Robert Kubica kierowca rozwojowy zespołu Williams Martini Racing identyfikuje największe słabości nowoczesnego świata Formuły 1 i wyjaśnia, co zrobiłby inaczej. Częściowy wywiad z Claire obnażający politykę w stajni Willimasa oraz ciśnienie spowodowane sytuacją geopolityczną na świecie w relacjach z Rosją. Wypowiedzi Sirotkina i Strola oraz Paddyego Lowe na temat obecnej sytuacji i pewna ciekawostka związana z Craigem Breenem…
Kubica : problemy z hamulcami i wagą bolidów
Czy wystarczająco dużo jest wyprzedzeń w Mistrzostwach Świata Formuły 1? Z tym pytaniem seria królowej motorsportu boryka się z częstotliwością godną podziwu. Rozpoczęcie sezonu 2018 po raz kolejny podsyciło tę kwestię, a rozwiązania problemu nie widać. Obecne pojazdy są zbyt skomplikowane aerodynamicznie i powodują tyle turbulencji powietrza, że wyprzedzanie nie jest łatwe.
Kierowca testowy Williamsa, Robert Kubica uważa, że kluczem do zwiększenia akcji wyprzedzeń na torach jest “odchudzenie”: “Jeśli Formuła 1 miałaby wrócić do lżejszych samochodów i nie skupiać się tak bardzo na aerodynamice, hamowanie byłoby trudniejsze, co byłoby dobre dla wyprzedzania ze względu na walkę obok rywala w strefie hamowania. “
Według Kubicy, lżejsze pojazdy o odchudzonej aerodynamice mają tę zaletę, że opony nie są tak mocno obciążone: “Opony wytrzymywały znacznie więcej, a kierowca mógł znacznie obciążyć opony (..) “. To z kolei dałoby pilotowi szansę na kolejny atak; Jest to prawie nie do pomyślenia z obecnymi przepisami.
Problemy wynikają głównie z dużej masy pojazdów: “Wysoka waga pojazdu ma największy wpływ na samą jazdę, wybór linii (…) Gdy startowałem minimalna waga wynosiła 620 kilogramów, czyli 120 kilogramów mniej niż dzisiaj – 100 kilogramów oznacza 3,5 do 4 sekund na okrążenie… “
Wadą tych zasad jest to, że samochody są powolne: “Bolidy są niezwykle ciężkie, szczególnie przy niskich prędkościach, a kiedy po raz pierwszy dostałem nowy bolid, byłem zszokowany tym, jak było to kłopotliwe “
Robert opowiada, że teraz początek wyscigu GP w porównaniu do czasu gdy startował to dwa różne światy “Musisz o tym pamiętać: w przeszłości zaczynaliśmy wyścig od bolidów, które ważyły tyle samo, co dzisiejsze samochody w kwalifikacjach“.Rozwiązanie dla Kubicy?: “W grę wchodzi kilka tematów. Nie ma jednego rozwiązania, które wszystko wyleczy.“
Claire Williams o przyszłości i sytuacji Sergeya Sirotkina
Pytanie: Porozmawiajmy o S. Sirotkinie. Jak wygląda jego długoterminowa pozycja w zespole?
C.Williams: “Z zasady nie rozmawiamy o naszych kontraktach z kierowcami. Ale jest tak, jak w każdym innym zespole: jeśli kierowca wykonuje swoją pracę, ma u nas pewne miejsce. Jest jeszcze wcześnie i prawdę mówiąc nie miał (SS) najlepszego startu w sezon. W kwalifikacjach w Melbourne na pewno powinien był być lepszy, ale to były jego pierwsze kwalifikacje. Zobaczymy jak rozwinie się sezon.
Jest z pewnością prawidłowe dać początkującemu czas, którego potrzebuje i z pewnością byłoby zbyt wcześnie aby rozmyślać o jego przyszłości. Powtarzam: nie zwalnia się kierowcy, który wykonuje swoją pracę, prawda?”
Pytanie: czy Rosja stwarza komercyjne możliwości dla Williamsa?
C.Williams: “Wiemy, że Rosja to olbrzymi rynek. Z drugiej strony warunki polityczne nie ułatwiają w tej chwili prowadzenia interesów z Rosją.”
Pytanie: To się stale zmienia.
Williams: Zmienia się, ale dopóki tworzymy nasze wewnętrzne kryteria oceny, jesteśmy otwarci na współpracę z Rosją. I mamy oczywiście nadzieję, że rosyjski kierowca będzie w tym pomocny.”
Wypowiedzi Sirotkina i Strola o sytuacji i bolidzie
Sirotkin: “Nie powiedziałbym, że chcieliśmy stać się wolniejsi jeśli chodzi o topspeed, ale liczyliśmy się z tym, że nie będziemy należeć do najszybszych. Jednocześnie mieliśmy jednak nadzieję, że zyskamy w innym aspekcie.. To jednak do tej pory nie nastąpiło. Nie chcieliśmy też postawić balansu bolidu na głowie, bardziej mieliśmy na myśli rozwiązanie 50-50.”
Stroll: “Straciliśmy wiele z naszych zalet, ale nie usunęliśmy dostatecznie naszych słabości. Zmiany poczynione zimą nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Nie mamy dostatecznej szybkości na zakrętach.”
Najwyższe prędkości spadły u wszystkich drużyn w 2018 r., ponieważ dodanie do kokpitu aureoli chroniącej kierowcę sprawiło, że samochody stały się cięższe. Najgorszy spadek odnotował jednak Williams, który w kwalifikacjach spadł poniżej 5,98 km/h średniej prędkości maksymalnej w Australii, Bahrajnie i Chinach w porównaniu do zeszłego roku do 2,4 km/h poniżej średniej.
Prędkość maksymalna bolidu Williamsa jest nieco lepsza od innych drużyn w wyścigach. Prędkość ma wyższą od średniej o 1,84 km/h, ale nadal jest niższa od ubiegłorocznej, kiedy była wyższa od średniej o 8,64 km/h.
Paddy Lowe
“Najwyraźniej to, co zrobiliśmy, nie jest wystarczająco. Dokonaliśmy już kilka małych zmian naszego planu [naprawy] i wdrożyliśmy je w Chinach pod względem testów i ocen. Dało nam to wiele informacji i danych, w tym kilka ulepszeń.”
“ Już teraz mamy poczucie optymizmu, że możemy osiągnąć znaczny postęp. Zaczęliśmy już tę drogę“.
Nam kibicom pozostaje życzyć im szybkiego powrotu do walki o najwyższe cele.
Z ostatniej chwili ciekawostka :
Przerwa dla Craiga Breena i to dwumiesięczna od startów w WRC była dla niego bardzo trudna. By zrekompensować wolny czas Irlandczyk przyzwyczajony do rywalizacji chciał wystartować w wyścigu kartingowym. Z pomocą w tym przyszedł mu Robert Kubica, od którego nabył skrzynię biegów do gokarta
– Odkąd skończyłem osiem lat, rywalizowałem z kimś co tydzień, więc odstawienie mnie na osiem tygodni nie było najłatwiejsze. By zrekompensować ten czas, chciałem wystartować w wyścigu kartingowym we Włoszech, Jestem dobrym przyjacielem Roberta Kubicy i kupiłem od niego skrzynię biegów do gokarta o pojemności 125 cc. Na torze spędziłem większość dni, ale gdy przyszedł czas wyścigu, nabawiłem się grypy i musiałem się wycofać – mówił Breen.
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media