Team Principal M-Sport World Rally Team Malcolm Wilson, na krótko przed kolejną rundą mistrzostw świata – Rally RACC Catalunya-Costa Daurada 2016, udzielił krótkiego wywiadu dla wrc.com. Rozmowa dotyczyła prac związanych z poprawą bezpieczeństwa zawodników w nadchodzącym sezonie WRC. M-Sport jest jednym z pięciu zespołów, które pracują nad autem nowej generacji. Obok brytyjskiej ekipy na starcie Rajdowych Mistrzostw Świata 2017 zobaczymy również zespoły Volkswagen Motorsport, Citroen Racing, Hyundai Motorsport oraz Toyota Gazoo Racing. Na tle intensywnie testującej konkurencji wydaje się, iż M-Sport posiada duże opóźnienia w swoich pracach. Zespól nadal nie posiada finalnej wersji samochodu. Podczas prowadzonych testów, do tegorocznego modelu Fiesty RS WRC, dodawane są nowe elementy w specyfikacji 2017.
“Nowa rajdowa era jest fantastyczna. Nowe samochody będą bardzo, bardzo spektakularne. Nie zapomnieliśmy też o zapewnieniu jak największego poziomu bezpieczeństwa kierowcom i pilotom. Jest to bardzo ważne, bo są oni naszym największym dobrem. Wszystkie elementy, które składają się na szeroko pojęte bezpieczeństwo zostały poprawione, w porównaniu ze stanem obecnym. Nie bójmy się powiedzieć, że w tym względzie wyznaczamy standardy.”
Zespoły prowadziły intensywne prace we współpracy z FIA nad poprawą tego aspektu i efekty tych prac są widoczne. Przestrzeń pochłaniająca energię znajdująca się wewnątrz samochodu została powiększona z 200 do 240mm. Zupełnie nowa klatka bezpieczeństwa została całkowicie przeprojektowana, progi oraz drzwi auta zostały wzmocnione, a fotele lepiej dostosowane, tak aby w momencie uderzenia lepiej chronić głowę i ograniczyć jej ruchy. Zastosowano również pianki energochłonne nowej generacji.
Wislon doskonale rozumie znaczenie kwestii bezpieczeństwa w rajdach i dostrzega jak wielki postęp osiągnięto w tym zakresie. Do dnia dzisiejszego sam odczuwa skutki potężnego wypadku jakiemu ulegli, wraz z Terrym Harrymanem, w 35 Esso-Lombard RSAC Scottish Rally 1980, gdzie doznał poważnych urazów w tym m.in. złamania kostek obu nóg.
“Już zaprojektowanie nowej klatki bezpieczeństwa było dużym krokiem naprzód. Główna struktura bezpieczeństwa będzie rozkładała się na zawieszenie, więc tak naprawdę na całą karoserię. Ponadto fotel jest teraz bardzo bezpieczny. Wszystko po to, by chronić zawodnika, który ulega wypadkowi. Wszystkie zespoły ze sobą rywalizują, każdy chce wygrać. Jednak jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to jesteśmy zjednoczeni ” podsumował Malcom Wilson.
całego wywiadu z Malcolmem Wilsonem możecie obejrzeć tutaj: World Rally Car Safety with Malcolm Wilson
foto: FIA, wrc.com, M-Sport
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media