Po ponad 7 latach – 2737 dniach Robert Kubica w oficjalnym treningu F1 w Hiszpanii. Polak zasiądzie za kierownica bolidu FW41 zespołu Williams Martini Racing podczas pierwszego piątkowego treningu na torze Circuit de Barcelona Catalunya. Robert może liczyć na gorący doping fanów podczas tego weekendu oraz testów, gdzie w środę (16.05) ponownie zobaczymy Kubicę za sterami bolidu.
Nadszedł ten wyjątkowy dzień i każdy zapewne zatrzyma się, czy to myślami czy całym sobą, w miejscu na chwilę refleksji. Robert Kubica idol tysięcy fanów na całym świecie, wraca oficjalnie na tor do sesji treningowej w FP1 przed weekendem GP Hiszpanii 2018. Wyzwanie którego się podjął po zdarzeniu w Rajdzie w roku 2011, było dla wielu nieosiągalne a nawet niemożliwe. Nie ma co przypominać wypowiedzi osób związanych z F1, w których brak było jakiejkolwiek nadziei czy też wiary w powrót polskiego zawodnika do ścigania na najwyższym poziomie. Robert Kubica jako prawdziwy wojownik pokazał wszystkim swój pazur. Po cichu robił swoje, by potem wszystkich zaskoczyć czy też wprawić w osłupienie. Ścieżka rehabilitacji, jaką obrał, wprawiła w szok wielu znających się na motorsporcie. Kibice spodziewali się takiego obrotu sprawy i mocno liczyli na pełne oficjalne występy polaka w F1. Na tą chwilę jako rezerwowego kierowcę, Roberta zobaczymy dziś w oficjalnym treningu F1 o godzinie 11. Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma, chciałoby się powiedzieć. Wiara w kibicach jest wielka i zapewne się ziści bo apetyty są wielkie a sytuacja sprzyja pozytywnemu rozwojowi sytuacji.
Nie wiadomo co napisać w takim dniu, gdyż emocje sięgają zenitu. Podziękowania? Nie wiadomo od kogo zacząć, myślę, że ktoś czuwał nad Robertem ale na pewno w dużej mierze lekarzom i opiece ze szpitala Santa Corona w Pietra Ligure. Głównie największe podziękowania dla Mario Igor Rossello – operował rękę Roberta a resztę podziękowań pozostawmy w gestii Roberta, który najlepiej będzie wiedział komu dokładnie ma dziękować.
FORMULA 1 GRAND PRIX HISZPANII 2018
Barcelona
Liczba okrążeń – 66
Długość toru – 4,655 km
Dystans wyścigu – 307,104 km
Rekord toru – 1:21.670 Kimi Raikkonen 2008
Harmonogram weekendu Grand Prix Hiszpanii 2018
Piątek, 11 Maja 2018
11:00 – 12:30 : 1 sesja treningowa z Robertem Kubicą
15:00 – 16:30 : 2 sesja treningowa
Sobota, 12 Maja 2018
12:00 – 13:00 : 3 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 13 Maja 2018
15:10 : Wyścig
Pogoda
Relacje w TV
Opony na wyścig
Aktualizacje
Galerie zdjęć oraz filmów z czwartku, piątku – całego weekendu, znajdziecie poniżej pod odpowiednimi grafikami.
Oficjalna strona Formula1.com
“Williams znajduje się na samym końcu stawki. Brytyjczycy spodziewali się trudnego weekendu w Barcelonie, ale w rzeczywistości nie spodziewali się, że będzie tak źle. Nie jest to idealne, gdy najlepszy czas okrążenia jest ustalany przez rezerwowego kierowcę, zamiast przez kierowców wyścigowych...”
Wywiad Macieja Jermakowa ze stacji ElevenSports PL z Robertem Kubicą zaraz po pierwszej sesji treningowej
Konferencja , wywiady
Robert Kubica podczas konferencji dla dziennikarzy odpowiadał na pytania wydając się bardzo zadowolony:
„Było mniej emocji, co tylko świadczy o tym, że [jazda bolidem] znów staje się dla mnie czymś naturalnym. Nie mogę powiedzieć, że dobrze się bawiłem, balans był okropny i samochód był trudny w prowadzeniu ale jestem zadowolony z tego, jak się odnalazłem w takiej sytuacji. Może się wydawać dziwne, że jestem zadowolony z 19. pozycji, ale tak jest”.
„Najwięcej emocji było w moim powrocie w ubiegłym roku. Może nie jeżdżę zbyt często, ale to już mój któryś z kolei występ i powoli przechodzę nad tym do porządku dziennego, a to dobrze. Sportowcy dążą do tego, aby weszło im to w krew, bo to daje uczucie komfortu. Nie spodziewałem się, że nastąpi to tak szybko”.
