^

Robert Kubica - Klub Kibiców

piątek, 23 października 2015

2015 F1 United States Grand Prix

Nadchodzący weekend będzie prawdziwą, niezwykle intensywną ucztą dla kibiców motorsportu. Rally RACC Catalunya-Costa Daurada, Malaysia Moto GP Formula ePrix Bejing, a na deser właśnie 2015 F1 United States Grand Prix. W tym roku ponownie wyścig w Stanach Zjednoczonych, na bardzo atrakcyjnym oraz lubianym przez kierowców Circuit of the Americas może wyłonić nam mistrza świata w kategorii kierowców. Tytuł ten przypieczętować w USA może oczywiście Lewis Hamilton dla, którego dokonanie tego za Oceanem byłoby wisienką na torcie. Bowiem Lewis jest zafascynowany Ameryką i traktuje ją jak swój drugi dom.

formula-one-us-grand-prix-formula-one-paddock-club-turn-1-vantage-point-grand-prix-expereinces

Circuit of the Americas to jeden z najbardziej wymagających torów całego cyklu, stworzony przez nadwornego projektanta F1 Hermana Tilke. Na dystansie okrążenia (5.513 km) znajduje się  więcej szybkich zakrętów niż np. na słynnym torze Spa Francorchamps. Kierowcy poruszają się tutaj w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Tor jest również znany dzięki swoim spektakularnym zmianom wysokości, sięgającymi w niektórych miejscach nawet 40 metrów. Zróżnicowane zakręty, szybkie zmiany kierunków jazdy stanowią także olbrzymie wyzwanie dla opon. Firma Pirelli na ten wyścig przygotowała dwa rodzaje mieszanek miękką i pośrednią. Wybór ten  motywowany jest dynamicznymi zmianami aury. Gdy rano temperatury są bardzo niskie, popołudnie, tradycyjnie już jest dużo cieplejsze.

image29.img.2048.medium

COTA, bo tak w skrócie nazywany jest ten piękny tor położony w okolicy Austin (stolicy stanu Texas), stworzony jest wręcz do manewrów wyprzedzania. Sytuację tą determinują szerokie wejścia w zakręty pozwalające na obranie różnych linii wyścigowych. Doskonałym tego przykładem jest zakręt numer 1, posiadający stromy podjazd (celem skrócenia strefy hamowania), jednak na wejściu jest na tyle szeroki, że pozwala na wiele możliwości ataku. Dalej od zakrętów 2 do 10 kierowcy muszą osiągnąć wysokie prędkości przy jednocześnie szybkiej zmianie kierunków. Ten fragment toru przypomina sekcje z Suzuki oraz zakręty Maggotts-Becketts-Chapel z toru Silverstone. Końcówka okrążenia to zmiana rytmu jazdy na “wolniejszy”. Kręte sekcje wymagają dobrej przyczepności bolidów, jednak ze względu na długie proste docisk ten musi być odpowiednio zbalansowany.

Circuit of the Americas Austin, Texas

circuit of america

Tor Circuit of the Americas koło Austin od samego początku swojego istnienia, czyli od 2012 roku robi ogromną furorę wśród kierowców startujących w królowej sportów motorowych. Większość z pytanych pilotów F1 podkreśla, że to jeden z ich ulubionych torów nowej generacji.

Lewis Hamilton:  “Uwielbiam Stany Zjednoczone i lubię spędzać tam dużo czasu, więc nie mogę doczekać się tego weekendu. Nauczyłem się w tym sporcie, że nic nie jest zagwarantowane. Jadę na ten wyścig z takim samym nastawieniem, jakie miałem przez cały rok. Zostały cztery wyścigi w tym roku w drodze po mistrzostwo. Dam z siebie wszystko i jeśli wyjadę stamtąd w kowbojskim kapeluszu, to będzie niesamowite”.

