W ten weekend kończymy sezon 2023 Formuły 1. Ostatnie Grand Prix, tradycyjnie już odbędzie się na torze Yas Marina w Abu Dhabi.
FORMULA 1 2023 ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX
Pierwsze GP – 2009
Liczba okrążeń – 58
Długość toru – 5.281km
Dystans wyścigu – 306.183 km
Rekord Toru : 1:26.103 Max Verstappen (2021)
www: https://www.yasmarinacircuit.com/en
Twitter: https://twitter.com/ymcofficial
Facebook: https://www.facebook.com/yasmarinacircuit
F1 : https://www.formula1.com/en/racing/2023/United_Arab_Emirates.html
Od sezonu 2004 na bliskim wschodzie rozgrywane jest GP Bahrajnu. Władze Abu Zabi po długich negocjacjach doszyły do porozumienia z jego organizatorami i ustalono, że od sezonu 2009 drugie zawody w tym regionie będą rozgrywane pod koniec roku.
Dzięki temu obie te imprezy nie będą odbierać sobie nawzajem kibiców, a fani nie będą zmuszeni do podejmowania decyzji, na którą z nich się wybrać. Do sezonu 2013 wyścig odbywał się po prostu gdzieś pod koniec sezonu, z kolei od 2014 r.
Abu Zabi zawsze zamyka kalendarz, za co zresztą dodatkowo dopłaca. Obiekt Yas Marina powstał na sztucznie usypanej wyspie Yas w sąsiedztwie luksusowych hoteli, potężnego parku rozrywki Ferrari i innych miejsc pełnych przepychu.
Budowa samego toru pochłonęła ok miliarda dolarów, czyli 5-8 razy więcej niż zazwyczaj. Od 2009 do 2020 r. obiekt cechowały znaczne różnice w charakterystyce sektorów – część nitki składała się z długich prostych i szybkich łuków, a część z ciasnych, wolnych zakrętów.
Powodowało to konieczność dostosowania bolidów zarówno do szybkiej jazdy, jak i do wytwarzania dużego docisku – co z oczywistych względów było trudne.
W 2021 rokutor przeszedł modyfikację, która znacząco go przyśpieszyła i która umożliwi ustawienie balansu prędkość – docisk bardziej w kierunku prędkości. Najpoważniejsze zmiany dotknęły sekwencji zakrętów 5, 6 i 7. Pierwotnie po szybkim odcinku wjeżdżało się w szykanę (dawne łuki 5 i 6), a potem w ciasny, wąski nawrót (dawny 7).
Obecnie po wspomnianym szybkim odcinku jest znacznie łagodniejszy nawrót, który prowadzi na kolejną prostą. Kolejna zmiana to przekształcenie sekwencji 11, 12, 13 i 14 w jeden szybki łuk. Obie te modyfikacje miały ułatwić kierowcom jazdę za rywalem, a zatem i wyprzedzanie. Miejmy nadzieję, że spełnią swoje zadanie. Najbardziej charakterystyczną częścią toru jest wyjazd z alei serwisowej przebiegający częściowo w tunelu.
Źródło: https://www.redbull.com/pl-pl/
Harmonogram Grand Prix Abu Dhabi 2023
Piątek, 24 Listopada 2023
10:30 – 11:30 : 1 sesja treningowa
14:00 – 15:00 : 2 sesja treningowa
Sobota, 25 Listopada 2023
11:30 – 12:30 : 3 sesja treningowa
15:00 – 16:00 : Kwalifikacje
Niedziela, 26 Listopada 2023
14:00 – 16:00 : Wyścig
Opony
Mario Isola:
“W ciągu zaledwie kilku dni przenosimy się ze świateł Las Vegas do zachodu słońca w Abu Zabi, pokonując nieco ponad 13 000 kilometrów, aby wziąć udział w wyścigu, który ma już ugruntowaną pozycję jako zamykający sezon. Yas Marina będzie gospodarzem Grand Prix Abu Zabi po raz piętnasty w ten weekend, a 11 z nich to wyścigi kończące sezon.”
