Piątek, ostatni dzień drugiej sesji przedsezonowych testów na torze de Catalunya. Sesja testowa dobiega końca i za dwa tygodnie rozpoczyna się sezon F1 2018. Zespoły w dniu dzisiejszym będą miały ostatnią szansę na dopracowanie i zbadanie swoich bolidów. Kierowcy natomiast na ostatnie chwile, by opanować tegoroczne wersje bolidów przed zbliżającym się sezonem w warunkach torowych.
Po trzecim dniu testów z Robertem Kubicą pojawiła się informacja, że Robert Kubica stracił swój zaplanowany na piątek dzień testowy. Zapowiada się biurowy dzień dla naszego idola. Zobaczymy jak sytuacja rozwinie się dziś na torze. W naszej galerii już rozpoczął się dzień z Robertem Kubicą.
W trzecim dniu drugiej sesji Kubica prezentował się lepiej niż drugi kierowca ekipy Stroll. Robert przejechał 73 okrążenia i uzyskał czas 1.19,629 a Kanadyjczyk 1.20,262. Najlepszy podczas całego nia był Niemiec Sebastian Vettel (Ferrari) – 1.17,182.
Przedsezonowe testy na torze Circuit de Catalunya Barcelona w naszym klubie – pierwsza sesja 26.02-01.03.2018
1 Dzień – charakterystyka toru. (link),
2 Dzień – z Robertem Kubicą (link),
3 Dzień – z Robertem Kubicą (link),
4 Dzień – (link)
Przewodnik kibica dla wybierających się na testy (link),
Robert Kubica – przedsezonowe testy na torze Circuit de Catalunya Barcelona w naszym klubie – druga sesja 06.03 – 09.03.2018
1 Dzień – opis drugiej sesji (link)
2 Dzień – opis drugiego dnia drugiej sesji (link)
3 Dzień – opis relacje komentarze trzeciego dnia drugiej sesji z Robertem Kubicą (link)
Relacje oraz live time (czwartek, 8 marca)
F1today:
live blog : (link)
Sky Sports:
08:00 – 18:00 Live blog Sky Sports (link)
21:00 – podsumowanie dnia, Day Four
21:00 – Ted’s Notebook, Day Four
Eleven Sports 1
Piątek 23:00
Line-up i pogoda na czwartek 9 marca 2018
Wyniki testów: wtorek, środa, czwartek
Fotogaleria
Robert Kubica rozchwytywany przez media
Aktualizacje
Claire Williams: “To była decyzja Roberta.”
Zmieniliście skład na ostatni dzień. Jaki był tego powód?
CW: W zasadzie to było na wniosek Roberta. On miał jeździć w piątek rano. Ale przez siedem dni, które tu spędziliśmy, nasi kierowcy wyścigowi nie byli na torze przez tyle czasu, ile zakładaliśmy przed wyścigiem w Australii. Robert jest niesamowicie szczodrym kierowcą i jesteśmy szczęśliwi, że jest z nami. Wie, że dla sukcesu zespołu kierowcy wyścigowi muszą przejechać odpowiednią liczbę kilometrów i to była jego wielkoduszna sugestia. To nie my go o to poprosiliśmy, to nie Lance go o to prosił. To była decyzja Roberta. Zaakceptowaliśmy to, bo musimy mieć kierowców w najlepszej formie możliwej formie przed GP Australii. I ich dzisiejsze jazdy na pewno w tym pomogą.
Kiedy Robert zasugerował tą zmianę?
CW: W czwartek wieczorem. To był jego pomysł.
Jak do tej pory zaprezentował się Sirotkin?
CW: Jest krótko w zespole, ale zimą ciężko pracował w fabryce. Nie widziałam dawno takiego kierowcy. Podczas testów w Barcelonie nie wywyższał się, pokornie wykonywał to, o co go poprosiliśmy. Jest debiutantem, ale na razie prezentuje się świetnie
Jak wypada Lance Stroll w porównaniu z poprzednim sezonem?
CW: Wiele dyskutuje się o naszym składzie, ale Lance bardzo ciężko pracował nad fizycznością, z inżynierami i na zapleczu, czego nie widać. Ma za sobą dobry program prac w symulatorze i będzie go kontynuował przez sezon. Zrobił progres przez rok. Jest bardziej kompletnym kierowcą. Będziemy z ekscytacją czekać na to, co pokaże w tym sezonie.
Testy jeszcze trwają, wszyscy powtarzają, że do czasów nie należy przykładać wielkiej wagi, ale na razie wasz rezerwowy kierowca ma najlepszy czas. Jeśli to się utrzyma do końca dnia, to co to mówi o kierowcach, którzy będą w bolidzie Williamsa na starcie sezonu w Australii?
