Po czterech latach przerwy (Valencia 2012) kierowcy “królowej motorsportu” znów powalczą o Grand Prix Europe. 2016 Formula 1 Grand Prix of Europe rozegrane zostanie… w Azji, na Baku City Circuit zlokalizowanym w stolicy Azerbeijanu. To chyba najlepszy moment na podbój nowego toru gdyż dawno już rywalizacja na czele stawki nie była tak wyrównana. Dominujący od początku sezonu Mercedes w ostatnich wyścigach został zaatakowany najpierw przez Red Bulla, a następnie przez Ferrari. Podczas kwalifikacji w Montrealu Lewis Hamilton wygrał o 0,178 sekundy z Sebastianem Vettelem i o 0,354 sekundy z Danielem Ricciardo. Nico Rosberg uległ mu o 0,062 sekundy. Niezwykle ciekawie zrobiło się również w klasyfikacji generalnej, w której reprezentantów Srebrnych Strzał dzieli już tylko 9 punktów. Trzeci Vettel traci do Rosberga 38 oczek.
Baku City Circuit reklamowany jest jako najszybszy tor uliczny na świecie. Kierowcy mają trzykrotnie przekroczyć prędkość 300 km/h i rozpędzić się maksymalnie do około 340 km/h. Tor w Baku charakteryzuje się również kierunkiem jazdy, jak mało który w całym cyklu przejeżdżany jest w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Jednak najbardziej działającym na wyobraźnię fragmentem toru będzie odcinek prowadzącym pod górę pomiędzy zakrętami 8 i 11. Odcinek ten usytuowany w samym centrum “city of winds” (jak nazywają Baku), tuż przy zabytkowych murach Starego Miasta posiada szerokość 7,6 m ! Dla porównania, zgodnie z przepisami FIA oraz F1, klasyczny tor Formula 1 musi posiadać minimum 12 metrów szerokości.
Jedno jest pewne, ten najbardziej chyba wyczekiwany, zarówno przez zawodników jak i kibiców, wyścig w sezonie dostarczy nam niezapomnianych wrażeń i emocji.
Historia Formula 1 Grand Prix of Europe
Fernando Alonso: “Nie mogę się już doczekać inauguracyjnego wyścigu w Baku. Jestem ambasadorem tej imprezy, więc mam to szczęście, że mogłem poznać szczegółowe plany toru i śledzić jego rozwój w ciągu kilku ostatnich miesięcy. Obiekt stanowi połączenie tętniącego życiem toru ulicznego z tradycyjnym obiektem wyścigowym, na którym można osiągać wysokie prędkości i mieć szansę podjęcia walki z rywalem. Widać, że organizatorzy włożyli wiele wysiłku w prace związane z planowaniem i budową całej infrastruktury. Cieszy mnie, że dzięki temu wyścigowi otwieramy się na zupełnie nowy region. Z tego też powodu to Grand Prix ma tak istotne znaczenie dla sportu. Wiem, że jest sporo fanów, którzy czuję ekscytację perspektywą zbliżającego się wyścigu i mam nadzieję, że zgotujemy im wspaniałe widowisko”.
Formula 1 Grand Prix of Europe facts
1. Przed nami już 23 edycja Formula 1 Grand Prix of Europe. Wyścig rozgrywano już w latach 1983 i 1985 na torze Brands Hatch, w 1993 roku na Donington Park, w latach 1994 i 1997 na Circuit de Jerez, w latach 1984, 1995-1996 i 1999-2007 na Nurburgringu oraz w latach 2008-2012 na Valencia Street Circuit.
2. Drugi raz w historii F1 powodem użycia miana Grand Prix of Europe nie jest rozgrywanie dwóch wyścigów w jednym kraju. Z taką sytuacją mieliśmy już do czynienia w 2007 roku, gdy w Niemczech przeprowadzono Grand Prix of Europe, a nie zorganizowano GP Niemiec.
3. Inauguracyjną edycję zawodów Formula 1 Grand Prix of Europe wygrał Brazylijczyk Nelson Piquet, prowadząc bolid Brabhama. W tym samym wyścigu ostatni start w F1 zaliczył zespół Theodore. W tym też wyścigu swój debiut w mistrzostwach F1 zaliczył Jonathan Palmer, ojciec Jolyona Palmera kierowcy Renault F1 Team.
