Karawana Formuły 1 przybywa na Węgry na jeden z klasycznych wyścigów w kalendarzu, który odbędzie się na torze w Mogyoród na obrzeżach Budapesztu, który przeszedł tylko subtelne zmiany od czasu jego pierwszego pojawienia się w kalendarzu F1 w 1986 roku. Przed nami weekend z Grand Prix Węgier 2023.
FORMULA 1 ARAMCO MAGYAR NAGYDÍJ 2023
https://www.formula1.com/en/racing/2023/Hungary.html
Pierwsze Grand Prix – 1986
Liczba okrążeń – 70
Długość toru – 4.381 km
Dystans wyścigu – 306.63 km
Rekord toru – 1:16.627 Lewis Hamilton (2020)
Hungaroring był pierwszym torem Formuły 1, zbudowanym za żelazną kurtyną. Pomysł budowy toru zrodził na początku lat osiemdziesiątych, kiedy Bernie Ecclestone prezydent i szef Formula One Administration, chciał zorganizować Grand Prix w którymś z państw bloku wschodniego: Negocjacje z tymi krajami nie przyniosły jednak żadnego efektu. Przełom nastąpił w roku 1983, gdy pochodzący z Węgier specjalista od reklamy, Thomas Rohonyi, współpracujący z organizatorami Grand Prix Brazylii Formuły 1, zwrócił uwagę Ecclestone’a na Budapeszt.
Komunistyczne władze Węgier początkowo rozważały możliwość urządzenia wyścigu na tymczasowym torze ulicznym, ale szybko zdecydowano, że najlepszym projektem będzie budowa toru wyścigowego w położonej 19 kilometrów od Budapesztu Dolinie Trzech Źródeł. Za tą lokalizacją przemawiała ponadto przebiegająca nieopodal autostrada M3, która zapewniała szybkie połączenie ze stolicą Węgier. István Papp zaprojektował tor w taki sposób, by prawie z każdego miejsca zapewnić widzom możliwość obserwowania, co dzieje się na całym obiekcie (widać 80% toru). Budowa toru zakończyła się po ośmiu miesiącach od podpisania kontraktu.
Na pierwsze zawody w dniu 10 sierpnia 1986 przybyło blisko 200 000 kibiców, mimo tego, że cena biletu przewyższała wtedy kilkukrotnie średnie wynagrodzenie na Węgrzech. Tor jest wąski i kręty, a przez to bardzo trudny technicznie. Wyprzedzanie jest możliwe praktycznie tylko na końcu prostej startowej. Pierwsze zwycięstwo na nowym torze Hungaroring odniósł Nelson Piquet z zespołu Williams.
Harmonogram Weekendu Grand Prix Węgier
Piątek, 21/07/2023
13:30 – 14:30 : 1 sesja treningowa
17:00 – 18:00 : 2 sesja treningowa
Sobota, 22/07/2023
12:30 – 13:30 : 3 sesja treningowa
16:00 – 17:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 23/07/2023
15:00 : Wyścig
Opony na Grand Prix Węgier 2023
Mario Isola :
“Grand Prix Węgier stało się klasycznym wydarzeniem letniego sezonu Formuły 1, a jego głównymi cechami są temperatury powietrza i asfaltu, które zazwyczaj są bardzo wysokie. To wystawia na próbę kierowców, bolidy i opony, między innymi dlatego, że kręty charakter toru nie pozwala nikomu ani niczemu złapać oddechu.”
“Jest tu dość długa prosta, która zapewnia jedyną prawdziwą okazję do wyprzedzania podczas hamowania do pierwszego prawego zakrętu. Potem jest jeszcze 13 zakrętów – siedem prawych i sześć lewych – na torze, który zajmuje drugie miejsce po Monte Carlo pod względem najwolniejszej średniej prędkości; do tego stopnia, że samochody używają podobnych ustawień docisku jak w Monako.”
“Przy tak wielu wolnych zakrętach przyczepność jest jednym z kluczowych czynników wpływających na dobre osiągi, a największym ryzykiem jest przegrzanie opon. Pomimo tego, że Hungaroring jest stałym torem, nie jest używany zbyt często, a warunki asfaltowe znacznie się poprawiają podczas weekendu, gdy idealna linia wyścigowa się ściera.”
“Zazwyczaj w tym wyścigu chodzi o strategię i degradację opon. W tym roku zdecydowaliśmy się na trio bardziej miękkich mieszanek (C3, C4 i C5) w porównaniu do 2022 roku, podczas gdy po raz pierwszy zostanie wypróbowana nowa alokacja opon na kwalifikacje (znana jako ATA lub “Alternatywna alokacja opon”), z obowiązkiem używania tylko twardej w Q1, średniej w Q2 i miękkiej w Q3, jeśli warunki pozostaną suche.”
“Obie te zmiany, przynajmniej na papierze, powinny prowadzić do szerszego zakresu opcji, szczególnie pod względem strategii. ATA pozwala również zaoszczędzić dwa komplety opon na suchą nawierzchnię w porównaniu z tradycyjnym formatem (11 kompletów zamiast 13) i zostanie ponownie uruchomiony podczas Grand Prix Włoch w Monzie. Następnie FIA, F1 i zespoły zdecydują, czy przyjąć go w przyszłym sezonie”.
Źródło :https://press.pirelli.com/two-innovations-for-a-summer-classic/
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media