^

Robert Kubica - Klub Kibiców

wtorek, 27 sierpnia 2024

F1: Grand Prix Włoch/WEC: Lone Star Le Mans 2024

Przed nami kolejny weekend z podwójną dawką motorsportowych emocji. Podczas gdy Formuła 1 będzie się ścigać na torze Monza, Robert Kubica i ekipa AF Corse wezmą udział w szóstej rundzie World Endurance Championship.

Kubica WEC Austin 2024

Fot. ORLEN Team

FORMULA 1 GRAN PREMIO HEINEKEN D’ITALIA 2024

Autodromo Nazionale Monza

F1 : https://www.formula1.com/en/racing/2024/italy

Pierwsze Grand Prix – 1950
Liczba okrążeń – 53
Długość toru – 5.793 km
Dystans wyścigu – 306.72 km

Rekord toru : 1:21.046 Rubens Barrichello (2004)

Autodromo Nazionale di Monza – tor we Włoszech niedaleko miejscowości Monza (na północ od Mediolanu). Budowa toru rozpoczęła się w 1922 roku i została zakończona niecałe pół roku później.

W budowie udział brało 3500 robotników, a otwarcie toru miało miejsce 3 września 1922. Był to trzeci (po Brooklands i Indianapolis) stały tor wyścigowy. Tor początkowo miał także część owalną, ale została ona wycofana z użytku w latach 60. XX wieku z powodu braku odpowiednich zabezpieczeń w tej części toru.

Obiekt ten charakteryzuje się długimi prostymi,  które wymagają innego pakietu aerodynamicznego. Tor jest płaski, z niewielkimi różnicami poziomu jazdy pomiędzy drugim zakrętem Lesmo i Variante Ascari.

Jednym z bardziej znanych zakrętów jest Curva Parabolica. Jest to długi 180-stopniowy prawy zakręt, który przechodzi w najdłuższą prostą toru – zarazem linię startu-mety.

W wyścigu na tym torze w sezonie 2006 Robert Kubica zajął trzecie miejsce, zdobywając pierwsze w karierze miejsce na podium w Grand Prix Formuły 1.

Harmonogram weekendu GP Włoch

Piątek, 30 Sierpnia 2024

13:30 – 14:30 : 1 sesja treningowa
17:00 – 18:00 : 2 sesja treningowa

Sobota, 31 Sierpnia 2024

12:30 – 13:30 : 3 sesja treningowa
16:00 – 17:00 : Kwalifikacje

Niedziela, 1 Września 2024

15:00 – 17:00 : Wyścig

Opony

Fot. Pirelli Motorsport Media


Robert Kubica w WEC : Lone Star Le Mans 2024

Fot. Motorsport.com

Tor :

Circuit of The Americas to tor wyścigowy klasy 1 w specyfikacji FIA o długości 3,426 mili (5,514 km) i obiektach zlokalizowanych w Austin w Teksasie w Stanach Zjednoczonych.

Fot. Toyota Gazoo

Obiekt jest domem dla Grand Prix Stanów Zjednoczonych Formuły 1, Grand Prix Teksasu NASCAR i motocyklowego Grand Prix obu Ameryk, rundy MotoGP i Mistrzostw Świata FIA World Endurance Championship z Lone Star Le Mans.  Wcześniej gościł australijskie V8 Supercars, Americas Rallycross Championship, American Le Mans Series, Rolex Sports Car Series,I MSA SportsCar Championship i IndyCar Classic.

COTA był pierwszym torem w Stanach Zjednoczonych zbudowanym specjalnie dla Formuły 1. Układ został wymyślony przez promotora Tavo Hellmunda i motocyklowego mistrza świata z 1993 roku Kevina Schwantza z pomocą niemieckiego architekta i projektanta torów Hermanna Tilke, który zaprojektował również tory Sepang, Shanghai, Yas Marina, Istambuł, Bahrajn, Yeongam i Buddh, a także przeprofilowanie torów Hockenheimring i Fuji Speedway.

