Z weekendu wyścigowego z Le Mans 2023 powracamy teraz do Formuły 1, gdzie tym razem rywalizacja będzie odbywać się na torze dobrze nam znanym i lubianym – Circuit Gilles Villeneuve.

Cult MTL
FORMULA 1 2023 CANADA GRAND PRIX
Montreal
F1:https://www.formula1.com/en/racing/2023/Canada.html
Pierwsze Grand Prix – 1978
Liczba okrążeń – 70
Długość toru – 4,361 km
Dystans wyścigu – 305,27 km
Rekord toru – 1:13.078 Valteri Bottas (2019)
Nazwa toru wywodzi się od nazwiska tragicznie zmarłego kanadyjskiego kierowcy Formuły 1 – Gilles’a Villeneuve’a (ojciec Jacques’a Villeneuve’a).Tor został zbudowany w 1978 na sztucznej wyspie Ile Notre-Dame, leżącej pomiędzy rzeką Św. Wawrzyńca, a kanałem wodnym dla transatlantyków.
Tor leży niemal na środku Montrealu. W 1977 roku, Kanadyjczycy, zainspirowani osiągnięciami Gillesa Villeneuve’a i jego przejściem do Formuły 1, wpadli na pomysł zbudowania nowego toru w Quebecu. Budżet był jednak napięty, a ponieważ budowa nowego obiektu wiązała się z ogromnymi kosztami i długim czasem oczekiwania, zdecydowano się na inne rozwiązanie.
Nowy tor, pierwotnie noszący nazwę Circuit Ile Notre-Dame powstał przez połączenie w zamkniętą pętlę istniejących prostych odcinków dróg, położonych na sztucznej wyspie i wzbogaceniu ich o ciasne zakręty i szykany. Obiekt został zaprojektowany przez Rogera Peart’a.
Tor został oddany do użytku już w 1978 r. i w tym samym roku odbyło się też inauguracyjne Grand Prix Formuły 1, w którym zwyciężył Gilles Villeneuve. Okrytym złą sławą miejscem na torze nadal pozostaje ściana, stojąca po zewnętrznej stronie wyjścia z ostatniej szykany, tuż przed linią startu/mety. Choć widnieje na niej napis „Witamy w Quebec”, znana jest raczej jako „Ściana Mistrzów”. “Ściana Mistrzów” jest powodem wielu wypadków. Na niej zakończyli przedwcześnie swoje wyścigi m.in. mistrzowie świata – Michael Schumacher czy Damon Hill.
Harmonogram
Piątek, 16 Czerwca:
- 1 trening 19:30 – 20:30
- 2 trening 23:00 – 00:00
Sobota, 17 Czerwca:
- 3 trening 18:30 – 19:30
- Kwalifikacje 22:00 – 23:00
Niedziela, 18 Czerwca:
Wyścig 20:00
Opony

Fot. Pirelli
Mario Isola :
“Grand Prix Kanady jest tradycyjnie jednym z najbardziej spektakularnych w kalendarzu, pełnym incydentów i niespodzianek dzięki torowi, który oferuje wiele możliwości wyprzedzania, ale nie bierze jeńców.”
“Jak to często bywa w przypadku tego typu torów, podobnie jak w zeszłym roku przywieźliśmy trzy najbardziej miękkie opony w gamie – C3, C4 i C5. Spodziewamy się, że C5 będą używane głównie w kwalifikacjach, podczas gdy C4 i C3 będą preferowane w wyścigu.”
“Asfalt jest dość gładki, a ten półstały tor uliczny nie jest intensywnie używany, co oznacza, że prawdopodobnie zobaczymy wysoki stopień ewolucji toru w ciągu weekendu.”
“Na torze bez szybkich zakrętów kluczowymi czynnikami są przyczepność przy wychodzeniu z wolnych zakrętów, stabilność podczas hamowania i zwinność przy zmianie kierunku jazdy.”
“Kolejnym ważnym elementem, który należy wziąć pod uwagę, jest pogoda. Warunki mogą się szybko zmieniać, nie tylko z mokrych na suche, ale także przy znacznych wahaniach temperatury. Temperatura asfaltu podczas zeszłorocznych kwalifikacji wynosiła 17 stopni, podczas gdy w wyścigu osiągnęła 40 stopni.”
Źródło :Pirelli Motorsport Pressroom
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media