To już dziś dzień wyścigu, na który oczekiwaliśmy od dawna. Zmiany w pakietach poszczególnych zespołów rok do roku następowały właśnie od tej edycji GP. Mercedes od początku sezonu jest klasą, trudno jest przewidywać inne wyniki. Jest to tor, który zespoły dobrze znają i na którym przeprowadzane są wszystkie testy zimowe. Powie nam najwięcej o tym, jak samochód radzi sobie w ogóle. Jest to więc bardzo duży test dla Ferrari, który miał tu najlepszy pakiet w testach zimowych i który walczył z Mercedesem.
FORMULA 1 GRAND PRIX HISZPANII 2019
Barcelona
Strona:https://www.circuitcat.com/en/
F1:https://www.formula1.com/en/racing/2019/Spain.html
F1 Experiences:https://f1experiences.com/2019-spanish-grand-prix
Adres: Circuit de Catalunya, Mas La Moreneta, 08160 Montmelo (Barcelona), Apartat de Correus 27, Spain
Telefon: +34 93 571 9700
Fax: +34 93 572 2772
Liczba okrążeń – 66
Długość toru – 4,655 km
Dystans wyścigu – 307,104 km
Rekord toru – 1:18.441 Daniel Riccardo (2018)
Circuit de Barcelona-Catalunya tor wyścigowy położony w niewielkiej miejscowości Montmeló na północ od Barcelony w Katalonii. Nie jest to obiekt, na którym się łatwo i często wyprzedza. Stąd, kierowcy starają się zdobyć dla siebie najlepsze pozycje podczas kwalifikacji.Tor zaczęto budować w roku 1989. Inwestycja została sfinansowana przez Royal Automovil Club de Catalunya, lokalny rząd i radę miasta Montmelo. Pierwszy wyścig odbył się tu w 1991 roku i wygrał go kierowca Williamsa – Nigel Mansell.
Robert Kubica o Barcelona-Catalunya Circuit
“Tor Catalunya wszyscy znają bardzo dobrze. Nie tylko z testów F1, ale też z innych kategorii wyścigowych. Wiele się zmieniło od czasu testów zimowych. Największą różnicą jest pogoda oraz warunki na torze. Myślę, że wszyscy oczekują powrotu do Hiszpanii. To pierwszy wyścig w Europie i wszyscy wtedy wprowadzają poprawki do swoich samochodów. Zobaczymy, co możemy osiągnąć.”
Harmonogram GP Hiszpanii 2019
Piątek, 10 Maja 2019: 1 Trening 11:00 – 12:30
Piątek, 10 Maja 2019: 2 Trening 15:00 – 16:30
Sobota, 11 Maja 2019: 3 Trening 12:00 – 13:00
Sobota, 11 Maja 2019: Kwalifikacje 15:00 – 16:00
Niedziela, 12 Maja 2019: Wyścig 15:10
Transmisja Eleven
Opony na wyścig:
Pirelli – rekomendacja strategii
Pirelli wprowadza trzy mieszanki – C1, C2 i C3. Dziewięciu najlepszych kierowców na starcie, wraz z ukaranym Danielem Ricciardo, wystartują na miękkich oponach, podczas gdy pozostali zawodnicy mają wolny wybór mieszanki startowej. Teoretycznie najszybsza strategia na wyścig i 66 okrążeń to dwa pit stopy. Według Pirelli to :
“Na początku na miękkiej mieszance przez 22 okrążenia, potem kolejne okrążenia na miękkiej przez 23 okrążenia, a następnie Medium do końca”.
Pirelli ostrzega jednak, że “zespoły będą prawdopodobnie dążyć do osiągnięcia celu przez jeden pitstop, zwłaszcza, że w Barcelonie trudno jest wyprzedzić”
“Teoretycznie najszybszą taktyką na jeden pitstop jest jest: start na miękkiej mieszance na 27 okrążeń (oszczędzając oponę), a następnie przejście na twardą mieszankę aż do mety.”
