Robert Kubica, znakomity polski kierowca Forda Fiesty RS WRC wraz z pozostałymi użytkownikami opon Pirelli przygotowują się do najszybszego i najsłynniejszego rajdu Mistrzostw Świata Neste Oil Rally Finland.
Obok Roberta Kubicy w rajdzie wystartują inni prywatni kierowcy, którzy w ciągu tego roku wielokrotnie pokazali siłę i szybkość produktów Pirelli. W rajdzie miał wystartować również zdecydowany zwycięzca Rajdu Estonii, Aleksiej Lukyanuki w samochodzie Fordzie Fiesta WRC, który pokonanał wszystkich swoich rywali w Rajdzie Estonii jadąc N-grupowym Mitsubishi Lancerem wyposażonym w opony Pirelli. Jednak wypadek na testach przed rajdem uniemożliwił odbudowę Fiesty na czas rajdu i marzenia o starcie za kierownicą samochodu WRC Aleksiej Lukyanuk musi odłożyć na później.
Wśród pozostałych użytkowników opon Pirelli w Finlandii będą obecni mistrz Grupy N (Production Cars) Max Rendina, a także Lorenzo Bertelli, który kontynuuje swój pierwszy pełny sezon za kierownicą auta WRC.
Finlandia, znana jako duchowa stolica rajdów, charakteryzuje się szybkimi szutrowymi etapami, wymagającymi precyzji i szybkości zarówno od kierowców, jak i pilotów. Znane jako “fińskie Grand Prix”, szutrowe drogi są bardzo zbite, ze stosunkowo niewielką ilością kamieni i pyłu na nawierzchni. W przeszłości na rajdzie dominowali miejscowi specjaliści, ale ostatnio największe europejskie gwiazdy podjęły wyrównaną walkę ze Skandynawami.
Miękka opona Pirelli Scorpion KS Reinforced została wybrana jako główna na Finlandię, z opcją twardej Pirelli Scorpion KH Reinforced na odcinki o twardszej nawierzchni lub wyższej temperaturze. Opony te są wzorowane na zeszłorocznej serii K, aby uczynić je jeszcze bardziej stabilnymi i trwałymi na 320 kilometrów fińskich odcinków specjalnych. Zgodnie z aktualnymi przepisami WRC okazje do zmiany opon są ograniczone, co oznacza że muszą się one charakteryzować zwiększoną trwałością i odpornością na przebicie.
Neste Oil Rally Finland rozpoczyna się w czwartek wieczorem 30 lipca ceremonią startu w Jyväskylä oraz superstagem w pobliskim Harju. Zakończenie rajdu zaplanowano w Jyväskylä, w niedzielne popołudnie.
Kierowcy, którzy wystartują w Finlandii na oponach Pirelli:
Robert Kubica, Martin Prokop i Lorenzo Bertelli będą reprezentować Pirelli w czołowej klasie WRC. W WRC2, wśród kierowców na oponach Pirelli przewodzi Karl Kruuda wraz z Jurijem Protasowem, zwycięzcą kategorii w niedawnym Rajdzie Sardynii. ACI Team Italia, składający się z obiecujących młodych kierowców wybranych przez włoską federację sportów motorowych, także korzysta z opon Pirelli w swoich dwóch Peugeotach 208 R2.
14 Robert Kubica / Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC)
21 Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC)
33 Max Rendina / Emanuele Inglesi (Mitsubishi Lancer Evo 10)
34 Quentin Giordano / Valentin Sarreaud (Citroen DS3 RRC)
36 Karl Kruuda / Martin Jarveoja (Citroen DS3 R5)
37 Lorenzo Bertelli / Giovanni Bernacchini (Ford Fiesta RS WRC)
39 Jurij Protasov / Pavlo Cherepin (Ford Fiesta RRC)
43 Walerij Gorban / Wołodymyr Korsia (MINI JCW RRC)
70 Anders Grndal / Roger Eilertsen (Citroen DS3 R5)
75 Gianluca Linari / Nicola Arena (Subaru Impreza WRX STi)
78 Damiano De Tommaso / Massimiliano Bosi (Peugeot 208 R2)
79 Fabio Andolfi / Simone Scattolin (Peugeot 208 R2)
81 Kristian Kiviniemi / Matti Kangas (Mitsubishi Lancer Evo 9)
87 Ville-Markus Marttinen / Timo Hantunen (Ford Fiesta R2)
88 Taisko Lario / Sami Ryynanen (Peugeot 208 R2)
93 Fabio Frisiero / Giovanni Agnese (Mitsubishi Lancer Evo 9)
Dostępne opony i zasady użycia:
Zgodnie z najnowszymi przepisami, kierowcy WRC mogą użyć 24 opon podczas całego rajdu (cztery opony na zmianę, plus cztery opony zapasowe). Mogą wybierać spośród dwudziestu czterech opon pierwszego wyboru 205/65-15 KS Reinforced i szesnastu opcjonalnych 205/65-15 KH Reinforced.
Wzór K jest znany ze swojej wszechstronności i dopasowania do luźnego szutru oraz suchej nawierzchni. Wewnętrzna część asymetrycznego bieżnika wspomaga przyspieszanie i hamowanie, podczas gdy zewnętrzna część wspiera trzymanie boczne. To wszystko składa się na szybki i bardzo stabilny produkt, niezbędny w Finlandii.
Terenzio Testoni, Product Manager Pirelli: “Finlandia jest jednym z najbardziej wymagających wyzwań w całym roku dla naszych opon, które muszą wytrzymać zarówno ciągłe duże prędkości, a także udary jakie występują podczas lądowania na charakterystycznych dla tego rajdu hopkach. Precyzja jest niezbędna, więc wymagamy od naszych opon zarówno dużej zdolności do zwrotu, jak stabilności w jeździe naprzód – aby zapewnić kierowcom możliwość jazdy na limicie, która jest jedynym sposobem na uzyskanie dobrego wyniku w Finlandii. Jak zawsze, Robert Kubica będzie jedną z gwiazd imprezy, z jego charakterystyczną prędkością znakomicie dopasowaną do tych naturalnie szybkich odcinków. Jesteśmy również bardzo zadowoleni widząc Aleksieja Lukyanuka na naszych oponach w samochodzie WRC, po tym jak w Estonii zdominował konkurencję w Grupie N. Tam samochody na oponach Pirelli opanowały podium, a jako że estońskie drogi są dość podobne do odcinków w Finlandii, jesteśmy pewni że w ten weekend osiągniemy równie dobre wyniki.”
źródło: Pirelli Motorsport
oprac.: @robf, @Ostry
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media