Przed nami podwójny weekend wyścigowy z F1 oraz World Endurance Championship. Formuła 1 udaje się do Azerbejdżanu a WEC do kraju kwitnącej wiśni – Japonii. Zapraszamy do wspólnego kibicowania.
FORMULA 1 QUATAR AIRWAYS AZERBAIJAN GRAND PRIX 2024
Baku
F1: https://www.formula1.com/en/racing/2024/azerbaijan
Pierwsze Grand Prix – 2016
Liczba okrążeń – 51
Długość toru – 6,003 km
Dystans wyścigu – 306,049 km
Rekord toru – 1:43.009 Charles Leclerc (2019)
Baku City Circuit to kolejny tor zaprojektowany przez Hermanna Tilke. Pierwszy wyścig odbył się tu w 2016 roku pod nazwą Grand Prix Europy. Rok później wyścig odbył się już pod nazwą GP Azerbejdżanu i był najlepszym w sezonie. Pełnym zaskakujących zwrotów akcji, kraks, a także zapamiętany dzięki kontrowersyjnej konfrontacji Sebastiana Vettela z Lewisem Hamiltonem podczas fazy safety car. Wyścig wygrał Daniel Riccardo, na miejscu drugim uplasował się Valterri Bottas a tuż zanim Lance Stroll.
Harmonogram
Piątek, 13 Września 2024
- 1 Trening 11:30 – 12:30
- 2 Trening 15:00 – 16:00
Sobota, 14 Września 2024
- 3 Trening 10:30 – 11:30
- Kwalifikacje 14:00 – 15:00
Niedziela, 15 Września 2024
Wyścig 13:00
Opony
Robert Kubica w WEC : 6 Hours of Fuji 2024
Robert Kubica w WEC: 6 Hours of Fuji 2023
Fuji International Speedway
Fuji Speedway jest położony w Oyama w prefekturze Shizuoka. Swoją nazwę zawdzięcza bliskości mitycznej góry Fuji. Jest to stosunkowo młody tor w porównaniu do Spa czy Nürburgringu, ponieważ otwarto go dopiero w 1965 roku. W pierwszej wersji tor miał być wzorowany na amerykańskich obiektach w stylu NASCAR (inspiracją był tor Daytona), ale na szczęście zabrakło pieniędzy na ukończenie owalu i trasa powstała jako “klasyczna” pętla z nieregularnymi zakrętami.
Konstruktorzy zdążyli jednak wybudować bardzo długą prostą, która ma prawie półtora kilometra (1 475 m). Zaraz za nią powstał też jeden bardzo szybki łuk z dużym nachyleniem, który nazwano „Daiichi”. Ten łuk okazał się być niemożliwie trudny do opanowania dla Japończyków i regularnie ginęli tam kierowcy. Po śmiertelnym wypadku w 1974 roku, w którym Hiroshi Kazato i Seiichi Suzuki zginęli w kuli ognia, a 6 innych osób zostało rannych, zbudowano nową wersję toru z pominięciem tego zakrętu, który został odcięty od reszty trasy ostrym prawym nawrotem. Tak powstała długa na 4 359 m nitka, która zapisała się na stałe w historii motosportu.
To właśnie na Fuji Speedway odbył się pierwszy wyścig Formuły 1 o Grand Prix Japonii, podczas którego, pod koniec sezonu 1976, rozegrała się dramatyczna walka o mistrzostwo świata między Jamesem Huntem a Niki Laudą. Żeby lepiej zrozumieć, o czym mowa, po raz kolejny zachęcamy do obejrzenia filmu Rush w reżyserii Rona Howarda, który opowiada m.in. historię tego pojedynku.
W wielkim skrócie to w Japonii w deszczowych warunkach Hunt zdobył wystarczającą liczbę punktów, aby sięgnąć po tytuł mistrzowski. GP wygrał Mario Andretti, a Lauda, największy przeciwnik Hunta, wycofał się, z powodu niebezpiecznych warunków. GP na torze Fuji gościło jeszcze w 1977, ale wtedy z kolei Gilles Villeneuve brał udział w wypadku, w którym zginęły dwie osoby postronne, przez co F1 ostatecznie wycofała się z tego toru i przeniosła na Suzukę. Grand Prix powróciło na tę trasę dopiero w 2007 roku, ale z perspektywy czasu również i te wyścigi nie należą do udanych. Ale mimo dość niechlubnej sławy w F1, to Fuji Speedway jest prawdziwą japońską legendą. Dlaczego?
Nawet po modyfikacjach nitki w latach 70. (pominięcie łuku „Daiichi”) osiągane na Fuji prędkości nadal były bardzo wysokie. M.in. dlatego w latach 80. dodano dwie szykany: jedną po pierwszym zakręcie, drugą na wejściu do szerokiego, szybkiego końcowego zakrętu. Mimo kolejnych ograniczeń Fuji zachowało długą na prawie 1,5 km prostą startową, która do dziś jest jedną z najdłuższych we wszystkich sportach motorowych. Jej długość pozwalała np. na wykorzystanie toru do wyścigów równoległych typu drag.
Ale nitka Fuji była przede wszystkim cały czas używana do wyścigów w ligach krajowych. Ponowne zaistnienie na arenie międzynarodowej miało nadejść wraz z nowym tysiącleciem. Jesienią 2000 r. większość akcji toru została kupiona przez Toyotę w ramach swoich planów rozwojowych, a w 2003 r. tor został zamknięty w celu przeprowadzenia pokaźnego remontu.
Za projekt odpowiadało biuro Hermanna Tilke. Tor został ponownie otwarty 10 kwietnia 2005 r., a 30 września 2007 r. gościł ponownie GP Formuły 1 – po raz pierwszy od 29 lat. W typowym dla Fuji stylu wyścig odbył się w ulewnym deszczu i mgle. Pogoda i kłopoty organizacyjne sprawiły, że powrót na Fuji nie był uznany za udany. GP odbyło się na Fuji jeszcze raz w kolejnym roku, ale znowu podał deszcz i włodarze królowej motorsportu mieli już po prostu dość.
Dziś Fuji jest bardzo znane wśród prywatnych kierowców, którzy kochają jeździć po torach. Wszystko dlatego, że Fuji Speedway jest zlokalizowane zaledwie 80 km od centrum Tokio i, w porównaniu z podobnymi torami w innych krajach, jest zaskakująco przystępne cenowo. Po uiszczeniu rocznej opłaty w wysokości 30 000 jenów (1 000 zł), członkowie mogą wykupywać 30-minutowe sesje na torze za 6700 jenów (250 zł).
Aby zminimalizować różnice między kierowcami, sesje te są podzielone na dwie części – tych, którzy zazwyczaj okrążają z prędkością 2 minut i 10 sekund lub wolniej, oraz tych, którzy są szybsi. Jest jednak jeszcze jeden niepisany znacznik, o którym wie każdy bywalec Fuji. Przejście „poniżej dwóch minut” jest zwykle osiągane tylko przez dedykowane samochody wyścigowe na oponach typu semi slick i ta bariera jest uznawana za Święty Graal.
Źródło : https://automotyw.com/najlepsze-tory-swiata-fuji-speedway/
Harmonogram
Piątek 13 Września 2024
- Pierwszy trening – 04:00
- Drugi trening – 08:30
Sobota 14 Września 2024
- Trzeci trening – 03:20
- Q1 – 07:40
- Q2 – 08:00
Niedziela 15 Września 2024
Wyścig – 04:00
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media