CW: To przede wszystkim pokazuje, że terminarz testów jest wielkim wyzwaniem, także z powodu pogody. Niektórzy mogą wyjeżdżać na miękkich oponach w warunkach idealnych, a inni mogą nie mieć takiej szansy, bo się pogoda zmieni albo będą mieć inne ustawienia samochodu, które nie pozwolą mu osiągnąć tak dobrego czasu. Nie znając tych szczegółów nie możesz oceniać na podstawie czasów. Można popatrzeć na czasy i wywnioskować z nich tyle, że prawdopodobnie Mercedes będzie na szczycie. Ale porównywanie kierowców z jednego zespołu podczas sesji testów, gdy nie znasz wytycznych od inżynierów i nie bierzesz pod uwagę warunków pogodowych, gdy kręcą swoje najlepsze kółka, to jest to trudne, by od razu mówić, że Williams podjął złą decyzję w sprawie swoich kierowców, bo to ich rezerwowy kierowca ma najlepszy czas jednego okrążenia.
Lance będzie liderem?
CW: W Williamsie nie faworyzujemy żadnego kierowcy , nigdy nikogo tak nie określaliśmy. On jedzie dopiero drugi sezon i nie chcemy wkładać na niego takiej presji.
Paddy Lowe na konferencji prasowej:
„Miłe jest to, że to sam Robert zaproponował swoją połowę dnia, aby kierowcy wyścigowi mogli się lepiej przygotować. Z powodu pogody Sergiej stracił prawie całe poprzednie testy. Dziś będzie jeździł więcej, także w trakcie przerwy na lunch, aby odrobić zaległości…”
„Myślę, że będzie trochę czystego powietrza między trzema najlepszymi ekipami a resztą stawki. Niestety, bo mieliśmy nadzieję, że uda nam się zmniejszyć tę stratę.”
Robert Kubica – Testy WEC z zespołem Manor Racing:
Według ostatnich doniesień Robert Kubica planuje testy WEC z zespołem Manor Racing. Polak jest żądny ścigania ale terminarz ma bardzo napięty. Za dwa tygodnie rusza sezon Formuły 1 w Australii gdzie z pewnością naszego kierowcę czeka sporo pracy.
“Nie jest tajemnicą, że rozmawiam z zespołem Manor. Byłem z nimi na jednych testach. Spędziłem tam trzy dni, nie pojechałem tam tylko się przyglądać, ale ostatecznie się tam nie najeździłem. Prawdopodobnie w kolejnych tygodniach będziemy jeszcze razem testować i wtedy zdecydujemy, co zrobimy.” wyznał Kubica i dodał: “Ten rok mam bardzo zajęty. Z jednej strony chciałbym być zaangażowany w dobry projekt w LMP1, bo to dałoby mi szansę zrobić wiele kilometrów na torze, a z drugiej strony nie mam zbyt wiele wolnego czasu, więc muszę być pewny, że dobrze go wykorzystam.”
Na spotkaniu z mediami Kubica odniósł się również do swojej decyzji odstąpienia dzisiejszych testów na rzecz Lance Strolla: “Nie wydaje mi się, że zrobiłem coś dziwnego, ale chyba tak, bo wszyscy o to pytają, jakbym oddał serce. Może ludzie nie są do tego przyzwyczajeni.”
„Nasi kierowcy potrzebowali więcej czasu, aby ten bolid zrozumieć. Ostatni dzień jest kluczowy. Jeśli chodzi o czasy, to wróżenie z fusów, ale ja jestem zadowolony z mojej jazdy. Śpię spokojnie.”
Tematem były też problemy Williamsa z balansem bolidu: “Mieliśmy problemy z balansem. Samochód był bardzo wrażliwy na zmiany temperatur. Już jednak sobie z tym poradziliśmy.”
Robert Kubica: “Jako kierowca podstawowy masz ograniczone spojrzenie na te rzeczy.”
“Cieszę się z mojej nowej roli. Jest o wiele lepsza niż ta, która była moim udziałem 12 miesięcy temu. Poznaję właśnie nowy świat, co będzie pomocne, jeśli kiedyś sam bym miał pojechać w wyścigu. Jako kierowca podstawowy masz ograniczone spojrzenie na te rzeczy. W Williamsie jestem włączony w prace rozwojowe. Dzięki temu mam szersze spojrzenie na ten interes.. Jeśli znowu miałbym otrzymać miejsce w kokpicie, będę dzięki tym doświadczeniom o wiele lepiej przygotowany.”
“Po tym, jak zobowiązałem się w tym roku, muszę pracować i angażować się tak mocno, jak tylko potrafię. Cokolwiek zespół będzie ode mnie wymagał, ja to wykonam, bo jest to częścią pracy, jakiej się podjąłem.”
