Robert Kubica & Formuła 1 – nadal czekamy na oficjalne doniesienia o tym, czy decyzja zespołu z Grove została podjęta. Od czasu komunikatu o przełożeniu terminu ogłoszenia przez rzecznika prasowego Williams, minie już niedługo miesiąc. Cisza z obozu Team Kubica oraz brak oficjalnych informacji z zespołu Williams Martini Racing jest błoga, lecz nie przynosi chwały dziennikarzom, którzy zarabiają poprzez publikacje artykułów – zwłaszcza jak się jest szefem wydziału o tematyce F1….
Mowa oczywiście o “idolu” ostatnich dni w social mediach oraz forach o tematyce F1, w wątkach o Robercie Kubicy, mianowicie Andrew Benson. Pokusiliśmy się na małą analizę artykułów oraz ocenę wypowiedzi jak i całej sytuacji. Szef działu sportowego F1 w BBC Andrew Benson, popełnił artykuł z dnia 5 stycznia 2018 (źródło), w którym są cztery, jakże znaczące błędy w tak krótkim artykule:
- Mimo braku ofcjalnego komunikatu zespołu ogłosił, iż Williams Martini Racing wybrał Siergieja Sirotkina na sezon 2018 za Felipe Masse, oraz finalizuje podpisanie z nim kontraktu: „Williams jest bliski podpisania umowy z Sirotkinem”.
- Ustalił, że Siergiej Sirotkin był szybszy od Roberta Kubicy na testach w Abu Zabi: „Rosjanin który wnosi budżet €15m (£13.3m), był szybszy niż jego rywal Robert Kubica, po tym jak zespół zanalizował wyniki testów z Abu Zabi”.
- Oznajmił, że zespół swoją decyzję opiera wyłącznie na wynikach testu pomimo tego, iż Sirotkin podobno wnosi dwa razy większy budżet : “Pomimo że Sirotkin ma większy budżet o ponad połowę niż Kubica, zespół w wyborze kandydata bazował na wynikach”
- Inputował czytelnikom, że nie ma najmniejszych przeszkód w podpisaniu kontraktu lecz zespół nie ogłosi oficjalnie nic przez najbliższe dni: “Mimo że nie ma żadnych przeszkód w dofinalizowaniu umowy pomiędzy Sirotkinem a Williamsem, to nie można się spodziewać ogłoszenia przez najbliższe 10 dni ze względu na dopracowywanie szczegółów kontraktu”
Wywiad z Bensonem w polskich mediach
W nocy z 8 stycznia na 9 stycznia został opublikowany wywiad z Adrew Bensonem (źródło), przeprowadzony przez Maksa Chudzika, w którym to Benson ujawnia jako pierwszy treść negocjacji między Williamsem a Robertem Kubicą, ponownie wprawiając w osłupienie wszystkich, popełniając następne takie o to fake newsy:
“Robert Kubica nie poprawił swoich osiągów.”
Bardzo interesujące, gdyż nikt nie zna specyfikacji i ustawień bolidu na testach
“Za Sirotkinem stoją wyniki osiągane na torze.”
Nikt oprócz zespołu nie zna danych a wyniki osiągane na torze przez Siergieja są kontrowersyjne (związane jest to z ustawieniami bolidu) co opisał Mark Hughes i Sabatini
“Sirotkin to nie tylko szybsza opcja dla Williamsa ale również perspektywiczna bardziej od Kubicy.”
Nie dość, że nadal nie wiadomo jak szybki był Sirotkin i Kubica to porównanie Sirotkina do medialnego show Roberta Kubicy o wielkim powrocie na sam szczyt jest – próbą zrobienia z czytających upośledzonych? … Z drugiej strony, ciekawe co bardziej perspektywicznego może zaprezentować Sirotkin od Roberta? Oprócz kasy oczywiście, gdyż Sirotkin nie wygrał żadnego mistrzostwa oprócz jedynego zwycięstwa w Europejskiej Formule Abarth?
