Z WEC przenosimy się do Singapuru na kolejne Grand Prix Formuły 1.
FORMULA 1 2023 SINGAPORE AIRLINES SINGAPORE GRAND PRIX
Marina Bay Street Circuit
Strona: https://singaporegp.sg/en
F1: https://www.formula1.com/en/racing/2023/Singapore.html
Pierwsze Grand Prix – 2008
Liczba okrążeń – 61
Długość toru – 5.063km
Dystans wyścigu – 308.706 km
Grand Prix Singapuru odbywa się w stolicy azjatyckiego państwa Singapur, leżącego na wyspie o tej samej nazwie, tuż obok Półwyspu Malajskiego i samej Malezji. Panują tu wysokie temperatury i duża wilgotność powietrza, co utrudnia ściganie się. Tor zlokalizowany jest na nabrzeżu portowym Marina Bay i jest obiektem ulicznym. Tor został zaprojektowany przez amerykańską firmę KBR Inc., a osobą odpowiedzialną za poprawki uczyniono nadwornego architekta Formuły 1, Hermanna Tilke. Budowa toru kosztowała 16 milionów euro. Głównymi sponsorami toru stał się rząd Singapuru (partycypował w 60% kosztów) i korporacja telekomunikacyjna SingTel. Układ Marina Bay odpowiada klasycznemu torowi ulicznemu, co oznacza, że znajduje się na nim dużo 90-stopniowych nawrotów i nie ma żadnej naprawdę szybkiej prostej. Wyścig na tej pętli wprowadził do kalendarza Formuły 1 kilka ożywczych nowości. Wykorzystano tu pomysł poprowadzenia pętli kilka razy pod estakadą autostradową oraz pod jedną z głównych trybun, na odcinku między 18. i 19. zakrętem (są to jedne z najwolniejszych wiraży na torze). Treningi, kwalifikacje oraz wyścig odbywają się na nim w nocy, przy całkowicie sztucznym oświetleniu.
Harmonogram
Piątek, 15 Września 2023
12:30 – 13:30 : 1 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : 2 sesja treningowa
Sobota, 16 Września 2023
12:30 – 13:30 : 3 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 17 Września 2023
14:00 – Wyścig
Opony
Mario Isola :
“Ostatni etap tego długiego sezonu, w którym Formuła 1 odwiedziła trzy kontynenty i 16 różnych stref czasowych, rozpoczyna się w ten weekend w Singapurze. Był to pierwszy wyścig, który odbył się przy sztucznym oświetleniu: pomysł, który później był realizowany, w różnym stopniu, w innych miejscach.”
“Z technicznego punktu widzenia Marina Bay jest typowym torem ulicznym: bardzo krętym (z 19 zakrętami, w tym wieloma 90-stopniowymi) i z niewielką ilością poboczy. W rezultacie nawet niewielki błąd może być kosztowny, a układ toru oznacza również, że samochody mają dużą siłę docisku.”
“W tym roku okrążenie nabrało nowego wyglądu ze względu na prace budowlane w obszarze Marina Bay: część toru, która wcześniej składała się z zakrętów od 16 do 19, jest teraz tylko jedną prostą o długości prawie 400 metrów.”
“Zmiana ta sprawi, że tor będzie szybszy; po pierwsze dlatego, że całkowita długość okrążenia wynosi teraz mniej niż pięć kilometrów, a po drugie dlatego, że układ stał się znacznie bardziej płynny. Poczekamy, aby zobaczyć, czy ta zmiana ma wpływ na strategie, ponieważ przynajmniej w teorii może to stworzyć okazję do wyprzedzania – wyprzedzanie jest notorycznie trudne, chyba że masz znacznie szybszy samochód.”
“Tor ten nie obciąża szczególnie opon pod względem obciążenia, ale tylne opony muszą być ostrożnie zarządzane podczas fazy trakcji przy wychodzeniu z wolnych zakrętów. Temperatury są zwykle stale wysokie, ponieważ Singapur znajduje się zaledwie około 150 kilometrów od równika. Zwiększa to ryzyko przegrzania: nie tylko opon, ale także wszystkiego innego, w tym mechaniki i oczywiście kierowcy!”.
Źródło :https://press.pirelli.com/a-new-challenge-for-the-singapore-night-race/
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media