Źródło : https://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_of_the_Americas

Harmonogram

Piątek, 30 sierpnia 2024
19:40 – Pierwszy trening

Sobota, 31 Sierpnia 2024

  • 00:10 – Drugi trening
  • godz. 18:00 – Trzeci trening
    godz. 22:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 1 września 2024
godz. 20:00 – Wyścig

Robert Kubica o COTA: „Musimy celować w pierwszą piątkę”

Robert Kubica jest jednym z nielicznych kierowców na starcie wyścigu Lone Star Le Mans, którzy ścigali się wcześniej na torze Circuit of The Americas i będzie chciał wykorzystać to doświadczenie w szóstej rundzie FIA WEC.

Kubica WEC 2024

Fot. FIA WEC

Polski kierowca po raz ostatni ścigał się w Teksasie podczas Grand Prix USA 2019, startując w tym sezonie dla Williams Racing. Podczas pierwszej wizyty WEC na torze w Austin od 2020 roku będzie ścigał się w Ferrari 499P nr 83 AF Corse wraz z Robertem Schwartzmanem i Yifei Ye.

Co Robert Kubica sądzi o torze Circuit of The Americas? „Pamiętam tor całkiem dobrze, ponieważ byliśmy tam na testach trzy tygodnie temu” – powiedział. „Testowaliśmy dwa dni, plus test Michelin, więc przejechaliśmy sporo okrążeń. To fajny tor, ale oczywiście w F1 czułem się trochę inaczej niż w Hypercar. Nadal jest bardzo wymagający i wyboisty. Wiemy, że organizatorzy odnowili większość części, które były wyboiste, jak sądzę, na nasz wyścig.

Będzie to trudne ze względu na pogodę. Ostatni test nie był zbyt ciepły. Myślę, że to było niezwykłe, mieć tak stosunkowo niskie temperatury jak na tę porę roku w Teksasie. Będzie to więc duże wyzwanie.

Jedną z części toru, na którą większość kierowców będzie zwracać uwagę, jest Esses w pierwszym sektorze. Ale jeśli mam być szczery, każdy tor ma różne charakterystyczne zakręty, a CoTA jest jednym z moich ulubionych nowoczesnych torów.

„Pamiętam, że w 2019 roku pojechałem tam po raz pierwszy i widzieliśmy nowoczesne tory, które z punktu widzenia kierowcy nie są zbyt ekscytujące. CoTA, z punktu widzenia układu, jest bardzo ładnym torem”.

Czy więc Robert Kubica uważa, że tor będzie dobrym wyzwaniem dla Hypercarów, a w szczególności będzie pasował do Ferrari?

“Pogoda będzie miała duży wpływ, a degradacja opon będzie kluczowa. Jedną z rzeczy, którą zauważyliśmy podczas testów, było sporo kamyków wokół toru i nie było tam zbyt wielu samochodów, było sześć Hypercarów i jeden samochód GT. Tak więc, przy całym polu może być dość ważne, aby podążać za liniami. Oczywiście ruch uliczny, który jest DNA wyścigów wytrzymałościowych, będzie odgrywał ważną rolę.”

„Z punktu widzenia osiągów, samochód podczas testów był znacznie przyjemniejszy i lepszy niż w Brazylii. Wracaliśmy po rozczarowującym weekendzie w Sao Paulo i od razu w Austin mieliśmy lepsze wyczucie. Podczas testów nigdy nie wiadomo, czym jeżdżą inne zespoły, co testują i jakie pakiety stosują. Jednak zdecydowanie nie mogę się doczekać tego wyścigu”.

Jaki jest realistyczny cel zespołu AF Corse na weekend w Teksasie? „Widzieliśmy w tym roku bardzo konkurencyjną stawkę w WEC, z samochodami blisko siebie. Oczywiście w niektórych wyścigach, a nawet w niektórych częściach wyścigów, jeden samochód jest szybszy od drugiego. Jest jednak wiele czynników, które mają duży wpływ na ostateczny wynik.”

„Musimy celować w pierwszą piątkę i myślę, że mamy do tego potencjał. Musimy być w stanie wyciągnąć maksimum z naszego pakietu – kierowców, inżynierów, ludzi na pit stopie, mechaników. Aby być konkurencyjnym na tym polu, wszystkie elementy układanki muszą dobrze ze sobą współpracować”.

Źródło : https://www.fiawec.com/en/news/robert-kubica-on-cota-we-must-target-a-top-five-finish/8052

Robert Kubica w WEC : Lone Star Le Mans 2024 – Galeria

http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Honorata HiP
o 22:24

Udostępnij:

error: Content is protected !!