Robert Kubica : “Niemożliwe nie istnieje.” Za nami Grand Prix Bahrajnu oraz niestety odwołany (przez złe warunki pogodowe) debiut Roberta Kubicy w serii NLS. Przed weekendem wyściowym jednak pojawił się ciekawy wywiad. Robert Kubica wypowiada się w nim min. o serialu Netflixa o F1, swojej karierze, wypadku, jeździe dla Williamsa. Zapraszamy do lektury.
Stał się pierwszym Polskim kierowcą w F1 w 2006 roku. Dwa lata później w Montrealu był nowy wśród 110 kierowców którzy wygrali wyścig Formuły 1.
W 2011 roku prawie stracił życie w wypadku. Za nim podążały dziesiątki operacji, miesiące spędzone w szpitalu, lata leczenia ciała i umysłu.
“Nie możesz wpływać na to co się stało, możesz wpływać tylko na to co się dzieje” – Robert Kubica.
Muszę powiedzieć, że nasza rozmowa nie mogła mieć lepszego wyczucia czasu. W serwisie Netflix wychodzi serial dokumentalny o F1. Oglądałeś dwa sezony?
“Szczerze mówiąc widziałem to może z 20 min. Wiem że wśród ludzi i fanów, których sport motorowy nie interesował, wzbudził wielki entuzjazm.”
“W historii naszego sportu to pierwszy raz kiedy zespoły na to zezwoliły aby ekipa Netfilxa zajrzała za kulisy. Widzowie są wdzięczni że mogą zajrzeć do środka takich zespołów jak Ferrari, Mercedes czy Red Bull.”
“Z drugiej strony jest tak że niektóre fragmenty są znacznie przekłamane.”
Zawsze postrzegałem F1 jako bardzo zamknięta serię. Współpraca z Netflixem trochę mnie zaskoczyła.
“Netflix jest wyjątkiem. Zanim Netflix zaczął nagrywać było jasno określone gdzie możesz filmować a gdzie nie. Wszystkie 10 zespołów chroni swoje technologie i dane.”
Seria Drive To Survive od początku jest pełna emocji
“Oczywiście. To wyścigi na najwyższym poziomie. Emocje są istotną częścią życia każdego z nas. Netflix odniósł sukces pokazując, że nawet pracownicy 10 zespołów F1 to normalni ludzie, którzy mają życie prywatne i zawodowe. Daje to możliwość zobaczenia tego czego normalnie byśmy nie zobaczyli.”
Oglądając serial byłem zaskoczony jak bardzo pozycja zespołu Mercedesa jest dominująca. Jak to możliwe? W F1 chodzi tylko o pieniądze?
“W tym wypadku jest to połączenie kilku czynników. Na początku ważne jest to aby zdać sobie sprawę że w F1 zawsze rządziły “dominujące” zespoły.”
“Wcześniej Ferrari, Renault, potem McLaren i Red Bull. Teraz Mercedes i to nie tylko przez pieniądze. Prawdziwy wyścig odbywa się w fabrykach. Z pieniędzmi jest większe prawdopodobieństwo że się uda, ale najważniejsze to talent i nie chodzi tylko o talent kierowcy ale i tych których nigdy nie zobaczymy w tv.”
Z ograniczonymi finansami będą się zmagać zespoły w 2022.
“Tak. F1 jest obecnie w trakcie znaczących zmian. Ograniczenia budżetowe są jednym z nich. Zasoby finansowe będą bardzo ograniczone. Cena jaką zapłacisz za błędy będzie kosztowna.”
Presja która jest wywierana jest ogromna. W F1 jest tylko miejsce dla 20 zawodników.
“Oczywiście jest ogromna. Czujesz presję na tym poziomie ale jest tego warta, uważasz ją jako twojego przyjaciela.”
“Gdy znajdziesz się w najtrudniejszych chwilach osiągasz najlepsze wyniki. Dlatego właśnie Hamilton potrafi zachować nerwy na wodzy i zaskoczy nawet wtedy gdy szczęście się od niego odwróciło.”
Co masz na myśli?
“Kiedy jesteś na szczycie swojej kariery wszystko wydaje ci się naturalne. Znajdujesz się w strefie gdzie masz wszystko pod kontrolą. Nie ma znaczenia czy to piłka nożna czy tenis. Twoje ruchy są swobodne, nie popełniasz błędów.”
