F1 testowała. Za nami przedsezonowe testy Formuły 1 w Bahrajnie a już za tydzień startuje sezon 2021. Zanim jednak rozpocznie się kolejny sezon F1, pora na podsumowanie najważniejszych wiadomości z ostanich dni. Zapraszamy do komentowania.
VESevo i opony Pirelli w F1
Opony, czarne złoto Formuły 1, a przede wszystkim nabycie wiedzy o ich funkcjonowaniu jest kluczowe dla osiągów samochodu, zarówno w czasie kwalifikacji, jak i wyścigu.
Dlatego też, w trakcie każdej sesji testowej wiele uwagi poświęca się odczytom temperatury czy ocenie zużycia.
Nie inaczej było podczas zajęć w Bahrajnie. Tam jednak wprawne oko obserwatorów zauważyło techników, robiących przy oponach niewidziane wcześniej rzeczy.
W użyciu był tajemniczy pistolet. Mimo że inżynierowie starali się wykonywać swoje czynności dyskretnie, poznaliśmy odpowiedź na pytanie dotyczące przeprowadzanych operacji.
Pistolet znany jest pod nazwą VESevo, pochodzącej od łacińskiej nazwy znanego wulkanu (Wezuwiusz), i produkuje go włoska firma MegaRide.
Pełne brzmienie tajemniczego urządzenia to: Viscoelasticity Evaluation System – EVOlved. Jego powstanie to wynik projektu naukowców z Uniwersytetu Neapolitańskiego im. Fryderyka II.
Użycie VESevo pomaga zebrać informacje dotyczące zachowania i zmian w bieżniku, zachodzących w czasie, kiedy opona pracowała na torze.
Poprzez specjalny algorytm pistolet pozwala zrozumieć właściwości fizyczne opony, oferując lepszy wgląd w temperaturę wewnętrzną, sztywność mieszanki czy zużycie bieżnika.
Wszystkie dane można przedstawić w formie wykresów i użyć ich do analizy wpływu temperatury i nawierzchni toru na trwałość oraz pracę ogumienia.
Źródło :Motorsport.pl
Russell : Nasz samochód jest bardzo wrażliwy na wiatr
“Testy były produktywne. Zaliczyliśmy niesamowitą liczbę 158 okrążeń. Żadnych problemów z niezawodnością.”
“Już wcześniej wiedzieliśmy, i potwierdziło się to podczas testów, że nasz samochód jest bardzo wrażliwy na wiatr.”
“Warunki, jakie towarzyszyły nam przez te trzy dni, prawdopodobnie „wydobyły” z bolidu wszystko to, co najgorsze. Co pod pewnymi względami było pozytywne i pomogło w analizach.”
“Jednocześnie wydaje mi się, że nasze osiągi będą przypominać jojo i, niestety, wiatr będzie miał wpływ.”
“Jeśli chodzi o pozytywy to gdy wiatr wieje w odpowiednim kierunku, samochód jest bardzo szybki. Chodzi o wrażliwość na „spychanie”.”
“Jeden z kątów RPY przyjmuje wysokie wartości przy małej prędkości, zwłaszcza przy silnym wietrze.”
“To słabość naszego samochodu. Dobrą stroną jest prędkość. Niestety, nie od nas do końca zależy, gdzie będziemy mogli ją w pełni wykorzystać.”
Binotto : Nasza prędkość maksymalna prezentuje się pożądnie
Ferrari ma za sobą bardzo nieudany sezon 2020. Na ich słabe występy wpłynął m.in. niezbyt konkurencyjny silnik. Szef ekpiy z Maranello jednak jest pozytywnie nastawiony jeśli chodzi o jednostkę napędową na sezon 2021.
“Nasza prędkość maksymalna wygląda rozsądnie. W zeszłym roku w Grand Prix Bahrajnu na prostych byliśmy bardzo wolni w porównaniu z innymi. Dużo straciliśmy do pole position.”
“Teraz nasza prędkość maksymalna prezentuje się rozsądnie. Nie mamy już tak potężnego kłopotu.”
“Przyczyniły się do tego mocniejszy silnik i wydajniejsza aerodynamika.”
Kimi Raikkonen zadowolony z testów
Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi dzielili się obowiązkami podczas testów przedsezonowych w Bahrajnie. Ostatni dzień testów w ekpie z Hinwil należał do Raikkonena :
“To był pozytywny dzień z punktu widzenia pracy. Mamy wszystko, po co tu przyjechaliśmy, a teraz zobaczymy, jakie jest nasze miejsce w stawce, kiedy będziemy tu ścigali się za dwa tygodnie.”
“Czasy testów nic nie znaczą i nie wiemy, jak radzą sobie pozostałe zespoły. Natomiast wiemy, jak spisuje się nasz samochód, jest lepszy niż w zeszłym roku.”
“Wydaje mi się, że jesteśmy szybsi, niż pod koniec sezonu 2020, ale czy to przełoży się na poprawę wyników w wyścigach, okaże się.”
Vettel : Nie wszystko poszło zgodnie z planem
Podczas testów F1 w Bahrajnie, Sebastian Vettel przejechał najmniej okrążeń ze wszystkich, tylko 117.
Każdego z trzech dni, w samochodzie brytyjskiej ekipy pojawiały się różnie problemy techniczne, co nie pozwoliło Niemcowi odpowiednio przygotować się do debiutanckiego sezonu w Astonie Martinie.
Zapytany, jaką stratę mają do liderów, zażartował: – “Około stu okrążeń.”
“Oczywiście chcieliśmy pojeździć więcej, ale nie wszystko poszło zgodnie z planem. Gdzie jesteśmy pod względem szybkości? Trudno stwierdzić, bo rywale pokonali zupełnie inny dystans, co utrudnia porównania” – dodał.
“To i tak nie jest ważne. W ciągu najbliższych dwóch tygodni ze wszystkim się uporamy. Teraz natomiast czeka nas okres plotek, a potem pierwszy wyścig i wszystko stanie się jasne.”
Przyznał, że podczas minionych testów nie przejechał ani jednego okrążenia w trybie kwalifikacyjnym, ale podkreśla, że to nie jest problem dla ekipy z Silverstone.
“Nie widzę powodu do niepokoju. Być może dziesięć lat temu, gdybym znalazł się w takiej sytuacji, wpadłbym w panikę, ale teraz takie nastawienie nie miałoby sensu.”
“Musimy po prostu wykonać swoją pracę i wykorzystać na to czas, którym dysponujemy.”
Źródło :Motorsport.pl
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media