^

Robert Kubica - Klub Kibiców

wtorek, 19 grudnia 2017

Finanse Williams Racing, a potencjał marketingowy Roberta Kubicy.

Walka o ostatni wolny fotel w Formule 1 nadal trwa. Emocje skaczą z góry na dół. A wszystko podobno przez kasę. Wszystkie  publikowane w mediach artykuły mają jeden wspólny mianownik – pieniądze. Kto da więcej? Na kim można więcej zarobić. Na tym polu również przeprowadzono dziesiątki analiz i porównań. Spójrzmy jak wyglądają finanse zespołu Williams Martini Racing oraz wyobraźmy sobie jaki mógłby być potencjał marketingowy Roberta Kubicy.  Bardzo ciekawe informacje przekazuje ceniony dziennikarz F1 Joe Saward “Robert Kubica (…) podobno ma, aż 11 milionów dolarów od polskiej sieci sklepów Żabka oraz PKP Energetyka.”

Finanse Williams Racing, a potencjał marketingowy Roberta Kubicy.

Zysk Williams Grand Prix Holdings PLC wywodzi się z działalności opierającej się w głównej mierze z Zespołu F1 oraz Williams Advanced Engineering- spółki córki, zajmującej się branżą samochodową, inżynierską i nowymi technologiami – jak choćby ostatni projekt polegający na współpracy z Airbusem

Poniżej raporty roczne ze strony, na której widnieją wszystkie raporty spółki Williams Grand Prix Holdings PLC :

2016 przychód w wysokości 167,4 mln funtów / zysk w wysokości 15,5 mln funtów,

2015 przychód w wysokości 125,6 mln funtów / strata w wysokości 3,3 mln funtów,

2014 przychód w wysokości 90,2 mln funtów / strata w wysokości 37 mln funtów.

Na przestrzeni podanego okresu, firma Williams Grand Prix Holdings PLC zwiększyła przychody oraz wypracowała zyski.

Warto wskazać raporty za pierwsze półrocze 2016 i 2017 :

2017 przychód w wysokości 85,9 mln funtów / zysk 10,4 miliona funtów,

2016 przychód w wysokości 80 mln funtów / zysk 7,8 miliona funtów.

Z powyższych raportów wyłania się obraz zysków samego zespołu F1:

2016 przychód w wysokości 116,7 mln funtów / zysk 12,4 mln funtów,

2015 przychód w wysokości 101,5 mln funtów / zysk 0,2 mln funtów,

2014 przychód w wysokości 70,2 mln funtów / strata 31,5 mln funtów.

Zyski zespołu F1 wynikają w głównej mierze z premii FOM. Za zdobycie odpowiedniego miejsca w klasyfikacji konstruktorów i są wypłacane w następnym roku. W związku z powyższym, widać wzrost zysków w 2015 roku za zdobycie 3 miejsca w klasyfikacji, natomiast należy się spodziewać spadku zysków w 2017 za zajęcie 5 miejsca w klasyfikacji konstruktorów w 2016 roku. Domniemam, iż tu Williams poszukuje gotówki, by raport wyglądał rok do roku okazale. Odejście dużego sponsora z Brazylii – Petrobrasa pod koniec 2016 roku powinno spowodować spadek przychodów, lecz dzieje się inaczej, a powodem jest transfer Valtteriego Bottasa do Mercedesa i kwota płatności za powyższy transfer. Kwota nie jest do końca znana oficjalnie, lecz plotki głoszą o 10 mln funtów. Dodatkowo Williamsa w 2017 roku wspiera już Lawrence Stroll, ojciec Lanca Strolla, który finansuje karierę swojego syna w zespole – nieoficjalnie kontrakt sponsorski opiewa na kwotę 80mln dolarów z rozbiciem na 3 lata. Budowę symulatora zespół, także zawdzięcza swojemu “darczyńcy”. Chcąc być konkurencyjnym w stawce w 2018 zespół poszukuje większego zaplecza finansowego by wzmocnić kadrę inżynierską i naukową.

Robert Kubica – jego wartość

Kubica - Abu Zabi - Media

Ekwiwalent reklamowy jest wielkim zapleczem Roberta Kubicy, przekładającym się na jego popularność. Support fanów w social mediach przeszedł najśmielsze oczekiwania. Historia naszego bohatera wpisuje się w scenariusz filmowy. Byłby to jeden z największych comebacków w historii sportu!!!.