Zastanawiam się jak zawodnicy pod presją oceniają to ryzyko?
“Starsznie proste – nie oceniają go. Nie myślisz o tym bo to jest część twojej codzienności, rutyna.”
Kolejna rzecz, to oglądając serial jestem zaskoczony jak młodzi są kierowcy F1. Wiele z nich z naszego punktu widzenia to dzieci
“Dokładnie. Ale to jest ogólnie trend w sporcie. Kiedy rozpoczynałem 15 lat temu w F1 czułem się młody a miałem 21 lat. Dzisiaj jesteś weteranem w tym wieku.”
“Dziś młodzież dorasta znaczenie wcześniej i szybciej. Spowodowane jest to dostępem do technologii. Kiedy byle pierwszy raz w Barcelonie nie wiedziałem jak to będzie. Wsiadałem do nieznanego auta. Zajęło mi to chwilę zanim mózg przystosował się do prędkości.”
“Nie miałem nowoczesnego komputera i kamer. Gdy popełniałem błąd musiałem sam się zorientować i go rozpracować. Dzisiaj są różne systemy które mogą to przeanalizować.”
Ostanie dwa sezony Drive To Survive były ogromnym sukcesem. Co sprawia że F1 jest tak fascynująca.?
“20 kierowców którzy są najszybsi na świecie i samochody zbudowane przez najlepszych inżynierów. Nie ma nic lepszego na świecie. F1 to niezwykłą platforma przemysłowa i biznesowa. Liberty Media cały czas ulepsza i modyfikuje przepisy. Zmiany które przyniesie 2022 są tego przykładem.”
Czy pamiętasz gdy poraz pierwszy zakochałeś się w F1?
“W moim przypadku to pasja na całe życie. Sam przebieg nie jest niczym szczególnym. Zacząłem od hobby, później zmieniło się to w pasję. Bez niej nic nie miało by sensu. Najwięcej ścigałem się gdy miałem 13/14 lat i było to we Włoszech z dala od domu. Wszystko zawdzięczam rodzicom bo wsparli mnie gdy ten sport nie był popularny w Polsce. “
Kiedy ktoś patrzy na przebieg twojej kariery, pyta jak to w ogóle możliwe?
“Niemożliwe nie istnieje. To moim zdaniem twierdzenie z jakim powinniśmy podchodzić do wszystkiego. Problem w tym że kiedy zaczynasz i powiesz na początku że coś jest niemożliwe to tak się stanie.”
“Jeśli z drugiej strony powiesz że coś jest niemożliwe, a postanowimy spróbować to może zmienić całe nasze życie. Zawsze byłem stanowczy i przekonany że lepiej być rozczarownym jak ci coś nie wyszło niż tym że tego nie zrobiłeś i zmarnowałeś swoją szansę.”
Miałeś poważny wypadek w 2011 roku. W który odniosłeś kontuzję ręki i prawie straciłeś życie. Ostatnio powiedziałeś że wypadek Cię zmienił, że stałeś się innym człowiekiem. Co masz na myśli?
“W życiu każdego z nas będzie coś co na zawsze zmieni nasz charakter niezależnie od tego czy będzie to pozytywne czy negatywne, będziesz pamiętał to do końca życia.”
“6.02 przeżyłem taka chwilę. Byłem przyzwyczajony funkcjonować jak maszyna. Ten wypadek wniósł emocje do mojego świata.”
“Stałem się osobą bardziej wrażliwą i otwartą. Nie jest to jedank związane z F1 ale z życiem prywatnym.”
“Dzisiaj widzę wiele rzeczy inaczej. Wcześniej wystarczyło że było zimno a ja narzekałem że to niesprawiedliwe że mam przed wyścigiem katar. Mogę cię zapewnić, że po 2011 katar to już nie jest problem.”
Wierzę.
“Kiedy leżysz otoczony ludźmi którzy codziennie rano walczą i rozumiesz że nie będą w stanie wstać z łóżka to katar już nie jest takim problemem. Rok 2011 zmienił moje życie i to kim jestem. Jestem przekonany że stałem się lepszym człowiekiem.”
Wspominałeś też że wypadek pogorszył twoja sytuację jako kierowcy.
“Tak. Bycie zbyt wrażliwym w naszym zawodzie się nie opłaca. To nie działa w wyścigach.”