“Tor został zmodyfikowany w 2021 roku, aby był szybszy i bardziej płynny, co również stworzyło dodatkowe możliwości wyprzedzania, co widzieliśmy podczas ostatnich dwóch wyścigów. Yas Marina znajduje się na dolnym końcu skali, jeśli chodzi o wymagania dotyczące opon, pomimo pionowych obciążeń, w szczególności na przedniej osi.”
“W rezultacie wybraliśmy trzy najbardziej miękkie mieszanki, z C3 jako twardą, C4 jako średnią i C5 jako miękką. Jest to taki sam wybór jak w zeszłym roku, a także identyczny z tym, który widzieliśmy w Las Vegas w ostatni weekend: potwierdzenie wszechstronności obecnych mieszanek.”
“Jak to już stało się zwyczajem, we wtorek po Grand Prix odbędzie się dzień testowy, w którym każdy zespół wystawi dwa samochody: jeden dla młodych kierowców, a drugi teoretycznie do testowania opon.”
“Nie będzie jednak żadnych nowych mieszanek do wypróbowania: FIA niedawno poinformowała, że mieszanki na rok 2024 będą takie same jak w tym roku, a jedyną zmianą jest to, że jest ich teraz pięć, a nie sześć, ze względu na wyeliminowanie C0 (który nigdy nie był używany podczas weekendu wyścigowego w tym roku).”
“Tak więc test może być pomocny dla zespołów w pracy nad zarządzaniem oponami poprzez gromadzenie danych na przyszły sezon. Zespoły będą miały z góry określony przydział opon na test. Samochód pracujący na oponach będzie miał do dyspozycji 10 kompletów, w tym jeden C1, jeden C2, dwa C5 i po trzy komplety C4 i C3. Tymczasem samochód dla młodych kierowców będzie miał do dyspozycji po dwa komplety C3 i C5 oraz cztery komplety C4”.
Oficjalnie! Robert Kubica w WEC z Ferrari!
AF Corse, odpowiedzialne za fabryczne Ferrari 499P, poinformowało o dołączeniu Roberta Kubicy do ich składu na sezon 2024, nie ujawniając jednak szczegółów programu zespołu.
Wszystko wskazuje na to, że Kubica będzie częścią ekipy w trzecim 499P, wystawionym przez zespół kliencki, o czym Antonello Coletta, szef Ferrari ds. samochodów sportowych, wspomniał podczas finałowej rundy WEC 2023 w Bahrajnie.
Regulamin WEC określa, że każdy producent biorący udział w dywizji Hypercar może posiadać tylko dwa fabryczne składy na cały sezon, a dodatkowe samochody mogą zdobywać punkty tylko w Pucharze Świata FIA, który jest przeznaczony dla niezależnych formacji.
Coletta podkreślił w Bahrajnie, że ewentualne dodatkowe zgłoszenie w klasie Hypercar najprawdopodobniej odbędzie się pod banderą AF Corse.
W komunikacie dotyczącym podpisania kontraktu z Robertem Kubicą, AF Corse zapowiedziało, że więcej informacji zostanie przekazanych „najbliższych tygodniach”. To prawdopodobnie zbiegnie się z przedstawieniem pełnej stawki WEC na sezon 2024 po zamknięciu przyjmowania zgłoszeń w poniedziałek.
Szef AF, Amato Ferrari, określił to jako „wielki zaszczyt” przyjęcie takiego kierowcy jak Robert do ich rodziny. Podkreślił także, że „talent i profesjonalizm Kubicy dodadzą wartości naszemu zespołowi”.
– Cieszę się, że połączyły się nasze drogi z AF Corse na przyszły sezon – powiedział Kubica. – To jeden z najbardziej utytułowanych zespołów w historii sportów motorowych. Jestem pewien, że razem wykonamy świetną robotę. Do tego wracam do włoskiego zespołu, a to niemała rzecz.
Kubica miał już okazję poznać włoski hipersamchód. Zasiadł za kierownicą 499P podczas dzisiejszych testów w Imoli.
Źródło: https://pl.motorsport.com/wec/news/oficjalnie-kubica-w-ferrari/10550077/
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media