Wyniki – dzień 4
Podsumowanie dnia:
Paddy Lowe:
To był o wiele lepszy dzień niż wczoraj z Sergeyem, wykonującym bez żadnych problemów przez pół dnia, do przerwy obiadowej o 14:30, długie przejazdy, ale nie idealny, ponieważ ostatnie dwie godziny Lance w bolidzie zostały przerwane przez przez kłopoty z systemem paliwowym. Sergey wykonał pełen program testów szybkości, zakończonych symulacją kwalifikacji na miękkich oponach. Osiągnął dobre wyniki na miękkiej mieszance, ale niestety nie udało nam się uzyskać poprawy na supersoftach lub ultrasoftach. Musimy to koniecznie zrozumieć. Lance zakończył dzień kilkoma kolejnymi testami szybkości, przekazując nam podsumowujące informacje, zanim udamy się na pierwszy wyścig.
Dzisiaj kończy się nasza 13-dniowa przedsezonowa sesja testowa w Hiszpanii, podczas której zaliczyliśmy osiem pełnych dni i dwa wydarzenia promocyjne, dając czas w bolidzie Lance’owi, Sergeyowi i Robertowi. Pogoda nie była idealna, ale zespół wykorzystał czas i warunki najlepiej, jak było to możliwe. Biorąc pod uwagę, że bolid jeszcze dwa tygodnie temu nie był gotowy, niezawodność była imponująca, z zaledwie dwoma awariami, które wiązały się ze stratą czasu. Dowiedzieliśmy się dużo o FW41 i zakończyliśmy wszystkie niezbędne procesy, aby być dobrze przygotowanym na pierwszy wyścig. Uznanie dla zespołu za ogrom pracy wykonanej do tej pory, a zwłaszcza dla naszych trzech kierowców, którzy mocno motywowali siebie i zespół i naciskali, ale bez incydentów, zwłaszcza w bardzo trudnych warunkach.
Sergey Sirotkin:
Dzisiaj był zdecydowanie najlepszy dzień w ciągu ostatnich dwóch tygodni. Zrobiliśmy sporo okrążeń rano i po południu. Przeprowadziliśmy także całkiem niezłą analizę konfiguracji, z nieco odmiennymi mieszankami opon i obciążeniem paliwa, więc był to ciekawy i miły dzień. Pogoda nam sprzyjała, co sprawiło, że bolid stał się łatwiejszy do prowadzenia czego do środy właściwie nie mieliśmy. To był dla mnie drugi prawdziwy dzień testowy i najlepszy z nich. Oczywiście nadal istnieją pewne problemy. Nie wszystko jest wspaniałe i jest wiele drobiazgów, które musimy przeanalizować i spróbować nauczyć się ich przed Australią, ale przynajmniej dowiedzieliśmy się, które rzeczy są dobre, a które nie, co nada kierunek naszym działaniom. Teraz odrobimy lekcje i zobaczymy, gdzie będziemy w Australii.
Lance Stroll:
To ostatni dzień testów, następna jest Australia. Dzisiaj czułem się całkiem dobrze. Sądzę, że dobrze się spisaliśmy. Mamy trochę rzeczy do załatwienia przed Australią, ale czuję się całkiem dobrze w samochodzie.
Robert Kubica w wywiadzie dla Eleven Sports
Anthony Rowlinson: “Sądzę, że jego historia nie jest jeszcze zakończona.”
Podczas programu portalu motorsport.com “The Flying Lap” dziennikarz magazynu F1 Racing, Anthony Rowlinson nie szczędził miłych słów pod adresem Roberta Kubicy.
“Po swoim wypadku był martwy z medycznego punktu widzenia, a teraz jeździ w F1 i na papierze był szybszy od Sergeya Sirotkina. Czasy jego okrążeń wyglądały bardzo dobrze. Kiedy wysiadł z bolidu, wyglądał jak Robert Kubica, którego znamy… perfekcyjny, agresywny, głodny jazdy i arogancki” – mówił Brytyjczyk.
“Powrót Roberta Kubicy, nawet w obecnej roli, jest jednym z najświetniejszych powrotów sportowca, nie tylko w Formule 1, ale we wszystkich dyscyplinach sportowych. Sądzę, że jego historia nie jest jeszcze zakończona.”
Brytyjczyk przytoczył również słowa Paddy Lowe sprzed kilku dni, który zapytany o to, co będzie, jeśli Polak okaże się szybszy od podstawowych kierowców, odpowiedział po długim milczeniu: “Nie mogę odpowiedzieć na to pytanie.”
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media