Robert Kubica ponownie na przedsezonowych testach F1 po ponad 7 latach. Ostatnie testy z udziałem Kubicy zakończyły się jego najlepszym rezultatem ostatniego dnia w Walencji. Polak, wraca w 2018 do F1, gdzie w barwach zespołu Williams Martini Racing rozpoczyna swoją drogę na szczyt. Circuit de Barcelona-Catalunya w Hiszpanii na dwa tygodnie stanie się areną, pierwszego pokazu sił, taktyki, strategii i przedstawiania nowych tegorocznych samochodów. Testy odbędą się w dwóch sesjach : od 26 Lutego do 1 Marca oraz od 6 Marca do 9 Marca i będą miały kluczowe znaczenie do dopracowania bolidów na nadchodzący sezon 2018.
Tegoroczne testy przedsezonowe to nie lada gratka dla fanów Formuly 1. Circuit de Barcelona-Catalunya na 8 dni testowych w dwóch sesjach, od 26 lutego do 1 marca i od 6 marca do 9 marca, będzie gościł wszystkie ekipy z F1. Tor zamieni się w miejsce, gdzie będzie można zobaczyć tegoroczne wersje bolidów. Fani oraz osoby uczestniczące w wydarzeniu, będą mieli dużo okazji by cieszyć się aktywnością na torze jak i wokół niego.
Na co warto zwracać uwagę?
Test jak wiadomo będzie polegał na zrozumieniu przez każdy zespół swojego bolidu podczas przejechanych kilometrów. Na podstawie zeszłego roku to Ferrari skradło nagłówki po testach, lecz druga cześć sezonu pokazała, że to Mercedes, poprzez żmudną i rzetelną pracę zdobył po raz kolejny tytuł. Warto zwrócić na McLarena i Toro Rosso. Twierdzenia McLarena, że są na tym samym poziomie co RedBull oraz zmiana dostawcy jednostki napędowej, może pokazać ciekawe wyniki. Toro Rosso i Honda – jak rozwinie i jak wygląda ta historia, która na ten rok może okazać się najciekawsza. Sauber, wgląda na to, że po partnerstwie z Ferrari i Alfa Romeo może umocnić się w środku stawki. Oczywiście Williams oraz nowy bolid zbudowany ręką Paddy’ego Lowe. By oceniać testy musimy pamiętać by być ostrożnym. Nie znamy do końca ustawień bolidów i “taktyki”. W odróżnieniu od FP2, gdzie wiemy o ustawieniach na długi dystans. W Q3 wiemy natomiast o ustawieniach bolidów na granicy. Testy to tylko wstęp do sezonu 2018.
Tor Circuit de Barcelona-Catalunya
Tor otwarty we wrześniu 1991 Długość okrążenia: 4,655 km Długość toru: 307,104 km 16 zakrętów (9 prawych i 7 lewych) 66 okrążeń Najszybsze okrążenie wyścigowe: 1:15.641 (Giancarlo Fisichella, Renault, 2005) Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne: 1:14.648 (Fernando Alonso, Renault, 2006).
Typowe dla przebiegu toru są długie, pokonywane z dużą prędkością, zakręty, będące sporym wyzwaniem dla opon oraz bolidu. Samochody z lepszym pakietem areodynamicznym mają tu zdecydowanie przewagę. Oprócz długiej prostej czasy okrążeń są dominowane przez pełną zakrętów część środkową. Tutaj konieczny jest dobry balans bolidu. Z uwagi na sporą ilość wolnych odcinków stosunkowo wysokie jest obciążenie hamulców.
Po krytyce ze strony MotoGP tor otrzymał nową nawierzchnię. Dla dostawcy opon Pirelli oznacza to, że w maju zastosowanie znajdą ewentualnie opony z bardziej miękkiej mieszanki niż to planowano.
Atrakcje dla kibiców podczas testów
Jak zwykle, w godzinach od 13 do 14 godz. będzie można się przejść po pit lane i obejrzeć miejsca w garażach oraz zajrzeć do środka by ujrzeć nowe wersje bolidów. Dostęp do garaży będzie ograniczony dla akredytowanych osób. Będzie można także wziąść udział w wystawie sztuki i malarstwa artysty Marka Ríosa na żywo w ramach projektu Piso Box.
