Pora rozpocząć szóstą rundę w tegorocznych mistrzostwach świata Formuły 1. Monaco Grand Prix – klasyk i jeden z najbardziej wymagających wyścigów. Tuż przed rozpoczęciem tego weekendu wyścigowego obiegła nas smutna wiadomość. W wieku 70 lat zmarł – Niki Lauda, trzykrotny mistrz świata i legenda Formuły 1.
FORMULA 1 MONACO GRAND PRIX 2019
Monte Carlo
F1:https://www.formula1.com/en/racing/2019/Monaco.html
F1 Experiences:https://f1experiences.com/2019-monaco-grand-prix
Liczba okrążeń – 78
Długość toru – 3,337 km
Dystans wyścigu – 260,286 km
Rekord toru – 1:14.260 Max Verstappen (2018)
Grand Prix Monaco to jeden z najważniejszych i najbardziej wymagających wyścigów w kalendarzu Formuły 1. Tor w którym to zdecydowanie kierowca robi różnicę. Pierwszy wyścig został tu rozegrany w 1950 i jego zwycięzcą był Juan Manuel Fangio. Od 1955 roku Grand Prix Monaco na stałe zapisało się w kalendarzu Formuły 1. Aby wykorzystać ostatnie centymetry lub nawet milimetry toru między barierami, wymagane jest połączenie precyzyjnej jazdy, doskonałości technicznej i odwagi. Stabilność i przyczepność podczas hamowania, jak również ogólnie stabilny samochód, to kluczowe czynniki. Ogólnie rzecz biorąc, przyczepność poprawia się znacznie z sesji do sesji. Na Circuit de Monaco bardzo trudno jest wyprzedzać, praktycznie jest to możliwe tylko w jednym fragmencie toru. Stąd ogromne znaczenie ma walka o pole position. Kto je wywalczy, ma potencjalnie największe szanse na zwycięstwo. Rekordzistą jeśli chodzi o ilość wygranych tu wyścigów jest Ayrton Senna, który zdobył tu aż sześciokrotnie pierwsze miejsce.
Robert Kubica o Circuit de Monaco
“Pamiętam, że tor jest wąski, a teraz samochody F1 stały się szersze i znacznie większe. Będzie ciężko. To kultowy wyścig, który różni się od innych w kalendarzu. W tym roku ścigaliśmy się już na ulicznym torze w Baku, ale ten w Monako ma inną charakterystykę. Nie mogę się doczekać jazdy w tym miejscu”.
Robert Kubica i Grand Prix Monaco
Polak stawał dwukrotnie na podium w Monaco. W 2008 zajął drugie miejsce a w 2010 trzecie.
Harmonogram GP Monaco 2019
Czwartek, 23 Maja 2019: Pierwszy trening 11:00 – 12:30
Czwartek, 23 Maja 2019: Drugi trening 15:00 – 16:30
Sobota, 25 Maja 2019: Trzeci trening 12:00 – 13:00
Sobota, 25 Maja 2019: Kwalifikacje 15:00 – 16:00
Niedziela, 26 Maja 2019: Wyścig 15:10
Robert Kubica i Transmisja Eleven
Czwartek, 23 Maja 2019
10:30 – 11:00 – studio przed pierwszym treningiem
11:00 – 12:30 – pierwszy trening
12:30 – 13:00 – studio
14:30 – 15:00 – studio przed drugim treningiem
15:00 – 16:30 – drugi trening
16:30 – 17:00 – studio
Sobota, 25 Maja 2019
11:30 – 12:00 – studio przed trzecim treningiem
12:00 – 13:00 – trzeci trening
13:00 – 13:30 – studio
14:00 – 15:00 – studio przed kwalifikacjami
15:00 – 16:15 – kwalifikacje
16:15 – 17:00 – studio
Niedziela, 26 Maja 2019
15:10 Wyścig
Opony na wyścig:
Konferencja Prasowa FIA
Wypowiedzi Roberta z Konferencji Prasowej
O odejściu Nikiego Laudy
To szokująca wiadomość. Napisał wielki rozdział historii tego sportu, nie tylko jako kierowca, ale i jako człowiek. Nigdy nie miałem okazji z nim pracować, ale był człowiekiem wyścigów. Wszystkim nam będzie go brakować. Miałem taką osobistą nadzieję, że spotkam go z powrotem w padoku, ale niestety to się nie wydarzy. To jest niestety część życia.
