Tegoroczna australijska runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata nie przyniesie niestety oczekiwanych emocji dla kibiców naszej załogi Robert Kubica / Maciej Szczepaniak. Zespół RK World Rally Team postanowił poświęcić ten czas na dokładne przygotowanie się do następnych, asfaltowych rund WRC kosztem opuszczenia 24 Coates Hire Rally Australia 2015.
Tegoroczne zmagania podczas 10 rundy mistrzostw świata odbędą się na wschodnim wybrzeżu Australii. Przebiegać one będą po malowniczymi terenach Nowej Południowej Walii około 500 kilometrów na północ od Sydney. Trasa prowadzić będzie zarówno przez deszczowe lasy Coffs Coast, otwarte tereny rolnicze jak i otoczone drzewami boczne drogi, na których kierowcy nie będą mieli miejsca na żadne błędy. Ceremonia startu odbędzie się w czwartek wieczorem w centrum Coffs Harbour. Obok nowych odcinków, w piątek załogi pokonają znaną próbę Newry Long. Pierwszy etap liczył będzie 125,12 km. Sobota przyniesie dwa przejazdy przez maratoński odcinek Nambucca liczący 50,80 km długości. To jeden z najdłuższych i najtrudniejszych odcinków specjalnychw całym kalendarzu WRC. Dwukrotnie również pokonana zostanie licząca 7,94 km próba Valla. Jej druga odsłona rozgrywana zostanie już po zmroku. Pierwszy przejazd będzie z kolei relacjonowany na żywo przez telewizję. Drugi dzień będzie także najdłuższym etapem całego rajdowego weekendu. Zawodnicy zakończą rywalizację w niedzielę pięcioma odcinkami wytyczonymi na północ od Coffs Harbour. Dwa przejazdy przez próbę Wedding Bells będą relacjonowane w telewizji. Drugi z nich stanowił będzie również Power Stage z dodatkowymi punktami przyznawanymi na mecie pierwszej trójce. Załogi pokonają w Australii 17 odcinków specjalnych o łącznej długości 311,36 km, natomiast cała trasa liczy 1023,70 km.
SS9/11 Nambucca, 50,98kms (niezwykle widowiskowy, najdłuższy SS cyklu)
A tak wyglądała zeszłoroczna edycja Rajdu Australii …..
Piątek 12 września 2014
Po zaciętej walce Ogier objął prowadzenie wyprzedzając na ostatnim oesie innego kierowcę Polo R Jariego-Mattiego Latvalę. Rywalizacja była aż tak wyrównana, że pierwszą piątkę rozdzieliło zaledwie osiem sekund. Początkowo prowadził Francuz, choć to właśnie on otwierał trasę. Z czasem nawierzchnia jednak przeschła i Ogier stracił czas z powodu rozjeżdżania luźnego szutru. W efekcie spadł na czwarte miejsce. Na czoło stawki wysunął się Kris Meeke w Citroenie DS3, ale na przedostatnim odcinku wyprzedził go Latvala. Wkrótce prowadzenie odebrał Finowi obrońca tytułu. Latvala stracił czas na pierwszym odcinku dnia z powodu słabnących hamulców. Gdyby nie to, być może zakończyłby piątek na pierwszej lokacie. Dobre tempo na dwóch ostatnich oesach dnia pozwoliło Andreasowi Mikkelsenowi na awans na trzecie miejsce, podczas gdy Meeke spadł na czwartą pozycję. Pierwszą piątkę zamknął Mikko Hirvonen. W czołówce początkowo jechał także Thierry Neuville, który jednak stracił dwie minuty z powodu uszkodzenia zawieszenia i spadł w głąb stawki. Nasza załoga podróżowała podczas pierwszego dnia ze zmiennym szczęściem, zaliczając obrót na trasie co na koniec I pętli pozwoliło zająć 9 miejsce w generalce. Podczas drugiej pętli Robert i Maciek narzekali na problemy z krzywo ustawioną kierownicą oraz problemy ze skrzynią biegów. Mimo to zanotowali kilka dobrych czasów (9, 7, 8, 9 i 8 miejsce) i na koniec I dnia zajmowali 8 pozycję w klasyfikacji generalnej.
