Po krótkiej przerwie, Formuła 1 powraca w ten weekend. 17-te Grand Prix w tym sezonie odbywa się w Japonii, na torze Suzuka. Dziś Media Day, czekamy na pierwsze wypowiedzi Roberta Kubicy. Zapraszmy do śledzenia i komentowania.
FORMULA 1 2019 HONDA JAPANESE GRAND PRIX
Suzuka International Racing Course
www: suzukacircuit.jp/en/
Facebook: facebook.com/suzuka.circuit.en/
F1 :https://www.formula1.com/en/racing/2019/Japan.html
F1 Experiences :https://f1experiences.com/2019-japanese-grand-prix
Pierwsze Grand Prix – 1987
Liczba okrążeń – 53
Długość toru – 5,807 km
Dystans wyścigu – 307.471 km
Rekord toru – 1:31.540 Kimi Räikkönen (2005)
Inauguracyjne Grand Prix Japonii odbyło się w sezonie 1976 na torze Fuji International Speedway, 40 mil od Jokohamy. O wyścigu zrobiło się głośno dzięki walce Jamesa Hunta i Nikiego Laudy o tytuł mistrzowski. W trudnych, deszczowych warunkach Lauda, który wcześniej w sezonie cudem uniknął śmierci w wypadku podczas Grand Prix Niemiec, wycofał się, tłumacząc, że jego życie jest dla niego ważniejsze, niż mistrzostwo. Hunt zajął trzecie miejsce, co pozwoliło mu na zdobycie mistrzostwa przewagą jednego punktu. Rok później Hunt powrócił tu i odniósł zwycięstwo. Kolizja pomiędzy Gilles’em Villeneuve’em a Ronniem Petersonem, która spowodowała śmierć jednego z marshali, była jednocześnie przyczyną usunięcia Grand Prix z kalendarza F1 na dekadę.
Gdy Formuła 1 powróciła do Japonii w 1987 r., Grand Prix odbyło się na torze Suzuka International Racing Course, 72 km na południowy zachód od Nagoi. Tor został zaprojektowany przez duńskiego architekta Johna Hugenholtza i jest własnością Hondy, która używa go jako toru testowego. Suzuka jest jedynym torem w kalendarzu Formuły 1 w kształcie “ósemki” (odcinek toru przebiega po wiadukcie nad innym odcinkiem, krzyżując się z nim w ten sposób). Na tym torze doszło do kolejnych rozstrzygnięć w walce o tytuł. Gdy Nigel Mansell rozbił samochód Williamsa podczas treningów, mistrzostwo zdobył jego partner, Nelson Piquet. Tor będzie zawsze pamiętany za walkę, jaką toczyli na nim Ayrton Senna i Alain Prost.
Przełom XX i XXI wieku przyniósł kolejne, bardziej sportowe rozstrzygnięcia walki o tytuł, najciekawsze pomiędzy Michaelem Schumacherem i Miką Häkkinenem. Najbardziej ekscytującym było Grand Prix w sezonie 2000, kiedy w trudnych, spowodowanych intensywnymi opadami deszczu warunkach, Schumacher odniósł zwycięstwo i zapewnił Ferrari pierwszy tytuł od 1979 r., a trzeci dla siebie. Wyścig w sezonie 2003 był dla Niemca jednym z najcięższych w karierze, zdołał jednak zdobyć jeden punkt gwarantujący mu tytuł, pobijając przy tym rekord pięciu zdobytych tytułów, należący do Juana Manuela Fangio.
Kwalifikacje do Grand Prix w sezonie 2004 zostały przesunięte na niedzielę z powodu tajfunu, który nawiedził okolice toru. Podczas przejazdu ostatnich czterech kierowców w kwalifikacjach w sezonie 2005 nagle pogorszyła się pogoda. W rezultacie czterej najwyżej sklasyfikowani kierowcy startowali z końca stawki. Wyścig wygrał ostatecznie Kimi Räikkönen, wyprzedzając na ostatnim okrążeniu Giancarlo Fisichellę.
W 2014 roku miał miejsce pierwszy śmiertelny wypadek od 20 lat. Jules Bianchi wpadł w poślizg na mokrej nawierzchni i uderzył w dźwig ściągający rozbite auto Adriana Sutila.
Robert Kubica o Suzuka Intrnational Course
“Grand Prix Japonii jest jednym z najbardziej ekscytujących w kalendarzu Formuły 1. Jest to połączenie naprawdę trudnych odcinków, które maksymalizują potencjał samochodu dzięki szybkim zakrętom „S” w pierwszym sektorze. Część środkowa jest nieco wolniejsza z kilkoma ostrymi zakrętami, przed bardzo szybką częścią, która prowadzi do ostatniego zakrętu toru, czyli szykany. Jest to tor, który zachował swoje dawne DNA wyścigowe i jest doskonałym miejscem do jazdy. Suzuka jest również znana z sympatycznych fanów, dlatego jest to wyjątkowe miejsce, nie tylko w samochodzie, ale także poza nim.”
GP Japonii 2019 – Dzień 1 – Harmonogram weekendu
Piątek, 11 Października 2019
03:00 – 4:30 : 1 sesja treningowa
07:00 – 08:30 : 2 sesja treningowa
Sobota, 12 Października 2019
05:00 – 06:00 : 3 sesja treningowa
08:00 – 09:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 13 Października 2019
07:10 – 09:10 : Wyścig
Transmisja Eleven GP Rosji 2019 – Dzień 1
GP Japonii 2019 – Opony na wyścig
Mario Isola (Pirelli)
“Japonia jest zawsze jednym z najbardziej ekscytujących i nieprzewidywalnych wyścigów roku, a Suzuka to oldschoolowy tor nagradzający odwagę i zaangażowanie. Ze względu na duże wymagania na zakrętach, wybraliśmy najtwardszą możliwą kombinację w naszym asortymencie, która powinna pomóc kierowcom w osiągnięciu maksimum, nawet przy strategii jednego Pit Stopu.”
“Właśnie do tego dążą zespoły, a większość kierowców wybrała do tego Suzukę w zeszłym roku. W 2017 roku widzieliśmy również nowy ogólny rekord okrążeń w kwalifikacjach, a z naciskiem na prędkość pokonywania zakrętów w obecnej generacji samochodów, ciekawie będzie zobaczyć, czy zostanie to pobite w ten weekend. Suzuka jest również znana ze swojej zmiennej pogody, więc nie byłoby zaskoczeniem, że opony do mokrej nawierzchni pojawią się na tym bardzo wymagającym torze ”.
Social media