Koniec z przerwą wakacyjną! Wracamy do ścigania! Przed nami weekend z Grand Prix Holandii 2023.
Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2023
Pierwsze Grand Prix – 1952
Liczba okrążeń – 72
Długość toru – 4.259 km
Dystans wyścigu – 306.48 km
Tor wybudowano w latach 40. Pierwszy wyścig na tym torze odbył się w 1949 roku. Pierwotna wersja miała długość około 3 km. W roku 1952 tor dołączono do kalendarza Formuły 1 jako GP Holandii. Pierwszym zwycięzcą został Alberto Ascari. Ostatnie zwycięstwo w Grand Prix Holandii odniósł Niki Lauda w 1985 roku.
Po tym sezonie holenderski wyścig został wycofany z kalendarza. W 1973 miała tu miejsce tragedia. Jadący swój drugi wyścig w Formule 1 Brytyjczyk Roger Williamson na 8 okrążeniu, najprawdopodobniej w wyniku pęknięcia opony, uderzył w barierki, po czym bolid wylądował do góry kołami i zaczął płonąć.
Jadący za nim David Purley zatrzymał się i pobiegł pomóc koledze, próbując przewrócić bolid na koła. Obsługa toru nie pomogła mu, przyglądając się obojętnie całemu zajściu. Płomienie wkrótce objęły cały bolid i urosły do takich rozmiarów, że szanse uratowania Williamsona były bliskie zeru. Gdy w końcu przybył wóz strażacki, Williamson już nie żył. Wyścig wygrał Jackie Stewart. Był to najtragiczniejszy w historii wyścig na Circuit Park Zandvoort.
Po wycofaniu Grand Prix Holandii z Formuły 1 tor nie był używany i połowa trasy została sprzedana. Tor został skrócony do 2,5 km latem 1989 roku. W następnych latach odbywały się tu wyścigi Formuły 3, DTM oraz A1GP. 14 maja 2019 władze Formuły 1 poinformowały o przywróceniu Grand Prix Holandii na torze Zandvoort od sezonu 2020. Ostatecznie jednak ze względu na panującą pandemię, wyścig odbędzie się we wrześniu 2021.
Harmonogram
Piątek, 25/08/2023
12:30 – 13:30 : 1 sesja treningowa
16:00 – 17:00 : 2 sesja treningowa
Sobota, 26/08/2023
11:30 – 12:30 : 3 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 27/08/2023
15:00 : Wyścig
Opony
Mario Isola :
“Druga połowa sezonu rozpoczyna się wyjątkowym wyścigiem. Grand Prix Holandii odbywa się w Zandvoort, jednym z najbardziej wymagających torów w kalendarzu, który powrócił do harmonogramu Formuły 1 trzy lata temu na fali lokalnego wsparcia dla Maxa Verstappena, który odwdzięczył się swoim fanom zwycięstwami w dwóch ostatnich wyścigach.”
“Jest to bardzo kręty tor z dwoma zakrętami – Turn 3 i Turn 14 – które dla porównania są bardziej strome niż Indianapolis. Na takich zakrętach nacisk na opony jest większy niż w normalnych zakrętach, ponieważ siły pionowe zwiększają się przy znacznie wyższych prędkościach ze względu na pochylenie.”
“Przywieźliśmy te same opony co w 2022 roku, przynajmniej jeśli chodzi o nazwy: C1, C2 i C3. Jednak obecna C1 jest w rzeczywistości nową mieszanką na ten rok, umieszczoną między C2 a poprzednią C1, która teraz nazywa się C0.”
“W zeszłym roku, w wyścigu, który charakteryzował się dwiema neutralizacjami, aż 14 kierowców – w tym trzech najlepszych – korzystało ze wszystkich trzech mieszanek, co podkreśla szeroką gamę opcji dostępnych dla strategów na pit wallu”.
https://press.pirelli.com/formula-1-resumes-in-zandvoort-with-the-thrill-of-the-banking/
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media