“Opcjonalną strategią – jest start na pośredniej mieszance na 30 okrążeń, a następnie przejście na twardą na ostatnie 36 okrążeń. Jednak nikt z pierwszej dziesiątki nie będzie w stanie tego spróbować”.
Ustawienie na starcie:
1. Bottas; 2. Hamilton;
3. Vettel; 4. Verstappen;
5. Leclerc; 6. Gasly;
7. Grosjean; 8. Magnussen;
9. Kwiat; 10. Norris;
11. Albon; 12. Sainz;
13. Ricciardo (kara 3 miejsca); 14. Räikkönen;
15. Pérez; 16. Stroll;
17. Kubica; 18. Giovinazzi; (kara 5 miejsc)
19. Russell (kara 5 miejsc)
20. Z alei serwisowej Hülkenberg;
Prędkości podczas kwalifikacji – czy możemy liczyć na niespodziankę?
Prędkości często generują ciekawe spostrzeżenia, ale praktycznie nigdy nie pozwalają dokładnie odpowiedzieć na pytanie o dokładną kondycję zespołu jak i kierowcy.
W Barcelonie, po raz kolejny, największą prędkość ma Ferrari na torze Catalunya. Charles Leclerc i Sebastian Vettel byli średnio o 5 km/h szybsi niż kierowcy Mercedesa. Jednak trzeci sektor w którym są wolniejsze zakręty pozwolił kierowcom srebrnych strzał na zrekompensowanie deficytu straty. Dziś, jeśli Scuderia myśli o przełamaniu hegemonii Mercedesa musi znacząco poprawić się w wolnych zakrętach. Według wielu osób jest to mało prawdopodobna perspektywa.
Dół tabeli to w przeważającej większości Williams ale zastanawiająca jest pozycja Maxa Verstappena. Holender był P4 w kwalifikacjach, co podkreśla siłę Red Bulla w powolnych zakrętach.
Wyścig – wyniki końcowe
Wypowiedzi Roberta po wyścigu
Jak twój wyścig?
To było długie popołudnie. Wystartowałem dość dobrze, ale na środku prostej ścisnęły mnie dwa bolidy Racing Point, więc musiałem odpuścić i straciłem sporo rozpędu w tym miejscu. Potem straciłem pozycję na rzecz George’a, chyba w zakręcie numer 2., ale odzyskałem ją w czwartym. Potem cały pierwszym etap to było po prostu oszczędzanie opon. W zasadzie cały wyścig na tym polegał…
Jak straciłeś pozycję na rzecz George’a?
Trochę pechowy moment, czy może po prostu mogliśmy to lepiej rozegrać. Dostałem polecenie przez radio, aby zmienić kilka ustawień, a on mnie doganiał. Ja bardziej koncentrowałem się na wprowadzaniu tych zmian i nawet nie zauważyłem, że tak szybko mnie doganiał. Możemy używać pewnych mode’ów do obrony i ataku, ale było już za późno, aby cokolwiek z tym zrobić. Tak czy inaczej z tym tempem i zarządzaniem opon nie było łatwo. Zmieniliśmy strategię w trakcie wyścigu. Sądzę że z powodu neutralizacji. Dobrze że pojawił się samochód bezpieczeństwa, bo oszczędził nam sporo bólu. Inaczej, na drugim komplecie z najmiększymi oponami byłoby ciężko je oszczędzać.
Czy w wyścigu samochód choć trochę zbliżył się do tego, co miałeś w pierwszym treningu?
Nie da się tego porównać. Wyścig to zupełnie inna historia.
Jak przed Monte Carlo?
To inny wyścig. Szósty w sezonie. Czekam na niego niecierpliwie. To będzie wielkie wyzwanie. W przeszłości zawsze było, ale teraz, we współczesnych samochodach, które są jeszcze większe, będzie jeszcze bardziej wąsko (śmiech).
Źródło: Cezary Gutowski Facebook
Social media