Ujawnia że problemem Polaka jest przede wszystkim szybkość na okrążeniach „kwalifikacyjnych”
To jest najbardziej znaczące mijanie się z prawdą, gdyż zespół Renault oficjalnie zakomunikował, że Robert nie będzie zakontraktowany z powodu problemów w przejazdach na długim stincie – pamiętne dywagacje kibiców nt stintów. Więc jak to jest ? Ktoś to potrafi rozgryźć? Gdyż sprzeczność jest zbyt oczywista.
Otrzymał informacje, że Robert sam wspomniał dyrektorom stajni że ma problemy z adaptacją i przystosowaniem się do nowych opon Pirelli.
A kto nie będzie miał problemów z nowymi oponami, które w dodatku są po raz pierwszy testowane
Ujawnia, że nie zastanawiano się kiedy Robertowi uda się przystosować do opon ale czy w ogóle uda mu się to uczynić.
Jak powyżej totalna bzdura, gdyż można to powiedzieć wobec wszystkich kierowców jeżdżących w F1. Robert nie poradziłby sobie z pseudo trudnością? podczas ostatnich 3 lat Robert był wypożyczany do testowania różnych rzeczy w różnych zespołach. Przypomnieć trzeba, że Robert jest uważany za specjalistę od opon na torze.
Informuje czytelników, że Williams nie może sobie pozwolić na ryzyko i wybiera Sirotkina, a para Stroll – Sirotkin nie jest dla Williamsa żadnym ryzykiem …
(bez komentarza)
Informuje, że w dzień testu komunikat zespołu brzmiał prosto: Sirotkin ma pieniądze, ale to Kubica jest zdecydowanym faworytem i jeśli nie wydarzy się nic negatywnego to Polak zasiądzie w następnym sezonie za sterami bolidu.
Gdzie jest ten komunikat? Co mieli powiedzieć jak scenariusz miał być taki, że na testach wykażą szybkość Sirotkina?
Wskazuje też, że niektóre bariery zostały uwypuklone i pewnie już nigdy nie doczekamy się powrotu Kubicy do Formuły 1.
Bariery? Sam Robert z uśmiechem wypowiadał się po pierwszym dniu testów, że są pytania na które zespół jak i on musi znaleźć odpowiedzi a przypomnę, iż sam Nico Rosberg namawiał do zaufania Robertowi, gdyż to jest fighter i wszelkie rzeczy czy niedoskonałości można przezwyciężyć przykład? Robert Kubica.
Podobno w dzisiejszej Formule 1 nie ma miejsca dla zawodników bez grubych milionów w kieszeni.
A to dziwne, gdyż zaledwie dzień wcześniej mocno nagłośniona została historia Pierre Gasly, który jednoznacznie stwierdził, iż udowodnił by być w F1 nie potrzeba wcale pieniędzy. (źródło)
“Mimo marketingowego wsparcia Polak był w stanie zapewnić ok. 8 milionów euro rocznie. Sirotkin tą kwotę bez problemów podwoił.”
Bardzo ciekawe, nikt nie wie o dokładnych sumach a jednak, ktoś (Benson) uchyla rąbka tajemnicy przy trwających negocjacjach o tym, w dodatku pieniędzmi z SMP Banku znajdującego się na liście restrykcyjnej, mającego problemy wewnątrz Rosji ze stabilnością finansową o czym poniżej.
“Lecz tak naprawdę pieniądze to jedynie bonus umiejętności kierowcy. Jeśli Kubica byłby dwa razy lepszy od Sirotkina to on mógłby przymierzać się do bolidu na nowy sezon. Mało kto dziś pamięta, że zespół Renault zrezygnował z Krakowianina przez dokładnie ten sam powód, co Williams. Po zeszłorocznych testach na Hungaroring francuska stajnia również zdecydowała, iż szybkość prezentowana przez Polaka nie jest nazwijmy to “satysfakcjonująca”.”
Tu już sam przeszedł siebie porównując umiejętności Sirotkina do umiejętności Kubicy. Wklejając historię z Renault gdzie jak wszyscy wiemy odegrał dużą rolę deal silnikowy i Sainz.
