^

Robert Kubica - Klub Kibiców

wtorek, 11 października 2016

2016 Formula 1 United States Grand Prix

F1 USA 2016

 

 

Końcówka sezonu 2017 Formula 1 przebiega, jak przystało na “królową motorsportu”, w iście ekspresowym tempie. Dwa tygodnie temu karawana F1 gościła w Japonii, w ten weekend jesteśmy w Austin, a już za tydzień spotkamy się na “gorącym” Autódromo Hermanos Rodríguez w Mexico City. Podczas ostatniej rundy poznaliśmy Mistrzów Świata w kategorii konstruktorów. Po raz kolejny, trzeci raz z rzędu, najlepszym zespołem Formula 1 okazał się Mercedes AMG Petronas Formula One Team. Emocji z całą pewnością jednak nie zabraknie. Trwa bowiem ostra walka o tytuł mistrzowski w kategorii kierowców. Niestety i ta batalia pozostaje wewnętrzną sprawą ekipy Mercedesa. Nico Rosberg stoi przed niepowtarzalną szansą na zdobycie tytułu mistrzowskiego. Jednak czy wytrzyma presję, nieodpuszczającego walki, Lewisa Hamiltona? Interesujące będą również pojedynki pomiędzy kierowcami zespołów Red Bull Racing oraz Scuderia Ferrari, których końcowym efektem będą trzecie miejsca na podium zarówno w kategorii kierowców jak i konstruktorów. Tak więc “Welcome in USA” – rodeo czas zacząć…

 

 

 


2016 Formula 1 United States Grand Prix

Fernando Alonso: “Wspaniale, że wracamy do Ameryki Północnej. Austin to fajne miejsce i jestem zadowolony, że wracamy tam po odrobinie niepewności po zeszłorocznej imprezie. Po tym Grand Prix nigdy nie wiadomo czego się spodziewać i chciałbym powiedzieć, że w ubiegłym sezonie to był jeden z moich ulubionych wyścigów i pomimo tego, że miałem przebite koło na drugim okrążeniu, mogliśmy cisnąć i awansować w górę stawki, co było bardzo satysfakcjonujące. Pogoda zawsze może zapewnić kilka niespodzianek, a temperatura toru często zmienia się z sesji na sesję. Mam nadzieję, że szybko znajdziemy dobre ustawienia i będziemy poprawiali swoje tempo w trakcie weekendu.”

Formula 1 United States Grand Prix facts

1. 2016 Formula 1 United States Grand Prix to już 38 edycja wyścigu Formula 1 o Grand Prix USA. Po raz piąty gospodarzem imprezy będzie Austin i Circuit of the Americas. Obok COTA wyścigi gościły również na Sebring (sezon 1959), Riverside (sezon 1960), Watkins Glen (lata 1961-1980), Phoenix (sezony 1989-1991) oraz na słynnym Indianapolis Motor Speedway (lata 2000-2007).

2.
Brytyjczyk Lewis Hamilton jest jedynym kierowcą, który Formula 1 United States Grand Prix na więcej niż jednym torze. Poza trzema triumfami na COTA, ma na koncie jeszcze jeden na Indianapolis (debiut w F1 – 2007 rok). Rekordzistą pod względem zwycięstw w USA jest Niemiec Michael Schumacher posiadający ich 5 na koncie.

3. W obecnej stawce kierowców F1 wygraną w Formula 1 United States Grand Prix może pochwalić się jeszcze jedynie Niemiec Sebastian Vettel, który zwyciężył na COTA w 2013 roku. Sebastian Vettel jest również jedynym zawodnikiem, który triumfował na Circuit of the Americas startując z pole position. Natomiast Lewis Hamilton odniósł wszystkie swoje wygrane na tym torze startując z drugiego pola startowego.

4. Największą liczbą zwycięstw zespołowych w Formula 1 United States Grand Prix posiada Scuderia Ferrari (9). W klasyfikacji wyprzedza o jedną wygraną zespoły Lotusa i McLarena. Pierwszy triumf dla Ferrari jest zasługą Austriaka Niki Laudy, ostatni natomiast Michaela Schumachera w 2006 roku.

5. Alexander Rossi jest ostatnim amerykańskim kierowcą Formula 1 i jedynym zawodnikiem z tego kraju, który wystartował w Formula 1 United States Grand Prix na COTA. W 2015 roku za kierownicą, zdecydowanie najsłabszego w stawce bolidu Marussi ukończył wyścig na ostatnim miejscu. (jednak do strefy punktowej zabrakło tylko dwóch pozycji). Na koncie wszystkich amerykańskich kierowców F1 widnieją do tej pory 33 triumfy w wyścigach “królowej motorsportu”.

6. Formula 1 United States Grand Prix 2007 to miejsce debiutu i początków kariery w F1 Sebastiana Vettela. Niemiec zadebiutował na Indianapolis Motor Speedway zastępując….. naszego Roberta Kubicę. Robert z powodu urazów odniesionych podczas wypadku w poprzedzającej rundzie w Kanadzie musiał opuścić zawody na legendarnym amerykańskim torze. Do tej pory nasz rodak nie miał już okazji wystartować w USA.