4. Miano Grand Prix of Europe miało dotychczas honorowe znaczenie. Szczycił się nią co sezon jeden wyścig rozgrywany na Starym Kontynencie, w tym pierwsze w historii zawody Formula 1 Grand Prix Great Britain w 1950 roku.
5. Najlepszym kierowcą w historii Grand Prix of Europe jest Niemiec Michael Schumacher. Legendarny już kierowca zwyciężył w tych zawodach 6 razy. Najpierw na Jerez w 1994 roku, potem pięciokrotnie na Nurburgringu w latach 1995, 2000, 2001, 2004 oraz w 2006 roku.
6. Spośród wciąż aktywnych zawodników trzech może się pochwalić triumfem w GP Europy – Fernando Alonso, Sebastian Vettel oraz Felipe Massa. Brazylijczyk wygrał pierwsze zawody w Walencji (bolidem Ferrari), Vettel wygrał na Valencia Street Circuit dwukrotnie, w latach 2010-2011 (samochodami Red Bulla), zaś Alonso zwyciężył GP Europy aż trzy razy, na dwóch różnych torach – najpierw na Nurburgringu w latach 2005 i 2007, potem w Walencji w sezonie 2012. Dodatkowo dokonał tego autami trzech różnych zespołów (Renault, McLarena i Ferrari).
7. Mamy również i my swoje miłe wspomnienia związane z Formula 1 Grand Prix of Europe. Pierwsze Grand Prix Europy zorganizowane na Circuito Urbano de Valencia, na trzecim stopniu podium ukończył Robert Kubica. Polak linię mety minął za Felipe Massą i Lewisem Hamiltonem.
8. Do tej pory trzech kierowców wygrało GP Europy za pierwszym podejściem i każdy z nich został mistrzem świata. Są nimi Brytyjczyk Nigel Mansell (zwyciężył na Brands Hatch w 1985 roku), Kanadyjczyk Jacques Villeneuve (triumfował na Nurburgringu w 1996 roku) oraz Fin Mika Hakkinen (wygrał na Jerez w 1997 roku).
9. Najlepszym zespołem w dotychczas rozegranych wyścigach o GP Europy jest Scuderia Ferrari. Ekipa z Maranello wygrała ten wyścig w latach 2000-2002, 2004, 2006, 2008 i 2012.
10. Baku City Circuit to drugi co do długości tor Formula 1 w kalendarzu. Mierzący 6,003 km tor ustępuje długością tylko legendarnemu Spa-Francorchamps. Posiada 20 zakrętów, w tym 12 w lewo i 8 w prawo. Kierowcy podczas wyścigu przejadą 51 okrążeń toru.
11. Brazylijczyk Felipe Massa przed pierwszym Formula 1 Grand Prix of Europe w Baku stracił status jedynego kierowcy w tym sezonie, który punktował we wszystkich wyścigach. Reprezentant Williamsa nie ukończył zawodów w Montrealu przez awarię. Wcześniej finiszował jako 5 w Australii, jako 8 w Bahrajnie, jako 6 w Chinach, jako 5 w Rosji, jako 8 w Hiszpanii oraz jako 10 w Monako.
Harmonogram 2016 Formula 1 Grand Prix of Europe
Romain Grosjean: “Jedyne co mogliśmy zrobić, aby przygotować się do tego weekendu, to zaliczyć sesję w symulatorze. Chociaż to narzędzie staje się coraz lepsze i tak nie jest w stanie dokładnie odwzorować odczuć, jakie towarzyszą nam podczas jazdy prawdziwym bolidem. Wiadomo, że w wirtualnej rzeczywistości możesz zyskać wiedzę na temat ustawień, poprawek i ogólnej filozofii prac i lepiej przygotować się do prawdziwego ścigania. To właśnie ten czynnik jest najważniejszy. Nikt z nas nie wie, czego spodziewać się po Baku. Z tego też powodu czeka nas ekscytujący wyścig. Obiekt jest połączeniem toru ulicznego z permanentnym, ale musimy poczekać, aby przekonać się, jak prezentuje się on w praktyce”.
