Po przerwie letniej, Formuła 1 powraca już w ten weekend. Do końca sezonu pozostało już tylko 9 wyścigów. Zapraszamy do śledzenia i komentowania.
FORMULA 1 2019 JOHNNIE WALKER BELGIAN GRAND PRIX
Spa-Francorchamps
Strona:https://www.spagrandprix.com/en/
F1:https://www.formula1.com/en/racing/2019/Belgium.html
F1 Experiences:https://f1experiences.com/2019-belgian-grand-prix
Pierwsze Grand Prix – 1950
Liczba okrążeń – 44
Długość toru – 7.004 km
Dystans wyścigu – 308.052 km
Rekord toru – 1:46.286 Valtteri Bottas (2018)
Pierwotna, 15-kilometrowa wersja, składająca się z połączonych odcinków dróg publicznych, została zaprojektowana przez Jules’a de Thier. Tor został zainaugurowany przez motocyklistów w 1922 roku, a dwa lata później po raz pierwszy zorganizowano tu 24-godzinny wyścig w Spa. Jest to drugi po Le Mans rozgrywany do dziś wyścig wytrzymałościowy. Pierwszy międzynarodowy wyścig dla bolidów jednomiejscowych po raz pierwszy rozegrano na torze Spa-Francorchamps w 1925 roku. Od połowy lat dwudziestych do rozpoczęcia II wojny światowej królowały tu wyścigi motocyklowe, 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy, a także Grand Prix Belgii. Tuż przed wybuchem wojny obiekt ten wzbogacił się o nowy zakręt, Raidillon, który zastąpił wolny fragment toru w okolicy Eau Rouge. W ten sposób powstała słynna kombinacja dwóch bardzo szybkich zakrętów Eau Rouge i Raidillon, wyróżniająca się gwałtowną zmianą elewacji. Po siedmioletniej przerwie, spowodowanej zmaganiami wojennymi, wyścigi powróciły na tor Spa-Francorchamps w 1947 roku. W 1960 roku podczas weekendu Grand Prix zginęło dwóch brytyjskich kierowców: Chris Bristow i Alan Stacey, a dwaj inni: Stirling Moss i Michael Taylor zostali poważnie ranni. Ze względu na wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa, Grand Prix Belgii została usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1 w 1969 roku. W trakcie dwuletniej przerwy dokonano pewnych zmian, mających na celu poprawę bezpieczeństwa.
Na niewiele się to jednak zdało, zresztą trudno było zapewnić bezpieczeństwo na tak długiej trasie, biegnącej niejednokrotnie blisko zabudowań. W tej sytuacji po 1970 roku zaprzestano rozgrywania wyścigów Formuły 1 na tym obiekcie. Po kolejnej rocznej przerwie Grand Prix Belgii przez krótki czas rozgrywana była na torach Nivelles i Zolder, a od 1975 już tylko na Zolder. Tymczasem w Spa nadal odbywały się inne wyścigi, w których dochodziło do groźnych wypadków, aż w końcu zapadła decyzja o gruntownej przebudowie tego obiektu.
Pomysłodawcy nowego projektu chcieli przynajmniej częściowo zachować dotychczasowy charakter toru w Spa – zdecydowali się na zastąpienie najbardziej niebezpiecznego odcinka pomiędzy Les Combes i Blanchimont nową, znacznie krótszą sekcją – reszta toru pozostała natomiast w zasadzie bez zmian. Inauguracja nowej wersji Spa-Francorchamps nastąpiła w 1979 roku, ale na powrót Formuły 1 trzeba było czekać aż do 1983 roku.Był to jednak trwały powrót, zakłócony jak dotąd tylko w 2003 roku, kiedy to ze względu na wprowadzenie zakazu reklamy wyrobów tytoniowych, Grand Prix Belgii została na jeden rok usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1. Na szczęście udało się jakoś zaradzić tej sytuacji i skończyło się tylko na dwuletniej przerwie. Najwięcej zwycięstw na Spa-Francorchamps odniósł Michael Schumacher, który debiutował tu w sezonie 1991. Ciekawostką toru jest bardzo zmienna pogoda, która niejednokrotnie ustalała wyniki wyścigów. Właśnie przez pogodę w sezonie F1 1998 doszło na tym torze do karambolu, w którym uczestniczyło 13 samochodów. W 1994 roku po wypadku Ayrtona Senny na torze Imola, wprowadzono kilka zmian, przebudowano szykanę Eau Rouge, a w 2007 roku zmodyfikowano szykanę Bus Stop. Z tego powodu nie odbył się wyścig w 2006 roku.
