Monaco welcome back! Po rocznej przerwie powraca legendarny oraz jeden z najbardziej wymagających wyścigów. Ze względu na pandemię Covid 19 zeszłoroczne GP nie odbyło się. Choć w Barcelonie Varstappen był bliski wygranej to i tak zwyciężył ponownie Hamilton. Jak będzie podczas tego weekendu?
FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Monte Carlo
Liczba okrążeń – 78
Długość toru – 3,337 km
Dystans wyścigu – 260,286 km
Rekord toru – 1:14.260 Max Verstappen (2018)
“Wygraj w Monaco, a twoje imię zostanie zapisane w historii na zawsze.”
Długo zastanawiałem się jak można zapowiedzieć tegoroczny wyścig w Monako. Na czym się skupić, co przekazać, które fakty czy statystyki bedą ważniejsze, a które mniej. Jest w czym wybierać a zdecydować się jest bardzo trudno…
Wtedy z pomocą przyszły mi piękne słowa Malcolma Folleya, słowa które moim skromnym zdaniem w idealny sposób opisują to, co możemy nazwać esencją tego wyścigu:
“Kiedy myślisz o Formule 1, myślisz o Monaco. Raz w roku ekskluzywne jachty cumują w porcie, gwiazdy zasiadają na trybunach, luksusowe samochody sportowe wypełniają ulice, a tysiące ludzi z całego świata zbiera się po to, aby obejrzeć największy, najważniejszy i jeden z najstarszych wyścigów w historii sportów motorowych.”
“Monaco jest efektowne, prestiżowe i uwodzicielskie. Dla kierowców jest to najbardziej wymagający wyścig roku. Wąskie uliczki, ciasne zakręty i ostre wzniesienia sprawiają, że jest to ostateczny sprawdzian umiejętności jazdy. Jest fizycznie i psychicznie ekstremalnie wyczerpujący.”
“Ten wyścig nie istnieje już w dawnej formie, ale wciąż pozostaje klejnotem w koronie każdego kierowcy Formuły 1. Po prostu nie ma drugiego takiego na świecie. Wygraj w Monaco, a twoje imię zostanie zapisane w historii na zawsze.”
Tor
Tor uliczny (o długości 3337m) założony w 1929 roku. Zawody w Monte Carlo rozgrywane są od roku 1950. Kierowcy ścigają się na dystansie 260,286 km, co daje razem 78 okrążeń.
Nitka toru w Monaco jest jedną z najniebezpieczniejszych i najtrudniejszych na świecie.
Od 1955 roku Grand Prix Monaco na stałe zapisało się w kalendarzu Formuły 1. Aby wykorzystać ostatnie centymetry lub nawet milimetry toru między barierami, wymagane jest połączenie precyzyjnej jazdy, doskonałości technicznej i odwagi.
Stabilność i przyczepność podczas hamowania, jak również ogólnie stabilny samochód, to kluczowe czynniki. Ogólnie rzecz biorąc, przyczepność poprawia się znacznie z sesji na sesję.
Na Circuit de Monaco bardzo trudno jest wyprzedzać, praktycznie jest to możliwe tylko w jednym fragmencie toru.
Stąd ogromne znaczenie ma walka o pole position. Kto je wywalczy, ma potencjalnie największe szanse na zwycięstwo.
W Monako tradycyjnie treningi odbywają się nie w piątek, jak na innych torach F1, lecz w czwartek. Na innych obiektach kierowcy testują limit podczas treningów.
Monako jednak nie wybacza błędów, więc zawodnicy starają się przejechać jak największą ilość okrążeń, stopniowo nabierając pewności, by móc pojechać na sto procent w kwalifikacjach.
To właśnie kwalifikacje są najważniejszym momentem weekendu. Pozycja startowa jest połową sukcesu.
Oprócz bardzo ciasnych szykan i szybkiego łuku w tunelu pod hotelem Fairmont, znajduje się tam najciaśniejszy nawrót spośród torów Formuły 1, w którym bolidy muszą zwolnić poniżej 50 km/h.
Jest to jedyny tor Formuły 1, który można oglądać na żywo bez konieczności kupienia biletu wstępu.
Z ciekawostek: przy ostatnim zakręcie znajduje się pomnik przedstawiający zabytkowy samochód Formuły 1 marki Mercedes i stojącego obok niego słynnego kierowcę Juana Manuela Fangio.
Rekordzistą jeśli chodzi o ilość wygranych tu wyścigów jest Ayrton Senna, który zdobył tu aż sześciokrotnie pierwsze miejsce.
W sezonie 2020 z powodu panującej pandemii COVID-19 wyścig został przeniesiony, a następnie odwołany.