Sobota 13 września 2014
Dobry dobór opon pozwolił Ogierowi zakończyć drugi dzień zmagań z przewagą 11,8 sekundy. Francuz odskoczył Latvali popołudniu, kiedy groźba deszczu sprawiła, iż wielu kierowców ryzykowało z wyborem ogumienia. Latvala wrócił na prowadzenie rano, ale jego przewaga przepadła podczas popołudniowej pętli. Prognozy pogody zapowiadały deszcz, ale tym razem były w błędzie. Ogier postanowił założyć trzy twarde i jedną miękką oponę, co okazało się najlepszym wyborem. Meeke i Mikkelsen aż cztery razy zamieniali się miejscami, ale to Norweg utrzymał trzecią pozycję z przewagą 1,5 sekundy. Meeke otrzymał później minutę kary za ścięcie zakrętu i spadł na piątą lokatę, za Hirvonena. Podczas drugiego dnia Robert i Maciek ponownie borykali się z problemami ze skrzynią biegów w ich Fieście. Jednak po porannej pętli w dalszym ciągu utrzymywali dobre 8 miejsce w rajdzie. Popołudniowa pętla to już całe pasmo przygód, które spotkały nasza załogę. Najpierw przespane hamowanie i wizyta poza drogą, a następnie uszkodzone koło w wyniku uderzenia na trasie oesu. Robert i Maciek dotarli do mety dnia notując spadek na 10 miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu.
Niedziela 14 września 2014
Po zaciętej i wyrównanej walce Ogier utrzymał za sobą Latvalę i wygrał Rajd Australii drugi raz z rzędu. Tym razem z przewagą 6,8 sekundy. Zdominowane przez Volkswagena podium uzupełnił Mikkelsen, tracąc do Fina minutę i 11 sekund. Meeke pokonał ostatecznie Hirvonena w walce o czwarte miejsce, podczas gdy Hayden Paddon wyrównał najlepszy wynik w swojej karierze, za kierownicą Hyundaia i20 sięgając po szóstą pozycję. Nowozelandczyk długo walczył z Madsem Ostbergiem. Norweski kierowca DS 3 stracił jednak sporo czasu po awarii tylnego prawego zawieszenia. III dzień rajdu Robert z Maćkiem rozpoczęli od spokojnej jazdy i 10. miejsca. Na dwóch kolejnych odcinkach Robert był 10 oraz 9. miejsce. Kłopoty rywali, w tym przypadku Madsa Ostberga sprawiły, że nasza załoga awansowała na 9 miejsce w klasyfikacji rajdu, notując na koniec przyzwoite 8 miejsce na Power Stage.
Tegoroczny 24 Coates Hire Rally Australia będzie pod kilkoma względami rekordowy. Licząca zaledwie 1023 km trasa jest jak do tej pory jedną z najbardziej kompaktowych w kalendarzu WRC. Rekordowa będzie również ilość załóg startujących w rajdzie… Zgłoszenia do Rajdu Australii w tym roku nadesłało tylko 27 załóg. Poza naszą załogą Robert Kubica / Maciej Szczepaniak w Australii nie zobaczymy między innymi Martina Prokopa, Stephana Lefebvre oraz Kevina Abbringa.
Tak więc w tym roku, podczas Rajdu Australii przyjdzie nam pasjonować się walką fabrycznych team-ów Citroena oraz Hyundaia o drugą pozycję w klasyfikacji zespołowej sezonu, obserwować będziemy również postawę Sebastiena Ogiera, czy wzorem ubiegłego roku, już tutaj, w Australii przypieczętuje swój trzeci tytuł Rajdowego Samochodowego Mistrza Świata.