Robert Kubica o Circuit de Spa-Francorchamps
“Spa to świetne jak i ulubione miejsce dla wielu kierowców. Charakterystyka toru jest zupełnie inna niż w przypadku innych torów, ma wiele szybkich i długich zakrętów. To wyjątkowe miejsce z bardzo zmienną pogodą, które może odegrać ważną rolę. To niesamowity tor i nie mogę się już go doczekać.”
Harmonogram Weekendu Grand Prix Belgii
Piątek, 30 Sierpnia 2019
11:00 – 12:30 : 1 sesja treningowa
15:00 – 16:30 : 2 sesja treningowa
Sobota, 31 Sierpnia 2019
12:00 – 13:00 : 3 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 1 Września 2019
15:10 – 17:10 : Wyścig
Transmisja Eleven
Opony na wyścig
Dzisiejsze wypowiedzi Roberta
Wywiad dla Motorsport.com
Robert Kubica ostatni raz w F1 startował na torze Spa-Francorchamps w 2010 roku. Reprezentując wówczas zespół Renault zajął trzecie miejsce w wyścigu.
“Dobrze było trochę odpocząć i naładować baterie” – przyznał Robert Kubica. “Zaczynamy teraz drugą część sezonu z dziewięcioma wyścigami. Część z nich jest trudna. Te trzy tory, z którymi będziemy musieli się teraz zmierzyć – Spa, Monza i Singapur, są bardzo wyjątkowe. Oczywiście zdecydowanie różnią się od siebie i są bardzo trudne.”
“Mamy nadzieję, że utrzymamy pozytywny impet z ostatnich wyścigów z przed przerwy letniej, ale nigdy nie wiadomo, jak samochód zareaguje w zupełnie innych miejscach. Zdecydowanie patrzymy w przyszłość. Natomiast Spa, to wyjątkowe miejsce do jazdy.”
Dopytywany, czy Williams przywiózł jakieś poprawki na GP Belgii, odparł: – “Tak, oczywiście, ale to dostosowanie się do poziomu docisku, na obydwóch torach, na Spa i Monzy. Sądzę, że tak postąpiła większość.”
Dziś wyjaśniły się jedne najważniejszych sytuacji kontraktowych na sezon 2020. Natomiast Kubica nie wie, jaka czeka go przyszłość w Formule 1.
“Moja przyszłość? Koncentruję się na tym, co jest teraz. Co przyniesie przyszłość? Nie wiem. Wszystko może się zmienić bardzo szybko. Poczekajmy i zobaczymy.”
W miniony weekend podczas Verva Street Racing, Kubica zasiadał za kierownicą bolidu F1 z 2012 roku, wykonując pokazowe przejazdy przed tłumem polskich kibiców.
“Tak, ale jazda samochodem to zbyt duże słowo. Byłem w Polsce na wydarzeniu, podczas którego miło było spotkać się z tyloma kibicami. Było co robić, nie tylko jeśli o mnie chodzi, ale również w przypadku pozostałych członków zespołu, z różnych kategorii. Nigdy nie widziałem takiej imprezy, która praktycznie łączy wszystkie dyscypliny sportów motorowych w jednym miejscu. Byłem pod dużym wrażeniem tego.”
“Nie wiem co pisano o polskich kibicach, ale zawsze bardzo mnie wspierają, zawsze miło, ale widziałem też jak bardzo wspierali George’a na Węgrzech. Mamy ogromną grupę fanów, którzy kibicują nie tylko mi, ale po prostu dobrej rywalizacji i zawsze jest miło ich widzieć. Oczywiście chciałbym podziękować im wynikami, co w tym roku jest jednak dość trudne. To jednak imponujące ile osób podażą za mną i za Williamsem” – przekazał.
Źródło : Motorsport.com
Social media