CRFNRGWWoAE-bE2

Daniel Ricciardo:Uwielbiam Austin. Świetny tor, świetne miasto, świetne jedzenie, świetni ludzie, świetny hotel. Generalnie wszystko jest świetne. To współczesny tor, z wieloma strefami wyjazdowymi. Wykonali możliwe najlepszą pracę. Stworzyli bezpieczny tor, ale dający frajdę z jazdy. Jest chyba najlepszy w kalendarzu, jeśli chodzi o wyprzedzanie. Uwielbiam muzykę, uwielbiam bary, a szczególnie lubię muzykę na żywo w barach – coś takiego jest w Austin, to rodzaj kultury, który naprawdę mi pasuje. Chcę też spróbować wołowiny. Zdecydowanie trzeba odwiedzić to miasto, jeśli chcesz zjeść żeberka. Fajne rzeczy. Zatrzymamy się w naszym hotelu na ranczu, co jest dość niesamowite. Jest rzeka, pole golfowe i od czasu do czasu są węże. Węże są ok, całkiem fajne, ale nie takie jak w Australii”.

czas na USA F1 GP

Felipe Massa: “Austin to wspaniały tor, który ma fantastyczną infrastrukturę. Tor jest fajny do jazdy, z wieloma szybkimi zakrętami. Pierwszy sektor jest niesamowity, prowadzi na długą prostą, która daje możliwość do wyprzedzania. Pierwszy zakręt jest wyjątkowy, zmiana wysokości jest niesamowita, a ilość miejsca sprawia, ze to dobry punkt do wyprzedzania, gdzie ciężko się obronić”.

Harmonogram US Grand Prix

ItineraryUSGP

F1 US Grand Prix facts

* to już IV GP USA na torze Circuit of the Americas, w dotychczasowych rozegranych na tym obiekcie wyścigach dwukrotnie zwyciężył Lewis Hamilton (2012, 2014), a raz Sebastian Vettel 2013), czterokrotnie w tym GP wyłaniano Mistrza Świata (Jack Brabham 1959, Jochen Rindt 1970, Emerson Fittipaldi 1974, Niki Lauda 1977);
* obok Circuit of the Americas gospodarzami F1 US Grand Prix były jeszcze tory Indianapolis, Sebring, Riverside, Watkins Glen oraz Phoenix;
* Alexander Rossi zostanie w ten weekend pierwszym Amerykaninem uczestniczącym w domowym wyścigu F1 od czasu startów Scotta Speeda w GP USA na Indianapolis w latach 2006-2007(jadąc w barwach Toro Rosso nie zapunktował w żadnym wyścigu);
* Rubens Barrichello zwyciężył GP USA w 2002 roku na Indianapolis z przewagą 0,011 sekundy nad zespołowym partnerem z Ferrari Michaelem Schumacherem, jest to prawdopodobnie najmniejsza różnica na mecie pomiędzy pierwszym i drugim kierowcą w całej historii F1;
* wśród kierowców najwięcej zwycięstw w USA odniósł Michael Schumacher (5 razy) natomiast wśród teamów prowadzi Scuderia Ferrari z 9 zwycięstwami na koncie;
* Podczas F1 US Grand Prix w 2013 roku odnotowano nieoficjalny rekord szybkości pit-stopu, mechanicy Red Bulla wymienili koła Markowi Webberowi w 1,923 sekundy;
* 2015 F1 US Grand Prix będzie jubileuszowym, 400 GP dla ekipy Saubera, szwajcarski zespół rozpoczął karierę w F1 w sezonie 1993.

US GP2015

Sam wyścig, z kilku choćby względów, zapowiada się na wyjątkowy i na pewno, jak to zwykle bywa w F1 GP USA dostarczy nam wielu emocji. Po pierwsze możemy już w Stanach Zjednoczonych poznać nowego (starego) mistrza świata w kategorii kierowców, po drugie kierowcy team-u Ferrari już na początku cofnięci zostaną o 10 pozycji do tyłu na polach startowych (wymiana jednostek napędowych), po trzecie to jubileuszowy 400 wyścig dla ekipy Saubera, po czwarte może doczekamy się nareszcie w akcji poprawionych silników Renault, po piąte będzie okazja do sprawdzenia działania nowego silnika Hondy w bolidzie Fernando Alonso i wreszcie amerykańscy kibice znowu, po długiej przerwie, kibicować będą mogli podczas weekendu wyścigowego swojemu zawodnikowi, tym razem, Alexandrowi Rossiemu w barwach ekipy Manor. Emocji jak widać, z całą pewnością nie zabraknie…

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 10:29

Udostępnij:

error: Content is protected !!