8/06/2008 Robert Kubica odnosi pierwsze i jak dotąd jedyne zwycięstwo w F1. Dokładnie 12 lat później, Kubica debiutuje w barwach Orlen Team ART za kierownicą BMW M4 w przedsezonowych testach serii DTM. Zapraszamy do śledzenia jak i komentowania.
Historia serii DTM
Seria wyścigowa DTM została utworzona w 1984 roku jako następca DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft). W pierwszym sezonie uczestniczyło sześć ekip: Rover, BMW, Alfa Romeo, Ford, Chevrolet oraz Volvo. Po dwóch latach dołączyli nowi konstruktorzy, w tym Audi oraz Mercedes.
Przez wiele sezonów seria cieszyła się rosnącą popularnością, wyścigi oglądały dziesiątki tysięcy fanów. Kryzys nastąpił na początku lat 90. ubiegłego stulecia, gdy spory między najmocniejszymi ekipami dotyczące regulaminu technicznego doprowadziły do wycofania się zespołu Audi w 1992 roku. Trzy lata później seria uległa likwidacji, a w jej miejsce powołano ITC (International Touring Car Championship).
Brak porozumienia między czołowymi teamami – Alfą Romeo i Oplem – sprawiły, że w 1996 roku obie ekipy zrezygnowały i ITC przestało istnieć. W latach 1994-99 rozgrywano mistrzostwa STW (Super Tourenwagen Cup), które po likwidacji DTM były jedyną liczącą się serią samochodów turystycznych w Niemczech, ale prestiżem nigdy nie dorównały one cyklowi DTM.
W 2000 roku z inicjatywy działów sportu Audi, Opla i Mercedesa reaktywowano mistrzostwa DTM. W 2005 roku z udziału w serii zrezygnował Opel, a BMW oficjalnie potwierdziło swój powrót do serii DTM dopiero w sezonie 2012. W 2014 roku DTM połączyło się z japońską serią Super GT, a pięć lat później do stawki dołączył pierwszy zespół produkcyjny spoza Niemiec – brytyjski Aston Martin, który po jednym sezonie się jednak wycofał.
Początek startów BMW w DTM był udany, ale od trzech lat team nie odnosi liczących się sukcesów. W 2017 roku trzy miejsca na podium zajęli kierowcy Audi, a zwyciężył Niemiec Rene Rast. Rok później wygrał Brytyjczyk Gary Paffett z Mercedesa, kierowcy BMW na podium także nie było. Dopiero w sezonie 2019, gdy serię ponownie wygrał Rast, trzecie miejsce wywalczył Marco Wittmann z BMW. Wittmann, dwukrotny mistrz DTM (2014, 2016), stracił jednak do Rasta aż 120 punktów.
Robert Kubica o serii DTM
Tor Nürburgring
We wczesnych latach dwudziestych na publicznych drogach w górach Eifel były organizowane wyścigi ADAC Eifelrennen. Były one jednak niebezpieczne i mało popularne. Postanowiono więc stworzyć nowy tor wyścigowy w górach Eifel. Budowa toru trwała od września 1925 do wiosny 1927 r.
Tor miał długość 28,265 km (17,5 mili), jego szerokość wynosiła od 8 do 9 metrów, liczba zakrętów wynosiła 174. Tor składał się z dwóch części: Südschleife („pętla południowa”) długości 7,747 km oraz Nordschleife („pętla północna”) długości 22,810 km. Po jego ukończeniu odbywały się tam wyścigi ADAC Eifelrennen oraz Grand Prix Niemiec. Pod koniec lat 20. tor stracił nieco na znaczeniu. Po II wojnie światowej na tor powróciły najważniejsze imprezy: Grand Prix Niemiec (jako część Mistrzostw Świata Formuły 1). W 1953 r., wprowadzono wyścig 1000 km. W 1970 r. wprowadzono wyścig 24-godzinny.
W latach 60. obiekt stawał się coraz bardziej niebezpieczny ze względu na coraz większe prędkości osiągane przez samochody wyścigowe. Kierowcy postanowili zbojkotować wyścigi na torze Nürburgring, aby zostały wprowadzone zmiany konstrukcyjne. Podczas gdy tor był modyfikowany, GP Niemiec przeniesiono na tor Hockenheimring. Mimo przeprowadzonych zmian i wprowadzenia środków bezpieczeństwa, Ring był wciąż zbyt niebezpieczny i długi na przeprowadzanie wyścigów Formuły 1.
W 1975 r. Niki Lauda ustanowił rekord przejazdu po Nordschleife, pokonując dystans 22,835km w czasie poniżej 7 minut (6:58.6). Także on odniósł tam najpoważniejszy wypadek w swojej karierze wyścigowej. W 1981 r. rozpoczęły się prace nad zupełnie nowym torem o długości okrążenia 4,5 km (2,8 mili). W tym samym czasie Nordschleife zostało skrócone do 20,8 kilometrów. Na skróconym odcinku rekordowo szybko pojechał Stefan Bellof, który dystans ten pokonał w czasie 6:11.13 w Porsche 956, co daje średnią 201,7622 km/h. 29 czerwca 2018 r. niemiecki kierowca wyścigowy Timo Bernhard ustanowił nowy rekord toru wynoszący 5:19,546 min. jadąc Porsche 919 Hybrid.
Kalendarz DTM 2020
Twitter [Video] https://twitter.com/TeamORLEN/status/1268949869923897346?s=20
Pogoda
Harmonogram testów i składy :
Poniedziałek (8:30 – 12:00, 14:00 – 18:00)
Audi (3 Auta): Rene Rast, Robin Frijns, Mike Rockenfeller
BMW (3 Auta): Philipp Eng, Marco Wittmann, Sheldon van der Linde
ART-BMW (1 Auto): Robert Kubica
WRT-Audi (2 Auta): Fabio Scherer, Ferdinand Habsburg
Wtorek (8:30 – 12:00, 14:00 – 18:00)
Audi (3 Auta): Nico Müller/Robin Frijns, Loic Duval, Jamie Green
BMW (3 Auta): ?*
ART-BMW (1 Auto): Robert Kubica
WRT-Audi (2 Auta): ?
Środa (8:30 – 12:00, 14:00 – 18:00)
Audi (3 Autos): Mike Rockenfeller, Nico Müller, Jamie Green
BMW (3 Auta): ?*
ART-BMW (1 Auto): Robert Kubica
WRT-Audi (2 Auta): ?
Czwartek (8:30 – 12:00, 14:00 – 18:00)
Audi (3 Auta): Robin Frijns/Nico Müller, Loic Duval, Rene Rast
BMW (3 Auta): ?*
ART-BMW (1 Auto): Robert Kubica
WRT-Audi (2 Auta): ?
*składy na tą chwilę nie jasne ze względu na sytuację z Jonathanem Aberdeinem
Live Timing
http://www.wige-livetiming.de/dtm.html
Wyniki :
Twitter [Video] https://twitter.com/RKubicaKlub/status/1269892961086648320?s=20
Twitter [Video] https://twitter.com/RKubicaKlub/status/1269938744049745921?s=20
Twitter [Video] https://twitter.com/RKubicaKlub/status/1270019667533455361?s=20
Twitter [Video] https://twitter.com/RKubicaKlub/status/1270021179424849925?s=20
Social media