^

Robert Kubica - Klub Kibiców

środa, 3 kwietnia 2024

F1 : Grand Prix Japonii 2024

Święta, święta i po świętach. Wracamy do ścigania. W ten weekend na torze Suzuka, odbędzie się Grand Prix Japonii 2024. Po weekendzie Grand Prix, na torze Suzuka odbędą się dwa dni testów opon Pirelli we wtorek 9 kwietnia i środę 10 kwietnia z udziałem Stake F1 Team Kick Sauber i Visa Cash App RB Formula One Team, aby opracować konstrukcje i mieszanki na przyszły sezon.

Grand Prix Japonii 2024

Fot. Alamy Stock Photos

FORMULA 1 MSC CRUISES JAPANESE GRAND PRIX 2024Image result for japanese flag

Suzuka International Racing Course

www: suzukacircuit.jp/en/

Facebook: facebook.com/suzuka.circuit.en/

F1 : https://www.formula1.com/en/racing/2024/Japan.html

Pierwsze Grand Prix – 1987

Liczba okrążeń – 53

Długość toru – 5,807 km

Dystans wyścigu – 307.471 km

Rekord toru – 1:30.983 Lewis Hamilton (2019)

Inauguracyjne Grand Prix Japonii odbyło się w sezonie 1976 na torze Fuji International Speedway, 40 mil od Jokohamy. O wyścigu zrobiło się głośno dzięki walce Jamesa Hunta i Nikiego Laudy o tytuł mistrzowski. W trudnych, deszczowych warunkach Lauda, który wcześniej w sezonie cudem uniknął śmierci w wypadku podczas Grand Prix Niemiec, wycofał się, tłumacząc, że jego życie jest dla niego ważniejsze, niż mistrzostwo. Hunt zajął trzecie miejsce, co pozwoliło mu na zdobycie mistrzostwa przewagą jednego punktu. Rok później Hunt powrócił tu i odniósł zwycięstwo. Kolizja pomiędzy Gilles’em Villeneuve’em a Ronniem Petersonem, która spowodowała śmierć jednego z marshali, była jednocześnie przyczyną usunięcia Grand Prix z kalendarza F1 na dekadę.

Gdy Formuła 1 powróciła do Japonii w 1987 r., Grand Prix odbyło się na torze Suzuka International Racing Course, 72 km na południowy zachód od Nagoi. Tor został zaprojektowany przez duńskiego architekta Johna Hugenholtza i jest własnością Hondy, która używa go jako toru testowego. Suzuka jest jedynym torem w kalendarzu Formuły 1 w kształcie “ósemki” (odcinek toru przebiega po wiadukcie nad innym odcinkiem, krzyżując się z nim w ten sposób). Na tym torze doszło do kolejnych rozstrzygnięć w walce o tytuł. Gdy Nigel Mansell rozbił samochód Williamsa podczas treningów, mistrzostwo zdobył jego partner, Nelson Piquet. Tor będzie zawsze pamiętany za walkę, jaką toczyli na nim Ayrton Senna i Alain Prost.

Przełom XX i XXI wieku przyniósł kolejne, bardziej sportowe rozstrzygnięcia walki o tytuł, najciekawsze pomiędzy Michaelem Schumacherem i Miką Häkkinenem. Najbardziej ekscytującym było Grand Prix w sezonie 2000, kiedy w trudnych, spowodowanych intensywnymi opadami deszczu warunkach, Schumacher odniósł zwycięstwo i zapewnił Ferrari pierwszy tytuł od 1979 r., a trzeci dla siebie. Wyścig w sezonie 2003 był dla Niemca jednym z najcięższych w karierze, zdołał jednak zdobyć jeden punkt gwarantujący mu tytuł, pobijając przy tym rekord pięciu zdobytych tytułów, należący do Juana Manuela Fangio.

Kwalifikacje do Grand Prix w sezonie 2004 zostały przesunięte na niedzielę z powodu tajfunu, który nawiedził okolice toru. Podczas przejazdu ostatnich czterech kierowców w kwalifikacjach w sezonie 2005 nagle pogorszyła się pogoda. W rezultacie czterej najwyżej sklasyfikowani kierowcy startowali z końca stawki. Wyścig wygrał ostatecznie Kimi Räikkönen, wyprzedzając na ostatnim okrążeniu Giancarlo Fisichellę.

W 2014 roku miał miejsce pierwszy śmiertelny wypadek od 20 lat. Jules Bianchi wpadł w poślizg na mokrej nawierzchni i uderzył w dźwig ściągający rozbite auto Adriana Sutila.

F1 : Grand Prix Japonii 2023 – Harmonogram

Piątek, 5 Kwietnia 2024

04:30 – 05:30 : 1 sesja treningowa
08:00 – 09:00 : 2 sesja treningowa

Sobota, 6 Kwietnia 2024

04:30 – 05:30 : 3 sesja treningowa
08:00 – 09:00 : Kwalifikacje

Niedziela, 7 Kwietnia 2024

07:00 – 09:00 : Wyścig

Opony

Grand Prix Japonii 2024

Formuła 1 powraca do Japonii nieco ponad sześć miesięcy po swojej ostatniej wizycie w tym kraju. W tym roku Grand Prix Japonii po raz pierwszy w historii odbędzie się w kwietniu: do zeszłego roku wyścig był zawsze zaplanowany na drugą część sezonu, we wrześniu lub październiku.

W rezultacie Suzuka często wyłaniała mistrzów świata – zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i producentów. Ostatnie dwa lata nie były wyjątkiem: w 2022 roku Max Verstappen przypieczętował swój drugi tytuł na tym obiekcie, a w zeszłym roku Red Bull został mistrzem konstruktorów.

Czwarte wydarzenie sezonu zbiega się ze szczytem sezonu kwitnienia wiśni – lub Sakury – między końcem marca a początkiem kwietnia. Po raz pierwszy Grand Prix Japonii odbędzie się o tej porze roku: pierwsze Grand Prix Pacyfiku miało miejsce w Aida 17 kwietnia 1994 roku, a następnie w październiku 1995 roku.

Wczesna wiosna przyniesie również niższe temperatury niż te, do których zespoły są przyzwyczajone w Japonii, ze średnimi temperaturami w zakresie od 8°C do 13°C.

Suzuka to prawdziwy klasyk: 5,807-kilometrowy tor należący do Hondy testuje talenty każdego kierowcy dzięki wymagającemu układowi charakteryzującemu się układem ósemkowym, unikalnym w Formule 1.

Oprócz tego, że stanowi niezwykłe wyzwanie dla samochodów i kierowców, tor testuje również opony: zarówno pod względem zużycia – ze względu na wysoki poziom szorstkości i ścieralności asfaltu – jak i poprzez siły i obciążenia, którym są poddawane podczas różnych zakrętów składających się na okrążenie.

Jak zwykle, Pirelli wybrało najtwardsze trio mieszanek: C1 jako twardą, C2 jako średnią i C3 jako miękką. Jest to ten sam wybór, który został użyty w Bahrajnie podczas pierwszego wyścigu w sezonie 2024.

Źródło : https://press.pirelli.com/formula-1-comes-to-japan-in-the-springtime/

http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Karolina
o 22:33

Udostępnij:

error: Content is protected !!