Zaczynamy kolejny weekend wyścigowy z F1. Tym razem przenosimy się do Hiszpanii na tor Circuit de Barcelona-Catalunya.

Fot. RaceDepartment.com
FORMULA 1 PIRELLI GRAND PREMIO DE ESPANA 2023
Barcelona

Fot. Aston Martin Cognizant F1 Team
Strona: https://www.circuitcat.com/en/
F1: https://www.formula1.com/en/racing/2023/Spain.html
Liczba okrążeń – 66
Długość toru – 4,675 km (po przebudowie)
Dystans wyścigu – 308,424 km
Rekord toru – 1:18.149 Max Verstappen (2021)
Budowa omawianego toru rozpoczęła się w 1989 r., a już dwa lata później był on gotowy na pierwszy wyścig. Wówczas nosił nazwę Circuit de Catalunya, którą w 2014 r. zmieniono na obecną.
Położony w miasteczku Montmelo tor nieprzerwanie od sezonu 1991 gości GP Hiszpanii. Wielokrotnie odbywały się tu także testy Formuły 1, co sprawia, że zarówno kierowcy, jak i zespoły doskonale znają charakterystykę tego obiektu.
Znajomość wszystkich niuansów znacząco ogranicza jakąkolwiek nieprzewidywalność wydarzeń i minimalizuje ilość potencjalnych błędów, przez co większość zawodów na tym torze to nudne procesje.
Emocjom nie sprzyja również układ toru – kręty obiekt z jednym mocnym i jednym nieco słabszym dohamowaniem oferuje niewiele miejsc do wyprzedzania.
Najpoważniejsze zmiany tor przechodził w latach 1995 (usunięcie szykany między dzisiejszymi zakrętami 9 i 10), 2004 (przeprofilowanie zakrętu 10), 2007 (dodanie szykany przed wyjazdem na prostą startową) i 2021 (kolejna zmiana zakrętu 10) a w tym roku organizatorzy zdecydowali się zrezygnować z użycia ostatniej szykany.
Modyfikacje te miały na celu uczynić wyścigi choć trochę ciekawszymi, ponieważ nagminnym problemem tego toru jest brak miejsc do wyprzedzania.
Żródło : RedBull.com
Harmonogram GP Hiszpanii 2023
Piątek, 2 Czerwca 2023
- 1 Trening 13:30 – 14:30
- 2 Trening 17:00 – 18:00
Sobota, 3 Czerwca 2023
- 3 Trening 12:30 – 13:30
- Kwalifikacje 16:00 – 17:00
Niedziela, 4 Czerwca 2024
Wyścig 15:00
Opony

Fot. Pirelli
F1 Grand Prix Hiszpanii 2023 – Pogoda
Grand Prix Hiszpanii nie nawiedziły opady deszczu od 1996 roku, ale zawsze istnieje taka możliwość.
Od 1991 roku Barcelona zajmuje w kalendarzu przeważnie miejsce pod koniec maja lub na początku czerwca i w tym roku nie jest inaczej. Klimat śródziemnomorski oznacza, że pogoda jest na ogół sucha, a w ten weekend temperatura powietrza powinna oscylować wokół 23 stopni Celsjusza podczas sesji.
Istnieje niewielka szansa na burze w piątek po południu i bardzo niewielkie ryzyko opadów deszczu w sobotę – i jeszcze mniejsza szansa na deszcz w niedzielę po południu. Chmury mogą złowieszczo wisieć nad torem, ale opady są mało prawdopodobne.
Wiatr może jednak przeszkadzać kierowcom w pokonywaniu szybkich zakrętów, a jego porywy mogą osiągnąć 20 km/h podczas FP2 i wyścigu.
Źródło : https://www.astonmartinf1.com/en-GB/races/2023-spanish-gp
F1 : Klasyfikacja generalna – kierowcy

Fot. BBC Sports F1
Klasyfikacja generalna – konstruktorzy

Fot. BBC Sports F1
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media