Robert Kubica – “Myślę, że jeśli dostanę szansę, to okazja do bycia szybkim będzie w Australii, a nie tutaj, więc ostatecznie trzeba maksymalnie wykorzystać nadarzające się szanse, nauczyć się jak najwięcej i potem poukładać wszystko na odpowiednich miejscach“, “Na pokazywanie czasów będzie Australia, teraz staram się wykonać jak najlepszą robotę dla Pirelli i Williamsa”.
Konkluzja
Czy naprawdę potrzeba tylu testów by ustalić, że dany kierowca nie jest szybki? Przypomnijmy – Renault: 3 testy, w tym jeden na Hungaroringu w najnowszej specyfikacji, Williams 3 testy, w tym jeden w najnowszej specyfikacji , pominiemy ilość testów w symulatorze Renault , Williamsa oraz najnowszym symulatorze RB, gdzie Renault wynajęło czas do przetestowania Roberta. Czy zespoły umożliwiłyby testowanie kierowcy który wcześniej nie został sprawdzony? Przypomnieć trzeba, że obawy przed testami głównie dotyczyły zachowania Roberta w warunkach wyścigowych a dokładnie gdy jest więcej bolidów na torze.
Dziennikarze i ich źródła
Andrew Benson ujawnia, iż to sztab teamu z Grave jest jego źródłem… – Spójrzmy na to. Trwa oficjalna cisza ze strony Team Kubica jak i zespołu Williams, a tu ktoś już wie… Jest to co najmniej nieprofesjonalne … Zwłaszcza ze strony tak znanego portalu informacyjnego jak BBC.
My jednak dobrze pamiętamy słowa Roberta, że to co media mówią, może nie mieć żadnego odzwierciedlania w rzeczywistości gdyż na dobra sprawę to mało co wiedzą. I Tego się trzymajmy.
Przyjrzyjmy się historii artykułów Andrew Bensona :
2 sierpnia (źródło) – Andrew Benson BBC
Artykuł ukazujący historię Roberta jak i odczucia z testów na torze Hungaroring w najnowszej specyfikacji bolidu Renault RS17.
Najistotniejsze słowa : “…to było w Walencji w czerwcu. Chodziło o to, aby historia zatoczyła koło niż cokolwiek innego, aby dać mu szansę spróbować ponownie po tak długim czasie. Ale zaimponował tak bardzo – pokonując ponad 100 okrążeń, szybciej niż rezerwowy kierowca drużyny – że zaaranżowano drugi test, tym razem znacznie poważniejszy.”
Powyższe słowa wskazują, że już na zwykłym zaaranżowanym w ramach przyjaźni “przejeździe”, po 6 latach nieobecności w bolidzie Formuły 1, Robert wsiadł i już był szybszy od testowego kierowcy na etacie w Renault – UWAGA – Siergieja Sirotkina!!!
“Na torze Paul Ricard na południu Francji, w środę przed Grand Prix Wielkiej Brytanii, Renault przeprowadził test tak skoncentrowany na potencjalnym powrocie, że zawierał spiny, lewo, prawo, aby sprawdzić, czy warto zasiąść z Robertem do stołu i negocjować ewentualny powrót z Williamsem. Robert Kubica zdał ten test.”
Warto wspomnieć, iż plotki o tym, że Sainz będzie mógł zastapić Joylona pojawiły się już wcześniej… (źródło)
“W środę , Robert przejechał 142 okrążenia w temperaturach do 30 stopni Celsjusza. Najszybsze czasy okrążenia były nieco wolniejsze niż Jolyona Palmera, wolniejsze od osiągniętych przez kierowców Renault, w kwalifikacjach w ostatnim weekendzie.
“Krótko po obiedzie w długich stintach, okrążenia Roberta były szybsze niż najlepsze czasy Palmera i Nico Hulkenberga w wyścigu na oponach tego samego typu.”