Williams jak dotąd ma trudny samochód, ale czy jako kierowca wciąż czekasz niecierpliwie na ten wyścig?
Tak. Monako zawsze było wyjątkowym wyścigiem. Powrót tu po długiej przerwie… Już w przeszłości było to odczucie, że tor jest dość wąski, a przy obecnych samochodach F1 będzie jeszcze węższy, niż w przeszłości, bo bolidy są znaczni większe i szersze. Czekam na to. To zawsze wyjątkowe uczucie, jazda po tych ulicach bolidem F1. Definitywnie jednak nasz samochód ma problemy, a gdy one się pojawiają, to w tym miejscu zazwyczaj cierpisz na tym jeszcze bardziej. Zawsze jest jednak ten czynnik, że jest to tor wyjątkowy, unikalny, więc miejmy nadzieję, że będzie lepiej pasował naszemu bolidowi.
Ten weekend, to trzeci weekend ku czci ochotników FIA, którzy poświęcają swój czas, aby wspomagać eventy motorsportowe. Kilka słów na ten temat…
Sądzą że większość z nas nie zdaje sobie spawy, jak wielu ludzi jest zaangażowanych w organizację tego spektaklu – w każdym jego aspekcie. Nie tylko na torze, ale też z dala od niego, aby pomagać. Definitywnie potrzebujemy tych ludzi i chciałbym im podziękować. Zazwyczaj to wielcy pasjonaci, a my potrzebujemy ich bardziej, niż ktokolwiek inny.
Przyjeżdżasz tu w trudnej sytuacji, ale byłeś tu już wiele razy. Dwa podium w Formule 1, dwa zwycięstwa w Monak Kart Cup. Wygrywałeś tu odcinki specjalne WRC i prowadziłeś nawet w Rajdzie Monte Carlo. Jakie są twoje najlepsze wspomnienia z Monte Carlo?
Jak powiedziałeś, Monako zawsze było dla mnie całkiem dobre, od bardzo młodego wieku, więc… Zapewne mój pierwszy wyścig tu, w kartingu, w 1998 roku był jednym ze wspaniałych dni. Definitywnie dojechanie na podium w samochodzie F1, po wyścigu F1, też się wyróżnia, więc wybrałbym te dwa wspomnienia, ale były też rajdy… To coś wyjątkowego, ale tu nie powinniśmy chyba rozmawiać o rajdach, bo jest więcej fanów i dziennikarzy od F1, niż rajdów.
Czy na tym torze oczekujesz innych wrażeń?
Oczekuję wyjątkowego doświadczenia, ale tu nigdy nie jest łatwo. Niezależnie od tego, jakim samochodem jedziesz na limicie. Jak wspominali inni, im więcej masz przyczepności, tym szybciej jedziesz, bo w pewnym sensie ułatwia to sprawy, ale wciąż… to zawsze bardzo wymagający tor.
O porażce Alonso i McLarena w Indy.
Nigdy nie komentowałbym czegoś, o czym nie mam wystarczająco dużo informacji, ale patrząc tylko na klasyfikację zbyt łatwo jest dojść do niewłaściwych wniosków. Wszyscy wiemy, jak wspaniałym kierowcą jest Fernando i dwa lata temu, pokazał on, że walczy tam nawet o zwycięstwo w debiucie. W tym roku się nie udało… Niewiele więcej mam do powiedzenia.
Źródło: Cezary Gutowski Facebook
Social media