Zwycięzcy ostatnich Grand Prix Monaco
2016 – Lewis Hamilton – Mercedes
2017 – Sebastian Vettel – Ferrari
2018 – Daniel Ricciardo – Red Bull
2019 – Lewis Hamilton – Mercedes
2020 – odwołany z powodu epidemii Covid 19
Jako, że bycie członkiem Klubu Kibiców Roberta Kubicy zobowiązuje, dlatego dodam garść informacji na temat tego jak nasz idol radził sobie w Monaco.
2006 – BMW Sauber (jako kierowca testowy) – P1 jako 6, P2 jako 26
2007 – BMW Sauber (jako kierowca podstawowy) – P1 jako 9, P2 jako 7, P3 jako 16, w kwalifikacjach 8, w wyścigu 5.
2008 – BMW Sauber (jako kierowca podstawowy) – P1 i P2 jako 6, P3 jako 5, w kwalifikacjach 5 (ostatecznie startował jednak z pozycji nr 4 – problemy Kovalainena), w wyścigu 2.
2009 – BMW Sauber (jako kierowca podstawowy) – P1 jako 16, P2 jako 20, P3 jako 18, w kwalifikacjach 18 (przesunięty na 17), w wyścigu – nie ukończył (awaria układu hamulcowego)
2010 – Renault (jako kierowca podstawowy) – P1 jako 3, P2 jako 6, P3 jako 1, w kwalifikacjach 2, w wyścigu 3
2019- Williams (jako kierowca podstawowy) – P1 jako 18, P2 jako 20, P3 jako 19, w kwalifikacjach 20, w wyścigu 18
Niestety, w tym roku nie zobaczymy Roberta Kubicy w tym legendarnym wyścigu. Ponieważ za sterami bolidów zespołu ARRO usiądą Kimi Raikkonen i Antonio Giovinazzi.
Walka o najwyższy stopień podium najprawdopodobniej rozegra się między Lewisem Hamiltonem (Mercedes) a Maxem Verstappenem (RBR Honda).
Jednak z uwagi na fakt indywidualnego charakteru tego toru zwycięstwo któregoś z wyżej wymienionych zawodników wcale nie musi byc takie oczywiste. W Monaco wygrać może każdy :)
Zapraszamy do wspólnego kibicowania!
Autor : @Rinzler
Harmonogram
Czwartek, 20 Maja 2021: Pierwszy trening 11:30 – 12:30
Czwartek, 20 Maja 2021: Drugi trening 15:00 – 16:00
Sobota, 22 Maja 2021: Trzeci trening 12:00 – 13:00
Sobota, 22 Maja 2021: Kwalifikacje 15:00 – 16:00
Niedziela, 23 Maja 2021: Wyścig 15:00
Transmisja Eleven
Opony na wyścig
Wypowiedzi po kwalifikacjach
Frederic Vasseur :
“Dzisiejszy wynik jest nagrodą za całą pracę, jaką zespół wykonał od ubiegłego roku i dowodem na duży krok naprzód, jaki wykonaliśmy od czasu testów.”
“Już wcześniej byliśmy blisko Q3 i wreszcie umieścić w nim bolid to dobry wynik, ale jeszcze nie dowieźliśmy do domu tego, co byśmy chcieli.”
“Wyścig jest jutro i będziemy musieli powtórzyć dzisiejsze osiągnięcie, by zdobyć punkty, na które zasłużyliśmy. Mamy zaufanie do naszego zespołu i wiemy, że możemy walczyć na tym poziomie, więc zobaczymy, co przyniesie jutro.”
Kimi Raikkonen :
“Samochód sprawował się dobrze, mimo że rano miałem większe zaufanie do opon. Łatwo jest stracić to wyczucie, zwłaszcza tutaj, a to właśnie te małe rzeczy robią finalnie wielką różnicę w czasie okrążenia.
“Nie wydaje mi się, żeby coś poszło nie tak, po prostu nie byliśmy wystarczająco szybcy na tych znaczących okrążeniach. Oczywiście zawsze chce się na starcie stać jak najdalej z przodu, ale jutro będziemy musieli jak najlepiej to wykorzystać. Mam nadzieję, że będziemy mieć trochę szczęścia, bo nigdy nie wiadomo, co się wydarzy.”
Musimy przetrwać kilka pierwszych zakrętów, a potem jechać swój wyścig.”
Antonio Giovinazzi :
“W końcu dostaliśmy to, na co zasługujemy już od jakiegoś czasu. Zrobiliśmy wszystko prawidłowo.”
“Bolid od początku weekendu czuł się świetnie. Jutro potrzebujemy: czystego startu, dobrej strategii i dobrego wyścigu. Mam nadzieję, że uda nam się uzyskać dobry wynik i zdobyć pierwsze punkty.”
Galeria
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media