Po godzinnej przerwie na obiad i poukładaniu sobie wszystkiego… – przypomnijmy, był to pierwszy raz w specyfikacji aktualnego bolidu RS17, Robert wsiada i już robi lepsze czasy… Mogło też być tak, by Robert nie nabrał podejrzeń, iż mu „odkręcili” troszkę i mógł pojechać lepiej. Stąd jego mina po zakończeniu testów oraz zachowanie ekipy z Enstone (zmieszanie się wobec oklasków kibiców)
Alan Permane, który odegrał kluczową rolę w organizacji testów Kubicy, powiedział w trakcie jednego z wywiadówi:
“W 2010 r. w kwalifikacjach na torze Suzuka, zobaczyłem okrążenie jakiego nigdy wcześniej nie widziałem u nikogo innego. Robert przyszedł w cały biały, przerażony”. Usłyszeć to od człowieka, który pracuje w F1 od ponad 25 lat i który pracował razem z Michaelem Schumacherem i Alonso, to komplement.
Lewis Hamilton zapytany odpowiedział:
“Robert jest jednym z najszybszych kierowców, z którymi kiedykolwiek się ścigałem”, powiedział Hamilton. “To jeden z najlepszych kierowców, z którymi miałem okazję rywalizować” “Po prostu surowy, naturalny talent sportowy, to wstyd, że nie ma go tu z nami. Niewielu jest wspaniałych, świetnych kierowców. Masz tych, którzy są dużo lepsi od reszty, ale wciąż nie są najwięksi, a potem masz naprawdę wybitnych kierowców, takich jak Robert Kubica.”
Przygoda z Renault została zakończona i wszyscy wiemy jaki był koniec. Zespół wybrał Sainza, do którego przymierzał się podobno od dłuższego czasu a w dodatku tzw deal silnikowy postawił kropkę nad przysłowiowym “i”.
4 Listopad (źródło) – Andrew Benson BBC
Przypomnijmy, po przygodzie z Renault (3 testy) w październiku zostały wykonane dwa prywatne testy z ekipą z Grove, lecz nie przeszkadza to napisać artykułu w którym:
“Ma on tylko częściowy ruch i zanik mięśni w prawym przedramieniu i chociaż 32-latek zaimponował Williamsowi w dwóch testach w zeszłym miesiącu, to jednak nieuchronnie pojawiają się pytania bez odpowiedzi, czy jest wystarczająco silny, aby pokonać dystans wyścigowy w pełnym tempie na najtrudniejszych torach.”
Oznajmił, że podobno z zespole padły pytania, czy Robert jest wystarczająco silny, aby pokonać dystans wyścigowy w pełnym tempie na najtrudniejszych torach. Przedruki za BBC na rodzimym podwórku: Sport RadioZet (źródło), Sport.pl (źródło), PolsatSport (źródło)
“Czy jest on wystarczająco silny….” – to stwierdzenie pozostawiamy bez komentarza…
5 listopada – Andrew Benson BBC
Ankieta na TT Bensona? (źródło) “Dla zabawy, kto powinien usiąść za sterami Williams Racing?”
Echa tego w naszych mediach. (żródło) (źródło)
22 Listopad (żródło) – Andrew Benson BBC
“Kubica zrobił wrażenie na Williamsie w dwóch testach obok rezerwowego kierowcy Paul’a Di Resty na Silverstone i Hungaroringu w zeszłym miesiącu. Jeśli 28 listopada udowodni w Abu Zabi, że jest w stanie kierować bardziej wymagającymi fizycznie samochodami z 2017 roku, zostanie on zakontraktowany jako kierowca w 2018 roku.”
“Williams jest podekscytowany, że ma możliwość oceny nowych opon w tak ciekawej grupie kierowców: Lance, jak potwierdzony kierowca wyścigowy w 2018 roku, Robert z ogromnym doświadczeniem i Sergiej jako bardzo obiecujący młody talent w F1”.
Już wtedy wiedzieli o Sirotkinie ale żeby od razu obiecujący talent?
22 Listopad – polskie media.
W ślad za artykułem Bensona – rodzime podwórko (źródło)
Podniosła się wrzawa spowodowana wypowiedziami Massy o niepewności dotyczącej sprawności ręki i kondycji Roberta.
29 listopad (źródło) – Robert Kubica.
“Są znaki zapytania, na które muszą znaleźć się odpowiedzi i dla drużyny i także dla mnie.”
“Ogólnie rzecz biorąc, z dnia na dzień widzę dużą poprawę, dzięki której wszystko idzie w dobrym kierunku i dlatego mówię, że będę rozczarowany, jeśli nic innego się nie wydarzy, ponieważ wkładam dużo wysiłku i jest duża szansa, że będę w stanie to zrobić”.
