Powoli zbliżamy się do końca tegorocznych mistrzostw Formuły 1. W ten weekend przed nami 18-ta już runda. Tym razem po dwuletniej przerwie wracamy na tor Losail który znajduje się w Katarze. To podczas tego weekendu Max Verstappen może zdobyć swój trzeci tytuł mistrzowski.
FORMULA 1 QATAR AIRWAYS QATAR GRAND PRIX 2023
Losail International Circuit
F1: Qatar Grand Prix 2023 – F1 Race (formula1.com)
Pierwsze Grand Prix – 2021
Liczba okrążeń – 57
Długość toru – 5,38
Dystans wyścigu – 306,66 KM
W 2021 roku Katar po raz pierwszy był gospodarzem Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA. Od 2023 roku wyścigi Formuły 1 będą się tu odbywać przez 10 lat.
Losail International Circuit, położony na obrzeżach stolicy Doha, został zbudowany w ramach przygotowań do organizacji pierwszego w historii Kataru wyścigu MotoGP w 2004 roku, a budowa toru trwała nieco ponad rok.
Tor zaprojektowany głównie z myślą o wyścigach motocyklowych, 5,4-kilometrowy Losail International Circuit to szybki i płynny tor, na którym dominują zakręty o średniej i dużej prędkości. Ponad kilometr całkowitej długości toru stanowi główna prosta, która zapewnia wiele możliwości wyprzedzania na Zakręcie 1.
Harmonogram Grand Prix Kataru 2023
Piątek, 6 Października 2023
15:30 – 16:30 : 1 sesja treningowa
19:00 – 20:00 : Kwalifikacje
Sobota, 7 Października 2023
15:00 – 15:44 : Sprint Shootout
19:30 – 20:30 : Sprint
Niedziela, 8 Października
19:00 – 21:00 : Wyścig
Opony
Mario Isola :
“Formuła 1 powraca do Kataru, dwa lata po swoim debiucie w 2021 roku. Ale pod wieloma względami jest to kolejny nowy początek, ponieważ samochody są teraz zupełnie inne niż te, które widzieliśmy kilka lat temu, a tor Losail został całkowicie odnowiony, ze zmodyfikowanymi krawężnikami.”
“Na papierze główne cechy toru pozostają takie same – z główną prostą o długości nieco ponad kilometra i 16 zakrętami – ale jasne jest, że zmiany wprowadzone w ciągu ostatnich dwóch lat oznaczają, że dane zebrane podczas pierwszego Grand Prix są tylko względnie przydatne.”
“Pod względem trudności Losail jest bardzo wymagającym torem dla opon, podobnie jak Silverstone i Suzuka. To nie przypadek, że wybrano te same mieszanki: C1, C2 i C3. Na torze znajduje się wiele różnych zakrętów, w większości o średniej i dużej prędkości.”
“Seria zakrętów między zakrętami 12 i 14 przypomina słynny zakręt 8 w Stambule: jeden z najbardziej wymagających zakrętów dla opon w najnowszej historii Formuły 1.”
“Sekwencja ta jest również jednym z czynników mających największy wpływ na dobry czas okrążenia. Fakt, że 11 z 16 zakrętów to zakręty prawoskrętne, szczególnie obciąża lewą stronę samochodu, zwłaszcza z przodu, ale poziom energii przekazywanej przez opony w 2021 r. był nadal dość zrównoważony między obiema osiami.”
“Kolejnym czynnikiem sprawiającym, że Grand Prix Kataru będzie jeszcze większym wyzwaniem dla nas, kierowców i zespołów, jest powrót formatu sprintu.”
“W piątek dostępna będzie tylko jedna godzina wolnych treningów, aby określić ustawienia i ocenić zachowanie opon podczas długich przejazdów; ponadto sesja ta odbywa się w upalny dzień – co rozgrzeje asfalt – w przeciwieństwie do kwalifikacji i dwóch wyścigów, które odbywają się w nocy.”
“Tak więc wszystko jest na miejscu, aby weekend był interesujący, a także być może kilka niespodzianek; zdolność do szybkiego i dobrego dostosowania się do toru może zapewnić znaczną przewagę “.
Źródło : https://press.pirelli.com/another-new-beginning-in-qatar/
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media