układu toru. Jego długość wynosi 650 metrów i jest to najdłuższy zakręt w kalendarzu FORMULA 1.Pierwsza strefa Drag Reduction System została powiększona o 100 metrów przed weekendem GP. W tym roku wiele torów zmieniło strefy DRS, ponieważ zwiększona ilość brudnego powietrza produkowanego przez bolidy utrudnia im podążanie za sobą. Wcześniej pierwsza strefa DRS w Soczi znajdowała się po prawym załamaniu zakrętu 1, który biegnie w dół linii prostej i do drugiego zakrętu.
Strefa została rozszerzona o 100 metrów, co oznacza, że kierowcy będą mogli aktywować DRS 95 metrów przed szybkim prawym zakrętem 1. Strefa detekcji została teraz przesunięta do tego samego punktu co linia mety.
Druga strefa DRS, która przebiega przez zakręty 11, 12 i 13 pozostała bez zmian. W zeszłym roku Grand Prix Rosji nie było zbyt emocjonujące, ponieważ po pierwszym okrążeniu zanotowano tylko jedno wyprzedzenie.
Dokładny “rozkład jazdy” Grand Prix Rosji 2018 w formie PDF [Link]
Relacje w Eleven :
Opony na GP Rosji 2018
Tor w Soczi położony nad brzegiem Morza Czarnego w Rosji był gładki i śliski, gdy w 2014 roku odbył się pierwszy wyścig F1. Jednak od tego czasu asfalt w tym miejscu dojrzewał, ale zużycie i degradacja pozostały na niskim poziomie. Pirelli wybierze na ten weekend najbardziej miękką mieszankę, hipersoft, uzupełnioną ultra-miękką i miękką.
Mario Isola:
“Jest to tor o gładkiej powierzchni, charakteryzujący się niskim zużyciem i degradacją, i teoretycznie jest idealny dla hipersoft.”
“Ponieważ jednak ta opona nigdy wcześniej nie była użytkowana w Rosji, zespoły będą musiały jak najszybciej zrozumieć jej cechy charakterystyczne podczas sesji treningowych, aby zobaczyć, jak będzie pasować do potencjalnej strategii wyścigu.”
“Ciekawe będzie zobaczyć, w jaki sposób hipersoft będzie działał na tym torze, szczególnie w wymagającym zakręcie nr 3”.
Robert Kubica:
Czekamy na dalsze elementy układanki, które być może ułożą się właśnie w Soczi, zgodnie z tym co Helmut Marko powiedział w wywiadzie dla Sky i Mary Sangiorgio
Twitter [Video] https://twitter.com/RKubicaKlub/status/1040616109966278657
Galeria zdjęć:
Williams TV z Robertem :
Twitter [Video] https://twitter.com/WilliamsRacing/status/1045651893480026112
Wyniki, Statystyki, Kalendarz, Klasyfikacje – GP Rosji 2018
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media