W październiku, obok kierowcy rezerwowego Di Resty na Silverstone i Hungaroring, Kubica zrobił wrażenie na Williamsie dwoma testami.
2 Grudzień (źródło) po testach w Abu Zabi – Andrew Benson BBC.
Najszybsze okrążenie 32-letniego zawodnika trwało jedną minutę 39.485 sekund. To o 0,9 sekundy wolniej niż czołowy kierowca Williamsa, Felipe Massa, w kwalifikacjach do grand prix cztery dni wcześniej, mimo że Robert Kubica był na miękkich oponach.
Ale chociaż osiągi Massy są wzorem dla Williamsa, czasów nie da się porównać – były one w różnych dniach, w różnych warunkach, na różnych oponach i prawie na pewno w różnych trybach silnika.
Robert Kubica był o 0,1 sekundy szybszy niż Stroll poprzedniego dnia na tych samych oponach – ale Kanadyjczyk miał drugie tempo za Massą przez cały weekend wyścigu w Abu Dhabi.
By bardziej to zagmatwać, programy testowe obejmowały wiele zmiennych w samochodzie – takich jak tryb silnika, specyfikacja chłodzenia i tak dalej. I także warunki na torze – na przykład, tor był wolniejszy rano pierwszego dnia, kiedy Kubica wyznaczył swój najlepszy czas, niż poranek drugiego dnia, kiedy Sirotkin ustanowił swój.
Mały przedruk w skrócie w rodzimej prasie (źródło)
W takim razie takie pytanie z naszej strony. To jak, da się porównać czy się nie da porównać Panie Benson?
5 grudnia – Mark Hughes – kulisy testów.
(źródło)
Różnice, które należy wziąć pod uwagę to opony, moc silnika, poziom paliwa, temperatury na trasie.
We wtorek rano w 2018 r. Kubica wykonał długie przejazdy, na nowych oponach ultra soft 2018 (opona uważana za bardziej miękką od wersji z 2017, na której Massa po raz pierwszy wyruszył w swój pierwszy “stint”). Przez pierwszych 14 okrążeń przed zjazdem do pitstopu Kubica przejeżdżał średnio o 0,6 sekundy szybciej od okrążeń Felipe Massy. O ile jednak opony z 2018 roku są szybsze od użytych przez Masse w wersji 2017 nie wiemy. Jak szybka była nawierzchnia? Było cieplej, a więc prawdopodobnie nieco wolniej niż podczas wyścigu o zmroku . Jak zachowywały się w różnych trybach zasilania? Silnik pod koniec swojej żywotności został znacznie skręcony. Wstępny konsensus z długich “stintów” był taki, że Polak był konkurencyjnie szybszy. Prawdopodobnie szybszy niż Massa, kiedy wszystkie ustawienia były dokonane.
Sedno testów w Abu Zabi
Kubica chciał dokonać zmian w samochodzie, ale zespół nalegał na utrzymanie go w niezmienionym stanie. W środę Williams wprowadził zmiany, o które prosił Robert – i Siergiej Sirotkin skorzystał z tych zmian, kiedy rano rano wykonał swoje długie stinty. Jeden ze stintów Sirotkina został uśredniony jako nieco szybszy niż Roberta Kubicy. Ale jak wiele z nich powstało po zmianach w konfiguracji? Mimo że Robert Kubica zaliczył wartość szybszą niż Massa, to Sirotkin ustanowił średnią szybszą niż oboje. Czy były to po prostu korzystniejsze ustawienia czy realne okoliczności?
Po popołudniu Robert Kubica wypróbował samochód na nowych hyper-softach 2018 z niskim poziomem paliwa. Wykonał dwa “stinty”. Na pierwszym z nich natrafił na korek na torze i przegrzał oponę, udał się na drugie okrążenie, ale tym razem też przegrzał oponę. Przy drugiej próbie wykonał 1min 39.4sec, co było, jak wszyscy twierdzą, dość zgrabnym okrążeniem, które nie łączyło najlepszych z jego mini sektorów. Dzień wcześniej Lance Stroll przy niskim poziomie paliwa osiągnął 1min 39,5 sekundy (ten sam czas, który zdobył w kwalifikacjach). Spoglądając na nagłówki liczb, Stroll zrobił to samo, co w kwalifikacjach, gdy Massa była o 1 sekundę szybsza, a Robert Kubica tylko nieznacznie wyprzedził Strolla o 0,1 sekundy.