„Niezależnie od okoliczności, czy są to testy czy któraś sesja weekendu GP, moja praca polega na tym samym, to jest dostarczenie dobrych informacji inżynierom. Nie jest to najprostsze zadanie, bo od dwóch miesięcy nie siedziałem za kółkiem, ale poradziłem sobie całkiem nieźle i jestem z tego zadowolony”.
„Znam swoją wartość i nie muszę patrzeć na czasy okrążeń. Jeśli będę miał szansę prowadzić samochód w każdy weekend wyścigowy, jak regularni kierowcy, mogę się poprawić jeszcze bardziej. Jeśli czegoś mi brakuje, Jedyną rzeczą jakiej brakuje, jeśli czegoś brakuje, to właśnie ta regularna jazda.”.
„Brakuje mi rywalizacji, ale im dłużej jest się od niej z dala, tym mniej to doskwiera. Cieszę się z tego, gdzie jestem i skupiam się na swojej pracy i okazji, jaką ona stwarza – mogę żyć swoją pasją, a także postrzegać Formułę 1 z nowej perspektywy. Nie myślę o tym, co może się wydarzyć, bo każdy dzień życia to pewien kompromis”.
„Jeżdżę w taki sposób, na jaki pozwala mi moje ciało. Brałem kiedyś lekcje polegające na trzymaniu w rękach ptaka tak, aby nie odleciał – nie można jednak ścisnąć go zbyt mocno, aby się nie przestraszył. Podczas jednego z moich pierwszych weekendów w 2006 roku w Malezji inżynierowie byli w szoku, że trzymałem kierownicę dwoma palcami. Powiedziałem im, że nie trzeba używać całej siły, a jedynie tyle, ile jest potrzebne – wygląda na to, że moje możliwości są wystarczające, inaczej nie byłoby mnie tutaj, czy na testach w ubiegłym roku. Może wygląda to nietypowo, ale efekt jest zbliżony”.
„Problem z autem jest taki sam jak trzy miesiące temu. O szczegóły należałoby spytać kogoś innego, ale wiemy co to jest i rozpoczęliśmy już prace nad głębszym zrozumieniem problemu i, miejmy nadzieję, jego wyeliminowaniem – nie wydarzy się to jednak z dnia na dzień, może być potrzebny na to miesiąc albo i dłużej”.
„Niektóre tory – takie jak Baku – mogą nam sprzyjać, ale przyjeżdżając do Barcelony spodziewaliśmy się problemów. Było jednak jeszcze gorzej niż oczekiwaliśmy, zatem teraz skupiamy się na tym, aby zaradzić problemom z balansem i uczynić samochód łatwiejszym w prowadzeniu. Dzisiaj rano nie tylko jeździliśmy bardzo wolno, ale też utrzymanie samochodu na torze graniczyło z cudem”.
„Nasze osiągi są obecnie bardzo uwarunkowane charakterystyką toru. Nie myślimy nawet o osiągach, bo mamy obecnie zbyt wiele problemów do rozwiązania. Aby cieszyć się ze ścigania potrzebny jest samochód, który współpracuje z kierowcą – w tej chwili częściej jedynie poruszamy się po torze zamiast prowadzić samochód, w dodatku jest to ciężka praca”.
Na pytanie, gdzie będzie go można zobaczyć, Robert Kubica w swój jedyny sposób odpowiedział :
“ W niedzielę będę jechał autem z hotelu na tor. Wtedy można mnie zobaczyć na drodze… Niestety nie na torze”
Niedziela (13.05)
Robert Kubica „Forma, szczególnie na takich torach, jest bardzo słaba. Tu nasze problemy są bardziej widoczne. Po dwóch miesiącach przerwy miałem okazję przypomnieć sobie jak to wygląda…nie było to akurat za fajne doświadczenie”
„Nasza decyzja o przywiezieniu tu wielu supermiękkich opon była dla mnie zaskoczeniem, jak to przeczytałem to byłem bardzo zaskoczony. Na testach najlepszą dla nas oponą była ta miękka i uważam, że dalej tak jest. Ale to są nasze wewnętrzne problemy”
Dziś gośćmi Willa Buxtona po wyścigu Grand Prix Hiszpanii byli m.in Robert Kubica, Jolyon Palmer i szef Mercedesa Toto Wolff.
Statystyki, Kalendarz, Galerie zdjęć i filmów : Robert Kubica – GP Hiszpanii 2018
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media