F1 Strategy Group (FIA President Jean Todt, Bernie Ecclestone, przedstawiciele 11 teamów) oraz FIA F1 Commission podczas dwudniowych obrad w Genevie przyjęły szereg zmian w regulacjach FIA Formula One World Championship 2017 mających na celu przywrócenie dawnego blasku “królowej motorsportu” oraz uatrakcyjnienie rywalizacji na torach.
Pierwsza wprowadzona zmiana dotyczy kwalifikacji i będzie obowiązywać już w tym sezonie. Kwalifikacje do wyścigu przyjmą więc według zatwierdzonych zmian format… eliminacji. Podczas godzinnej sesji, podzielonej tak jak miało to miejsce dotychczas na trzy segmenty, co pewien czas odpadać będzie najwolniejszy kierowca. zasady kwalifikacji mają wyglądać w następujący sposób:
• Q1 (16 minut): po 7 minutach odpada najwolniejszy kierowca, potem co półtorej minuty odpada kolejny najwolniejszy kierowca, aż pozostanie 15 zawodników (odpada siedmiu)
• Q2 (15 minut): po 6 minutach odpada najwolniejszy kierowca, potem co półtorej minuty odpada kolejny najwolniejszy kierowca, aż pozostanie 8 zawodników (odpada siedmiu)
• Q3 (14 minut): po 5 minutach odpada najwolniejszy kierowca, potem co półtorej minuty odpada kolejny najwolniejszy kierowca, a ostatnia (najszybsza) para walczy o pole position przez ostatnie półtorej minuty sesji.
Wraz z zaakceptowaniem wprowadzonej zmiany w systemie kwalifikacji pojawiły się pierwsze problemy. Szef F1 Bernie Ecclestone przyznał, że nie wystarczy czasu na wprowadzenie niezbędnych modyfikacji do oprogramowania mierzącego czasy. Także zespoły muszą poczynić odpowiednie przygotowania choćby ze względu na fakt dokonania wyboru mieszanek na pierwsze rundy FIA Formula One World Championship 2017. Zespoły wybrały opony mając na względzie dotychczasowy format weekendu, a jego zmiana będzie zapewne wymagać innej strategii. Nowy system kwalifikacji najprawdopodobniej wprowadzony zostanie od pierwszej europejskiej rundy F1 GP Spain.
Należy zaznaczyć, iż Bernie Ecclestone jest zagorzałym zwolennikiem nowego systemu kwalifikacji, a do tego chce wprowadzenia systemu kar czasowych, przydzielanych zgodnie z aktualną klasyfikacją sezonu – największy „balast czasowy” dla lidera, dla kolejnych proporcjonalnie mniej. I właśnie ten drugi pomysł wydaje się mocno kontrowersyjny, gdyż oznacza karanie najlepszych za to, że są najlepsi…
Kolejną zatwierdzoną regulacją są niewielkie, lecz w opinii wielu ekspertów idące w dobrą stronę zmiany w regulaminie technicznym FIA Formula One World Championship. W wyniku wprowadzonych zmian szerokość bolidów wzrośnie z 1800 mm do 2000 mm, poszerzeniu ulegnie także podłoga z maksymalnych 1400 mm do 1600 mm i minimalnych z 1300 mm do 1400 mm. Zmianie ulega również szerokość nadwozia, które wynosić będzie 1600 mm ( 1400 mm w bieżącym sezonie). Modyfikacji ulegną wymiary dyfuzora z 125 mm wysokości i 1000 mm szerokości do 175 mm wysokości i 1050 mm szerokości. Szersze będzie także przednie i tylne skrzydło: przednia rozpiętość skrzydła zostanie zwiększona o 150 mm i wynosić będzie 1800 mm, tylne skrzydło natomiast zostanie obniżone, jednak ulegnie poszerzeniu – 950 mm szerokości i 800 mm wysokości. Opony i zmiany: przednie zostaną poszerzone do 305 mm, natomiast tylne do 205 mm. Zmiany te spowodują zwiększenie ogólnej masy bolidu, która zmieni się z 702 kg do 722 kg + waga opon. Spowodują również zwiększenie docisku aerodynamicznego, co ma doprowadzić do zwiększenia prędkości w zakrętach. Szersze opony natomiast, zapewnić mają lepszą przyczepność bolidów.
Zaakceptowany został również pomysł nagrody “Driver of the Day” dla najlepszego kierowcy, który będzie wybierany w podczas każdego weekendu F1 przez fanów “królowej motorsportu”. FIA oraz F1 Group chcąc zwiększyć zaangażowania kibiców i zbliżyć ich do środowiska serii Grand Prix wraz z teamami F1 rozważały różne pomysły dotyczące wyścigów. Chociaż pomysły takie jak “Pit Stop Trophy” (nagroda za najszybszy, bezpieczny postój) lub wyróżnienie za najbardziej spektakularne wyprzedzanie nie zebrały wystarczającego poparcia, pomysł związany z nagrodą “Kierowcy Dnia” został zaakceptowany. Już początku lat 70 firma tytoniowa Marlboro fundowała nagrodę “Prix Rouge et Blanc Jo Siffert” dla kierowcy dnia. Chociaż nie zyskała ona oficjalnego uznania przez organ zarządzający sportem, była wysoko ceniona w środowisku kierowców F1.
„Komisja F1 zatwierdziła wprowadzenie nagrody dla Driver of the Day, co zostanie wdrożone przez właściciela praw komercyjnych wspólnie z nadawcami F1, z zamiarem zwiększenia zaangażowania fanów. Widzowie będą zachęcani do internetowego głosowania na swojego Driver of the Day podczas Grand Prix, a zwycięzca będzie ogłaszany w trakcie transmisji z wyścigu, bezpośrednio po zakończeniu rywalizacji. Wtedy też kierowca otrzyma swoją nagrodę” – uzasadniła swoją decyzje FIA.
W dalszym ciągu trwają jeszcze prace nad regulacjami dotyczącymi silników F1. Do 30 kwietnia przedstawione zostać muszą ostateczne przepisy dotyczące tej materii. W zeszłym miesiącu czterej producenci, Mercedes, Ferrari, Renault i Honda zgodzili się na redukcję kosztów dostarczania obecnych jednostek do 12 milionów € dla zespołów klienckich, począwszy od roku 2018, następnie koszta te mają zmniejszać się o milion z każdym kolejnym sezonem. Wielce prawdopodobne wydają się być zmiany dotyczące ilości silników do dyspozycji kierowców w sezonie. Od 2019 roku ilość jednostek na sezon dla kierowcy zostanie zmniejszona o jedną. Jak na razie każdy kierowca ma dostępne cztery jednostki (20 lub mniej wyścigów) oraz pięć jeśli kalendarz ma więcej rund niż 20.
Mamy nadzieję, że zatwierdzone zmiany pójdą w dobrą stronę, a ich wprowadzenie przez FIA i F1 wpłynie na poprawę bezpieczeństwa oraz uatrakcyjnienie rywalizacji w FIA Formula One World Championship. Wszelkim zmianom przyglądać będziemy się z dużą uwagą i razem z Wami na bieżąco je komentować i oceniać…
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media