W poniższym wpisie, znajdziecie wszystko, co musisicie wiedzieć o Grand Prix Australii 2024, które odbędzie się na 5,278-kilometrowym torze Albert Park Circuit w Melbourne w niedzielę 24 marca.
FORMULA 1 ROLEX AUSTRALIAN GRAND PRIX 2024
Albert Park Circuit, Melbourne
Strona F1 :https://www.formula1.com/en/racing/2024/Australia.html
Twitter: twitter.com/ausgrandprix/
Facebook: www.facebook.com/ausgrandprix
Australian Grand Prix Corporation,
Grand Prix House 220 Albert Park,
PO Box 577, South Melbourne, Victoria 3205
Telefon: +61 3 9258 7100
Fax: +61 3 9699 3727
Pierwsze Grand Prix – 1996
Liczba okrążeń – 58
Długość toru – 5.278KM
Dystans wyścigu – 306.124KM
Rekord toru – 1:20.260 Charles Leclerc (2020)
Tor w Melbourne jest, tak jak Monako, torem ulicznym, tworzonym tylko na potrzeby Grand Prix poprzez zamknięcie dróg oraz budowę całego zaplecza technicznego od podstaw, mniej więcej 2-3 miesiące przed wyścigiem. Dysponuje 16 zakrętami, z czego dominują zakręty lewe, których liczba wynosi 10. Długość całkowita toru to 5,278 km, zaś samej strefy serwisowej – 280,1 m. Pełny dystans jednego okrążenia wynosi 307,574 m. Maksymalna liczba okrążeń na nim to 58, choć sporadycznie ograniczana była do 57, tak jak to miało miejsce w latach 1999, 2005 i 2006.
Choć Albert Park wykorzystano jako tor w 1953 i 1956, jego prawdziwa historia rozpoczyna się w roku 1996, kiedy to wyścigi Grand Prix, organizowane w Australii i należące do międzynarodowych rozgrywek Formuły 1 od 1985 roku, zostały przeniesione na ten obiekt z toru Adelaide Street Circuit. Stało się to na prośbę biznesmena Rona Walkera. Gdy wydano pozwolenie, sam Park Albert Circuit poddano remontowi.
Już na samym początku, w 1996 roku, podczas inauguracyjnego wyścigu F1 na nowym obiekcie, zainteresowanie torem wzrosło jeszcze bardziej, ze względu na bezprecedensowy wypadek brytyjskiego kierowcy zespołu Jordan, Martina Brundle. Spowodowało to restart wyścigu. Bolid Brundle’a został wtedy wyrzucony w powietrze, uderzając w gwałtownie hamujące przed ciasnym trzecim zakrętem auta Dawida Coulthard’a i Johny’ego Herberta, tarasujące mu drogę. Skończyło się to zupełnym zniszczeniem samochodu Brundle’a, który wylądował poza torem całkowicie roztrzaskany, podwoziem do góry, zakopując się w żwirze. Samemu kierowcy nic się nie stało.
Następny głośny wypadek miał miejsce w 2001 roku, kiedy to Jacques Villeneuve zderzył się tuż przed zakrętem z Ralfem Schumacherem, co kosztowało życie jednego z członków obsługi wyścigu.
Również w roku 2006 nie obyło się bez spektakularnych zdarzeń. Na tor w Melbourne trzykrotnie wyjechał wtedy Safety Car, a sam wyścig wznawiany był cztery razy. Felippe Massa zakończył wtedy wyścig na ścianie, zaraz po pierwszym zakręcie. Później, pod koniec 33. rundy, w bandę uderzył Michael Schumacher, będąc na prostej startowej.
Wypadek przydarzył się również Robertowi Kubicy w 2009 roku, kiedy to walcząc o drugie miejsce na trzy rundy przed końcem wyścigu, został uderzony przez bolid Sebastiana Vettela. Skończyło się to złamanym przednim skrzydłem i kolizją Polaka z bandą, co zakończyło jego udział w tym wyścigu.
Harmonogram Grand Prix Australii 2024
Piątek, 22 Marca 2024:
1 trening 2:30 – 3:30
2 trening 6:00 – 7:00
Sobota, 23 Marca 2024:
3 trening 2:30 – 3:30
Kwalifikacje 6:00 – 7:00
Niedziela, 24 Marca 2024 :
Wyścig 5:00
Opony
Opona C5 Pirelli – najbardziej miękka z pięciu dostępnych w tym roku mieszanek typu slick – zadebiutuje podczas Grand Prix Australii: trzeciej rundy sezonu 2024.
Została ona nominowana obok C4 (używanej w Jeddah) i C3, którą można zobaczyć praktycznie w każdym wyścigu.
Jest to bardziej miękki wybór w porównaniu do zeszłego roku, kiedy wybrano C2, C3 i C4, ale to nie pierwszy raz, kiedy w Melbourne pojawiła się najbardziej miękka mieszanka.
W 2022 roku Pirelli przywiozło C5 do Albert Park jako miękką nominację (kiedy to została sparowana z C3 jako średnią i C2 jako twardą, pomijając C4).
Decyzja o wyborze bardziej miękkich opon została podjęta po przeanalizowaniu zeszłorocznego wyścigu, który koncentrował się wokół opon C2 – 10 kierowców korzystało z nich przez 47 z 58 okrążeń, a trzech kierowców przejechało na nich ponad 50 okrążeń.
Grand Prix Australii 2023 charakteryzowało się licznymi przestojami, min. w tym trzema samochodami bezpieczeństwa i trzema czerwonymi flagami.
Żródło : https://press.pirelli.com/pirellis-c5-compound-tyre-makes-its-debut/
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media