“Wypadek nie wpłynął na moją jazdę w żaden sposób. Mam namyśli raczej to co się dzieje poza torem, relacje międzyludzkie, negocjacje, pieniądze.”
“Po wypadku musiałem się nauczyć kontrolować swoje ciało, pisać i pracować lewa ręką by móc ją przyzwyczaić do wszystkiego.”
“Jest to delikatny i długotrwały proces. Nie podobało mi się to, dopóki się czegoś nie nauczyłem. Cóż miałem kilka burzliwych lat.”
W 2019 zostałeś kierowcą Williamsa
Robert Kubica :
“Nadal to pamiętam jak 2017 w Walencji wróciłem do bolidu. To najbardziej wzruszające uczucie w moim życiu. Był to też trening, ale dla mnie symbolizował powrót.”
“Po wypadku przyzylem chwilę w których czułem się zagubiony i powrót do wyścigów się oddalił. W moim pierwszym wyścigu w Australii w 2019 roku skończyłem bardzo daleko za innymi ale gdy zobaczyłem flagę w szachownicę poczułem ogromne zadowolenie.”
“Flaga oznaczała coś więcej niż zakończenie wyścigu. Symbolizowała koniec pobytów w szpitalach i długich miesięcy rehabilitacji.”
“Sezon 2019 nie był prosty, ale zdecydowanie nigdy nie będę żałować tego i pozostanę na zawsze wdzięczny zespołowi Williamsa.”
Kiedy słucham jak mówisz o ostatnim roku i to że zająłeś ostatnie miejsce zastanawiam się jak dla ciebie w ostatnich latach zmieniła się definicja zwycięstwa?
Robert Kubica :
“Wszystko zależy jak bardzo uczciwy jesteś podczas wyznaczania sobie celów. Czasami ambicja jest stać się najlepszym na świecie. Innym razem będzie lepiej gdy spojrzysz z innej perspektywy.”
“Życie nie może w 100% istnieć dla jakiegos planu. Jedyna rzeczą która naprawdę na ciebie wpływa to teraźniejszość. Mówię to jako sportowiec.”
“Musisz się starać jak najlepiej wykorzystać ten moment tu i teraz, kiedy jesteś zdrowy. To co mi się przydarzyło nigdy tego nie zapomnę. Nigdy.Wszystko wtedy było przeciwko mnie. Osobiście jednak nigdy nie wykluczałem mojego powrotu.”
“Ważne jest aby stawiać sobie cele i podążać za nimi krok po kroku i cieszyć się małymi rzeczami, w przeciwnym razie za szybko bym się poddał. Oczywiście też pomogło to że jestem starsznie uparty.”
Nadal jeździsz w kokpicie z napisem Jan Paweł II?
Robert Kubica :
“Cała sprawa była trochę rozdmuchana. Wiele o tym pisano. To ważna postać w historii Polski. Miałem napis przez wiele lat na kasku w widocznym miejscu, ale ukryłem to.”
“Teraz jestem dużo bardziej otwarty ale kiedyś bardzo chroniłem swoją prywatność i nie chciałem niepotrzebnych plotek.”
Pytam z głównie tego powodu bo zastanawiam się jak takie doświadczenie-wypadek podczas którego patrzysz śmierci w twarz wpływa na związek z wiarą i Bogiem?
Robert Kubica :
“Temat wiary jest dla mnie zbyt osobisty. Nie lubię o tym rozmawiać, ale mogę cię zapewnić że wypadek nic nie zmienił w mojej relacji z Bogiem.”
Moje ostatnie pytanie może brzmieć głupio ale może masz na to mądrą odpowiedź. Po tym wszystkim, co udowodniłeś w sportach motorowych, przez co przeszedłeś w ciągu ostatnich kilku lat, dlaczego jeszcze to robisz?
Robert Kubica :
“Jedna z emocji bez której w życiu nie możesz nic zrobić to pasja. Rok 2011 pokazał mi bardzo dwa momenty : jak silny w rzeczywistości jesteś i jak ważny jest mój zawód.”“Pasja utrzymuje się niezależnie od wyników. Jeśli zapytasz więc kiedy skończę, moja odpowiedź brzmi tylko wtedy, gdy pasja wygaśnie, ale nie ma takiego niebezpieczeństwa.”
Tłumaczenie : @Ania
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media