Dla osób, którzy będą chcieli odczuć na własnej skórze emocje związane z wyścigami został przygotowany tor kartingowy znajdujący się obok paddocku. Bilety będzie można nabyć za trybuną główną. Bilet umożliwia również wstęp na taras nad garażami oraz na sesje spacerową po pitlane w godzinach 13- 14.
Można spodziewać się dużego zainteresowania i obecności kibiców. Inicjatywa zwiedzania poszczególnych miejsc na torze z przewodnikiem spotkała się z dużym zainteresowaniem czego dowodem jest wykupienie wszystkich biletów na tą możliwość.
Jeśli wybieracie się na testy i nie wiecie jak dotrzeć na tor, pomocny okaże się Przewodnik kibica.
Robert Kubica na Circuit de Barcelona-Catalunya w F1
Kubica w swojej dotychczasowej karierze F1 przejechał niemal 7000 km podczas testów.
Poniżej w tabelce przygotowaliśmy pełne zestawienie czasów Polaka z uwzględnieniem: pozycji, straty do najlepszego czasu, liczby okrążeń i przejechanych okrążeń.
Robert Kubica podczas testów na torze w Barcelonie – historyczne czasy
Statystyki testów z sezonu 2017
Bez wątpienia, będziemy przypatrywać się wynikom uzyskiwanym podczas przedsezonowych testów w sezonie 2017, które również odbyły się w dwóch sesjach. W tabelach przedstawiamy TOP 5 z uwzględnieniem czasów kierowców Williams Martini Racing.
Porównanie najszybszych czasów z sezonu 2016 i 2017
Potwierdzeni kierowcy na przedsezonowe testy 26.02 – 01.03.2018*
* Aktualizowane na bieżąco
Pogoda na Circuit de Barcelona-Catalunya
Barcelona przywita kierowców dość chłodną aurą – możliwe są opady deszczu i śniegu. Takie warunki z pewnością utrudnią sprawdzenie bolidów oraz opon.
Relacja z testów F1
Stacje telewizyjne nie planują relacji na żywo, jednak na miejscu będą m.in Sky Sport i Eleven Sports, które wyemitują materiał w wieczornej ramówce. Ted Kravitz z SkySportsF1 będzie relacjonował testy przez całe 8 dni. Relacje Teda będą zaczynały się każdego dnia o 21.15 począwszy od 26 lutego. Sky Sport uruchamia też specjalny Live blog, który będzie dostępny pod tym adresem Link
Relacje z testów stacja Eleven Sports
Poniedziałek, 26.02
20:00 – Eleven Sports 1
Wtorek, 27.02
18:00 – Eleven Sports 2
22:00 – Eleven Sports 1
Środa, 28.02
00:00 – Eleven Sports 2
Czwartek, 01.03
20:00 – Eleven Sports 1
23:00 – Eleven Sports 1
Choć relacji TV na żywo nie będzie, z przedsezonowych testów w Barcelonie. My będziemy oczywiście też na bieżąco relacjonować i informować o tym, co dzieje się na torze Circuit de Barcelona-Catalunya.
Aktualizacje:
Zaczęło się na dobre.
Pierwsze okrążenia kierowcy mają już za sobą. Za kierownicą FW41 Williamsa Martini Racing – Lance Stroll.
1. Bottas 1:22.952 9
2. Alonso 1:24.202 5
3. Ricciardo 1:29.232
4. Räikkönen 1:58.273
Aktualizacja czasów 13:30
Aktualizacja czasów 15.53
Fotogaleria Robert Kubica i Williams
https://twitter.com/WilliamsRacing/status/968088102593015808
Robert Kubica dla Motorionline:
“Będę silniej wspierać zespół, ponieważ mogę dać więcej informacji i uwag na temat samochodu oraz lepszą korelację z symulatorem, który z roku na rok staje się coraz ważniejszy. Będę brał udział w większości wyścigów, jeśli nie we wszystkich, starając się pomóc zespołowi, ale to dwóch kierowców jest w samochodzie: jeśli potrzebują pomocy, z przyjemnością udzielę jej “.
Paddy Lowe na pytanie o mentorstwo Roberta Kubicy:
“Nie sądzę, aby mentor był właściwym słowem – powiedział Lowe – rozwój jest kluczowym punktem. Robert będzie wykonywać wiele pracy na symulatorze i bolidzie.”
Social media