Z deszczowego Zandvoort przenosimy się do świątyni prędkości – Autodromo Nazionale Monza we Włoszech na kolejne Grand Prix Formuły 1.
FORMULA 1 GRAN PREMIO HEINEKEN D’ITALIA 2023
Autodromo Nazionale Monza
F1 : https://www.formula1.com/en/racing/2023/Italy.html
Pierwsze Grand Prix – 1950
Liczba okrążeń – 53
Długość toru – 5.793 km
Dystans wyścigu – 306.72 km
Rekord toru : 1:21.046 Rubens Barrichello (2004)
Autodromo Nazionale di Monza – tor we Włoszech niedaleko miejscowości Monza (na północ od Mediolanu). Budowa toru rozpoczęła się w 1922 roku i została zakończona niecałe pół roku później. W budowie udział brało 3500 robotników, a otwarcie toru miało miejsce 3 września 1922. Był to trzeci (po Brooklands i Indianapolis) stały tor wyścigowy. Tor początkowo miał także część owalną, ale została ona wycofana z użytku w latach 60. XX wieku z powodu braku odpowiednich zabezpieczeń w tej części toru. Obiekt ten charakteryzuje się długimi prostymi, które wymagają innego pakietu aerodynamicznego. Tor jest płaski, z niewielkimi różnicami poziomu jazdy pomiędzy drugim zakrętem Lesmo i Variante Ascari. Jednym z bardziej znanych zakrętów jest Curva Parabolica. Jest to długi 180-stopniowy prawy zakręt, który przechodzi w najdłuższą prostą toru – zarazem linię startu-mety.
W wyścigu na tym torze w sezonie 2006 Robert Kubica zajął trzecie miejsce, zdobywając pierwsze w karierze miejsce na podium w Grand Prix Formuły 1.
Harmonogram weekendu GP Włoch
Piątek, 1 Września 2023
13:30 – 14:30 : 1 sesja treningowa
17:00 – 18:00 : 2 sesja treningowa
Sobota, 2 Września 2023
12:30 – 13:30 : 3 sesja treningowa
16:00 – 17:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 3 Września 2023
15:00 – 17:00 : Wyścig
Opony
Mario Isola:
“Jak zwykle, europejski sezon Formuły 1 dobiega końca na torze Monza, który jest również domowym wydarzeniem Pirelli, ponieważ nasza siedziba znajduje się zaledwie kilka kilometrów od tego kultowego toru.”
“Monza jest synonimem prędkości, o czym doskonale świadczy jej przydomek “Świątyni Prędkości”. Do dziś jest to miejsce, w którym odbył się najszybszy wyścig w historii Formuły 1, a Michael Schumacher ustanowił niepobitą średnią prędkość wyścigu 247,585 km/h w 2003 roku.”
“W rezultacie zespoły stosują najniższe możliwe poziomy docisku aerodynamicznego, aby zwiększyć prędkość maksymalną poprzez zmniejszenie oporu powietrza. Stabilność podczas hamowania i przyczepność na wyjściu z dwóch szykan to dwa kluczowe czynniki, które stanowią największe wyzwanie dla opon na tym torze, podobnie jak obciążenia boczne wywierane w szybkich zakrętach, takich jak Parabolica (nazwana na cześć Michele Alboreto) i Curva Grande.”
“Po Węgrzech, Monza będzie drugim torem, na którym testowany będzie Alternatywny Przydział Opon (ATA), który wykorzystuje dwa komplety opon mniej niż standardowy format. Zapewnia to korzyści pod względem oszczędności CO2 zarówno podczas produkcji, jak i transportu, a także daje zespołom i kierowcom szerszy zakres opcji strategicznych. Również z tego powodu wybraliśmy trio najbardziej miękkich mieszanek na Monzę – C3, C4 i C5 – które były już nominowane pięć razy w tym sezonie”.
Żródło : https://press.pirelli.com/speed-plays-a-starring-role-at-pirellis-home-race/
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media