Koniec przerwy zimowej. Wracamy do ścigania. Podczas tego weekendu w Bahrajnie odbędą się 3 dniowe testy przedsezonowe F1 a na torze Losail w Katarze , odbędzie się wyścig serii World Endurance Championship w której ponownie zobaczymy Roberta Kubicę.

Fot. Autosport
Aramco Pre-Season Testing 2025

Fot. Formula 1
Strona: www.bahraingp.com
Twitter:https://twitter.com/BAH_Int_Circuit
Facebook: fb.com/OfficialBahrainInternationalCircuit
F1: https://www.formula1.com/en/racing/2025/pre-season-testing
Gate 255, Gulf of Bahrain Avenue
Umm Jidar, Manama 1062, Bahrain
Podobnie jak wiele obiektów wyścigowych w krajach Zatoki Perskiej, BIC zawdzięcza swoje istnienie królewskim koneksjom; książę Salman bin Hamad Al Khalifa jest entuzjastą sportów motorowych i honorowym prezesem Bahrajńskiej Federacji Samochodowej.
Uzyskanie wyścigu F1 stało się zatem celem narodowym i zarządzono budowę odpowiedniego toru, przy wsparciu finansowym ze strony wspieranych przez rząd firm inwestycyjnych.
W 1999 roku zwrócono się do Hermanna Tilke z propozycją zaprojektowania wielowarstwowego obiektu, który miał zostać ukończony zgodnie ze światowymi standardami. Był to pierwszy raz, kiedy Tilke pracował na Bliskim Wschodzie.
Aby rozpocząć proces, Tilke musiał znaleźć idealną lokalizację. Mówiono o zlokalizowaniu go na ulicach stolicy Manamy, podczas gdy inni sugerowali umieszczenie go w pobliżu krajowej sieci autostrad. Wszystkie te propozycje miały swoje wady, a w opinii Tilkego ostateczna lokalizacja, znajdująca się w obszarze Sakhir w centrum głównej wyspy Bahrajnu, była idealna, między innymi dlatego, że umożliwiała przynajmniej pewną zmianę wysokości.
Początkowo tor miał zostać zbudowany w trzech fazach; najpierw miał powstać „wewnętrzny” tor, idealny do organizacji lokalnych wyścigów. Drugim miał być tor zewnętrzny, z udogodnieniami odpowiednimi dla samochodów turystycznych i wyścigów GT, podczas gdy w ostatniej fazie miał zostać ukończony pełny tor Grand Prix i związane z nim udogodnienia.
Tilke zaprojektował tor z kilkoma długimi prostymi, połączonymi sekcjami o średniej i niskiej prędkości, kładąc nacisk na konfigurację z dobrą przyczepnością.
Budowa rozpoczęła się pod koniec 2002 roku, z bardzo trudnym 16-miesięcznym terminem na pełne ukończenie obiektu.
Szkocki inżynier Gordon Calder stanął na czele zespołu budowlanego, w skład którego weszły WBC – firma, która kilka lat wcześniej zbudowała tor Sepang – oraz lokalna firma Cebarco.
Dodatkową trudność stanowiła skalista natura wybranej lokalizacji, która wymagała znacznych robót strzałowych i wykopów w celu wyrównania obszarów pod budowę. Łącznie 2000 ton skał musiałoby zostać wywiezionych z terenu budowy, jednak obawy przed uszkodzeniem lokalnej sieci drogowej doprowadziły do sprowadzenia maszyn, które skruszyłyby je na miejscu, gotowe do wykorzystania przy budowie toru.
Sama nawierzchnia toru stanowiła zagadkę. Poradzenie sobie z pustynnymi warunkami, które oznaczają upalne temperatury w ciągu dnia i mroźne warunki w nocy, wymagałoby specjalnego asfaltu.
Jednocześnie tor musiałby być wystarczająco przyczepny do wyścigów, a jednocześnie odporny na te trudne warunki. Rozwiązanie przyszło z zaskakującego źródła: kamieniołomu w Shropshire w Wielkiej Brytanii. Tony skał zostały przetransportowane ogromnym kosztem, aby pomóc uformować ostateczną mieszankę, dodając polimery i inne zaawansowane materiały z innych części świata.
Kolejną niespodzianką ze strony kierownictwa Formuły 1 była wiadomość, że miejsce Bahrajnu w kalendarzu zostało przesunięte o sześć miesięcy, co zniweczyło wszelkie zabezpieczenia dla zespołu budowlanego.
Oznaczało to, że między oddaniem obiektu przez ekipę budowlaną a rozpoczęciem wyścigu będzie mniej niż miesiąc. Presja była ogromna, ale wbrew tym przeciwnościom, całodobowa praca umożliwiła oddanie toru na czas.
Źródło : https://www.racingcircuits.info/middle-east/bahrain/bahrain-international-circuit.html
F1 Testy – Harmonogram/Transmisja
Testy odbędą się w dnach 26-28 lutego w godzinach 8:00 – 17:00. Tradycyjnie już relację z testów będzie można śledzić w aplikacji F1 TVPro jak i Sky Sports. W Polsce relację z testów pokazywać będzie Eleven Sports F1.
Kalendarz Mistrzostw Formuły 1 2025

Fot. F1.com
Robert Kubica w WEC : Katar 2025

Fot. Losail Circuit

Fot. Pirelli Motorsport
Tor Losail International Circuit:
W 2021 roku Katar po raz pierwszy był gospodarzem Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA. W tym roku, poraz pierwszy na tym torze odbędzie się wyścig WEC.
Losail International Circuit, położony na obrzeżach stolicy Doha, został zbudowany w ramach przygotowań do organizacji pierwszego w historii Kataru wyścigu MotoGP w 2004 roku, a budowa toru trwała nieco ponad rok.
Tor zaprojektowany głównie z myślą o wyścigach motocyklowych, 5,4-kilometrowy Losail International Circuit to szybki i płynny tor, na którym dominują zakręty o średniej i dużej prędkości. Ponad kilometr całkowitej długości toru stanowi główna prosta, która zapewnia wiele możliwości wyprzedzania na Zakręcie 1.
Transmisja
Piątek 28 Luty 2025 :
Eurosport 2 : 11:30 – 15:30 17:30 – 22:30
Polsat Sport 2 – 12:00 – 19:00
Kalendarz WEC 2025

Fot. FIA WEC
Robert Kubica w WEC: Katar 2025 – Galeria
http://www.robertkubica-klubkibicow.pl/
KOMENTARZE KIBICÓW
Social media