7.
W długoletniej historii Formula 1 Amerykanie mogą poszczycić się tylko dwoma mistrzami świata.  W 1961 roku tytuł zdobył Phil Hill, a w roku 1978 mistrzem “królowej motorsportu” został Mario Andretti.

8. Najdłużej w pamięci, nie tylko kibiców, pozostanie chyba wyścig z 2005 roku. Doszło wówczas do ogromnych kontrowersji związanych z oponami. Do wyścigu przystąpiło tylko 6 kierowców, których bolidy zaopatrzono w ogumienie firmy Bridgestone. 14 pozostałych kierowców, korzystających z opon Michelin, bało się o swoje bezpieczeństwo i po okrążeniu rozgrzewkowym wróciło do pit lane. Powodem takiej decyzji były wcześniejsze incydenty z bardzo słabo funkcjonującymi w tych warunkach oponami francuskiej firmy i istniało zagrożeń kolejnych wypadków.

9. Circuit of the Americas został stworzony z myślą o każdej serii wyścigowej. Projektantem toru jest Niemiec Hermann Tilke oraz Tavo Hellmund i Kevin Schwantz. Obiekt położony jest w Texasie, na południowy wschód od stolicy stanu Austin. Tor ma 5.5 km długości. Kierowcy w czasie jednego okrążenia mają do pokonania 20 zakrętów, a kierunek jazdy jest przeciwny do ruchu wskazówek zegara. Podczas projektowania inspirowano się innymi torami oraz doskonale wykorzystano naturalne ukształtowanie terenu. Dzięki temu różnica poziomów między najwyższym a najniższym punktem na torze wynosi 40 metrów. Podjazd do pierwszego zakrętu jest niezwykle stromy, a na jego szczycie ulokowany jest szeroki nawrót. Sekcja od zakrętu nr3 do nr6 wyraźne przypomina sekcję toru Silverstone (zakręty Maggotts, Becketts). Zakręty od nr12 do nr15 zostały wzorowane były na słynnej sekcji stadionowej niemieckiego Hockenheimringu. Natomiast zakręty od nr16 do nr18 to jakby przeniesiony fragment  z obiektu Istambuł Park (lustrzane odbicie zakrętu nr8).

17_usa_5
Daniel Ricciardo: “Austin to chory tor, uwielbiam go. Posiada wiele wyjątkowych cech, takich jak szeroki wierzchołek pierwszego zakrętu, gdzie mogą zmieścić się cztery samochody obok siebie. Jest wiele możliwości do wyprzedzania i dobra zabawa na całym torze. Są szybkie płynne sekcje i eski, prawie wszystko co lubię na torze. Miasto Austin jest niesamowite, lubię jego charakter. Jest surowe i autentyczne. Stare bary i imprezy są świetne. W Pete’s Piano bar i na Rainey Street jest wiele lokalnej muzyki, co daje miły klimat i chcę w tym roku sprawdzić Hotel Vegas.”

Harmonogram 2016 Formula 1 United States Grand Prix

har-usaNico Rosberg: “To był świetny tydzień. Wróciliśmy do Wielkiej Brytanii z tytułem w klasyfikacji konstruktorów i świętowaliśmy z naszymi wszystkimi pracownikami w Brackley i Brixworth. Pracowali bardzo ciężko i zasłużyli na tę chwilę. W tej walce praca na ten rok została wykonana, ale wiem, że już są skupieni na sezonie 2017. Mamy jeszcze cztery wyścigi w tym roku i liczę, że wszyscy zobaczą świetną rywalizację na torze, poczynając już od Austin w ten weekend. To świetny tor, z wymagającymi sekcjami, z kilkoma dobrymi możliwościami do wyprzedzania. Miasto samo w sobie jest niesamowite i jestem przekonany, że wszyscy na padoku nie mogą się tego doczekać. W zeszłym roku to nie był dla mnie najlepszy wyścig, więc czekam na powrót i tym razem chcę spisać się jak najlepiej. Mam nadzieję, że nie będziemy mieli takiej pogody jak w zeszłym roku – to było szalone. Liczę, że będzie sucho, mając na uwadze kibiców. Byli niesamowici, kiedy ostatnio czekali w deszczu, więc zasłużyli na suchy weekend. Okazują nam gościnność i zasługują na ekscytujące widowisko.”