W lipcu wartość, na którą składa się ilość publikacji, wzmianki w sieci, ilość artykułów i interakcje w social mediach, wyceniono na 873 181 dolarów. Po ostatnich akcjach #SupportKubica, powyższe wartości znacznie urosły – ponad dwukrotnie. Najnowszy raport dotyczący ekwiwalentu reklamowego Kubicy przygotowała firma Abanama dla WP Sportowych Faktów.

Treści pojawiające się w social mediach i dotyczące Polaka w okresie od 15 października do 19 grudnia warte są aż 1 589 497 dolarów. Gdyby wiadomości i wszystkie publikacje w mediach tradycyjnych i internecie były reklamą, to trzeba byłoby na nią zapłacić niemal 1,6 mln dolarów. Liczba wzmianek poprzedzających te dwa wielkie skoki to około 500-700 miesięcznie. Jednak 24 lipca pojawiło się ich około 3 tysięcy, a 2 sierpnia ponad 9 tysięcy.

Czy to przekona Williamsa, który musi porównać ofertę : Kubica vs Sirotkin – “Trzeba dokonać kalkulacji”

W tym okresie w social mediach nazwisko Kubicy wspomniano aż 714 tys. razy. Posty związane z polskim kierowcą polubiono 606 777 razy, pojawiło się przy nich 68 456 tys. komentarzy i 38 769 udostępnień. Płeć badanych udało się ustalić w przypadku 174 tys. osób. Na podstawie tej informacji wynika, że tematem Kubicy bardziej interesują się mężczyźni (114 tys.) niż kobiety (60 tys.).

Raport przygotowany przez Abananę wykazuje też, że niewielki odsetek fanów jest negatywnie nastawionych do powrotu Kubicy do F1. Tylko w przypadku 2 proc. wpisów można mówić o krytycznym podejściu do tematu. Dominuje postawa neutralna (ok. 79 proc.), zaś z pozytywną mamy do czynienia w przypadku ok. 19 proc. wiadomości. Najczęściej nazwisko Kubicy wymieniane było na Twitterze, później w serwisach społecznościowych typu Wykop, a dopiero na trzecim miejscu znalazł się Facebook.

Saward Joe o sytuacji w Williamsie – zmiana frontu?

“(…)Jasne jest, że Williams potrzebuje pieniędzy. Paddy Lowe, nowy dyrektor techniczny zespołu chce zainwestować w nowości i (prawdopodobnie) zatrudnić kilka jeszcze osób. Kluczem do sukcesu jest zbudowanie szybkiego samochodu, a Williams nie był w tym bardzo dobry w ostatnich latach.”

“Robert Kubica wyglądał jak doskonały kandydat, który podobno ma, aż 11 milionów dolarów od polskiej sieci sklepów Żabka oraz PKP Energetyka. Chodzi raczej o umowę z CVC Capital Partners, byłymi właścicielami grupy Formuły.”

“Ciekawostką jest fakt, że CVC posiada obecnie w Polsce dwie inwestycje: zakupioną w tym roku sieć polskich sklepów Żabka, spółka PKP Energetyka. Sergey Sirotkin, którego na siłę chcą w 2018 wsadzić w fotel Williamsa,  ma podobno 22 miliony dolarów od swojego sponsora SMP Bank. Nie ma wątpliwości, że pieniądze te rzeczywiście dotrą (co nie dotyczy wszystkich transakcji Rosjan w historii F1), ale jest pytanie, czy Williams (i jego inni sponsorzy) chcą się kojarzyć z SMP Bank, który jest własnością Borysa i Arkadego Rotenberga, oligarchów, którzy są bliskimi współpracownikami i starymi przyjaciółmi Władimira Putina.”

“Bank znajduje się na liście sankcjonowanych firm rosyjskich. Nie jest to jednak całkiem proste, ponieważ SMP znajduje się jedynie na czarnej liście w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, ale nie znajduje się na liście UE. Bracia Rotenberg, są również wymieniani na różnych listach.”

“Obecną przerwą w negocjacjach jest prawdopodobnie zapewnienie Kubicy, aby przekonać się, czy można znaleźć więcej pieniędzy na poparcie jego kandydatury. Zarówno Żabka, jak i PKP Energetyka to firmy o rocznych przychodach rzędu miliardów dolarów, więc być może znajdą tam jeszcze kilka….”

#SupportKubica

 

KOMENTARZE KIBICÓW
Autor: Robert Kubica - Klub Kibiców
o 17:03

Udostępnij:

error: Content is protected !!