Kubica czuł, że w środę stary silnik nie daje więcej mocy niż Renault, którego próbował wcześniej na testach w tym roku i że w samochodzie było zbyt wiele podsterowności. Hyper-softy były prawdopodobnie zbyt miękkie dla toru, ponieważ wymagały dużo oszczędzania w pierwszym sektorze, by nie było przegrzania w ostatnich kilku miejscach w trzecim sektorze. Model 2017 ultra, używany przez Massę, był prawdopodobnie szybszą oponą na okrążeniach. Czy różnica w oponach i różnica mocy silnika łącznie odpowiadają za deficyt 0,9 sekundy na okrążeniu do czasu Massy z kwalifikacji? Czy Stroll znalazł swoje ustawienia po jego słabym występie w kwalifikacjach i czy te wolniejsze ustawienia po prostu wyrównały ten sam czas okrążenia? Nie wiemy.
14 Grudnia – Auto Sabbatini: Podsumowanie. (źródło)
“Faktem jest, że pewna grupa polityczna/gospodarcza za wszelką cenę chciała rosyjskiego pilota w F1. Rosjanie od dawna dążą do silnej obecności międzynarodowej na wszystkich szczeblach: od polityki po sport. Fakt, że tydzień temu rosyjska kadra narodowa została zdyskwalifikowana za doping na Zimowe Igrzyska Olimpijskie, był bardzo silnym impulsem do działania narodu Putina”
Opinie o Sirotkinie
Sirotkin ma dobrą przeszłość w wyścigach. Zadebiutował w Formule Abarth w wieku 15 lat, przeszedł przez wszystkie kategorie przygotowawcze (od Formuły Renault do F3 do GP2), wygrywając kilka wyścigów. Nigdy jednak nie zostawił za sobą przytłaczającego wrażenia niekwestionowanego talentu. W przeciwnym razie, ktoś zabrałby go do drużyny już dziś. Fakt wygrał tam kilka wyścigów, ale nigdy nie zdobył mistrzostw, z wyjątkiem Formuły Abarth dla młodych zawodników.
Testy Abu Zabi
W testach przeprowadzonych z Williamsem w Abu Zabi pod koniec listopada, Sirotkin okazał się szybki, ale nie nad wyraz; w końcówce był jednak wolniejszy niż Kubica, przy mieszance opon, która okazała się bardziej miękka w porównaniu z hypersoftem Kubicy. Jednak Sirotkin był praktycznie na poziomach kwalifikacji z benzyną na pokładzie. Robert Kubica natomiast zatankowamy kilogramami paliwa, które to kilogramy skasowały przewagę, a czasy okrążeń obu są porównywane. Ponadto Kubica przejechał kilometry, aby przygotować projekt na 2018 rok i według zaleceń Pirelli a Sirotkin szukał najszybszego okrążenia.
Nie da się nawet porównać talentu Kubicy z talentem Rosjanina. Sirotkin wciąż musi wiele udowodnić, a w F1 jest zupełnie nieznany. Williams, wybierając go, koncentruje się wyłącznie na pieniądzach. Podejmuje ryzyko znalezienia się z kierowcą, który może wykazać się eksperckim i szybkim tempem. Lub okazać się rozczarowaniem takim jak Kvyat.
Jednoznacznie ostatnie dwa artykuły Alberto Sabbatini jak i Marka Hughesa wskazują na co najmniej dziwny przebieg testów w Abu Zabi oraz na politykę wyboru składu w Renault jak i Williamsie.