Circuit of The Americas

cota-f1-usaMax Verstappen: “Tor COTA jest wyjątkowy. To nowy obiekt, ale z wieloma zakrętami w starym stylu (ale z większymi strefami wyjazdowymi) co sprawia, że jeździ się tam fajnie. Pierwszy zakręt ma duży promień i daje wiele możliwości do wyprzedzania, a następnie cały pierwszy sektor ma eski, trochę jak na Silverstone, czy Suzuce. To fajny tor do ścigania. Lubię Amerykę, ludzie są przyjaźni i zawsze czuję się tam komfortowo i przyjemnie. Hamburgery i mięso są bardzo dobre. Będę musiał być ostrożny jeśli chodzi o moją wagę, bo w Austin można dobrze pojeść. Jestem pewien, że znajdę czas przynajmniej na steka.”

Okrążenie Circuit of The Americas

Lewis Hamilton: “Widząc wszystkich pracowników w fabryce w zeszłym tygodniu, po tym co osiągnęliśmy w tym roku, było fantastyczne. Pracowali bardzo ciężko, aby dać Nico i mi ten wspaniały samochód i można było zobaczyć, ile to dla nich znaczy. Zostały cztery wyścigi i zamierzam je jak najlepiej wykorzystać. Chcę jak najmocniej podejść do każdego weekendu i dać z siebie wszystko o wygraną. Najpierw będziemy w Stanach Zjednoczonych, co dla mnie jest jak drugi domowy wyścig. Uwielbiam ten kraj, kulturę, ludzi i nie mogę się doczekać. Mamy kilka wspaniałych wspomnień z Austin, z trzema zwycięstwami w czterech wyścigach i oczywiście w ubiegłym roku zdobyłem tu tytuł. To bez wątpienia był jeden z najlepszych momentów w mojej karierze. To prawie, jakby Amerykańscy kibice mnie adoptowali, więc postaram się wykorzystać tą całą pozytywną energię w ten weekend.”

Strategia oponiarska 2016 Formula 1 United States Grand Prix

usa f1 pirelli

Paul Hembery Pirelli Motorsport Director: Nie trzeba podkreślać wyjątkowej pozycji Stanów Zjednoczonych jako wyścigu oraz jako rynku dla nas, zwłaszcza po tegorocznym otwarciu naszego pierwszego sklepu P Zero World w Los Angeles. Grand Prix USA w sezonie 2015 była szczególnie wymagająca ze względu na pogodę, przez co zespołom brakuje świeżych danych na temat zachowania slicków w Austin. Do tego po raz pierwszy przywozimy super-miękką mieszankę na ten tor. Dlatego przede wszystkim treningi będą miały w tym roku szczególne znaczenie, a optymalna strategia nie została jeszcze określona.”

usa-pirelli-driverPascal Wehrlein: “Jestem bardzo podekscytowany wyjazdem do Stanów Zjednoczonych, Meksyku i Brazylii. Miasta są naprawdę fajne, miejsca, które chce odwiedzić, a tory są mieszanką nowych i tradycyjnych. Będzie fajnie. Lubię sekcję między zakrętami 12 – 15. To prawie jak sekcja stadionowa na Hockenheim. Myślę, że odczucie przejazdu przez główną prostą i podjazd do pierwszego zakrętu będzie naprawdę fajne. Jest również wiele sekcji, które przypominają inne tory, jak Silverstone, więc będzie wszystkiego po trochu. Pogoda może być zmienna, sądząc po tym, co widziałem w zeszłym roku. Praca z oponami będzie interesująca. Nie mogę się doczekać.

fot. FIA, Formula 1, Pirelli Motorsport, COTA


Kolejna wizja bolidów F1…

Tak według projektantów będą wyglądały bolidy F1 w … 2030 roku… A Wy co o tym sądzicie ?

F1 2030...

fot. motorsport.com


Jak będzie w tym roku… :-)


Wyniki sesji FP1 na Circuit of The Americas

fp1


Wyniki sesji FP2 na Circuit of The Americas

FP2


Przedsezonowe testy opon Pirelli odwołane

pirelli-tyres_3329649Podczas spotkaniu Team Principal z Bernie Ecclestonem i Charlie Whitingiem w Austin postanowiono zrezygnować z przedsezonowych testów nowych opon na Bahrain International Circuit. Pirelli wspierane przez zespoły Mercedesa i Ferrari, nalegało na testy nowych opon w warunkach wysokich temperatur otoczenia. Przeciwnikami takiego rozwiązania były zespoły Red Bull i Williams, motywując swoje stanowisko wysokimi kosztami takich testów.

Ustalono, że obie przedsezonowe sesje testowe odbędą się na Circuit de Barcelona-Catalunya w terminach 27 luty – 2 marzec oraz 7-10 marzec. Planowane, po Grand Prix Hiszpanii, testy niemal na pewno przeniesione zostaną do Bahrajnu i odbędą się w dniach 18 – 19 kwietnia bezpośrednio po Formula 1 Bahrain Grand Prix.


Wyniki sesji FP3 na Circuit of The Americas

fp3


Wyniki kwalifikacji 2016 Formula 1 United States Grand Prix

Q


Wyniki 2016 Formula 1 United States Grand Prix

race

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: marciinex
o 12:40

Udostępnij:

error: Content is protected !!