Baku City Circuit
Daniil Kvyat: “Dobrze jest poznawać nowe miejsca, a ponieważ w Baku spotykamy się z ulicznym torem, czeka nas sporo pracy kierownicą i pedałami! Takie obiekty wymagają od ciebie zmiany stylu jazdy, ponieważ zbliżając się do zakrętów masz świadomość, iż w przypadku błędu nie masz wielkiego wyboru przy wyborze linii jazdy. Jeździłem po tym obiekcie w symulatorze, co dało mi możliwość ocenienia, czego tak właściwie mogę spodziewać się na miejscu. Od razu rzuca nam się w oczy wiele zakrętów pod kątem prostym, a w niektórych miejscach, szczególnie w historycznej części miasta, mamy bardzo ciasne sekcje, gdzie wymagana będzie od nas olbrzymia precyzja. Ogólnie Baku City Circuit przypomina mi nieco obiekt z Walencji. Jestem bardzo podekscytowany nowym wyzwaniem. Mam nadzieję, że do Baku przybędzie wielu rosyjskich kibiców”.
Okrążenie Baku City Circuit
Galeria video organizatora Formula 1 Grand Prix of Europe
Baku City Circuit video galeria
Sebastian Vettel: “Nie wiem zbyt wiele o Azerbejdżanie. Nie mogę się już doczekać pierwszego zetknięcia z tym krajem, szczególnie, że słyszałem o nim wiele miłych słów. Dotarły do mnie pozytywne opinie o tamtejszym obiekcie, który sprawia wrażenie bardzo ekscytującego – niektóre z jego sekcji są miejscami bardzo ciasne. Tak, myślę, że czeka nas ekscytujące wyzwanie. Jestem wielkim fanem ulicznych torów. Z reguły są trudne, nawierzchnia jest nierówna, jest bardzo wąsko. Liczę, że Baku dołączy do grona klasycznych ulicznych obiektów Formula 1″.
Strategia oponiarska – 2016 Formula 1 Grand Prix of Europe
Paul Hembery Pirelli Motorsport Director: “Słyszeliśmy wiele interesujących rzeczy o nowym torze i wygląda na to, że jego charakterystyka, długość okrążenia oraz wysokie prędkości na pewno wyróżnią go spośród innych obiektów. Oczywiście pierwsza wizyta w nowym miejscu nigdy nie jest łatwa, ale warunki i opony są zawsze takie same dla wszystkich konkurentów. Wybrane przez nas mieszanki powinny radzić sobie w szerokiej gamie warunków. Teraz już od zespołów zależy jak najlepsze wykorzystanie ich nominacji i dobranie optymalnych strategii. Dlatego praca podczas sesji treningowych będzie szczególnie ważna. Długie proste mogą stwarzać warunki do powstania zjawiska fali stojącej. Gdy jedzie się na nowy tor zawsze pojawiają się jakieś niespodzianki. W ostatnich latach nowe tory miały gładkie nawierzchnie i bardzo mało używały opony, ale w Baku mamy bardzo agresywną, długą prostą i musimy uważać na zjawisko fali stojącej. Musimy bacznie obserwować integralność opon.”
Nico Rosberg: “GP Kanady nie poszło po naszej myśli, ale kiedy naciskasz na granice możliwości, to czasem tak bywa. Nie zamierzam jednak zmieniać swojego podejścia. W mistrzostwach chodzi tylko o pozycję lidera. Nikogo nie zadowala druga pozycja. Baku z całą pewnością będzie dla nas dużym wzywaniem. To całkowicie nowy tor, co jeszcze mocniej utrudnia przygotowania do weekendu. W ostatnim czasie zorganizowaliśmy kilka sesji w symulatorze, aby przekonać się, czego możemy spodziewać się po tym weekendzie. Wiemy jednak, że Ferrari i Red Bull siedzą nam na ogonie i nawet jeden drobny detal może stworzyć kolosalną różnicę, zadecydować o zwycięstwie lub porażce. Jestem podekscytowany nowym torem i nowym miastem. Liczę, że po kilku trudnych weekendach wrócę na najwyższy stopień podium”.
fot. FIA, Formula1, Pirelli Motorport, BMW AG, Baku City Circuit
Social media