Kłopoty sponsorów Sergieja Sirotkina (źródło)
Artykuł w wegirskim portalu F1 Hirek na temat SMP Banku i głównych sponsorów rosyjskiego kierowcy. Anulowanie obligacji przez Rosyjski bank centralny. Przetłumaczony tekst przez google translatora (źródło). Z naszego podwórka (źródło)
9 Stycznia Roberto Chinchero (źródło)
Rosjanin Sirotkin, dzięki wsparciu sponsora SMP, udaje się uzyskać bardzo korzystne warunki w ekipie Grove’ a: będzie on tytularnym kierowcą obok Stroll’ a, podczas gdy Kubica odpadł.
Jeśli nie będzie dalszych odroczeń, Williams w przyszłym tygodniu ogłosi nazwisko pilota, który dołączy do Lance Strolla w przyszłym sezonie Formuły 1. Umowa ma opcję na 2019. Stworzą w ten sposób najmłodszy tandem w F1. Ogłoszenia Sirotkina spodziewano się jeszcze przed przerwą świąteczną, ale finalizacja się przedłuża. Williams zdecydował się na Rosjan. Skupiając się na pozytywnych reakcjach z testu przeprowadzonego w Abu Zabi oraz na znacznym kapitale, zagwarantowanym przez sponsorów.
Oleg Karpov: Plotki głoszą że Williams i Sirotkin finalizują umowę. (źródło)
Udało się udowodnić że Sirotkin jest szybszy od Roberta Kubicy
Mika Salo – dyrektor sportowy SMP Racing (źródło)
Mika Salo zapytany o ostatnie wydarzenia i pogłoski o podpisanym kontrakcie nie komentuje sprawy
Jak widać z powyższych przykładów, jest wiele spekulacji i plotek. Dopóki nie ma oficjalnego komunikatu z obu zainteresowanych stron, pozostaje nam cierpliwie czekać i wspierać #SupportKubica.
Danil Kvyat jako kierowca rozwojowy w Scuderia Ferrari
Zespół Scuderia Ferrari oficjalnie zaanonsował Danila Kvyata jak kierowcę rozwojowego na sezon 2018 w swoich barwach. Tym samym jedna układanka z tej łamigłówki została usunięta.
Aktualizacja 11.01.2018
Case Rotenbergów, Sponsorzy Williamsa, reakcja giełdy…
Nikt nie chce wypowiadać się na temat składu Williamsa na ten rok. Plotki mówią o tym, że na 100 procent w ekipie jeździć będzie Sergey Sirotkin, którego sponsorzy wyłożyli grube miliony. “Nie mogę komentować niczego w tej sprawie” – powiedział Mika Salo dyrektor sportowy SMP Racing, części wyścigowej rosyjskiego banku SMP. Bank podobno na zabezpieczenie miejsca Sirotkina w Williamsie wydał 20 milionów dolarów. Zaczęło się od domniemań, iż tak jak w 2014 roku Sirotkin będzie miał problemy z gwarancjami od sponsorów.
Sytuacja sponsorów Sirotkina
Sytuacja Banku SMP w 2014 wg Forbsa (źródło). Następnie pojawił się artykuł (źródło) w wegirskim portalu F1 Hirek na temat SMP i Banku, głównych sponsorów rosyjskiego kierowcy oraz anulowania emisji obligacji SMP Banku przez Rosyjski bank centralny (translator). Przedruk powyższego artykułu na rodzimym podwórku (źródło). Dla tych, którzy sądzą, że Putinowi nie zabraknie pieniędzy (majątek Putina (delikatnie i nieoficjalnie) szacowany jest na 200 mld USD), garść twardych danych o problemach strony rosyjskiej i całego Państwa pod rządami Putina (źródło). Dodatkowo Fundusz Rezerw, który nie ma już środków, od 1 lutego przestanie istnieć.
Case Braci Rotenbergów
Historia „brudnych pieniędzy” Braci Rotenbergów wg sueddeutsche.de – przetłumaczone translator google (źródło). Zobrazowanie Panama Papers (źródło). O kłopotach Braci w portalu Crime Russia – przetłumaczone translator google (źródło)
Williams
Notowania giełdowe Williamsa (żródło). Randstad, Avanade od przyszłego sezonu nie będą wspierać drużyny Williamsa. Pojawiła się plotka o wycofaniu się ze sponsoringu grupy Hackett.
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media