Przydatne linki na Rajd Australii 2015:
Oficjalna strona rajdu
Międzyczasy WRC.com
Międzyczasy Citroen
Klasyfikacja rajdu WRC.com
Klasyfikacja rajdu Rally-base
Rajdowe radio WRC.com
Park serwisowy
Harmonogram
Czwartek (10.09)
00:00/1:30 ShakeDown Olgas Road, Hydes Creek (WRC P1 & P2)
01:30/3:30 ShakeDown Olgas Road, Hydes Creek (Optional for all Priority Drivers)
03:30/5:30 ShakeDown Olgas Road, Hydes Creek (Optional for all Drivers)
Piątek (11.09)
00:18 SS1 Utungum I 7.88 km
00:41 SS2 Bakers Creek I 17.75 km
01:29 SS3 Northbank I 8.42 km
02:42 SS4 Newry Long I 29.51 km
04:12 Serwis A (Coffs Harbour)
06:00 SS5 Utungum II 7.88 km
06:23 SS6 Bakers Creek II 17.75 km
06:56 SS7 Northbank II 8.42 km
08:09 SS8 Newry Long II 29.51 km
09:19 Serwis B (Coffs Harbour)
Sobota (12.09)
00:40 Serwis C (Coffs Harbour)
02:18 SS9 Nambuca I 50.80 km
04:08 SS10 Valla I 7.94 km
05:48 Serwis D (Coffs Harbour)
07:41 SS11 Nambuca II 50.80 km
10:10 SS12 Valla II 7.94 km (night stage)
Niedziela (13.09)
23:10 Serwis F (Coffs Harbour)
23:58 SS13 Bucca Long I 21.95 km
01:08 SS14 Wedding Bells I 9.23 km
01:39 SS15 Settles Rd 6.40 km
02:39 Serwis G (Coffs Harbour)
03:42 SS16 Bucca Long II 21.95 km
05:08 SS17 Wedding Bells II 9.23 km (Power Stage)
06:01 Serwis H (Coffs Harbour)
Relacje w TV
Piątek (11.09)
20:00 WRC Rajd Australii – skrót wydarzeń dnia / Premiera
Sobota (12.09)
18:10 WRC Rajd Australii – SS10 Valla I
19:20 WRC Rajd Australii – skrót wydarzeń dnia / Premiera
Niedziela (13.09)
01:00 WRC Rajd Australii – SS14 Wedding Bells I / Live
05:00 WRC Rajd Australii – SS17 Wedding Bells II power Stage / Live
21:10 WRC Rajd Australii – skrót wydarzeń dnia / Premiera
21:40 WRC Rajd Australii – podsumowanie / Premiera
Pogoda: Coffs Coast
Mapa Rajdu:
Zapowiedź 24 Coates Hire Rally Australia
24 Coates Hire Rally Australia – prezentacja oesów
Lista zgłoszeń 24 Coates Hire Rally Australia 2015
Kalendarz WRC na sezon 2016
Zgodnie z informacją przekazaną przez FIA oraz Promotora WRC decyzja o ostatecznym kształcie kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata 2016 została przesunięta na 17-18 września br. Czas ten jest potrzebny na uzupełnienie dokumentów przez chińskiego organizatora ewentualnej rundy oraz ponowne przedyskutowanie przez Komisję WRC kształtu kalendarza (głosowanie 18 września). Ostateczna wersja zostanie przedstawiona Światowej Radzie Sportów Samochodowych w dniu 30.09.2015 roku. Prezydent FIA Jean Todt podkreślił, iż aktualnie nie ma możliwości zwiększenia liczy rajdów do 14. Zgodnie z oczekiwaniami producentów pożądaną liczbą jest 12 -13 rund. Według źródeł zbliżonych do Komisji WRC umów promocyjnych nie maja podpisanych jeszcze tylko organizatorzy niemieckiej, francuskiej i chińskiej rundy mistrzostw świata.
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media