^

Robert Kubica - Klub Kibiców

środa, 26 kwietnia 2023

F1 : Grand Prix Azerbejdżanu/WEC : 6 Hours of Spa 2023

Po miesięcznej przerwie powracamy do ścigania F1. W dniach 28 – 30 kwietnia odbędzie się Grand Prix Azerbejdżanu. A z kolei w Belgii, na torze Spa Francorchamps odbędzie się trzecia runda serii WEC w której ściga się Robert Kubica.

Kubica WEC

Fot. ORLEN Team

FORMULA 1 AZERBAIJAN GRAND PRIX 2023

Baku

Strona:https://www.bakucitycircuit.com/

Facebook:https://www.facebook.com/bakucitycircuit/

F1https://www.formula1.com/en/racing/2023/Azerbaijan.html

Pierwsze Grand Prix – 2016
Liczba okrążeń – 51
Długość toru –  6,003 km
Dystans wyścigu – 306,049 km
Rekord toru – 1:43.009 Charles Leclerc (2019)

Baku City Circuit to kolejny tor zaprojektowany przez Hermanna Tilke. Pierwszy wyścig odbył się tu w 2016 roku pod nazwą Grand Prix Europy. Rok później wyścig odbył się już pod nazwą GP Azerbejdżanu i był najlepszym w sezonie. Pełnym zaskakujących zwrotów akcji, kraks, a także zapamiętany dzięki kontrowersyjnej konfrontacji Sebastiana Vettela z Lewisem Hamiltonem podczas fazy safety car. Wyścig wygrał Daniel Riccardo, na miejscu drugim uplasował się Valterri Bottas a tuż zanim Lance Stroll.

Harmonogram

Piątek, 28 Kwietnia 2023

  • Trening 11:30 – 12:30
  • Kwalifikacje do Grand Prix 15:00 – 16:00

Sobota, 29 Kwietnia 2023

  • Kwalifikacje do Sprintu 10:30
  • Wyścig sprinterski 15:30 – 16:30

Niedziela, 30 Kwietnia 2023

Wyścig 13:00

Opony

Fot. Pirelli Motorsport


Robert Kubica w WEC : 6 Hours of SPA 2023

Kubica WEC

Fot. Paweł HiP Rally

WEC – Total Energies 6 Hours of SPA – Francorchamps

Pierwotna, 15-kilometrowa wersja, składająca się z połączonych odcinków dróg publicznych, została zaprojektowana przez Jules’a de Thier. Tor został zainaugurowany przez motocyklistów w 1922 roku, a dwa lata później po raz pierwszy zorganizowano tu 24-godzinny wyścig w Spa. Jest to drugi po Le Mans rozgrywany do dziś wyścig wytrzymałościowy.

Pierwszy międzynarodowy wyścig dla bolidów jednomiejscowych po raz pierwszy rozegrano na torze Spa-Francorchamps w 1925 roku.  Od połowy lat dwudziestych do rozpoczęcia II wojny światowej królowały tu wyścigi motocyklowe, 24-godzinny wyścig wytrzymałościowy, a także Grand Prix Belgii. Tuż przed wybuchem wojny obiekt ten wzbogacił się o nowy zakręt, Raidillon, który zastąpił wolny fragment toru w okolicy Eau Rouge.

W ten sposób powstała słynna kombinacja dwóch bardzo szybkich zakrętów Eau Rouge i Raidillon, wyróżniająca się gwałtowną zmianą elewacji. Po siedmioletniej przerwie, spowodowanej zmaganiami wojennymi, wyścigi powróciły na tor Spa-Francorchamps w 1947 roku.

W 1960 roku podczas weekendu Grand Prix zginęło dwóch brytyjskich kierowców: Chris Bristow i Alan Stacey, a dwaj inni: Stirling Moss i Michael Taylor zostali poważnie ranni. Ze względu na wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa, Grand Prix Belgii została usunięta z kalendarza wyścigów Formuły 1 w 1969 roku. W trakcie dwuletniej przerwy dokonano pewnych zmian, mających na celu poprawę bezpieczeństwa.

Na niewiele się to jednak zdało, zresztą trudno było zapewnić bezpieczeństwo na tak długiej trasie, biegnącej niejednokrotnie blisko zabudowań. W tej sytuacji po 1970 roku zaprzestano rozgrywania wyścigów Formuły 1 na tym obiekcie.

Po kolejnej rocznej przerwie Grand Prix Belgii przez krótki czas rozgrywana była na torach Nivelles i Zolder, a od 1975 już tylko na Zolder. Tymczasem w Spa nadal odbywały się inne wyścigi, w których dochodziło do groźnych wypadków, aż w końcu zapadła decyzja o gruntownej przebudowie tego obiektu.

Pomysłodawcy nowego projektu chcieli przynajmniej częściowo zachować dotychczasowy charakter toru w Spa – zdecydowali się na zastąpienie najbardziej niebezpiecznego odcinka pomiędzy Les Combes i Blanchimont nową, znacznie krótszą sekcją – reszta toru pozostała natomiast w zasadzie bez zmian.

Inauguracja nowej wersji Spa-Francorchamps nastąpiła w 1979 roku, ale na powrót Formuły 1 trzeba było czekać aż do 1983 roku. Ciekawostką toru jest bardzo zmienna pogoda, która niejednokrotnie ustalała wyniki wyścigów.

W 1994 roku po wypadku Ayrtona Senny na torze Imola, wprowadzono kilka zmian, przebudowano szykanę Eau Rouge, a w 2007 roku zmodyfikowano szykanę Bus Stop. Z tego powodu nie odbył się wyścig w 2006 roku.

Ciekawostką toru jest bardzo zmienna pogoda, która niejednokrotnie ustalała wyniki wyścigów.

Harmonogram

Czwartek 27 Kwietnia 2023

  • Pierwszy trening – 11:00
  • Drugi trening – 15:30

Piątek 28 Kwietnia 2023

  • Trzeci trening – 10:30
  • Kwalifikacje – 17:00

Sobota 29 Kwietnia 2023

Wyścig – 13:00

Transmisja

Eleven Sports 2 – cały wyścig emitowany na żywo – start 12:40

Eurosport 2 – nie pełna transmisja wyścigu z – 12:15 – 14:00 i 16:15 – 19:15

Polsat Sport News – nie pełna transmisja wyścigu – 12:45 – 17:20

Galeria  – Kubica w WEC – Total Energies 6 Hours of SPA – Francorchamps

http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Karolina
o 16:51

Udostępnij:

error: Content is protected !!